AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Hei! Ammer 4 åringen i søvn hver kveld og ønsker å slutte med dette. Han virker ikke klar, men jeg ønsker at faren skal kunne legge. Har noen erfaring med å avvenne et såpass gammelt barn? Anonymkode: f67ac...55d 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Her ammet jeg i søvn til to år, men faren la baby på egenhånd lenge før jeg sluttet. Ungen skjønner at pappa ikke har melk, null problem. Anonymkode: fa9d2...688 5
AnonymBruker Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august Du stopper og lar far ta legging. Si til ungen at nå er puppen tom, ferdig snakka. Anonymkode: c1abd...d3e 7
AnonymBruker Skrevet 19. august #4 Skrevet 19. august Snakk med småen om det og bruk tid på å forberede. Og all ære til deg som har ammet så lenge! Du har gitt barnet ditt en kjempegod start på livet!❤️ Anonymkode: 3b1af...596 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august Meld deg inn i amming uten grenser på FB TS, der får du gode råd fra tusenvis av kvinner med masse erfaring. Jeg ammet forøvrig ungene til de var 5 og 5,5, og pappaen la de annahver kveld fra de var rundt 8-9 mnd. Han fant sin egen metode med gynging på sengekanten, stryking på ryggen og sang. De sov hos besteforeldre innimellom fra de var ca 2-3 år, og det gikk også helt fint. Det er ingen grunn til at andre ikke skal kunne legge selv om du ammer i søvn, det høres jo fryktelig utmattende ut for deg. ❤️ Fantastisk innsats er det uansett om du gir deg nå, men jeg håper du kan finne andre løsninger hvis du egentlig ønsker å fortsette. ❤️ Anonymkode: 19ccd...b20 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Jeg avvente ikke btw, de sluttet selv. ❤️ Anonymkode: 19ccd...b20 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 4 ÅR?! Anonymkode: 8b43d...42f Typisk kg! ikke sånn som du ville gjort, og du får sjokk ! Folk er ulike:) ingenting galt i dette Anonymkode: df0d1...cde 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Jeg ammet til tre år og åtte mnd ved legging. Mot slutten ble det mindre drikking av pupp og mer snakking. Jeg faset det gradvis ut mens vi var på ferie. Da hadde hn mye å snakke om om kvelden og var i tillegg veldig sliten, så det ble mindre pupp dag for dag og en kveld tok jeg ikke fram puppen og vi bare snakket mens vi koste. Så var det noen kvelder med pupp og andre uten. Når det hadde vært flere kvelder på rad uten og hn ville ha igjen, fortalte jeg at melken var for babyer og små barn og nå hadde hn blitt stor, så nå var det tomt og det ville bare komme tilbake igjen hvis jeg fikk en ny baby. Hn godtok det, men ønsket at vi skulle få en baby så hn kunne få mer melk. Glad jeg ammet så lenge, men også glad for at jeg sluttet da jeg gjorde det. Tror hn var en kombinasjon av lei seg over at puppen var tom og stolt over å ha blitt stor. Hn ville gjerne kose puppen når hn ikke fikk drikke, så det har jeg også faset gradvis ut ved å ha tettere halslinninger og tykkere gensere og avledet. Lykke til! 😊 Anonymkode: 2fdbf...c85 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #10 Skrevet 19. august Ammet også til barnet var 4 (kun i søvn). Barnet elsket det og eg kvidde meg til å ta fra barnet dette. Det gikk overraskende bra, selvom barnet fremdeles savner det masse! Kjøp inn noen smokker, gjerne flere i overgangsfasen. Barnet brukte smokk kanskje en uke tilsammen. Sa man blei om til en baby om man tok pupp lenger (følte meg grusom som løy om det), men det var en av de mange forklaringene som funket. Her tar legging nå sinnsykt mye lengre tid, masse snakking, bevegelser, sliter med å finne roen, mens puppen funket hver gang. Gikk fra legging på ca 5 min til legging 2-3 timer 😅 regner med det går seg til når hen blir vandt med å finne roen uten pupp. Leser masse, så barnet er stille, munnen går i ett når det ikke er pupp inni der. Noen gir barnet en tåteflaske med melk (lunken) under legging, det kan muligens funke. glad du delte, vi er mange flere enn man trur, synd dette skal være så tabubelagt. Anonymkode: b9e82...a21
veronica<3 Skrevet 19. august #11 Skrevet 19. august Tråden er ryddet for avsporing. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 19. august #12 Skrevet 19. august Jeg synes også at dette er vanskelig. Så håper på noen gode råd her. Nå som han har begynt på skolen tenker jeg at det kanskje er på tide å slutte. Det kommer kanskje spørsmål om å ha venner på overnatting etterhvert, og da er det jo litt upraktisk å måtte amme for å kunne sove. Anonymkode: a1594...483 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #13 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Typisk kg! ikke sånn som du ville gjort, og du får sjokk ! Folk er ulike:) ingenting galt i dette Anonymkode: df0d1...cde Å amme så store barn er ekkelt. Anonymkode: 389d7...257 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å amme så store barn er ekkelt. Anonymkode: 389d7...257 Andre kan ha et annet syn på det Hvis du syns det så lar du være , men la andre få ha andre meninger! Anonymkode: df0d1...cde 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #15 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes også at dette er vanskelig. Så håper på noen gode råd her. Nå som han har begynt på skolen tenker jeg at det kanskje er på tide å slutte. Det kommer kanskje spørsmål om å ha venner på overnatting etterhvert, og da er det jo litt upraktisk å måtte amme for å kunne sove. Anonymkode: a1594...483 Håper seriøst at du kødder…. Anonymkode: c1abd...d3e 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #16 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Håper seriøst at du kødder…. Anonymkode: c1abd...d3e Nei, det gjør jeg da ikke. Her har vi masse glede og kos ved å amme før leggetid. Dette er noe min sønn har trengt for nærhet og trygghet. Men forstår jo at det snart kommer en tid hvor vi må slutte med dette. Han synes det er vanskelig, så hadde håpet på noen gode råd her. Anonymkode: a1594...483 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august Ammet ene barnet til 4 årsdagen. Snakket om at hun skulle slutte med pupp når hun ble 4 år ett halvår i forveien. Ingen problem når dagen kom, og ingen mas i etterkant. Men far hadde kunne legge henne fra 1 års alder, så amming er ingen hinder for at andre kan ha andre måter å legge på. Far må bare finne sin egen måte som funker, tar sikkert litt tid og tilvenning, men barnet forstår at far ikke har pupp. Nå har vi en 2 åring som jeg ammer i søvn når jeg legger, og far har sin egen metode med legging. Barnet sovner av begge deler, men amming er raskere. Anonymkode: e3f3b...e23 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, det gjør jeg da ikke. Her har vi masse glede og kos ved å amme før leggetid. Dette er noe min sønn har trengt for nærhet og trygghet. Men forstår jo at det snart kommer en tid hvor vi må slutte med dette. Han synes det er vanskelig, så hadde håpet på noen gode råd her. Anonymkode: a1594...483 Naturlig ammeslutt skjer vanligvis mellom 2,5-7 år hos mennesker. Det er noen barn som dier litt lengere, men ingen som selvavvenner på ekte før. (da er det mors initiativ, eller brystvegring som er årsaken). Hvis dere er nede i kun en amming på kvelden er han åpenbart godt igang med selvavvenningen, og det er ingen grunn til å ikke la han styre dette selv dersom dere begge trives med det. 😊❤️ På slutten begynner de gjerne å be om det mer skjeldent, kanskje annahver dag, så et par ganger i uka, så en gang i mnd osv til du plutselig innser at det er flere mnd siden sist og det er over. ❤️ Det er fantastisk å kunne gi den tryggheten og immunboosten nå som han har en helt ny situasjon å forholde seg til (skole), og det er ingen ulemper med å amme enda. Jeg kjenner flere som har ammet til ca 7 år, men ingen der barnet ikke til slutt har vært ferdig med amming. Anonymkode: 19ccd...b20 1
veronica<3 Skrevet 20. august #19 Skrevet 20. august Tråden er ryddet for avsporing. veronica<3, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå