Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal starte. I fjor ble jeg utsatt for trakassering av en kollega over lengre tid. Dette skjedde på en måte som ikke kunne bevises. Meldte ifra til verneombudet og leder. De kunne ikke gjøre så mye, hevdet leder den gang (indirekte). Jeg vet at det er fordi vedkommende hadde innflytelse og var en sterk person.  Jeg gikk i perioder på sovemedisin. Men stod på, var på jobb dag inn og dag ut. Hadde mange andre kolleger å lene meg på, prøvde å heve meg over dette. Skjønte fort at leder og verneombud ikke hadde tenkt å gjøre noe. Jeg snakket med tillitsvalgt som ikke kom noen vei. Til slutt fikk jeg bytta avdeling etter mange samtaler med leder. Samtidig hadde det gått ett år og han som trakasserte meg, skulle flytte eller noe (sluttet).

Det har gjort noe med meg som person. Nå vil leder plassere meg på den avdelingen hvor jeg ble trakassert over lengre tid. Jeg føler ikke jeg er klar selv om vedkommende ikke er der lenger. Det vrenger seg i magen og jeg får en slags følelse i kroppen som jeg ikke klarer å beskrive. Legen støtter meg i dette. Men leder sitt HR mener at de må tenke drift ikke helse. De sa det ikke på den måten. Men noe ganske likt. Hva bør jeg gjøre annet enn å bytte jobb, si opp? Dette er en IA bedrift. Jeg ønsker bare å ha fred på jobb og bidra. Legge dette bak meg, men da må jeg også få tid til å bearbeide litt.

Anonymkode: 57382...9ba

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han nå er sluttet er brodden borte. Kan være fint å dra tilbake. 

Anonymkode: 3c759...460

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har styringsrett til å plassere deg tilbake såfremt de har saklig grunn til det, og det har de nok. Problemet du hadde er jo ikke der lenger. Hvis du ikke vil omplasseres tilbake så er det nok smart å finne en ny jobb. Altfor mange går rundt og er misfornøyd med arbeidsgiver og søker seg likevel ikke bort. Jeg har aldri forstått hvorfor de ikke gjør det når de ikke er fornøyde, 

Anonymkode: e0dcf...2fd

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste du må vite er at HR ikke er din venn men bedriftens venn. HR er ikke på ditt lag men vil alltid gjøre det som er best for bedriften. 
Hvis du synes situasjonen virker ekkel eller  ubehagelig må du ikke si opp jobben din før du har fått ny jobb. Det er mye du kan gjøre før du trenger å si opp.

Anonymkode: 12aec...175

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det viktigste du må vite er at HR ikke er din venn men bedriftens venn. HR er ikke på ditt lag men vil alltid gjøre det som er best for bedriften. 
Hvis du synes situasjonen virker ekkel eller  ubehagelig må du ikke si opp jobben din før du har fått ny jobb. Det er mye du kan gjøre før du trenger å si opp.

Anonymkode: 12aec...175

Det har jeg skjønt. Jeg har alltid vært på avdelinger de har plassert meg, ikke krangla på noe egentlig. Leder og jeg har aldri hatt dårlig forhold. Det var kun med denne trakasseringen hun ikke ville ta ta tak i. Jeg flytter gjerne tilbake, må bare få litt hjelp først. Akkurat nå er de lokale bare ekle for meg. Det er for mye trakassering som pågikk der inne.

Så HR kan bare gi blaffen i en meget sterk og utdypende legeerklæring ? Hva betyr IA da, og hva betyr tilrettelegging (kort periode)?

Skrevet

Kanskje du har godt av å prøve den avdelingen igjen? Vedkommende som var der er nå ikke der lenger og det høres ikke ut til at du har bearbeidet eller prosessert situasjonen noe. Noe dette kan være et steg mot.

Arbeidsgivers plikt til å tilrettelegge er romslig - men den er ikke uendelig. Du som arbeidstaker har og medvirkningsplikt og er der fordi arbeidsgiver betaler deg for å gjøre en jobb de har ansatt deg til å gjøre.

Og rent objektivt sett fra min side høres det ut som om arbeidsgiver har gjort en del for å tilrettelegge. Ikke alle arbeidsgivere hadde hatt muligheter for å flytte deg til en annen avdeling. Det hadde arbeidsgiveren din. Men ikke nå lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

i verste fall kan legen sykemelde deg til arbeidsgiver og friskemelde deg til NAV som jobbsøker for en periode på tre mnd. Det gir deg tid borte fra jobb til å finne deg en ny jobb. 

Anonymkode: 058d3...fd9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så HR kan bare gi blaffen i en meget sterk og utdypende legeerklæring ? Hva betyr IA da, og hva betyr tilrettelegging (kort periode)?

Er det eneste alternativet om HR ikke ettergår dine ønsker, at de gir blaffen?

Jeg tror HR kan vurdere bedriftens behov opp mot ditt behov, og med saklig grunn mene at bedriftens behov må settes foran dine. Uten bedriften er det tross alt ikke noe arbeidsplasser, så det kan de gjøre om det er fornuftig. Det betyr ikke at de gir blaffen i legeerklæringen.

Hvilke tilrettelegging har du bedt om/foreslått? IA betyr en rekke ting, ofte ting som kommer oss ansatte til gode, men betyr ikke at man kan gjøre som man vil uansett hva arbeidsgiver måtte mene.

Anonymkode: 062ef...9b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med mobbing og trakassering på en arbeidsplass er veldig vanskelig, fordi det er så mange ulike syn på hva som skjer, hva som er problemet, hvordan ting oppfattes og hvem som skal være ansvarlig for hva. Vi hadde i fjor en sak på min arbeidsplass med en ansatt som hadde en oppførsel flere av kollegene mistrivdes med, og som spesielt gikk utover noen få. Lang historie kort så nektet den ansatte for at henne oppførsel ikke var grei, hun nektet å endre seg og skapte ekstremt mye splid, baksnakking, utfrysing og baluba i hele avdelingen. Tillitsvalgt var involvert, men de skal representerer flere parter og egentlig bare passe på at loven blir fulgt, så det er begrenset hva de kan gjøre. Verneombud ga også beskjed i alle instanser, men han skal heller ikke løse situasjonen, jobben er å si fra. Leder så problemet med den ansatte og var på lag med de som ble utsatt for mobbing, utfrysing, trakassering, baksnakkeing ect, men det er likevel sånn at ting tar lang tid å gjøre noe med fordi ansatte har så mange rettigheter. Jeg var en av to som ble utsatt for det verste av vedkommende, og endte også med flere måneders sykemelding. Ingen søvn, angstanfall, gråtetokter, kastet opp av å nærme meg arbeidsplassen og hjertebank bare jeg snakket eller tekstet med noen derfra. Personen som var problemet måtte til slutt slutte.

Og med den bakgrunnen skal jeg si følgende; det kan faktisk være det er greit å gå tilbake på den avdelingen du egentlig hørte til. Når den som har skapt problemet er vekke og du har støtte i andre kolleger, blir det sannsynligvis en mye bedre opplevelse på sikt enn å ha unngåelsesatferd mot den avdelingen for all fremtid. Det kan være legende å oppleve at det faktisk var et annet menneske som var problemet, og at avdelingen når kommer tilbake slik du egentlig kjenner den og trivdes. Hos oss er miljøet endret så markant etter at problemdama sluttet, at selv de som støttet henne nå innser at hun skapte et ekstremt dårlig miljø, og hvilke konsekvenser det fikk. Hadde jeg flyttet avdeling ville jeg aldri fått den bekreftelsen, og for alltid hatt en uggen følelse ved å se, snakke om eller treffe folk herfra, nå slipper jeg det. Så mitt forslag er du faktisk prøver, det kan være tøft i begynnelsen, men jeg vil tro det går seg til. Noen ganger må vi konfrontere det som er vanskelig for at det skal bli bedre på sikt. 

Når de kommer til arbeidsgivers plikter og retter, så har de styringsrett over sine ansatte. De skal så langt det er mulig gi kortvarig/periodisk  tilrettelegging hvis det ikke går utover drift eller andre ansatte, men du har ikke krav på permanent omplassering, selv med legeerklæring. Og du plikter å bidra selv, så er det helt uaktuelt for deg bør du heller søke ny jobb. 

Anonymkode: f38db...3cf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 23.08):

Dette skjedde på en måte som ikke kunne bevises.

Hva mener du med dette? Kjenner jeg blir skeptisk til din fremstilling. Trakassering kan bevises, enten det er muntlig, skriftlig, kroppsspråk, utestenging osv. osv. Hvordan man innhenter bevis må tilpasses trakasseringens natur, men du kan alltid samle bevis. Ingen trakassering er 100 % usynlig - da ville ikke du merket noe til den heller.

Anonymkode: 85061...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...