Gå til innhold

Unghund som napper i klær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en fantastisk unghund på et år, som for det meste oppfører seg veldig bra. Han er av en gjeterhundrase. Opplever ikke at han er understimulert da vi har satt oss godt inn i hva rasen trenger av mosjon og mental stimuli.

Vår utfordring er at han ved flere anledninger siste tiden har begynt å nappe/bite i klær. Dette kan skje under lek, men har også hendt en gang da hele familien satt rolig og så på tv. Han går som oftest etter en av familiens ungdommer, men har også gjort det mot oss voksne. Han hopper gjerne opp for å få tak i genser. Vi har prøvd å stå stille og ignorere, men det ser ikke ut til å ha ønsket effekt. Opplever situasjonene som litt skremmende.

Noen som har noen gode råd? 

Anonymkode: c6f10...74d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ung? Mine hunder har gjort dette når den har skiftet tenner.

Anonymkode: ff39f...0e7

AnonymBruker
Skrevet

Ganske vanlig blant unghunder med høg drive. Noen gjeterhundraser gjeter ved å nappe i beina på det dyret som de skal gjete.

Anonymkode: 321c0...906

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min puddel begynte med dette i tenåringsfasen, og jo mer jeg ignorerte jo mer intens ble han. Spesielt om vi var ute, så kunne han finne på å hoppe opp og nappe tak i klær. Om jeg snudde meg, hoppet han bare opp og nappet tak i ryggen. Så dette kjenner jeg meg igjen i... Da han gjorde det inne var det enkelt, en liten time-out i bingen hver gang. Ute måtte jeg tråkke på båndet om han begynte å tulle, og hvis det var i skolisser/bukseben han nappet i, så holdt jeg i halsbåndet til han roet seg (en slags time-out det også). Han stoppet helt med dette etter 1 uke. 

Anonymkode: 15f64...5d7

Skrevet (endret)

Hva tror du hunden prøver å kommunisere i disse situasjonene?

Det er vanskelig å svare konkret uten å se hunden i situasjonen, mer informasjon om hjemmemiljø etc. Men hunder kan også bli overstimulerte og frustrerte, typisk ved oppgirende lek, etter overveldende situasjoner, mangel på oppmerksomhet, søvn etc. Å sørge for at alle behov er dekt, at det ikke er noen vondter, og deretter lære hunden hva den heller kan gjøre. Lær inn ønsket atferd du kan be om når hunden gjør noe uønsket  Forsterk når hunden er rolig.

I akutt situasjon, begynn med å avlede hunden, feks kast godbiter på bakken, gi tyggebein/kong/snusematte, dvs ro ned stress og energinivået. Lek rolig, drakamp, godbitsøk/nesejobb, triksetrening, ikke ballkasting og herjing.

Hunden din er i puberteten, det er ragnarock av homoner og følelser. Han trenger ekstra forståelse og kanskje litt hjelp med å regulere seg selv. I unghundperioden er det en fin balanse mellom for lite og for mye (og ikke minst feil) aktivisering.  Like viktig som aktivisering er nok god søvn. 

Edit: anbefalr absolutt ikke å bruke straff, enten negativ(snu seg vekk) ) som noen har nevnt, eller positiv (kjefte osv) . Ja, det funker, men skader relasjonen og øker ofte frustrasjonensnivået. Vis heller hunden, ved hjelp av positiv forsterking, hva den kan gjøre.

Endret av VisningsnavnPÅKREVD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...