Gå til innhold

Hvorfor får ikke elevene ha på caps eller hette inne i klasserommet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De aller, aller fleste vet at det er vanlig folkeskikk å ta av seg hette, caps eller lue både ved bordet og i klasserommet? Man trenger vel ikke å være enig i alt, eller forstå det, for å godta slike regler? Det er nok erfaring som gjør at regelen er der, og da stoler man på at det. Det er jo litt annerledes i et klasserom med mange barn enn hjemme. Her har mobiltelefon, caps og tyggis vært forbudt på barneskolen. Enig? Telefon og tyggis? Ja. Caps? Usikker, men helt greit! Det finnes vel viktigere ting man kan blande seg opp i som foreldre! 

Anonymkode: cad15...1f2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg plukker ikke av caps/lue så lenge de lar den være i fred. Hette som de gjemmer seg inni, får de beskjed om å ta ned. 

Anonymkode: 0182b...a8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og foretrekker å ha færrest mulig «unødvendige» regler å håndheve. Dette med lue/caps går innunder dette, det samme gjør å ha vannflaske på pulten i timen, lytte til musikk mens man jobber selvstendig, tygge tyggis så lenge den havner i søppelbøtta osv. Jeg mener at dersom en handling fører med seg en negativ konsekvens, for eksempel at dersom vannflasken får stå på pulten fører til at elevene blir sittende å fikle med den og bli ukonsentrerte tar vi den vekk, om ikke er det ikke et problem, og dermed heller ikke behov for en regel mot det. Om det blir et problem er det en naturlig konsekvens at vi ikke han ha vannflaske på pulten. Det samme gjelder caps/lue. Om det blir et problem i den aktuelle klassen kan vi ha en en regel mot det, om ikke er det ikke behov for et forbud. 

Dessverre jobber jeg på en skole hvor ledelsen er fan av detaljstyring, så vi har regler «ovenfra» om alt det overnevnte. 

Anonymkode: deb9c...a2d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og jeg bryr meg ikke om hodeplagg inne. Hadde en klasse med en håndfull veldig krevende elever noen år. I starten prøvde jeg å ha en regel om ingen hodeplagg. Måtte nærmest sloss med en av elevene for å få av lua hver dag. Til slutt lot jeg det være, det tok så mye tid fra undervisningen og ødela relasjonen. Og da kunne jeg ikke nekte de andre å bruke hodeplagg. Det var aldri noe problem. Om noen dro lua ned over ansiktet, var det fordi de var lei seg og en måte å skjerme seg selv på. Og da lot jeg dem være. 

Må nevnes at jeg jobber på en skole med mange krevende barn. Vi har bl.a en del barn fra innvandrerfamilier. Barn som har traumer eller andre problemer. Sier ikke at alle innvandrere har problemer generelt og at det kun er disse som bruker lue eller utagerer. Vi har nok av etnisk norske barn som tester grenser og utagerer også. Det verste tilfellet jeg har opplevd var en norsk elev. Bare så det er sagt.  Men vi har som sagt flere med traumer fra oppvekst i andre land. Har jobbet på en skole med 99% helnorske barn før i en godt bemidlet bydel, og der var det ingen problemer med en slik regel. Bortsett fra en og annen med adhd e.l som man måtte velge sine kamper med når det gjaldt lue inne. Men det gjaldt ikke mange og det var ikke ofte. 

Jeg var selv en sånn som gikk med lue inne, på ungdomsskolen i hvertfall. Det fikk vi lov til der. Jeg var snill og grei og høflig og skoleflink. Var bare veldig opptatt av klesstil, og hadde mange kule luer. 

Anonymkode: ccd4e...4cb

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er virklig bare allminnerlig folkeskikk. Hvis ikke skolen skal overholde slikt, hvor skal man da lære det. Ser for meg alle med airpods i ørene. Og hva hvis over halve klassen ønsker gjemme seg? Hvorfor skal ditt barn få lov til det?  En mengde lærere godtar det også, så din ungdom får spørre den spesifikke læreren om unntak/forståelse (forståelse den ene eller andre veien. Kanskje gjør lærer unntak, kanskje skjølner ungdommen og du hvorfor ikke). 

Anonymkode: 790ca...5ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er lærer, og foretrekker å ha færrest mulig «unødvendige» regler å håndheve. Dette med lue/caps går innunder dette, det samme gjør å ha vannflaske på pulten i timen, lytte til musikk mens man jobber selvstendig, tygge tyggis så lenge den havner i søppelbøtta osv. Jeg mener at dersom en handling fører med seg en negativ konsekvens, for eksempel at dersom vannflasken får stå på pulten fører til at elevene blir sittende å fikle med den og bli ukonsentrerte tar vi den vekk, om ikke er det ikke et problem, og dermed heller ikke behov for en regel mot det. Om det blir et problem er det en naturlig konsekvens at vi ikke han ha vannflaske på pulten. Det samme gjelder caps/lue. Om det blir et problem i den aktuelle klassen kan vi ha en en regel mot det, om ikke er det ikke behov for et forbud. 

Dessverre jobber jeg på en skole hvor ledelsen er fan av detaljstyring, så vi har regler «ovenfra» om alt det overnevnte. 

Helt enig med deg. Jeg leste om en skole som tillot tyggis fra 5.klasse. Men det var regler de måtte følge mot at de fikk lov: Man skulle ikke gi tyggis til andre, man skulle bare tygge lydløst, tyggisen skulle i søpla og ikke under pulten/ på veggen osv når de var ferdige. Hvis reglene ikke ble fulgt, måtte den aktuelle klassen ha forbud mot tyggis. 

Det samme kunne blitt gjort med lue, vannflaske osv som du nevner. Drt er en fin måte for elevene å øve på å følge regler, ta ansvar og eventuelt oppleve at regelbrudd har - naturlige og realistiske - konsekvenser. 

Vi har også regler mot alt sånt på min jobb, og vi må egentlig sende melding hjem hver gang noen bruker tyggis. Ikke alltid jeg gidder å bry meg sålenge de ikke forstyrrer andre med tyggisen sin.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sunt for hodebunnen å gå med caps hele tiden. Helseforebyggende 

Anonymkode: 82125...321

• Liker 1
Skrevet
bitmog skrev (47 minutter siden):

Ville bare forstå hvor grensene går, noe som jeg fortsatt ikke forstår. Hvis eleven sitter med genseren på seg, så kan du selvsagt ikke ta genseren. Om den ligger fritt, så er det noe annet.

Så hvis Oda fikler med genser-ermeet så må hele klassen ta av genseren?EWH\ Hvis Line fikler med armbåndet sitt så må hele klassen ta av det? Skal man ha kollektive regler fordi en person ikke følger med i timen? Igjen - hvor er folkeskikk elementet her? Fullt mulig det er merkelig problemstilling for deg, men synes regler burde bunne fra en logisk vinkling og ikke bare gammeldags holdning.

Gjør du deg vanskelig med vilje, eller hva er greia? Hvorfor er folkeskikk så forferdelig? Går du med lue/caps inne i kirka (jeg er ikke kristen, men viser allikevel respekt)? Snakker høyt i telefonen med høyttaler på offentlig transport? Sniker i køen på butikken? Dette er normer og regler. Det har med folkeskikk å gjøre, og barna har virkelig ikke vondt av det. Men, det er altså ikke eneste grunnen.

Selvfølgelig får barna ha på seg klær, jeg tar de ikke av barnet. Men det ER forskjell på caps og genser. Den ene tingen kan lett tas av og på, det andre ikke. Den ene tingen er gjerne nødvendig for å ikke fryse/bli kald, altså et helt nødvendig plagg, en lue eller caps inne er ikke det. Jeg opplever også at enkelte barn blir fryktelig varme av lue/caps, så de har godt av å lufte hodet. Det har med konsentrasjon å gjøre. 

I tillegg til å snakke med barnet, sier jeg også i fra til foresatte. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Folkeskikk rett og slett 👍👍👍 Hilsen ei på 37 som syns at det lærerene gjør er veldig innafor 

Anonymkode: 7d84e...f7a

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes synd på den oppvoksende generasjonen nå - ikke dusje etter gym, skjule seg selv inni hetter eller under skjerm på en caps. Det vitner jo om at man ikke føler seg avslappet/trygg.

Er så glad for at jeg gikk på grunnskolen på åttitallet. Alt var ikke som et glansbilde da heller, men slik det er nå virker det som det går i feil retning.

(Jeg har selv en datter som sliter psykisk på ungdomsskolen og skjuler seg inni store hettegensere både hjemme og på skolen. Det er ikke lett)

Anonymkode: 3d35b...8f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SPOCA skrev (15 minutter siden):

Gjør du deg vanskelig med vilje, eller hva er greia? Hvorfor er folkeskikk så forferdelig? Går du med lue/caps inne i kirka (jeg er ikke kristen, men viser allikevel respekt)? Snakker høyt i telefonen med høyttaler på offentlig transport? Sniker i køen på butikken? Dette er normer og regler. Det har med folkeskikk å gjøre, og barna har virkelig ikke vondt av det. Men, det er altså ikke eneste grunnen.

Selvfølgelig får barna ha på seg klær, jeg tar de ikke av barnet. Men det ER forskjell på caps og genser. Den ene tingen kan lett tas av og på, det andre ikke. Den ene tingen er gjerne nødvendig for å ikke fryse/bli kald, altså et helt nødvendig plagg, en lue eller caps inne er ikke det. Jeg opplever også at enkelte barn blir fryktelig varme av lue/caps, så de har godt av å lufte hodet. Det har med konsentrasjon å gjøre. 

På ingen måte sagt det er forferdelig? Prøver å forstå hvor det logisk bunner i folkeskikk. Før i tiden håndhilste man på lærere når de kom inn også, og var sett på respektløst å ikke gjøre det. Normer og regler endrer seg over tid. Hvorfor skal ikke denne få lov å endre seg? Gjøre meg vanskelig er fin hersketeknikk når du fortsatt ikke klarer å svare på reglene. Hvorfor har du bestemt at lue ikke er nødvendig, men genser? Mener du at lærere som ikke bryr seg/krever at elever tar av seg lue/caps ikke bryr seg om folkeskikk eller ikke viser folkeskikk siden du har fasiten på det? Søsteren min er lærer og synes dette er en bagatell så lenge de gjør som de skal. 

Spesielt man skal være konservativ der det passer en, men mer liberal og åpen på andre måter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor med turban eller sombrero? 

Anonymkode: 53899...760

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er gammeldags jeg også.. Her bruker flere av guttene caps som en del av antrekket sitt, på samme måte som at jentene bruker hårbånd, smykker, armbånd etc. Guttene i klassen til sønnen min er like opptatt av klær og mote som jentene. Har aldri opplevd at en jente har måtte ta av hårbåndet sitt, men caps er no-go flere steder.. Har aldri sett at noen av de dekker for ansiktet med capsen sin - hvordan er det i det hele tatt mulig? Gutten min har i tillegg litt lengde på håret, og bruker derfor capsen for å holde håret fra ansiktet når han sitter fremoverlent og jobber med skolearbeid. 

Men jeg snakket med lærerne. Og de har nå kommet fram til at caps er ok så lenge den får sitte i ro på hodet, og ikke fikles med sånn at det blir et uromoment. Og det syns jeg er en fornuftig tilnærming 🙂

Anonymkode: dfe58...b3f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det innafor med turban eller sombrero? 

Anonymkode: 53899...760

Turban, hvis man er sikh. Eller hvis en elev har en hårsykdom, da antar jeg turban, caps og andre diskret hodeplagg er helt ok, neppe sombrero eller bare en diger hette som skjuler hele hodet.  Hijab er lov, niqab ikke. 

Anonymkode: 790ca...5ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Syns det er gammeldags jeg også.. Her bruker flere av guttene caps som en del av antrekket sitt, på samme måte som at jentene bruker hårbånd, smykker, armbånd etc. Guttene i klassen til sønnen min er like opptatt av klær og mote som jentene. Har aldri opplevd at en jente har måtte ta av hårbåndet sitt, men caps er no-go flere steder.. Har aldri sett at noen av de dekker for ansiktet med capsen sin - hvordan er det i det hele tatt mulig? Gutten min har i tillegg litt lengde på håret, og bruker derfor capsen for å holde håret fra ansiktet når han sitter fremoverlent og jobber med skolearbeid. 

Men jeg snakket med lærerne. Og de har nå kommet fram til at caps er ok så lenge den får sitte i ro på hodet, og ikke fikles med sånn at det blir et uromoment. Og det syns jeg er en fornuftig tilnærming 🙂

Anonymkode: dfe58...b3f

Helt enig - dersom noe blir et uromoment så må det selvsagt fjernes, men det gjelder alt. Men det virker som at noen mener caps og lue automatisk bare er et uromoment så lenge den sitter på hodet, selv om den ikke dekker til øynene, og det er litt rart. Det er faktisk blitt en del av identiteten til ungdommene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (53 minutter siden):

Her bommer du litt vel? Dette er jo ting som direkte påvirker andre mennesker i negativ retning. At Lille Per sitter med lue for seg selv og følger spent med på undervisningen plager vel ikke deg og din undervisning?

Anonymkode: a7409...cc6

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er lærer selv og er vel ikke så rigid på dette med hodeplagg. Jobber på småtrinnene på barneskolen og det har aldri vært et problem at barna ikke tar av seg lue eller caps når de går inn. På samme måte som man tar av seg annet utetøy inne. Men om en elev hadde et sterkt ønske om å ha på lue ville jeg neppe laget noen sak ut av det med mindre det ble uro av det. 

Likevel tenker jeg at man gjør ungdommene en bjørnetjeneste ved at de får lov til å gjemme seg bak hetter og hodeplagg. Det er jo ikke akseptert ellers i samfunnet, så hvorfor skal skolen godta det? Det blir en brå overgang til studier og jobb om de har fått lov til å dyrke angsten sin på skolen. 

NRK hadde i dag en artikkel om elever som får slippe framføringer og gym pga angst. Ekspertene sier jo at det er det motsatte av det som er bra for dem.

Anonymkode: 9cde6...f5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig med deg. Jeg leste om en skole som tillot tyggis fra 5.klasse. Men det var regler de måtte følge mot at de fikk lov: Man skulle ikke gi tyggis til andre, man skulle bare tygge lydløst, tyggisen skulle i søpla og ikke under pulten/ på veggen osv når de var ferdige. Hvis reglene ikke ble fulgt, måtte den aktuelle klassen ha forbud mot tyggis. 

Det samme kunne blitt gjort med lue, vannflaske osv som du nevner. Drt er en fin måte for elevene å øve på å følge regler, ta ansvar og eventuelt oppleve at regelbrudd har - naturlige og realistiske - konsekvenser. 

Vi har også regler mot alt sånt på min jobb, og vi må egentlig sende melding hjem hver gang noen bruker tyggis. Ikke alltid jeg gidder å bry meg sålenge de ikke forstyrrer andre med tyggisen sin.

Nettopp! Jeg tenker også at mange av disse småtingene bare er gøy for barna fordi de ikke får lov til det. Dersom de får lov under passende rammer slipper man å bruke masse tid på at Per skal ta av seg lua og Pia skal hive tyggisen men later som hun gjør det fem ganger før den faktisk går i søppelet. Da frigjør man tid til å bruke på viktigere ting. 

• Liker 2
Skrevet
bitmog skrev (1 time siden):

På ingen måte sagt det er forferdelig? Prøver å forstå hvor det logisk bunner i folkeskikk. Før i tiden håndhilste man på lærere når de kom inn også, og var sett på respektløst å ikke gjøre det. Normer og regler endrer seg over tid. Hvorfor skal ikke denne få lov å endre seg? Gjøre meg vanskelig er fin hersketeknikk når du fortsatt ikke klarer å svare på reglene. Hvorfor har du bestemt at lue ikke er nødvendig, men genser? Mener du at lærere som ikke bryr seg/krever at elever tar av seg lue/caps ikke bryr seg om folkeskikk eller ikke viser folkeskikk siden du har fasiten på det? Søsteren min er lærer og synes dette er en bagatell så lenge de gjør som de skal. 

Spesielt man skal være konservativ der det passer en, men mer liberal og åpen på andre måter. 

Jeg hilser på mine elever hver eneste dag. Elevene får velge mellom ulike måter å hilse på, det kan være alt fra klem til håndhilsing, men jeg hilser på absolutt alle elever hver eneste dag, og jeg sier god morgen til dem. Hvert eneste barn skal bli sett og hørt før timen begynner.

Det er ikke hersketeknikk, jeg skjønner oppriktig ikke problemet ditt. Hvorfor er det vanskelig å respektere at vi som lærere setter standard og regler? Ofte opererer vi utfra hva som fungerer. Nå har jeg gitt deg mange grunner, ikke bare normer og folkeskikk. Hvorfor kan du ikke bare godta at det er slik det fungerer i mitt klasserom? Jeg legger meg ikke bort i hva andre lærere gjør. 

Jeg er kontaktlærer for 27 elever på 3. trinn. Jeg er mye alene med mine elever. Jeg har i tillegg elever med spesielle behov. For mitt vedkommende er det viktig med tydelige grenser og regler. I starten var jeg mer liberal og mindre konservativ, men min opplevelse er at elevene trives veldig godt med klare og konkrete regler. De vet hva de kan gjøre, og ikke gjøre. Generelt liker barn at det er faste rutiner, og klare beskjeder. Det gjør at de vet hvor de har meg, og at jeg alltid holder det jeg lover. 

Men, du må gjerne være uenig, men det er jo det som er så fint: vi lærere kan faktisk bestemme hvordan vi ønsker det i vårt klasserom. Det ligger i vårt mandat. Jeg gjør det for å skape et godt og trygt klassemiljø. Helt greit at din søster har det slik. Da fungerer sikkert det godt for henne. I mitt klasserom har jeg regler som passer i mitt klasserom og min klasse. 

Interessant nok blir jeg beskrevet som "veldig snill" av foreldrene. Det er det barna sier hjemme. Jeg opplever en trygg og god klasse med få konflikter og lite drama. Men, til gjengjeld er jeg også veldig raus og grei, selv om det kanskje ikke virker slik fordi jeg nekter barna å ha på lue og caps. Jeg strekker meg langt for mine elever, og jeg vet de er veldig glad i meg. Akkurat som jeg er glad i dem. Det er uansett ingen problemstillig dette med caps og lue, mine elever har lært det hjemmefra, så det er egentlig minimalt med capser osv i timen. 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Her bommer du litt vel? Dette er jo ting som direkte påvirker andre mennesker i negativ retning. At Lille Per sitter med lue for seg selv og følger spent med på undervisningen plager vel ikke deg og din undervisning?

Anonymkode: a7409...cc6

Nei, her bommer jeg overhodet ikke. Det kan selvfølgelig være forstyrrende i negativ retning hvis lille Per fikler med lua si hele timen. Og enkelte elever har kommentert at de synes det er vanskelig å samtale med medelever når de ikke ser øynene deres skikkelig. Jeg tenker da at det er greit å ta den av.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja huff det er fælt at skolen er så utdatert at de fortsatt prøver å påtvinge barn folkeskikk. 

Anonymkode: 2e8c2...b90

Hvordan er en caps/lue å vise manglende folkeskikk kontra å gå uten? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...