AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Hei. Dette er litt vanskelig å spørre om fordi jeg føler jeg er eneste som har latt det gå så langt. Har ingen annen unnskyldning enn at jeg ikke har gjort noe med det fordi det ikke har vært noe problem før nå. Fireåringen trenger at jeg ligger ved siden av ham hver kveld til han sovner, og han sover i min seng. Jeg synes egentlig det har vært veldig koselig fordi vi enten har lest bok eller hørt på Koranen, men nå begynner han å bli mer og mer kravstor. Han har fått øynene opp på lydbok, bare det å velge en historie tar hundre år, og han velger bare ut fra bildet naturligvis, og han har jo ikke kapasitet til å følge med på lengre bøker med vanskelig språk (for eldre barn). Asbjørnsen og Moe historier og dinosaurgjengen er noe han liker godt. Men jeg vil gjerne prøve å få ham til å sove alene og jeg trenger noen tips. Med eldste gjorde jeg litt sånn at jeg skulle bare henge opp tøy eller på do og hun hørte meg hele tiden. Men det har ikke fungert her fordi han vil ikke. Skal sies at han er moden for alderen, god språklig, og sluttet med både bleie og sove uten smokk tidlig, men vi har hatt litt kriser i familien det siste året, så mulig han synes det er litt vanskelig akkurat dette med leggetiden.. Hvordan gjør jeg det ? Anonymkode: d33ef...4bc
AnonymBruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Er dette et problem? hvis han er i bhg i 7-8 timer daglig , er det ikke bare koselig og nødvendig med denne tiden? Anonymkode: dc34a...204 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er dette et problem? hvis han er i bhg i 7-8 timer daglig , er det ikke bare koselig og nødvendig med denne tiden? Anonymkode: dc34a...204 Jo det er det ! Men jeg har et barn til som jeg også trenger å gi oppmerksomhet til om kvelden, så å ligge inne i tre kvarter mens han ikke finner lydbok og bytter etter fem minutter- er litt mer problematisk . Det er ikke like koselig. Anonymkode: d33ef...4bc 1
SmuleSMitt Skrevet 19. august #4 Skrevet 19. august SI nei til bytte av bok. Han får velge mellom 2-3 bøker som du velger ut for han, slik at det ikke blir for lange/innviklede for ham. Hvis han insisterer på å bytte bok, så sier du: Enten denne boka eller ingen bok. Han må lære at det kommer konsekvenser. Han må t et valg og stå for dette. Han styrer det meste rundt dette med boklesing synes det som. Man kan ikke la en 4-åring få bestemme ett og alt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #5 Skrevet 19. august Vi ligger fremdeles inne hos vår på 3,5 til hun sovner. Og samsover om natta. Så du er ikke alene der iallfall Det tar ikke så lang tid da, vi er strenge på at nå skal det finnes frem bok og vi leser bare den eller de som vi har funnet frem. Hun får velge selv men vi styrer om det blir 1 eller 2 avhengig av lengde. Ingen bytting når vi har valgt og satt oss i senga. Jeg synes fysiske bøker er lettere å styre enn å involvere en telefon. Hvis han vil høre lydbok kan det kanskje være et kompromiss at han får høre det men da må han ligge og høre selv mens du sier at du skal hjelpe søsken? Si at du kommer inn og sjekker på ham om x minutter feks og sitter litt med ham da? Når han har valgt så kan du ta vekk telefonen så han ikke selv kan bytte? Anonymkode: cf254...abb
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august Jeg ligger fortsatt ved siden av både 6 åringen og 9åringen til de sovner. Noe av det koseligste slutten på dagen, det hjelper dem begge 2 og jeg trives med det. Så kommer nok til å gjøre det frem til de ikke vil ha meg på rommet mer😅 men er alene med dem, med unntak av annenhver torsdag til mandag da de er hos pappaen. Hvor gammel er søsken? Anonymkode: 1fa35...b3a
