Gå til innhold

Støttetjenester for foreldre og de som utnytter systemet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er med i en del Facebookgrupper for barn, babytid og alt som følger med. Blant annet den for nav osv. Medt fordi jeg syns det er så utrolig vanskelig å orientere seg i regler og sånn. Men merker at det er utrolige mye folk på trygd der som stiller spørsmål som nærmest er av typen «hvordan kan jeg få mest mulig penger for å gjøre ingenting» og «hvordan sikrer jeg at ikke ikke mister annen støtte om jeg får denne nye støtten». Virker som det nesten går litt sport i det. Jeg kjenner at jeg lurer på to ting:

1. om de klarer å finne ut av alt dette og få dokumentasjon og søke penger på riktig måte (noe jeg syns er kjempevanskelig med den helt basic støtten jeg har søkt - typisk foreldrepermisjon) - kunne de ikke da hatt en jobb på et kontor et sted? De er jo tydeligvis smartere enn meg som har relativt lang utdanning og de er spreke nok til å få barn. Jeg er i god fysisk form og trener mye, men syns allikevel det til tider er utmattende 

2. hva slags forbilder er de for barna sine?

Anonymkode: ae54b...031

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg ser poenget ditt, men alle fikk vel ikke nødvendigvis barn før sykdomsforløpet. Og det er forskjell på å kunne spørre på et forum og få andre til å svare seg enn å faktisk undersøke selv.  Det å søke informasjon på nettet kan ikke sammenlignes med å jobbe i en fulltidsstilling, men at det finnes de som kanskje kunne ha jobbet noe eller mer stemmer nok.

2. Sannsynligvis ikke så gode som de skulle ønske om de har en sykdom som begrenser dem i den grad at de har blitt uføre.

Anonymkode: 2b771...faa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er langt flere som driver med dette enn hva vi tror. Har selv en søster som har løyet på seg en sykdom og utnytter systemet. Fryktelig provoserende..

Anonymkode: 510e9...73e

AnonymBruker
Skrevet

Noen vil alltid utnytte systemet, men skjønner godt at folk spør i forum fremfor nav. Nav gir noen ganger feil eller villedende info. Selv fikk jeg info av nav at jeg hadde rett på hjelpestønad og pleiepenger til barnet mitt, da jeg var på møte med de i forbindelse med at jeg var langtidssykemeldt pga alt rundt barnet. Pleiepenger fikk jeg, men avslag på hjelpestønad. Henvendte meg til et forum, fikk råd og anket. Det gikk helt til trygderetten, som ga beskjed om at nav hadde brutt noen lover, og ikke innhentet medisinske opplysninger fra spesialisthelsetjenesten. Hele prosessen tok 2 år, og vi fikk etterbetalt for de årene. Har mange ganger tenkt på de som bare godtar et avslag og tenker at det er riktig.  Gjør nav jobben sin er det ingen som urettmessig kan karre til seg penger.

Anonymkode: 5d068...dee

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...