Gå til innhold

Hvorfor får ikke elevene ha på caps eller hette inne i klasserommet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det lurer jeg oppriktig på. 

Hva er begrunnelsen til dere lærere? 

Jeg er en godt voksen dame, men synes at denne regelen er gammel og utdatert.  

Anonymkode: 7018c...f4c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det lurer jeg oppriktig på. 

Hva er begrunnelsen til dere lærere? 

Jeg er en godt voksen dame, men synes at denne regelen er gammel og utdatert.  

Fordi nei, nei gutt. Dette må bli slutt. Ikke storme inn i stua før du har tatt av deg lua. Glemte du det rent. Det var ikke pent.

Gammel folkeskikk 

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Fordi nei, nei gutt. Dette må bli slutt. Ikke storme inn i stua før du har tatt av deg lua. Glemte du det rent. Det var ikke pent.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja huff det er fælt at skolen er så utdatert at de fortsatt prøver å påtvinge barn folkeskikk. 

Anonymkode: 2e8c2...b90

Men hva er så uskikket med å ha caps på inne? Det forstår jeg virkelig ikke. Det sier jo ikke noe om barna/ ungdommen er høflige og greie eller ikke.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fy søren! Hvordan våger skolen å legge føringer for hva våre barn skal ha på seg når de er der?! Det er uhørt! Synes vi skal starte ett foreldreopprør!  

Anonymkode: 65dba...9e4

Skolen legger jo ikke spesielt med føringer på hva barna kan kle seg i. Jeg ser da stadig vekk jenter i super kort shorts,  eller ungdom med rødt og blått hår, eller mettingstrømper og bukser fulle av hull. Dette kan de gå i, og supert er det. Men caps, nei gud forby.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det handler noe om folkeskikk, men for min del handler det også om at det kan være forstyrrende. Enkelte elever sliter fælt med å la være å fikle med lua/capsen. 

Dessuten liker jeg å kunne se elevene skikkelig, ikke gjemt under en caps. På den måten er det enklere å få kontakt med dem også.

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Skrevet
SPOCA skrev (2 minutter siden):

Det handler noe om folkeskikk, men for min del handler det også om at det kan være forstyrrende. Enkelte elever sliter fælt med å la være å fikle med lua/capsen. 

Dessuten liker jeg å kunne se elevene skikkelig, ikke gjemt under en caps. På den måten er det enklere å få kontakt med dem også.

Kan man gjemme seg bak en lue som bare sitter på huet og ikke veldig nedtrukket? Er det mer respekt om jenter går i fishnet, eller viser litt hud. Hvor går grensen? Hva med personer som fikler med genseren, de strammetrådene til genseren? 

• Liker 2
Skrevet
bitmog skrev (8 minutter siden):

Kan man gjemme seg bak en lue som bare sitter på huet og ikke veldig nedtrukket? Er det mer respekt om jenter går i fishnet, eller viser litt hud. Hvor går grensen? Hva med personer som fikler med genseren, de strammetrådene til genseren? 

Enkelte trekker lua ned, ja. 

Og når jeg kommuniserer med mine elever er det ansiktet jeg primært ser på/kommuniserer med, ikke resten av kroppen. 

Hvis en elev fikler med andre ting får de beskjed om å legge vekk gjenstanden/klærne. Derfor må mange legge vekk mobilklokker osv.

• Liker 11
Skrevet
SPOCA skrev (20 minutter siden):

Enkelte trekker lua ned, ja. 

Og når jeg kommuniserer med mine elever er det ansiktet jeg primært ser på/kommuniserer med, ikke resten av kroppen. 

Hvis en elev fikler med andre ting får de beskjed om å legge vekk gjenstanden/klærne. Derfor må mange legge vekk mobilklokker osv.

Forsøkte bare å finne ut hvor grensa går. Hva med en elev som ikke trekker lua ned, men har den på hodet, som et plagg, og sitter stille. Forstyrrer han deg når du ser fjeset hans og ikke håret hans? Må de med hijab ta det av? Skulle tatt seg ut om du som lærer ber en gutt kle av seg genseren fordi han fikler med den 🤔🤔

Er logikken satt på lue/caps fordi det er bare sånn det er? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (42 minutter siden):

Dette. Og da er det enklere å si at vi ikke bruker hodeplagg inne, enn å skulle vurdere enkelttilfeller. Religiøse hodeplagg stiller seg selvsagt annerledes, men det har jeg heller aldri opplevd at noen har fiklet med eller trukket ned sånn at jeg føler eleven gjemmer seg.

Anonymkode: 2cadc...150

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
bitmog skrev (1 minutt siden):

Forsøkte bare å finne ut hvor grensa går. Hva med en elev som ikke trekker lua ned, men har den på hodet, som et plagg, og sitter stille. Forstyrrer han deg når du ser fjeset hans og ikke håret hans? Må de med hijab ta det av? Skulle tatt seg ut om du som lærer ber en gutt kle av seg genseren fordi han fikler med den 🤔🤔

Er logikken satt på lue/caps fordi det er bare sånn det er? 

Hijab er et religiøst hodeplagg, og således er det egne regler for dette. Som lærer er det uaktuelt å skulle havne i eventuell konflikt om diskriminering og rasisme.

Når det gjelder lue/caps handler det også om rettferdighet. Hvis jeg nekter Ola som ikke klarer å la være å fikle med capsen, velger jeg å la det være en regel for hele klassen. Min erfaring at det sjeldent bare er Ola som har problemet med å fikle med capsen.

Hvis barnet forstyrrer veldig er det som regel en dialog med foreldrene for å unngå eventuelle forstyrrelser.

Selvfølgelig kan jeg ta genseren hvis barnet drar den av seg og begynner å f.eks hive den rundt. Jeg snakker strengt med eleven hvis barnet må ha på genseren. Barnet får da genseren tilbake etter timen/dagen.  Derfor får ikke elevene ha med seg leker på skolen, eller tulle med f.eks mobilklokke. 

Dette er uansett veldig merkelige problemstillinger, da dette faktisk sjeldent er et problem. Barna klarer fint å etterleve reglene. Jeg bestemmer i mitt klasserom og i mine timer. :)

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder vel ikke overalt? Hos oss (u-trinn) kan de ha på lue/caps inne. Aldri opplevd det som forstyrrende. Noen har også behov for å kunne «gjemme» seg litt. Dersom de snurper hetta igjen foran ansiktet får de beskjed om at vi vil se ansiktet deres.

Anonymkode: 91053...98d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er dårlig folkeskikk å gå med lue/caps/hette inne, og man gjerne vil se ansiktet/øyne til den man kommuniserer med.

Barn må tåle å forholde seg til regler. Alt skal ikke være valgfritt. De kommer til å slite i voksenlivet om de ikke klarer å forholde seg til normer og regler. Og at foreldre, som TS, vil at de skal slippe det, er et dårlig tegn.

Oppegående foreldre lærer barna sine at de skal forholde seg til det læreren bestemmer, og gjøre som de får beskjed om på skolen. Om læreren skal bruke ti minutt av hver skoletime til å plukke av elevene uvaner og drive med oppdragelse, så går det ut over undervisningen. 

Anonymkode: f7445...6d4

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fordi det er dårlig folkeskikk å gå med lue/caps/hette inne, og man gjerne vil se ansiktet/øyne til den man kommuniserer med.

Barn må tåle å forholde seg til regler. Alt skal ikke være valgfritt. De kommer til å slite i voksenlivet om de ikke klarer å forholde seg til normer og regler. Og at foreldre, som TS, vil at de skal slippe det, er et dårlig tegn.

Oppegående foreldre lærer barna sine at de skal forholde seg til det læreren bestemmer, og gjøre som de får beskjed om på skolen. Om læreren skal bruke ti minutt av hver skoletime til å plukke av elevene uvaner og drive med oppdragelse, så går det ut over undervisningen. 

Anonymkode: f7445...6d4

Artig at du kommer med sterke antakelser om min måte å oppdra barna mine på. 

Vi har hatt stor fokus på høflighet og god oppførsel. Alle mine barn er snille, hjelpsomme, arbeidsomme og godt likt. 

Men så har jeg et barn som synes det er litt vanskelig med fokus på seg selv, som ønsker å gjemme seg litt. Her har hette og caps vært til stor hjelp.  

Jeg vet jo at det tilrettelegges for alt mulig på skolen. Har hatt barn i skolen i mange år, så har sett det meste. Men akkurat caps, nei der går grensen for tilrettelegging. 

Mitt barn skal nok klare seg, får bare en tøffere start på skolen. Vi må oppfordre og lokke for at barnet skal gå inn, men vi klarer det også. Men synes jo det er et helt unødvendig møte med skolen, som hadde vært løst på en utrolig enkel måte.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Artig at du kommer med sterke antakelser om min måte å oppdra barna mine på. 

Vi har hatt stor fokus på høflighet og god oppførsel. Alle mine barn er snille, hjelpsomme, arbeidsomme og godt likt. 

Men så har jeg et barn som synes det er litt vanskelig med fokus på seg selv, som ønsker å gjemme seg litt. Her har hette og caps vært til stor hjelp.  

Jeg vet jo at det tilrettelegges for alt mulig på skolen. Har hatt barn i skolen i mange år, så har sett det meste. Men akkurat caps, nei der går grensen for tilrettelegging. 

Mitt barn skal nok klare seg, får bare en tøffere start på skolen. Vi må oppfordre og lokke for at barnet skal gå inn, men vi klarer det også. Men synes jo det er et helt unødvendig møte med skolen, som hadde vært løst på en utrolig enkel måte.  

Vi kan ikke ha klasserom fullt av ungdommer som gjemmer seg. For det er jo de de gjør der langt inni hettegenseren med capen dratt ned foran øynene. Nei til ungdomsburka. 

Anonymkode: be928...a36

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
SPOCA skrev (7 timer siden):

Hijab er et religiøst hodeplagg, og således er det egne regler for dette. Som lærer er det uaktuelt å skulle havne i eventuell konflikt om diskriminering og rasisme.

Når det gjelder lue/caps handler det også om rettferdighet. Hvis jeg nekter Ola som ikke klarer å la være å fikle med capsen, velger jeg å la det være en regel for hele klassen. Min erfaring at det sjeldent bare er Ola som har problemet med å fikle med capsen.

Hvis barnet forstyrrer veldig er det som regel en dialog med foreldrene for å unngå eventuelle forstyrrelser.

Selvfølgelig kan jeg ta genseren hvis barnet drar den av seg og begynner å f.eks hive den rundt. Jeg snakker strengt med eleven hvis barnet må ha på genseren. Barnet får da genseren tilbake etter timen/dagen.  Derfor får ikke elevene ha med seg leker på skolen, eller tulle med f.eks mobilklokke. 

Dette er uansett veldig merkelige problemstillinger, da dette faktisk sjeldent er et problem. Barna klarer fint å etterleve reglene. Jeg bestemmer i mitt klasserom og i mine timer. :)

Ville bare forstå hvor grensene går, noe som jeg fortsatt ikke forstår. Hvis eleven sitter med genseren på seg, så kan du selvsagt ikke ta genseren. Om den ligger fritt, så er det noe annet.

Så hvis Oda fikler med genser-ermeet så må hele klassen ta av genseren? Hvis Line fikler med armbåndet sitt så må hele klassen ta av det? Skal man ha kollektive regler fordi en person ikke følger med i timen? Igjen - hvor er folkeskikk elementet her? Fullt mulig det er merkelig problemstilling for deg, men synes regler burde bunne fra en logisk vinkling og ikke bare gammeldags holdning.

Endret av bitmog
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så TS, du er godt voksen og har likevel altså gått glipp av denne biten av folkeskikken? Jaja, det er heldigvis ikke slik at normene endres etter hva ett menneske tenker og føler.. Og så har det noe med den mest opplagte forklaringen da, at hvis du sitter med en lue, hette, caps ned i øynene er det vanskelig for læreren å se om du følger med i timen.. 

Anonymkode: 02d17...a09

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg så har det med folkeskikk at en tar av seg lua,caps og hette inne. Men ser jo mange i dag ikke blir oppdratt på den måtte .

Begge ungdommen her har blitt lært at dette har vi ikke på inne og i hvertfall ikke når rn sitter å spiser .

Det har jo og med at en lærer ønsker å få øyekontakt. Er ikke lett å se om en elev skjønner det en driver med hvis de sitter med hetta,lua eller caps som dekker helle ansiktet.

Anonymkode: 59be1...9ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For meg så har det med folkeskikk at en tar av seg lua,caps og hette inne. 

Anonymkode: 59be1...9ec

OG solbriller...

Det var en periode det var et problem at en del gikk med solbriller i klasserommene.

Anonymkode: ecf48...ca5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...