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Min søster lå med sitt barn til hun var 7 år. Skikkelig morsomt å komme på besøk dit...😅 Ta en samtale og fortell han at han er en stor gutt nå som må venne seg til å sove alene, og at dere skal øve på det. Du skal sitte utenfor døra og passe på så han ikke blir redd. Så øver dere.. Anonymkode: a0ca6...1e1
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det er det ! Men jeg har et barn til som jeg også trenger å gi oppmerksomhet til om kvelden, så å ligge inne i tre kvarter mens han ikke finner lydbok og bytter etter fem minutter- er litt mer problematisk . Det er ikke like koselig. Anonymkode: d33ef...4bc Akkurat det med valg av bok må du jo sette en grense for. Det er vel på samme måte som alle andre sånn greier i hverdagen. Har en 4 åring selv så vet det er mange ønsker og krav, men de kan jo selvsagt ikke styre dette med bok: go to valg, thats it:) Anonymkode: dc34a...204
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg ligger fortsatt ved siden av både 6 åringen og 9åringen til de sovner. Noe av det koseligste slutten på dagen, det hjelper dem begge 2 og jeg trives med det. Så kommer nok til å gjøre det frem til de ikke vil ha meg på rommet mer😅 men er alene med dem, med unntak av annenhver torsdag til mandag da de er hos pappaen. Hvor gammel er søsken? Anonymkode: 1fa35...b3a Det er kjempekoselig❤️ misforstå meg rett, vil gjerne tilbringe tid med dem på sengekanten, har bare følt at de har dratt ut tiden veldig når de egentlig bør sove siden vi skal tidlig opp ❤️ storesøster er åtte har prøvd å legge samtidig og i sengen min, men da bare krangler de 😅 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Min søster lå med sitt barn til hun var 7 år. Skikkelig morsomt å komme på besøk dit...😅 Ta en samtale og fortell han at han er en stor gutt nå som må venne seg til å sove alene, og at dere skal øve på det. Du skal sitte utenfor døra og passe på så han ikke blir redd. Så øver dere.. Anonymkode: a0ca6...1e1 Takk for råd ❤️ AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Akkurat det med valg av bok må du jo sette en grense for. Det er vel på samme måte som alle andre sånn greier i hverdagen. Har en 4 åring selv så vet det er mange ønsker og krav, men de kan jo selvsagt ikke styre dette med bok: go to valg, thats it:) Anonymkode: dc34a...204 Ja kan begynne å legge frem litt valg istede 😊 eller begynne med fysiske bøker igjen:) SmuleSMitt skrev (1 time siden): SI nei til bytte av bok. Han får velge mellom 2-3 bøker som du velger ut for han, slik at det ikke blir for lange/innviklede for ham. Hvis han insisterer på å bytte bok, så sier du: Enten denne boka eller ingen bok. Han må lære at det kommer konsekvenser. Han må t et valg og stå for dette. Han styrer det meste rundt dette med boklesing synes det som. Man kan ikke la en 4-åring få bestemme ett og alt. Takk for råd ❤️ AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi ligger fremdeles inne hos vår på 3,5 til hun sovner. Og samsover om natta. Så du er ikke alene der iallfall Det tar ikke så lang tid da, vi er strenge på at nå skal det finnes frem bok og vi leser bare den eller de som vi har funnet frem. Hun får velge selv men vi styrer om det blir 1 eller 2 avhengig av lengde. Ingen bytting når vi har valgt og satt oss i senga. Jeg synes fysiske bøker er lettere å styre enn å involvere en telefon. Hvis han vil høre lydbok kan det kanskje være et kompromiss at han får høre det men da må han ligge og høre selv mens du sier at du skal hjelpe søsken? Si at du kommer inn og sjekker på ham om x minutter feks og sitter litt med ham da? Når han har valgt så kan du ta vekk telefonen så han ikke selv kan bytte? Anonymkode: cf254...abb Ja for jeg har merket at han blir litt gira når jeg kommer frem med nextstory og han skal bla gjennom alt, for han går jo bare etter bildene stakkar.. fysiske bøker er mye bedre for da får han se bilder og det er alderstilpassede og interessetilpasset Anonymkode: d33ef...4bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå