AnonymBruker Skrevet 19. august 2025 #1 Skrevet 19. august 2025 Jeg har slitt med rygg, nakke og skuldre siden puberteten. Jeg vokste veldig fort en periode og har en mild skoliose, altså en liten skjevhet mellom skulderbladene. Dette kan ha vært med å utvikle en forferdelig dårlig kroppsholdning og en lut rygg hos meg. Jeg merker det ikke alltid selv, men barna mine kommenterer det nå og da. I tillegg ser jeg det jo når jeg ser mitt eget speilbilde eller bilder av meg selv. Om jeg prøver å rette meg opp, føler jeg det går utover lunger og pusten min. Det føles unaturlig og vondt å rette ryggen rett og slett. I tillegg knaker og knekker det når jeg forsøker å rette på kroppsholdninga mi. Dette synes jeg er flaut og ganske stygt, så jeg lurer på om noen vet om råd? Gode treningsøvelser og liknende som etterhvert kan bidra til en rettere rygg? Anonymkode: 66195...ab7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2025 #2 Skrevet 20. august 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har slitt med rygg, nakke og skuldre siden puberteten. Jeg vokste veldig fort en periode og har en mild skoliose, altså en liten skjevhet mellom skulderbladene. Dette kan ha vært med å utvikle en forferdelig dårlig kroppsholdning og en lut rygg hos meg. Jeg merker det ikke alltid selv, men barna mine kommenterer det nå og da. I tillegg ser jeg det jo når jeg ser mitt eget speilbilde eller bilder av meg selv. Om jeg prøver å rette meg opp, føler jeg det går utover lunger og pusten min. Det føles unaturlig og vondt å rette ryggen rett og slett. I tillegg knaker og knekker det når jeg forsøker å rette på kroppsholdninga mi. Dette synes jeg er flaut og ganske stygt, så jeg lurer på om noen vet om råd? Gode treningsøvelser og liknende som etterhvert kan bidra til en rettere rygg? Anonymkode: 66195...ab7 Det beste hadde vært å gå til Fysio el kiropraktor el annen manuell terapeut. Dårlig kroppsholdning kan være fordi du bruker musklene feil. Min mann begynte å få lut rygg og fikk god hjelp hos fysio til styrkeøvelser hos henne og som han bruker hjemme, ser veldig stor forskjell. Han sitter mye bøyd over en pc og ved en pult i jobben sin, noe som har bidratt til at noen muskler blir svakere en andre og man får en «lut» holdning. Anonymkode: adcec...292 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2025 #3 Skrevet 20. august 2025 Jeg har litt samme problematikk hos deg. Har hatt problemer med svakhet mellom skulderblader og øvre del av rygg. Fikk øvelser hos fysio for typ 10 år siden som fungerte bra. Deretter økte jeg på med ordentlige styrkeøvelser på gymmen. Jeg har liknende problemer nå og har en plan for å rette det opp. Det beste du kan gjøre er å gå til en (god) fysio. Anonymkode: f15e8...42e 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2025 #4 Skrevet 20. august 2025 Jeg hadde samme problemet og fikk hjelp av kiropraktor, fysioterapeut hadde sikkert vært like bra. Jeg hadde aldri fått til dette helt på egen hånd og det var verd hver krone. Ellers hadde jeg sannsynligvis fått skikkelige rygg/nakkeproblemer etter hvert. Anonymkode: f7c44...22a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2025 #5 Skrevet 20. august 2025 Støtter et par timer til fysioterapeut for å få hjelp til å komme igang. Styrke rygg og skuldre, og få bevegd opp musklene i brystet. Sannsynligvis har du svak ryggmuskulatur og kort/relativt sett for kort brystmuskulatur siden du har hatt holdningen så lenge. Og slutt med telefonskrolling, ha et aktivt og bevisst forhold til kroppsholdning slik at du korrigerer den fortløpende hele tiden. Til slutt blir det en vane. Kanskje ikke kjør på slik at du får helt åndenød i starten, men rett deg opp så langt det føles greit. Anonymkode: 96e06...ca2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå