AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Jeg er alene med to ungdommer og har 100 % omsorg for dem. Faren bor bare noen minutter unna, men han ser dem nesten aldri, han ringer sjelden og han bidrar heller ikke. Jeg står dermed med alt ansvaret alene, også når jeg er syk eller har mye på jobb. Det begynner å bli ganske slitsomt både fysisk og psykisk, for jeg får aldri egentlig tid til meg selv. Jeg lurer derfor på om det finnes noen steder jeg kan få hjelp til å få ham til å ta mer ansvar , både økonomisk og som far. Jeg har ikke råd til advokat, så jeg trenger tips om andre instanser eller ordninger. Anonymkode: fcdd0...d9d 2
mommyaka Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Hvor gamle er de? Hva trenger du hjelp med? Får du barnetrygd og penger fra han? 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august Nei. Det finnes ikke. Du kan kreve økonomisk fra ham, men utover det står samværsforeldre fritt til å gi fullkomment faen i barna sine. Økonomisk sender du inn krav til NAV om fastsettelse og innkreving av bidrag. Det er enkelt og greit. Anonymkode: bb888...2df 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #5 Skrevet 19. august mommyaka skrev (12 minutter siden): Hvor gamle er de? Hva trenger du hjelp med? Får du barnetrygd og penger fra han? Barna er 13 og 15 år Jeg trenger bare litt pusterom ov og til og at han kan ta litt ansvar, særlig i perioder hvor jeg jobber både dag og natt. Han betaler et veldig lavt barnebidrag mot sin vilje. Anonymkode: fcdd0...d9d
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barna er 13 og 15 år Jeg trenger bare litt pusterom ov og til og at han kan ta litt ansvar, særlig i perioder hvor jeg jobber både dag og natt. Han betaler et veldig lavt barnebidrag mot sin vilje. Anonymkode: fcdd0...d9d Regnet ut gjennom nav eller privat? Om ikke igjennom nav ville jeg startet med det. Ellers, så har du nå fått disse barna med den du har- ikke noe magisk måte å få orden på det på når det fortsatt ikke har skjedd og de er såpass store, dessverre. Anonymkode: afa6c...5be
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Ordnes bidraget gjennom Nav? Hvis ikke, kontakt Nav og be om at bidraget går gjennom Nav! Du kan også da søke Nav om at han betaler mer hvis barna f.eks. skal konfirmeres eller ha tannregulering eller briller. En far som har meldt seg ut som far, han tror jeg ikke du kan endre, og andre kan trolig heller ikke endre ham. Du kan ev. gjøre et forsøk med nye møter med ham på familievernkontoret, men der er han jo ikke forpliktet å møte. Jeg synes du først av alt skal snakke med fastlegen din om hvor sliten du nå er. Og så bør du undersøke hvilke ulike ordninger som finnes der du bor. Både kommunale tilbud og private organisasjoner kan variere noe fra sted til sted. Kan være verdt å undersøke. Har du familie (eller fars familie som er ok), eller gode venner, snakk med dem, fortell hvordan du har det, og be om konstruktiv hjelp. Har du ingen rundt deg, sett deg mål å jobbe med å få et større nettverk på sikt. Du kan også sjekke ut om du kan søke reservebesteforeldre, om du ikke har familie der du bor. En annen ting er at du kan gjøre deg kjent med barnas venners foreldre, så kan dere bytte litt på å f.eks. ha barna en dag eller en helg. Anonymkode: e80fb...690
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august Har du prøvd hans foreldre - er de interessert i barnebarna? Anonymkode: 82f81...112 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Er dessverre ikke mulig å tvinge noen til å ta ansvar for barna sine. Har du ingen rundt deg, som kan hjelpe? Anonymkode: df7bc...ca3
veronica<3 Skrevet 19. august #10 Skrevet 19. august Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. veronica<3, mod. 1
Anbefalte innlegg