AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Dette kommer til å utvikle seg til en sånn sint tråd om at jeg ikke har forståelse for sårbare mennesker etc...Men jeg hater ikke rusmisbrukere, jeg bare hater hva de påfører sine omgivelser. Men jeg er bare så stresset og sint. Jeg har kjøpt kjoler til et par tusen siden det er en god stund siden jeg kjøpte klær sist og gledet meg masse til å bruke dem. Det var rett før jobben og måtte ta de med dit og så blir de blir stjålet av rusmisbrukere i nabolaget til jobben min. Nei jeg tror det ikke, jeg har bevis. De har fatt gjennom å sondere terrenget og snike seg innpå til å stjele. Tre ganger på et år har de med vinkelsliper åpnet samtlige uteboder i borettslaget og tatt med seg el sykkel. Har kjøpt aller sterkeste låsen,så får vi se om det holder. Har en borettslaget plassert av kommunen som laget enorme vannskader fordi han ville lage innendørs innsjø med så stort omfang at det totalt ødela parketten i 4 andre leiligheter og har økt forsikringsprisen betraktelig pga vi nå regnes enrisikogruppe. Hvem betaler de ekstra kostnadene i fellesutgifter Jepp ! Vi andre som bor der . Spiller høy musikk hver eneste natt og driter en lang mars i om andre må opp 05.00/06.00 for å rekke jobb Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg er bare så LEI!! Jeg har prøvd i så langt tid å se det fra deres side og at de er gode mennesker som bare har kommet skeivt ut, at det er synd på dem. Det har jeg tenkt i alle år. Men nå klarer jeg ikke mer.......jeg har fått nok av konsekvensene Anonymkode: a34c5...e42 5 5 8
AnonymBruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Syns det blir litt feil å si "rusmissbrukere". De fleste jeg kjenner er rusmissbrukere selv om de lever normale liv. Det er ikke mange øll man kan drikke i uka for å regnes som alkoholiker foreksempel. De fleste jeg kjenner er alkoholikere ifølge hvor mye de drikker. Jeg er rusmissbruker. Har vert det siden jeg var 14 kanskje. Er snart 40 nå. Har ikke et ønske om å være det. Vi er ikke født med samme utgangspungt. Så om du ikke ville gjort noe så kanskje noen andre er mer ekspinert for det. Noen er født med avhengighetsproblem. De fleste litt hardere ruamissbrukere har en personlighetsforstyrrelse,adhd,autisme f.x. de er ofte av den "hysteriske",typen. Angst osv. Jeg tenker ikke at tjukke folk kan bare ta seg sammen. Ivertfall er jeg en rusmissbruker å har vært det siden jeg var ungdom. Å jeg har alldrig stjelt eller ødelagt andres ting. Men selfølgelig er det irriterende med folk som gjør sånne syke ting. De skulle besten hatt verge når de ikke kan oppføre seg Anonymkode: 1aba8...184 2 2 1
Mr&Ro Skrevet 20. august #3 Skrevet 20. august Helt enig! Endelig noen som sier vi mange tenker👍 I hjembyen min satte politikerne igang et tverrfaglig prosjekt som heter Housing First. Et helt kvartal med over 25 leiligheter ble pusset opp med flotte uteområder, fine leiligheter og bemanning 24/7. Kravet til de som skulle bo der var at de skulle ha boevne, holde rusmisbruk på et minimalt nivå og delta etter evne på dugnader i kvartalet,,,,,. Boligene er etter 6 år fullstendig rasert, og naboene rømmer området. Og det som er spesielt er at om en rusmisbruker smadrer leiligheten sin kan hen påberope seg at leiligheten er ubeboelig og forlange en ny! Men! Rettigheter skal de ha! Nevner etter hukommelsen, subsidiert bolig med strøm, 2 måltider om dagen sponset av kommunen, helsehjelp, rettshjelp(!) kan fritt ruse seg i området så lenge de ikke åpenlyst driver med salg, frie vaktmestertjenester når de knuser ting i leiligheten osv, osv, osv! Og toppen av kaka? Kommunen er blitt tvunget til å leie inn et privat foretak til å huse en rusmisbruker døgnet rundt. Med en årskostnad(2024) på 23 millioner i året. Dette etter press fra verge og pårørende. 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august Det som er så misforstått med denne overøsende empatien med rusmisbrukere er at det ikke hjelper dem på noe vis å forstå dem ihjel. Det handler ikkenlenger om vilje eller viljestyrke til å slutte med rus når man er så innbakt i det som disse folka er - viljestyrken er etset bort av sterke avhengighetsskapende stoffer som styrer ALT de foretar seg. Det er få som blir rusfrie av frivillig innleggelse. Jeg tror mer tvang kombinert med mer ansvarliggjøring og å stille tydelige forventninger til folk som sliter med rus har mye mer for seg. Slik det er nå faller de mellom alle stoler OG blir en plage for omverdenen, som igjen skaper mer belastning på dem selv også. Frislipp i ruspolitikken er feilslått og å sende folk med enveisbillett til et helvete de aldri kommer seg ut av. Anonymkode: 892d9...ed5 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august Er så enig. Har vokst opp med et par slike i familien, og har måttet sitte og se på at de sakte, men sikkert tok livet av moren sin ved å slite henne helt ut. Nå sitter han ene og ranter over gud og hvermann som måtte ha gjort ham ett eller annet i løpet av livet. Alt gæærnt som har skjedd er alle andres feil, aldri hans egen. Oppveksten min var å leve i frykt for aggresjon, trusler fra andre han hadde havnet i klammeri med, og generell slitasje på oss rundt. Jeg skjønner at ikke alle misbrukere er som det jeg har vokst opp i, men jeg kjenner igjen så mange av trekkene, at jeg umiddelbart blir trigget. De bør stilles til ansvar for egne valg. Syns jeg. Anonymkode: 809a1...b22 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #6 Skrevet 21. august Det er synd at det gikk som det gikk med dem, men toget er gått for slike. De er ikke lenger som de var, og de er kun til belastning for andre. Det er helt utrolig at de får herje slik som det beskrives av TS. Dette burde være politisaker, og de burde ikke få lov til å forsure andres liv bare fordi de har ødelagt sitt eget. Anonymkode: db6c0...75c 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Det er forskjell på rusmisbrukere, som nevnt tidligere. Noen lever helt normale liv og stjeler ikke. Anonymkode: dd1ae...c97 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august Enig i at man ikke skal skjære alle rusmisbrukere over samme kam akkurat. Selv var jeg velfungerende alkoholiker med god jobb og alt tilsynelatende på stell i en årrekke. Men skjønner jo hvilken type du sikter til. Jeg har bodd i et noe belastet nabolag selv en gang, og det blir jo en del innbrudd i boder og sykkelboder, skitt og søppel og bæsj og sprøyter. I tillegg til bråket, noen av dem hadde det med å gå rundt og brøle midt på natta. Heldigvis var det ingen av dem som bodde i selve borettslaget, det var bare strøket. Jeg hadde nok ikke trivdes i for eksempel sånn blokk som i den serien Petter - Der ingen vil bo, eller hva den heter (på TV 2 Play). Det blir mye bråk og hærværk og tyveri, for ikke å snakke om vold og skyting som kan følge med. Jeg er vel litt sånn som mange er - jeg ønsker at de skal ha hjelp, jeg synes ruspolitikken i Norge er ræva og de bør ha et sted å være. Men ingen vil jo ha dem i egen blokk eller bakgård. Anonymkode: 900b5...352 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august Ja, de er irriterende. Men først og fremst synes jeg veldig synd på dem. Er vell ingen i Norge som har det verre enn den gruppen. Anonymkode: b980b...fbd 1 1
