AnonymBruker Skrevet 19. august #21 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør jeg nå?! Beløpet er alt trukket fra min konto. Det var nesten 1500kr Anonymkode: 9568e...ce2 Som flere sier, du må si fra til banken din snarest, flere har døgnåpen telefon for bl.a svindel. Og politianmelde, og melde svindel på face hvis mulig. Har du betalt med Mastercard er du heldigere stilt, her er det lettere å få tilbake pengene. Fra vanlig debetkort kan det være litt verre, men ikke umulig. Dog har bankene mulighet til å trekke store egenandeler hvis de synes folk har vært uaktsomme. for å være ærlig synes jeg denne siden LYSER svindel, og du fort kan havne i kategorien uaktsom. Det er skrivefeil, store bokstaver i masse ord som vi aldri bruker i Norge. Tvilsom link, brukerstøtten er på svensk/tysk. Men, det finner du bare ut ved å kjøre sak til banken din på å få refundert penger for svindel 🙂 Anonymkode: b6e5d...f5e 12
AnonymBruker Skrevet 19. august #22 Skrevet 19. august Og hvis du har lagt inn kortdetaljene dine på denne siden, så burde du kanskje sperre kortet ditt for sikkerhets skyld. Anonymkode: 9d3e5...9cb 11 3
anonym35445 Skrevet 19. august #23 Skrevet 19. august (endret) Hensatt skrev (8 minutter siden): Kontakter banken. De har muligens en vakttelefon, ellers venter du til de åpner i morgen. For fremtiden må du huske å aldri klikke på noe på Facebook. Ingen linker på Facebook er sikre. Alltid skriv inn adressen til nettsiden selv. Hensatt skrev (8 minutter siden): Kontakter banken. De har muligens en vakttelefon, ellers venter du til de åpner i morgen. For fremtiden må du huske å aldri klikke på noe på Facebook. Ingen linker på Facebook er sikre. Alltid skriv inn adressen til nettsiden selv. Ville prøvd alt jeg kunne for å få kontakt med banken. Du har jo lagt inn kontonummer, passord og alt så du risikerer å bli svindlet for mye mer penger enn 1500 kr. Endret 19. august av anonym35445 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #24 Skrevet 19. august Du er blitt lurt det står på Sparkjøp sin side at det er kun Sparkjop.no som er gyldig. De har opplevd flere har blitt lurt den siste tiden blant annet med og trykke på lenker. Man bør aldri gjøre det med fysisk skrive nettsiden inn. Anonymkode: ef5d3...7c6 1
anonym35445 Skrevet 19. august #25 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som flere sier, du må si fra til banken din snarest, flere har døgnåpen telefon for bl.a svindel. Og politianmelde, og melde svindel på face hvis mulig. Har du betalt med Mastercard er du heldigere stilt, her er det lettere å få tilbake pengene. Fra vanlig debetkort kan det være litt verre, men ikke umulig. Dog har bankene mulighet til å trekke store egenandeler hvis de synes folk har vært uaktsomme. for å være ærlig synes jeg denne siden LYSER svindel, og du fort kan havne i kategorien uaktsom. Det er skrivefeil, store bokstaver i masse ord som vi aldri bruker i Norge. Tvilsom link, brukerstøtten er på svensk/tysk. Men, det finner du bare ut ved å kjøre sak til banken din på å få refundert penger for svindel 🙂 Anonymkode: b6e5d...f5e Er også ekstremt svært sjeldent att ALT er på tilbud og så mye nedsatt i en nettbutikk med mindre det er konkurs salg. Så ja, dette burde hun ha skjønt. Det lyser svindel lang vei. Godt mulig hun ikke får noe som helst igjenn. Uansett heldig att det ikke var ett veldig stort beløp. Bare vær obs på att du ikke blir trukket for mer penger. Du har tross alt oppgitt både kontonummer, kortnummer, passord og alt til dem. 1 1
Koneko Skrevet 19. august #26 Skrevet 19. august (endret) Det er lurt å unngå linker på facebook og SMS, fordi svindlere kan få de til å se ut som reelle linker, men gjemme en svindelnettside bak linken. De fleste seriøse nettsted kjører ikke tilbud kun gjennom spesielle linker mer, så du skal stort sett kunne motta samme tilbud om du går inn på sparkjøp sine sider "manuelt" ved å skrive "sparkjop.no" i stedet. Og nettbutikker har som regel kjøpt hele domenet sitt (sparkjop.no i dette tilfellet, eller f.eks. cubus.no eller nille.no) så de har sjelden masse andre rare punktum med ting bak - som vip og andre ting. De kan ha fremover skråstrek og mer tekst bak hovedadressen (f.eks. www.nettsted.no/shop), som da blir en del av nettdomenet deres. Da vet du det er reelt. Anbefaler å skaffe et moderne antivirusprogram som også beskytter mot svindel, som f.eks. f-secure internet security - den vil varsle deg om du havner på svindelnettsider og aktivere ekstra sikkerhet om du logger deg inn i nettbank eller andre sensitive steder Endret 19. august av Koneko Tyrkleifer + la til tips om antivirus.
AnonymBruker Skrevet 19. august #27 Skrevet 19. august Bare ved å se på prisene, så skjønner man at det er svindel. Norske nettbutikker har ikke priser som ender 97 øre. Anonymkode: d7ae0...f9f 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #28 Skrevet 20. august Hvorfor skal banken refundere penger til ethvert kålhue som går på limpinnen? Anonymkode: f9a99...2aa 9 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #29 Skrevet 20. august Trodde virkelig st vi var kommet så langt i 2025 at ALLE, til og med tabte Gerd på 87, har lørt seg at man klikker aldri på linker på facebook eller andre steder. Du skulle gått inn på nettet og skrevet inn sparkjøp.no Lærer folk aldri at når noe virker for godt til å være sant, så er det nettop det: for godt til å være sant? Flere sier «kontakt banken». Min oppriktige mening er at slik svindel bør man betale selv. Banker gjør ikke annet enn å advare mot svindel. Når skal det gå inn? De som aldri får det inn skulle jo vært vurdert for hjelpeverge… Anonymkode: 099c6...f7c 9 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #30 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bare ved å se på prisene, så skjønner man at det er svindel. Norske nettbutikker har ikke priser som ender 97 øre. Anonymkode: d7ae0...f9f Dette er et klart tegn ja, men man skjønner det er svindel lenge før. Man trenger ikke gå på siden, alle burde lære seg å tolke en nettadresse. Her ser man med en eneste gang at det ikke er sparkjøp, men svindel. Dette er så klassisk svindel at det er skremmende at det fungerer. Anonymkode: 94670...c6b 5
Snublefot62 Skrevet 20. august #31 Skrevet 20. august Punkt 1: Flytt alle pengene til en annen konto. Kortdetaljene dine er på avveie. Punkt 2: Du ringer banken og sier at du er blitt svindlet og lager reklamasjonssak. Punkt 3: Du får kortet sperret og bestiller nytt. Punkt 4: Du anmelder svindelen. Punkt 5: Du tar dette som en lærepenge og takker for at du bare tapte 1500. 10 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #32 Skrevet 20. august Når man er så idiot at man går inn via linker fra Facebook og som i tillegg lyser svindel så bør man ikke få igjen pengene som en lærepenge. For da har man aktivt valgt selv å gå inn på en side uten å undersøke skikkelig først å bestille. Hvor naiv går det ann å bli? 🙄 Har du lagt igjen kortinformasjonen din så anbefaler jeg at du sperrer kortet. Anonymkode: 2abec...79a 5
Million Skrevet 20. august #33 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva gjør jeg nå?! Beløpet er alt trukket fra min konto. Det var nesten 1500kr Anonymkode: 9568e...ce2 Sperr kortet!
AnonymBruker Skrevet 20. august #34 Skrevet 20. august Bra det bare var 1500 hvertfall Anonymkode: 9a452...cf6
Million Skrevet 20. august #35 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Bra det bare var 1500 hvertfall Anonymkode: 9a452...cf6 Hvis de nøyer seg med det ene trekket da...
AnonymBruker Skrevet 20. august #36 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva gjør jeg nå?! Beløpet er alt trukket fra min konto. Det var nesten 1500kr Anonymkode: 9568e...ce2 Meld i fra til banken pluss anmeld. Det gjorde mannen, steng og kortet ditt. Her gjorde banken det med en gang og fikk nytt kort løpet av 8 dager Her fikk mannen pengene tilbake Anonymkode: 693ec...a56
AnonymBruker Skrevet 20. august #37 Skrevet 20. august "jeg trykket på en lenke, og bestilte fordi det var så billig, det var super billig". Allerede der bør varsellamper ringe ganske kraftig. Hvor ofte finner du klær til tilsvarende priser i norske butikker? Det første man ser når man åpner nettsiden er "varmt salg"... hva er ett varmt salg? Prisene, med 97 øre, hvor ofte ser du tilsvarende prisen i norske butikker? Anonymkode: d4cf6...f81 3
Koneko Skrevet 20. august #38 Skrevet 20. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Trodde virkelig st vi var kommet så langt i 2025 at ALLE, til og med tabte Gerd på 87, har lørt seg at man klikker aldri på linker på facebook eller andre steder. Du skulle gått inn på nettet og skrevet inn sparkjøp.no Lærer folk aldri at når noe virker for godt til å være sant, så er det nettop det: for godt til å være sant? Flere sier «kontakt banken». Min oppriktige mening er at slik svindel bør man betale selv. Banker gjør ikke annet enn å advare mot svindel. Når skal det gå inn? De som aldri får det inn skulle jo vært vurdert for hjelpeverge… Anonymkode: 099c6...f7c Dette stemmer ikke. Svindelbransjen er i milliardklassen, og metodene blir mer og mer sofistikerte. I tillegg har folk veldig variert erfaring med IT og internetthygiene - de fleste må lære seg ting selv, og det er lett å gjøre feil. I den eldre garde har de heller ikke fått dette inn med morsmelka som jeg fikk. I tillegg blir verden mer og mer digital, selv nøkkeltjenester i samfunnet har beveget seg over på digitale plattformer - så alle, uavhengig av kompetanse, blir tvunget over på denne arenaen. Selv i store selskap har de hyppige kurs og påminnelser til ansatte om hvordan man unngår å risikere phishing eller falske fakturaer m.m.. Å legge skylda på ofrene er med på å skjule mye av det som er et stort samfunnsproblem på verdensbasis - de som skammer seg ønsker ofte ikke å åpne seg om det de utsettes for. Det spiller bare kortene rett i hånda på de kriminelle svindlerne. Endret 20. august av Koneko 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #39 Skrevet 20. august Dette er en så glassklar og enkelt gjennomskuelig svindel, side uten skikkelig norsk tekst og med en adresse som helt åpenbart ikke tilhører Sparkjøp (og helt sikkert ikke reklamert for av Sparkjøps faktiske Facebook-side, men heller en med deres navn og logo og 12 følgere), at jeg tviler på at du får igjen pengene. Du bør likevel sperre kortet/flytte penger ut av det for å begrense tapet og åpenbart snakke med banken så raskt som overhodet mulig. Anonymkode: 43181...15a 2
Million Skrevet 20. august #40 Skrevet 20. august Hvordan går det, trådstarter? Har du fått sperret kortet, er det trukket noe mer? Husk å melde svindelen til banken. Det KAN hende du får refundert beløpet, men det er litt kortbrukers ansvar også, å ha øynene åpne for åpenbar svindel... som det var her i dette tilfellet. Ikke en gang nettadressen var riktig, åpenbart tuklet med, det så jeg uten å en gang klikke på den. Kan jeg spørre hvor gammel du er? 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå