Gå til innhold

Hvorfor får ikke elevene ha på caps eller hette inne i klasserommet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
SPOCA skrev (12 minutter siden):

Jeg hilser på mine elever hver eneste dag. Elevene får velge mellom ulike måter å hilse på, det kan være alt fra klem til håndhilsing, men jeg hilser på absolutt alle elever hver eneste dag, og jeg sier god morgen til dem. Hvert eneste barn skal bli sett og hørt før timen begynner.

Det er ikke hersketeknikk, jeg skjønner oppriktig ikke problemet ditt. Hvorfor er det vanskelig å respektere at vi som lærere setter standard og regler? Ofte opererer vi utfra hva som fungerer. Nå har jeg gitt deg mange grunner, ikke bare normer og folkeskikk. Hvorfor kan du ikke bare godta at det er slik det fungerer i mitt klasserom? Jeg legger meg ikke bort i hva andre lærere gjør. 

Jeg er kontaktlærer for 27 elever på 3. trinn. Jeg er mye alene med mine elever. Jeg har i tillegg elever med spesielle behov. For mitt vedkommende er det viktig med tydelige grenser og regler. I starten var jeg mer liberal og mindre konservativ, men min opplevelse er at elevene trives veldig godt med klare og konkrete regler. De vet hva de kan gjøre, og ikke gjøre. Generelt liker barn at det er faste rutiner, og klare beskjeder. Det gjør at de vet hvor de har meg, og at jeg alltid holder det jeg lover. 

Men, du må gjerne være uenig, men det er jo det som er så fint: vi lærere kan faktisk bestemme hvordan vi ønsker det i vårt klasserom. Det ligger i vårt mandat. Jeg gjør det for å skape et godt og trygt klassemiljø. Helt greit at din søster har det slik. Da fungerer sikkert det godt for henne. I mitt klasserom har jeg regler som passer i mitt klasserom og min klasse. 

Interessant nok blir jeg beskrevet som "veldig snill" av foreldrene. Det er det barna sier hjemme. Jeg opplever en trygg og god klasse med få konflikter og lite drama. Men, til gjengjeld er jeg også veldig raus og grei, selv om det kanskje ikke virker slik fordi jeg nekter barna å ha på lue og caps. Jeg strekker meg langt for mine elever, og jeg vet de er veldig glad i meg. Akkurat som jeg er glad i dem. Det er uansett ingen problemstillig dette med caps og lue, mine elever har lært det hjemmefra, så det er egentlig minimalt med capser osv i timen. 

Nei, her bommer jeg overhodet ikke. Det kan selvfølgelig være forstyrrende i negativ retning hvis lille Per fikler med lua si hele timen. Og enkelte elever har kommentert at de synes det er vanskelig å samtale med medelever når de ikke ser øynene deres skikkelig. Jeg tenker da at det er greit å ta den av.

Ditt klasserom og dine regler helt greit, ingen som sier noe på det.

Men du bommer fordi du tar det for gitt at det å ha på lue eller caps automatisk er disrespekt til lærer, og at du automatisk har det for deg at så fort man har en lue på hodet så er man et uromoment. Spørsmålet over her var jo ikke om Per fiklet med lua, men hvis han ikke gjør det. Hvis Lille Per sitter med hodeplagg og fint med på undervisningen og ikke fikler med lua så er jo ikke det et uromoment, da har du bare en regel for å ha en konservativ regel. Du blir utfordret på hva du gjør hvis Pia og Line fikler med armbåndet, må alle ta av armbåndet også de som sitter pent og oppfører seg, hva med vanlig klokke. 

Spesielt å ta så på vei inne på et diskusjonsforum - at du ikke tåler å høre kritiske punkter til din vinkling, du sitter ikke på fasiten, men du har absolutt lov å gjøre som du vil i ditt klassero, men er moraliserende å hevde at å ikke gjøre som deg er å ikke ha folkeskikk. Må være lov å høre hvorfor reglene er satt som de er, og hvilke logisk forankring reglene har. Det å snike i køen er ikke greit ovenfor de som står i kø, og det å snakke høyt på telefonen på høyttaler forstyrrer andre som er i samme rom.

Endret av bitmog
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi når jeg går rundt og hjelper elever så ønsker jeg ikke å se ned på en brem.

Anonymkode: 0c621...dfe

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg plukker ikke av caps/lue så lenge de lar den være i fred. Hette som de gjemmer seg inni, får de beskjed om å ta ned. 

Anonymkode: 0182b...a8b

Nei jeg håper virkelig ikke at du eller noen andre fysisk går til verks for å kle av klesplagg fra elever mot deres vilje. 

Anonymkode: d5dec...0d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folkeskikk, folkeskikk, bla bla bla.. dette er jo bare gammelt snerp basert på en kjerringvise. Hvis man blir oppriktig fornærmet av at noen har på seg lue inne så bør man gå og se på nyhetene eller noe. Finn noe ekte å bli opprørt over!

Hvordan er det i det hele tatt mulig å ha problemer med en lue? Det er da ikke snakk om sombrero eller finlandshette? De aller fleste "dumme" reglene vi måtte følge på barneskolen har jeg før eller senere fått forståelse og respekt for, men dette problemet med lue kommer jeg virkelig ALDRI til å bli med på. Jeg kjenner jeg blir genuint irritert på barnas vegne når man ikke kan komme opp med noe bedre svar enn et snerpete gammelt "jammen..folkeskikk!!"

Jeg husker jo vi satt og frøs i klasserommene. Halvparten av landets skoler er falleferdige, fuktige og iskalde. Unger kommer i merkeklær, med sminke de har funnet gjennom TikTok, de har dyre telefoner og føkkings labubu, masse saker de får ta med på skolen som fører til utenforskap og gruppepress. Det er så mye annet som faktisk betyr noe som burde vært tatt tak i, men, men, LUUE!!!!!!

Hva svarer dere forresten når Jonas spør hvorfor Fatima får ha på hodeplagg når han ikke får lov? Kan Jonas få ta på seg en hijab?

Anonymkode: f1fd0...3e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv et skikkelig «lue-mennske», og går med lue døgnet rundt, både inne og ute, fra Oktober til April. Sover ofte med lue også.
Jeg er enig med TS at dette er en tullete regel fra gammelt av, helt uten mål, mening eller begrunnelse, som vi følger bare fordi det «er sånn». Tullete..

Men det sagt - jeg forteller barna mine (eldstemann er like glad i lue som meg) at de gjerne kan gå med lue inne hjemme, men at på skolen følger vi skolens regler -  uansett om vi er enig med dem eller ikke.
Det er viktig å lære seg å forholde seg til samfunnets normer og regler. 
Så kan man heller jobbe for en oppdatering av «folkeskikk-reglene» på et høyere plan om man gidder det, men det er ikke en kamp vi skal ta midt i timen med læreren. 

Anonymkode: ae8a3...164

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (14 timer siden):

Forsøkte bare å finne ut hvor grensa går. Hva med en elev som ikke trekker lua ned, men har den på hodet, som et plagg, og sitter stille. Forstyrrer han deg når du ser fjeset hans og ikke håret hans? Må de med hijab ta det av? Skulle tatt seg ut om du som lærer ber en gutt kle av seg genseren fordi han fikler med den 🤔🤔

Er logikken satt på lue/caps fordi det er bare sånn det er? 

Det er noe som heter folkeskikk. Gutter har ikke lue på seg innendørs. Heller ikke jenter. Kvinnehatter er noe annet, men det skyr unge jenter som pesten.

Anonymkode: 22482...47a

Skrevet

Jeg er lærer og er enig med deg, TS. Jobber på småtrinnet og hos meg får de lov til å ha på caps/lue/hette. Ser ikke problemet med det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har caps og hette på hodet med folkeskikk å gjøre?

Noen følger bedre med på skolen når de kan gjemme seg litt, og ikke ha følelsen av å bli stirret på.

Vet jo at man skal ta av seg lua når man går inn i kirken, av en eller annen gammeldags grunn, men hvorfor må man gjøre det nå til dags?

Anonymkode: 3fda8...b58

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Artig at du kommer med sterke antakelser om min måte å oppdra barna mine på. 

Vi har hatt stor fokus på høflighet og god oppførsel. Alle mine barn er snille, hjelpsomme, arbeidsomme og godt likt. 

Men så har jeg et barn som synes det er litt vanskelig med fokus på seg selv, som ønsker å gjemme seg litt. Her har hette og caps vært til stor hjelp.  

Jeg vet jo at det tilrettelegges for alt mulig på skolen. Har hatt barn i skolen i mange år, så har sett det meste. Men akkurat caps, nei der går grensen for tilrettelegging. 

Mitt barn skal nok klare seg, får bare en tøffere start på skolen. Vi må oppfordre og lokke for at barnet skal gå inn, men vi klarer det også. Men synes jo det er et helt unødvendig møte med skolen, som hadde vært løst på en utrolig enkel måte.  

Anonymkode: 7018c...f4c

Men tror du du gjør sønnen din en tjeneste ved å jobbe frem at han kan bruke caps inne, hvis hensikten er å gjemme seg? 

Jeg har akkurat vært i terapi for angst. Generalisert angstlidelse, jeg er fremdeles introvert, men utfordrer meg selv hver dag. Jeg har fått gjemme meg så mye jeg overhode ville gjennom barndommen, stakkar jeg var jo så sjenert, men førte det til at jeg utfordret meg selv? Nei. Hvis det er så ubehagelig for han å måtte gå uten hodeplagg så trenger han hjelp før det går for langt, det er det som er utfordringen her, ikke at skolen har en regel mot hodeplagg. Jeg skulle virkelig ønske noen jobbet med meg som barn slik at jeg hadde hatt litt flere venner i dag.

Det finnes et hav av regler som tilsynelatende er utdaterte og gamle, noen regler vil man aldri forstå seg på, mens andre er mer åpenbare, og det er faktisk like greit å venne seg til først som sist det også.

Anonymkode: 143be...8da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som mener regelen er utdatert, tenker dere at det er greit med caps/lue i begravelse?

når man stemmer?

i en konfirmasjon? 

når man sitter i et formelt møte?

Er det ikke greit at elevene allerede fra tidlig alder lærer å følge samfunnets normer som handler noe om hvordan en kler seg i noen ulike settinger? 

Anonymkode: 4ac94...dc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, det lurer jeg oppriktig på. 

Hva er begrunnelsen til dere lærere? 

Jeg er en godt voksen dame, men synes at denne regelen er gammel og utdatert.  

Anonymkode: 7018c...f4c

Enig med deg 

Anonymkode: 437af...078

AnonymBruker
Skrevet

Fordi en del lærere fortsatt lever i gamle dager , heldigvis mange lærere som ikke bryr se

Anonymkode: 437af...078

Skrevet

Hvis hijab er lov bør caps og hette også være greit.

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Åpnet for at det var greit en gang for en 5.klasse jeg hadde, fordi vi hadde såpass mange med behov for å gjemme seg litt for å bli trygge. I løpet av uka dukket det opp mange forskjellige capser og det var ganske spennende egentlig å se hvor fort det ble en status greie å ha den kuleste capsen blant de veldig sosiale elevene. De ble byttet på og sendt rundt og førte rett og slett til litt kaos, som gjorde de utrygge elevene desto mer utrygge. Så det eksperimentet ble kortvarig. Nå skal det sies at akkurat dette trinnet var over gjennomsnittet utfordrende på alle vis,

Gjengen jeg har nå kunne sikkert fint hatt caps på uten at det hadde blitt noe styr ut av det, men de har heller ikke spurt etter det og bare antar at det ikke er greit. Synes det er helt ok. Skolen har også bestemt at vi kjører det samme i alle klasserom (men såklart unntak etter skjønn, vi lærere er jo ikke helt firkanta og skjønner som regel når det kan være lurt å se gjennom fingra på noen ting).

Snur på spørsmålet og spør heller hvorfor skal elever absolutt ha på caps eller hette inne?

Anonymkode: 8f171...b9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som mener regelen er utdatert, tenker dere at det er greit med caps/lue i begravelse?

når man stemmer?

i en konfirmasjon? 

når man sitter i et formelt møte?

Er det ikke greit at elevene allerede fra tidlig alder lærer å følge samfunnets normer som handler noe om hvordan en kler seg i noen ulike settinger? 

Anonymkode: 4ac94...dc6

Når man stemmer: Ja - da går jeg i hverdagsklær.. Ofte i varm jakke, lue og hansker fordi det begynner å bli kjøligere ute. Så hvorfor i all verden skulle ikke lue eller caps være ok?

Konfirmasjon og begravelse: Nei, på samme måte som jeg syns treningsshorts, ullgenser eller støvler ikke passer seg så syns jeg ikke caps eller lue er egnet. Det handler jo mer om dresscode på finere tilstelninger - det er noe helt annet enn hverdagsantrekket på skolen.

Formelt møte kommer helt an på hvem møtet er med. På min arbeidsplass er det flere som har en klesstil der de kan ha på caps eller lue, og jeg har opplevd flere ganger at de er med på formelle møter - f.eks. med toppledelsen i konsernet - uten at det bli feil på noen måte. JObber man i bankbransjen e.l. er det vel strengere dresscoce, og da er vel ikke caps eller lue egnet. 

Dette har jo ingenting med om caps eller lue er ok i klasserommet å gjøre?

Anonymkode: dfe58...b3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men tror du du gjør sønnen din en tjeneste ved å jobbe frem at han kan bruke caps inne, hvis hensikten er å gjemme seg? 

Jeg har akkurat vært i terapi for angst. Generalisert angstlidelse, jeg er fremdeles introvert, men utfordrer meg selv hver dag. Jeg har fått gjemme meg så mye jeg overhode ville gjennom barndommen, stakkar jeg var jo så sjenert, men førte det til at jeg utfordret meg selv? Nei. Hvis det er så ubehagelig for han å måtte gå uten hodeplagg så trenger han hjelp før det går for langt, det er det som er utfordringen her, ikke at skolen har en regel mot hodeplagg. Jeg skulle virkelig ønske noen jobbet med meg som barn slik at jeg hadde hatt litt flere venner i dag.

Det finnes et hav av regler som tilsynelatende er utdaterte og gamle, noen regler vil man aldri forstå seg på, mens andre er mer åpenbare, og det er faktisk like greit å venne seg til først som sist det også.

Anonymkode: 143be...8da

Tror du det er kapasitet til å ta alle barn som føler behov for hette eller caps i terapi? 😂😂😂

Men, hodeplagg som skjermer litt kan være et hjelpemiddel for barn med autisme og adhd, for å gjemme seg litt, og skjerme for distraherende og overveldende sanseinntrykk, lysrør som glitcher for dem osv. 

Skolen skal selvsagt legge til rette for læring, ikke frata dem hjelpemidler som kan hjelpe på konsentrasjon.

AnonymBruker
Skrevet
Biloba skrev (11 minutter siden):

Tror du det er kapasitet til å ta alle barn som føler behov for hette eller caps i terapi? 😂😂😂

Men, hodeplagg som skjermer litt kan være et hjelpemiddel for barn med autisme og adhd, for å gjemme seg litt, og skjerme for distraherende og overveldende sanseinntrykk, lysrør som glitcher for dem osv. 

Skolen skal selvsagt legge til rette for læring, ikke frata dem hjelpemidler som kan hjelpe på konsentrasjon.

Skolen har også et danningsoppdrag. Alt handler ikke om å lære seg fag. Man skal også lære seg og være en del av et større samfunn og gruppe. Da må man også øve på at alle hensyn til individet ikke alltid kan tas. Ja, kanskje ubehagelig å ikke kunne gjemme seg for enkelte, men ytterst få er helt avhengig av det. De fleste barn klarer fint å lære seg dette så lenge de bli pushet til det og opplever at det går bra. Så er det noen få som er unntaket. Og det går fint, men vi må passe på at vi ikke gjør en bjørnetjeneste for de som egentlig kan pushes gjennom noe som er litt ubehagelig å vokse på det.

Alle ønsker å være normale. Vi må slutte å gjøre barn unormale som egentlig ikke trenger det. Hvorfor skal vi tilrettelegge for alt som oppleves ubehagelig i stedet for å lære å komme oss gjennom det? Barne som slipper unna alt fordi det oppleves vnaskelig blir de rare og de tar på seg rollen uten at de vet det og bruker mange år på å bryte ut av den hvis de i det hele tatt klarer det. 

Kanskje ulogisk at man ikke kan ha hatt inne, men er det regelen så er det jo fint å øve på at man følger den likevel. Ganske mange teite regler i samfunnet som oppleves som unødvendige eller belastende for enkelte, men det må man bare lære seg at egne behov må til tider settes til side. Og dette øver vi på i skolen, for det er et kjempebehov for det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skolen har også et danningsoppdrag. Alt handler ikke om å lære seg fag. Man skal også lære seg og være en del av et større samfunn og gruppe. Da må man også øve på at alle hensyn til individet ikke alltid kan tas. Ja, kanskje ubehagelig å ikke kunne gjemme seg for enkelte, men ytterst få er helt avhengig av det. De fleste barn klarer fint å lære seg dette så lenge de bli pushet til det og opplever at det går bra. Så er det noen få som er unntaket. Og det går fint, men vi må passe på at vi ikke gjør en bjørnetjeneste for de som egentlig kan pushes gjennom noe som er litt ubehagelig å vokse på det.

Alle ønsker å være normale. Vi må slutte å gjøre barn unormale som egentlig ikke trenger det. Hvorfor skal vi tilrettelegge for alt som oppleves ubehagelig i stedet for å lære å komme oss gjennom det? Barne som slipper unna alt fordi det oppleves vnaskelig blir de rare og de tar på seg rollen uten at de vet det og bruker mange år på å bryte ut av den hvis de i det hele tatt klarer det. 

Kanskje ulogisk at man ikke kan ha hatt inne, men er det regelen så er det jo fint å øve på at man følger den likevel. Ganske mange teite regler i samfunnet som oppleves som unødvendige eller belastende for enkelte, men det må man bare lære seg at egne behov må til tider settes til side. Og dette øver vi på i skolen, for det er et kjempebehov for det. 

Men det du skriver høres fint ut det, men det ingen klarer å svare på er hvordan det å ha på lue eller caps ikke går på folkeskikk? Er det kun fordi det er en gammel regel som sier det? Før var det folkeskikk å si lærerinne eller etternavn også, dette har vi fått bort ifra, hvorfor holder vi ved denne konservative verdien? Man sier jo egentlig at lærere som tillater hodeplagg ikke gir elevene dannelse da, siden dere sitter på fasiten. Ingen som egentlig har svart utdypende på spørsmålet til TS.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...