BareMay Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 22.45): Dette kommer til å utvikle seg til en sånn sint tråd om at jeg ikke har forståelse for sårbare mennesker etc...Men jeg hater ikke rusmisbrukere, jeg bare hater hva de påfører sine omgivelser. Men jeg er bare så stresset og sint. Jeg har kjøpt kjoler til et par tusen siden det er en god stund siden jeg kjøpte klær sist og gledet meg masse til å bruke dem. Det var rett før jobben og måtte ta de med dit og så blir de blir stjålet av rusmisbrukere i nabolaget til jobben min. Nei jeg tror det ikke, jeg har bevis. De har fatt gjennom å sondere terrenget og snike seg innpå til å stjele. Tre ganger på et år har de med vinkelsliper åpnet samtlige uteboder i borettslaget og tatt med seg el sykkel. Har kjøpt aller sterkeste låsen,så får vi se om det holder. Har en borettslaget plassert av kommunen som laget enorme vannskader fordi han ville lage innendørs innsjø med så stort omfang at det totalt ødela parketten i 4 andre leiligheter og har økt forsikringsprisen betraktelig pga vi nå regnes enrisikogruppe. Hvem betaler de ekstra kostnadene i fellesutgifter Jepp ! Vi andre som bor der . Spiller høy musikk hver eneste natt og driter en lang mars i om andre må opp 05.00/06.00 for å rekke jobb Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg er bare så LEI!! Jeg har prøvd i så langt tid å se det fra deres side og at de er gode mennesker som bare har kommet skeivt ut, at det er synd på dem. Det har jeg tenkt i alle år. Men nå klarer jeg ikke mer.......jeg har fått nok av konsekvensene Anonymkode: a34c5...e42 Enig. Rusmisbrukere har blitt en egen pariakaste som det ikke er lov å kritisere og alle skal synes synd i og som skal ha alle rettigheter uansett hva de påfører andre. En klisje som går igjen er at rusmisbrukerne aldri har hatt en sjanse og har vokst opp i dårlige hjem. De det er mer synd i er pårørende som har kjempet for de og andre rund som ble ofret for den egoismen denne rusmisbrukeren viser de rundt. 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 0.18): Syns det blir litt feil å si "rusmissbrukere". De fleste jeg kjenner er rusmissbrukere selv om de lever normale liv. Det er ikke mange øll man kan drikke i uka for å regnes som alkoholiker foreksempel. De fleste jeg kjenner er alkoholikere ifølge hvor mye de drikker. Jeg er rusmissbruker. Har vert det siden jeg var 14 kanskje. Er snart 40 nå. Har ikke et ønske om å være det. Vi er ikke født med samme utgangspungt. Så om du ikke ville gjort noe så kanskje noen andre er mer ekspinert for det. Noen er født med avhengighetsproblem. De fleste litt hardere ruamissbrukere har en personlighetsforstyrrelse,adhd,autisme f.x. de er ofte av den "hysteriske",typen. Angst osv. Jeg tenker ikke at tjukke folk kan bare ta seg sammen. Ivertfall er jeg en rusmissbruker å har vært det siden jeg var ungdom. Å jeg har alldrig stjelt eller ødelagt andres ting. Men selfølgelig er det irriterende med folk som gjør sånne syke ting. De skulle besten hatt verge når de ikke kan oppføre seg Anonymkode: 1aba8...184 Greit. Narkomane da. Anonymkode: 3b1de...47a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august Takk for denne tråden. Det gjør at mine lokale rusmissbrukere fremstår som bedre. De spiller ikke musikk, er ok så lenge ikke helsa rakner (psykose) og bare romsterer til alle døgnets tider. Jeg er allikevel redd, for gjentagende psykose går ut over meg og jeg ønsker å flytte. Løsemiddler og andre flyktige ting kommer og inn i leiligheta mi. Anonymkode: 51aad...521 2
Majer Skrevet 22. august #13 Skrevet 22. august Å kjøpe illegale rusmidler har vært kriminelt, og folk som allerede har begått kriminelle handlinger er mer troende til å begå mer. Vi ser feks at de fleste drapsmenn har blitt tatt for mildere forhold tidligere. Vi ser at rusmisbrukere har stjålet sykler, hunder osv, men politiet mangler ressurser til å gjøre noe. Jeg har også vært med på at rusmisbrukere har sneket med seg illegale rusmidler inn i helsevesenet. Vi må få på plass en lovendring som sørger for at folk slutter å ruse seg. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #14 Skrevet 22. august Her jeg bor er det to kontaniner hus og et døgntilbud. Sikkert 50 stykker eller flere rusmisbrukere. Bodd i samme tettsted i 37 år og aldri opplevd noe negativt med de. Jeg ser en trist skjebne med en tung og vanskelig historie. Veit du at ting kan bli stjelt så ber du om adressesperre fra den nettbutikken du handler fra så de sender til postkontoret istedenfor 😊 Anonymkode: 820ea...058 1
Majer Skrevet 22. august #15 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her jeg bor er det to kontaniner hus og et døgntilbud. Sikkert 50 stykker eller flere rusmisbrukere. Bodd i samme tettsted i 37 år og aldri opplevd noe negativt med de. Jeg ser en trist skjebne med en tung og vanskelig historie. Veit du at ting kan bli stjelt så ber du om adressesperre fra den nettbutikken du handler fra så de sender til postkontoret istedenfor 😊 Anonymkode: 820ea...058 Jeg må låse sykkelen inn i boden, og da jeg pendlet til Oslo kunne jeg ikke ta sykkel til toget pga det samme. Endte med at jeg pendlet med bil hver dag. Hvilke alternativer hadde jeg? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august Toget er gått for disse, men legalisering av hasj vil føre til flere narkomane. Rusreformen er naivt politikk. Selvsagt vil flere teste ut narkotika når man ikke blir straffeforfulgt hvis man kun har brukerdoser. Kjøss meg en viss plass! Siden rusreformen så er det blitt flere unge som bruker kokain. Siden etterspørselen har økt, noe som igjen skaper flere ungdomsgjenger som selger. Hadde jeg vært tenåring i dag så hadde jeg garantert testet ut div rusmidler. Det eneste som holdt meg unna den gang var fordi man får det på rullebladet. Jeg synes synd på narkomane. Et eller annet sted må de også være. Anonymkode: 4c5c2...eae 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #17 Skrevet 23. august Majer skrev (På 22.8.2025 den 9.59): Jeg må låse sykkelen inn i boden, og da jeg pendlet til Oslo kunne jeg ikke ta sykkel til toget pga det samme. Endte med at jeg pendlet med bil hver dag. Hvilke alternativer hadde jeg? Hvordan hjelper det å låse sykkelen inn i boden? Her i blokka vår ser de andre hva du har i boden. Folk som har sykler og sparkesykler får låsene ødelagt og syklene stjålet. Anonymkode: 9712d...969
AnonymBruker Skrevet 23. august #18 Skrevet 23. august «Rusmisbrukere» er som folk flest. Det er den hyggelige naboen din, legen din, læreren til barnet ditt. Lær dere det først som sist, vær så snill. Jeg skjønner godt at de fleste rusavhengige forblir rusavhengige. De er ikke velkommen i samfunnet selv når de er rusfri, ref «de har sine diagnoser i hodet sitt, selv om de skulle vært rusfrie». Møtt med dehumaniserende holdninger som i denne tråden om at de burde bli sendt til en øy, og bare dø når de tar overdose. Det er virkelig ikke greit å si sånne ting uansett hvor sterkt man misliker en gruppe mennesker. Er lite synd på dere som velger å bo og leve i områder hvor det er rusmiljøer. Anonymkode: 5165d...03d 2 1 2
timbar Skrevet 23. august #19 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 8.30): Det er forskjell på rusmisbrukere, som nevnt tidligere. Noen lever helt normale liv og stjeler ikke. Anonymkode: dd1ae...c97 Godt svar, det blir helt feil å ramme alle som har rusproblemer i samme kategori og det er synd det går ut over de som ikke er slik det beskrives her for de finnes også. Men må skjule at de er rusmisbrukere fordi de aller verste ødelegger for dem. Det er såklart helt riktig at det finnes rusmisbrukere som er som trådstarter beskriver de og det er ikke greit. På den andre siden finnes det også mange rusmisbrukere som lever et helt greit liv og prøver å stable livet sitt sammen på en ok måte, og oppfører seg helt fint Synes det er skremmende at folk tror alle rusmisbrukere er som de, og stigmaet som følger med de aller verste ødelegger for de som klarer seg bra og kjempet for det. Det er nemlig ikke sånn at alle rusmisbrukere er som trådstarter beskriver og det er på tide folk forstår det. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #20 Skrevet 23. august Der jeg bodde før var det ofte rusmisbrukere som bodde . Var aldri noe tull. De var høflige og holdt det ryddig. Men det var mere dritt fra andre naboer . Anonymkode: f5d49...f68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå