AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Skal flytte fra leid bolig til eid bolig nå snart. Jeg kan jo ikke ha internett og tv klart fra første innflyttingsdag da jeg naturlig nok ikke har nøkkelen før jeg overtar. Jeg skal ha installasjonshjelp, klarer ikke slikt selv. Må jeg være forberedt på noen dager eller uker uten internett og tv? Anonymkode: a6a9b...5c1
AnonymBruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Ja, det kan hende det. Jeg venter i en drøy uke på at de (Telia) skulle installere. Anonymkode: e0472...e4e 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Skal flytte fra leid bolig til eid bolig nå snart. Jeg kan jo ikke ha internett og tv klart fra første innflyttingsdag da jeg naturlig nok ikke har nøkkelen før jeg overtar. Jeg skal ha installasjonshjelp, klarer ikke slikt selv. Må jeg være forberedt på noen dager eller uker uten internett og tv? Anonymkode: a6a9b...5c1 Hvis du flytter til et borettslag eller et sameie så vil det ofte stå i salgsoppgaven hvilken internettleverandør og hvilken TV-leverandør de har. Du kan i forkant ringe kundeservice til de leverandørene som er relevante. De har ofte supergreie og veeeldig tålmodige kunderådgivere. Blir det for vanskelig så får du helt sikkert en montør hjem som kan hjelpe deg med å sette opp begge deler. Av og til er det en gratistjeneste. Andre ganger koster det vel noen hundre kroner. 1
newman01 Skrevet 20. august #4 Skrevet 20. august Du bør lese prospektet og se hva som er av signaler og kontakter i huset, alternativt ringe megler og be de sjekke opp det. Mest sannsynlig veit leverandøren hva som er på adressen. Så er det bare å bestille internett med oppstart på flyttedagen. Da ligger alt klart på postkontoret med ruter og modem og det du eventuelt måtte trenge. Det følger med bruksanvisning, stort sett er det bare å stikke en kabel inn i en boks og koble til strømmen. Om det ikke er internett/tv i huset fra før kan det fort ta en måned eller så før du er oppe på internettet 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #5 Skrevet 20. august newman01 skrev (8 timer siden): Du bør lese prospektet og se hva som er av signaler og kontakter i huset, alternativt ringe megler og be de sjekke opp det. Mest sannsynlig veit leverandøren hva som er på adressen. Så er det bare å bestille internett med oppstart på flyttedagen. Da ligger alt klart på postkontoret med ruter og modem og det du eventuelt måtte trenge. Det følger med bruksanvisning, stort sett er det bare å stikke en kabel inn i en boks og koble til strømmen. Om det ikke er internett/tv i huset fra før kan det fort ta en måned eller så før du er oppe på internettet Vet at det er lagt fiber og vet hvilken leverandør forrige eier hadde. Men har det noe å si om jeg vil ha en annen leverandør enn forrige eier? Er det VELDIG lett å koble til tv-boks og modem? Anonymkode: a6a9b...5c1
AnonymBruker Skrevet 20. august #6 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vet at det er lagt fiber og vet hvilken leverandør forrige eier hadde. Men har det noe å si om jeg vil ha en annen leverandør enn forrige eier? Er det VELDIG lett å koble til tv-boks og modem? Anonymkode: a6a9b...5c1 I stor grad er installasjonen å plugge i ledninger. Klarer du sette i en stikkontakt så klarer du koble til en tv-boks. Så lenge det ikke er en felles avtale i ett sameie eller borettslag, så har det ikke noe å si hvilken leverandør du velger. Anonymkode: 9a060...526 1
TBL12 Skrevet 20. august #7 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vet at det er lagt fiber og vet hvilken leverandør forrige eier hadde. Men har det noe å si om jeg vil ha en annen leverandør enn forrige eier? Er det VELDIG lett å koble til tv-boks og modem? Anonymkode: a6a9b...5c1 Normalt må du bestille fra den leverandøren som eier fiberkabel som er fremført til din bolig. Annen leverandør kan i teorien fremføre fiberkabel til din bolig om den ligger klar ikke så langt borte. Å koble til selv kan variere hvor komplisert det er. Enkleste er om forrige eier lar utstyret stå igjen.
AnonymBruker Skrevet 20. august #8 Skrevet 20. august TBL12 skrev (20 minutter siden): Normalt må du bestille fra den leverandøren som eier fiberkabel som er fremført til din bolig. Annen leverandør kan i teorien fremføre fiberkabel til din bolig om den ligger klar ikke så langt borte. Å koble til selv kan variere hvor komplisert det er. Enkleste er om forrige eier lar utstyret stå igjen. Himla vanskelig. Jeg vet da ikke hvem som har lagt kabelen til dit jeg skal bo. Når jeg sjekker telenor sine sider står det at de kan levere fiber til min adresse. Anonymkode: a6a9b...5c1
TBL12 Skrevet 20. august #9 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Himla vanskelig. Jeg vet da ikke hvem som har lagt kabelen til dit jeg skal bo. Når jeg sjekker telenor sine sider står det at de kan levere fiber til min adresse. Anonymkode: a6a9b...5c1 Spørr forrige eier, eller forsøk å kontakte Telenor. Om Telenor ikke har levert før, men kan levere vil installasjonen ta noen lengre tid pga montør kreves. Ikke så mange leverandører å velge mellom de fleste steder.
AnonymBruker Skrevet 20. august #10 Skrevet 20. august TBL12 skrev (6 minutter siden): Spørr forrige eier, eller forsøk å kontakte Telenor. Om Telenor ikke har levert før, men kan levere vil installasjonen ta noen lengre tid pga montør kreves. Ikke så mange leverandører å velge mellom de fleste steder. Telenor er de siste man burde bestille nett fra. Anonymkode: 9327e...551
AnonymBruker Skrevet 20. august #11 Skrevet 20. august Får klare meg uten tv og Internett, tror jeg. Dette blir jo for avansert. Anonymkode: a6a9b...5c1
AnonymBruker Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Himla vanskelig. Jeg vet da ikke hvem som har lagt kabelen til dit jeg skal bo. Når jeg sjekker telenor sine sider står det at de kan levere fiber til min adresse. Anonymkode: a6a9b...5c1 Du skriver at du vet hvilken leverandør forrige eier hadde, så da er det nok den leverandøren du må bruke nå også. Når det gjelder fiber, er det som regel en bestemt leverandør som har bygget ut fiber i et område og som da eier fiberen, og da er det som regel bare de som kan levere tjenester på den fiberen. Det enkleste du kan gjøre, det er å kontakte den Internett- og TV-leverandøren som forrige eier brukte og gjøre en avtale med dem. Gjør du det nå på forhånd kan du kanskje få til at dette kobles opp veldig tett på innflyttingsdatoen. Det er bare å si til dem når du flytter inn, så kanskje de kan få det til å klaffe. Hvis du kan, bør du unngå å binde deg til en avtale i årevis, fordi når du kommer i orden og blir kjent med ting, kan det være fint med muligheten til å undersøke om noen kan levere det du trenger billigere. Hvis du ikke har begrensninger på å sette opp antenne utendørs på boligen din, finnes nå minst tre ulike leverandører(litt avhengig av hvor du bor) som leverer trådløst bredbånd som er et utmerket alternativ til fiber for de fleste. Dette kan også være billigere enn fiber, derfor greit å ikke ha låst seg til å abonnere på fiberen i årevis. Selv har vi kuttet ut alt av TV-abonnementer med TV-bokser og greier. Vi har kun Internettlinje og så har vi Google Chromecast/Google TV(Eller bruk AppleTV om du er fanget i Apple-universet) sammen med et par streamingabonnementer og vi har dermed alle TV-kanalene vi trenger. Anonymkode: 56409...243
AnonymBruker Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august TBL12 skrev (33 minutter siden): Spørr forrige eier, eller forsøk å kontakte Telenor. Om Telenor ikke har levert før, men kan levere vil installasjonen ta noen lengre tid pga montør kreves. Ikke så mange leverandører å velge mellom de fleste steder. De fleste steder er det nettopp stor valgmulighet. De fleste fiberkabler legges åpent, eller er blitt åpnet, og er ikke låst til leverandør. Spesielt de store aktørene som Telenor har åpne kabler som andre leverandører kan benytte. Det var hovedsakelig de tidlige fiberkablene som ble lagt av kjipe aktører som ikke lot andre bruke linjene sine. Det er veldig unødvendig å skremme TS med gammel info, det er bare kjipt gjort av deg. Anonymkode: 9a060...526
AnonymBruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Himla vanskelig. Jeg vet da ikke hvem som har lagt kabelen til dit jeg skal bo. Når jeg sjekker telenor sine sider står det at de kan levere fiber til min adresse. Anonymkode: a6a9b...5c1 Sjekk om med hvilken som helst leverandør du ønsker, står det at de kan levere til den adressen, så er det sjeldent noe mer som kreves enn å få utstyret og plugge inn. Det er ikke så forbanna vanskelig som enkelte prøver fremstille det. Anonymkode: 9a060...526
AnonymBruker Skrevet 20. august #15 Skrevet 20. august Send mail til megler og spør om det er kollektiv (felles) avtale for TV og/eller Internett i sameiet. Dette skal egentlig stå i salgsoppgaven, men det enkleste for deg nå er å kontakte megler. Anonymkode: 60401...5d3 1
TBL12 Skrevet 20. august #16 Skrevet 20. august (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): De fleste steder er det nettopp stor valgmulighet. De fleste fiberkabler legges åpent, eller er blitt åpnet, og er ikke låst til leverandør. Spesielt de store aktørene som Telenor har åpne kabler som andre leverandører kan benytte. Det var hovedsakelig de tidlige fiberkablene som ble lagt av kjipe aktører som ikke lot andre bruke linjene sine. Det er veldig unødvendig å skremme TS med gammel info, det er bare kjipt gjort av deg. Anonymkode: 9a060...526 Beklager, men jeg har ikke erfart selv nye kabler er tilgjengelig for andre enn eieren. Jeg er helt enig i det er slik det burde være være. Om det blir flere steder med åpne kabler er jeg positiv overrasket. Edit: I følge denne nettsiden har Telenor, Global Connect og NextGenTel åpne nett. https://fibernettguiden.no/artikler/fiberkabler-hvem-kan-bruke-dem/ Altibox har planer om å åpne. Telia har ikke åpnet sitt nett. Mindre leverandører vil jeg anta har ikke åpnet sine nett. Det gjør konkurransen på en måte bedre, men i noe begrenset grad om eier av kabelen selv kan fastsette pris på leien? Endret 20. august av TBL12
TBL12 Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Får klare meg uten tv og Internett, tror jeg. Dette blir jo for avansert. Anonymkode: a6a9b...5c1 Å eie bolig består av en rekke ulike ting. Forsikring, strøm, renovasjon, vann, avløp, flyttemelding og en rekke andre oppgaver. Hvordan du ønsker å prioritere internett er opp til deg selv. 4G/5G kan i mange tilfeller være en god løsning for kortvarig eller permanent bruk. Det avhenger av bruken av nett, hvor mange det er i husstanden.
AnonymBruker Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Får klare meg uten tv og Internett, tror jeg. Dette blir jo for avansert. Anonymkode: a6a9b...5c1 Du vet jo hvem som har levert tidligere, og kan bestille der eller sjekke ut andre leverandører. Hvis du synes dette er så vanskelig at du gir opp, skjønner jeg ikke hvordan du skal klare deg som huseier. Anonymkode: 5a156...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #19 Skrevet 20. august HVOR mange tråder om dette skal du egentlig ha da? Anonymkode: bfdc7...137
AnonymBruker Skrevet 20. august #20 Skrevet 20. august Siden fiber allerede er installert fra før så trenger du ikke installatør. Mest sannsynlig er selve fiberboksen ståemde igjen etter forrige eier, så du trenger kun en ruter sendt fra leverandøren. Dette bestiller du to tre uker før, og det er med bruksanvisning for hvordan du kobler på. Får du det likevel ikke til så spør du en nabo eller en venn eller familie om hjelp. Dette ordner seg 🤗 Anonymkode: 1de05...ed9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå