AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Lurer på om det er lurt å kutte slike ting helt når man skal ned i vekt? Jeg er mest litt kos av og til (med "litt" blir jo ofte til mer enn man planlegger å spise da...) Lurte litt på om det var smart å kutte det helt fordi pratet med en venninne som også slanker seg som sa at hun plutselig kunne spise seg mett på skikkelig mat når hun ikke hadde godteri i kalori budsjettet. Og for en som aldri blir skikkelig mett når man passer på inntaket så høres det fristende ut. Er det smart å bare kutte det helt ut? Hva med kosen? Feks lørdagskos og sånn. Anonymkode: a3c1d...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Kan du ikke kose deg uten godteri? Anonymkode: f011a...c9d 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august Det beste er måtehold. Ser svært mange som setter i gang for harde regimer sprekker. Hva med sunn yoghurt med litt frukt, nøtter og en kalorifattig saus på? Anonymkode: 007c9...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #4 Skrevet 19. august Det høres veldig trist ut. Litt godteri er nok veldig sunt for den psykiske helsa. Anonymkode: 86a9f...3dc
AnonymBruker Skrevet 19. august #5 Skrevet 19. august Jeg har prøvd å kutte ut flere ganger men sprekker alltid. Måtehold er vel det beste og ikke ha det liggende hjemme i skuffer og skap. Anonymkode: 5cd5a...ff9
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august Man må finne ut hva som passer for en selv, tenker jeg. Jeg kan gjerne gå perioder uten godteri og snacks, men vil ha rom for litt kos også på den fronten. Prøver å begrense til en gang i uka, helst etter å ha spist meg mett på skikkelig mat først, og unngå å gå på en smell ved at jeg ikke kjøper mer enn jeg skal spise. Men hvis du er konstant sulten under vektnedgang, høres det ut for meg som du kanskje burde tenke annerledes om kostholdet generelt? Det er i alle fall lett å gå på en smell når man ikke føler seg helt mett noen gang. Anonymkode: dd2ab...8b4 1
Emalje Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Jeg har veldig troa på å ufarliggjøre kosemat. For min del merker jeg i hvert fall at å kutte det ut helt gir desto større sjanse for en stor smell etterhvert.. Prøver heller å spise det i mindre mengder, veie opp porsjoner jeg får plass til i kaloribudsjettet mitt, og nyte det skikkelig når jeg først spiser det. De siste ukene har jeg spist en pinneis fra fryseren hver dag! De er ca 100 kcal hver, så det får jeg alltids plass til
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august Jeg sier som de andre, alt med måte. Det funker sjeldent å kutte ut helt. Jeg spiser minimalt med kosemat, rett og slett fordi jeg får mer og bedre energi av mat, så der er fokuset mitt. Har aldri tenkt at jeg skulle kutte ut eller kutte ned, det har bare blitt sånn. Alt har med innstilling å gjøre. Sier som hun over, ufarliggjør kosemat. Så lenge du passer på, så bør det gå helt fint. Men prøv å kjenn forskjellen i energinivå og hvor lenge du holder deg mett på kosemat kontra vanlig mat. Jeg vil helst holde meg mett mellom måltidene, så derfor er fokuset mitt mer på mat enn på kos. Anonymkode: b6c36...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Jeg spiser ikke ultraprosessert mat, og holder meg til 2 måltider om dagen. Begge måltidene mine (brunsj og middag) har forrett, hovedrett og dessert, og jeg koser meg skikkelig hele tiden. Men dessertene mine er hjemmelagde, det går i is (av rørosfløte, eggeplommer, sukker og 70% sjokoladebiter), kaker (ostekake er favoritten om dagen), kjeks, vafler, osv. Først spiser jeg et skikkelig digg måltid med gode råvarer, så spiser jeg dessert av gode råvarer. Da orker jeg bare en porsjon/et stykke, og så føler jeg meg mett og tvers igjennom tilfredsstilt. 🙏 Begrenser aldri mengde, spiser til jeg er mett. Har BMI på 24, trener crossfit og er svært fornøyd med kroppen min. Kunne sikkert vært slankere hvis jeg begrenset litt på mengde mat, men det vil jeg ikke. ❤️ Anonymkode: fb275...4de 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #10 Skrevet 19. august Du må finne det som passer deg best. Jeg ender alltid opp med å spise masse godteri når jeg prøver å kutte det ut. Jeg har derfor akseptert at jeg spiser godteri flere dager i uken. Men jeg spiser aldri godteri på tom mage lenger. Jeg spiser alltid proteiner, fett og fiber først. Da påvirker ikke godteriet blodsukker så mye og jeg spiser også mindre godteri hver gang. I tillegg får jeg ikke like lyst på søtsaker. Jeg har gått ned 9kg i år kun ved å spise blodsukkervennlig. Jeg spiser det samme som før men starter alle måltidene med proteiner, fett og fiber. Karbohydratene spiser jeg alltid til slutt. Anonymkode: b48f9...6e2 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #11 Skrevet 20. august Du må finne det som passer for deg. For min del hadde ikke det fungert, men jeg spiser mye mindre sjokolade, kaker og is enn jeg gjorde. Ved å la sånt(og fine kornvarer) ta mindre plass i kostholdet så opplever jeg at jeg kan spise meg god og mett og ikke ha lyst på noe mer, og gå ned i vekt. Anonymkode: 949c6...fad
Emmajunga Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august Det eneste jeg passer på er at kaloriene til godteri og snacks holder seg innenfor dagens kaloribudsjett, og så har jeg jo begynt å spise sunnere og fylle på mer med frukt og grønnsaker igjennom dagen, og det har automatisk gjort at jeg får mye mindre lyst på godteri og fet snacks. Så for meg er slankingen og livsstilsendringen en god sirkel hvor gode valg baller på seg pga andre gode valg som blir tatt. Men jeg har trøstespist en 200g plate en gang siden jeg startet i mai også. Og det gikk av den dagens kaloribudsjett, så ble ikke noe middag den dagen… men uansett en skikkelig smell siden mai er bedre enn flere plater i uka, slik det fort ble tidligere. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august For min del går det ikke med måtehold. Jeg er en støvsuger når det kommer til godteri. Spiser til jeg omtrent sprekker, at jeg blir dårlig stopper meg ikke. Blir også dårlig i magen av det. Derfor er det best for meg med ikke noe. Jeg synes vanlig mat smaker bedre uten godteri i sortimentet. Anonymkode: 9c9b2...839 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): For min del går det ikke med måtehold. Jeg er en støvsuger når det kommer til godteri. Spiser til jeg omtrent sprekker, at jeg blir dårlig stopper meg ikke. Blir også dårlig i magen av det. Derfor er det best for meg med ikke noe. Jeg synes vanlig mat smaker bedre uten godteri i sortimentet. Anonymkode: 9c9b2...839 Samme for meg. Det er 0 sperre. Jeg kan lett spise godteri selv om jeg ikke har lyst. Og uansett hvor mye godteri jeg spiser føles det aldri som nok. Jeg kan ikke ha det i huset mitt. Og jeg kan ikke drikke søtt, selv om det er sukkerfritt. Det er gateway-drug. Jeg får mye sjeldnere lyst på godteri når jeg ikke drikker brus eller saft. Anonymkode: e9bfd...a5f 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #15 Skrevet 20. august Jeg spiser proteinsjokolade, men ikke mer enn 1-3 i uken Anonymkode: c743a...8bc
AnonymBruker Skrevet 21. august #16 Skrevet 21. august Jeg er ekstremt dårlig på måtehold har jeg merket. Jeg fikk det til en periode, men jeg må bare innse at jeg er en "overspiser"..,, Dessverre.... For noen fungerer det, og det gjorde det også for meg i starten av livsstilsendringen... Men nå etter ferien hvor jeg overhodet ikke har klart noe måtehold, så er det null og niks og nada av snop. Hadde en neve cashewnøtter på en middagsrett her, det er det nærmeste. Jeg tror jeg må leve sånn, og bare "sprekke" når jeg er borte og ting serveres, for da begrenser jeg meg uansett av høflighet. Jeg kan ta en proteinbar i helga, det er begrenset mengde og jeg blir "mett" av den på en helt annen måte enn sjokolade og smågodt osv. Men bortsett fra det har jeg holdt meg unna noen uker nå. Jeg klarer ikke "litt". Anonymkode: 44211...463
AnonymBruker Skrevet 21. august #17 Skrevet 21. august Jeg har kuttet godteri. Med det så ble jeg kvitt støyen i hodet, som sier alt fra "joda, en liten bit går greit selv om det er tirsdag og jeg egentlig er stappmett " til "nå har du spist fem biter sjokolade så da kan du likeså godt spise hele". Fungerer bra for meg. Koser meg med god dessert i helgene. Anonymkode: 8e765...b4b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå