AnonymBruker Skrevet 23. august #21 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.25): Det å bli fulgt opp til alteret symboliserer at du blir gitt fra din første familie til din neste. Utdatert tradisjon. Gå alene eller med mannen Anonymkode: 7e37f...c7e Ja, og hvit brudekjole symboliserer uskyld. Det er gammeldags. Så det kan man heller ikke ha. På 1800-tallet var svart vanlig. Slapp av. De fleste synes det er en fin skikk å bli fulgt opp av far eller en annen slektning. Og det tenker jeg har mer å gjøre med dramaturgien, altså at man får se møtet mellom brudeparet, enn med at man er så patriarkalsk innstilt. Anonymkode: 1cce1...da8 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #23 Skrevet 23. august Hvis du skal velge en av de, velg din bror. Din far forspilte sjansen sin da han ikke stilte opp som far. Utover der bestemmer dere jo dette helt selv. Du kan gå opp alene, sammen med blomsterbarn eller du kan gå opp sammen med din mann. Anonymkode: df7d9...216
Thyra Skrevet 23. august #24 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, og hvit brudekjole symboliserer uskyld. Det er gammeldags. Så det kan man heller ikke ha. På 1800-tallet var svart vanlig. Slapp av. De fleste synes det er en fin skikk å bli fulgt opp av far eller en annen slektning. Og det tenker jeg har mer å gjøre med dramaturgien, altså at man får se møtet mellom brudeparet, enn med at man er så patriarkalsk innstilt. Anonymkode: 1cce1...da8 I så fall kan vel bruden gå opp alene? 1
Thyra Skrevet 23. august #25 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, hvis man synes 60 år er kort tid, så.. det har vært vanlig i Norge mye lenger en mange andre ting som skjer i bryllup nå for tiden. Anonymkode: 1cce1...da8 Jeg er klar over at det er mange "tradisjoner" som er av enda nyere dato... Folk får gjøre som de vil, men at noe ble gradvis vanligere i Norge etter 60-tallet, betyr ihvertfall ikke at det bør være noen forventning om at det er slik det skal være. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #26 Skrevet 23. august Kjør på med amerikansk kultur, om noen tiår tror sikkert folk at utdrikningslag og baby shower er rotekte norske tradisjoner fra middelalderen også. Anonymkode: b080d...f66 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #27 Skrevet 23. august Jeg bare fatter ikke hvorfor folk skal belære Ts om hva de selv ville gjort når det ikke er relevant for TS sin problemstilling, Anonymkode: 1cce1...da8 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #28 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, det var ikke det normale. Jeg er født på 60-tallet og var brudepike i en drøss brylluper. På alle bildene var det faren som fulgte opp. TS, ikke bry deg om grinebiterne her inne. Gjør det som føles rett for deg. Hvis det er at broren din følger deg, så blir det sånn. Far får bare bli såret hvis han vil. Anonymkode: 1cce1...da8 Jo, det var det normale at paret gikk sammen opp. Kanskje du vokste opp i et miljø eller sted der man var mer påvirket av andre tradisjoner? Anonymkode: a1b2a...e41
AnonymBruker Skrevet 23. august #29 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jo, det var det normale at paret gikk sammen opp. Kanskje du vokste opp i et miljø eller sted der man var mer påvirket av andre tradisjoner? Anonymkode: a1b2a...e41 Jeg vokste opp i Oslo øst. Både min mor (gift i 63), hennes søstre og alle hennes venninner ble fulgt opp av faren sin. Det ble også hennes mor igjen (gift i 39). Dette har altså vært vanlig i Norge i minst 60 år. Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så opphengt i dette. Det er det vanligste i Norge i dag. Men dere kan vel bare gjøre som dere selv vil, uten å dirigere andre? Anonymkode: 1cce1...da8 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #30 Skrevet 23. august Thyra skrev (5 timer siden): I så fall kan vel bruden gå opp alene? Ja selvsagt, hvis det er det hun/de vil. Anonymkode: 1cce1...da8
AnonymBruker Skrevet 23. august #31 Skrevet 23. august Jeg gikk alene med mine brudepiker bak meg. Føltes helt unaturlig at min far skulle fulgt meg. Selv om vi har et godt forhold. Ville føltes rart for han også. Anonymkode: 899b9...dc5
Raven.Writingdesk Skrevet 23. august #32 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.16): Vi skal gifte oss til neste år og jeg har et så dilemma på hvem som skal følge meg opp alteret. Forholdet til min far er greit, men i barndommen var han lite tilstedet pga. og derfor har det preget far-datter forholdet i dag. Han prøver så godt han kan å etablere et godt forhold, men ser ikke på han som en farsrolle. Derimot min bror som alltid har vært den som har passet på meg siden jeg var liten har alltid vært her for meg uansett hva. Derfor føler jeg kanskje at det er mer naturlig at han følger meg opp. Samtidig vet jeg at dette er noe min far ønsker veldig mye, og hadde blitt kjempe lei seg om han ikke fikk æren av å følge meg opp. Skal jeg bare la han gjøre det for hans skyld? Anonymkode: 923ee...e8d Må du velge en?
AnonymBruker Skrevet 23. august #33 Skrevet 23. august Jeg tenker at dette kan være en gest som kan ha stor betydning for relasjonen mellom deg som datter og han som far. Velger du bror så er det veldig tydelig at du ikke ønsker relasjon med far. Da må du heller gå med din kommende mann. Anonymkode: 89f40...b31 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #34 Skrevet 23. august Brunello skrev (På 19.8.2025 den 19.22): Gå opp sammen med mannen din. Det er i grunn litt gammeldags å bli overlevert fra en mann til en annen. Mamma gikk opp alene da hun å min far giftet seg, dette var på midten av 70 tallet, hennes far var død og hun hadde 2 brødre som kunne gjort det Anonymkode: 3455d...eb4
AnonymBruker Skrevet 23. august #35 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 19.09): Er enig med de andre: gå sammen med din kommende ektemann. Eller alene. Da slipper du også å føle at du sårer far og bror. (Ps: Jeg er født på 70-tallet, med foreldre som giftet seg på 60-tallet. Og på den tiden (60/70-tallet), var det normale å gå sammen opp. Så jeg blir stadig overrasket over nåtidens "far skal følge opp". Hadde jeg spurt faren min om han ville det, hadde han ledd godt. Og det hadde jeg og, så utenkelig var det- også for tjue år siden da jeg var i gifte-alder.) Anonymkode: e9288...f50 Jeg giftet meg for 22 år siden. Var veldig vanlig at faren følgt opp alteret da. Jeg synes det var fint at pappa gjorde det. Så «alle» gjorde det. Det var utenkelig noe annet. Jeg hadde ikke klart å gå alene hvert fall. Det hadde ikke vært et alternativ. Var i bryllup i fjor. Der fulgte barna henne opp. Det var nydelig å se. Dem var litt eldre barn. Anonymkode: f3857...49a 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #36 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 21.13): Jeg vokste opp i Oslo øst. Både min mor (gift i 63), hennes søstre og alle hennes venninner ble fulgt opp av faren sin. Det ble også hennes mor igjen (gift i 39). Dette har altså vært vanlig i Norge i minst 60 år. Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så opphengt i dette. Det er det vanligste i Norge i dag. Men dere kan vel bare gjøre som dere selv vil, uten å dirigere andre? Anonymkode: 1cce1...da8 Mens jeg har bryllup i familien på 30-tallet, 50-tallet, 60-tallet og 80-tallet der man gikk opp sammen. For meg er det «det vanlige». Ellers er det jo symbolikken som er viktig her. Og jeg liker at man er to hele veien. At man er to som blir enige om å gifte seg, at man er to som går sammen og tar ut ringer, at man så går sammen for å la seg vie ❤️ Anonymkode: a1b2a...e41
AnonymBruker Skrevet 24. august #37 Skrevet 24. august Fra teologisk fakultet (2022): – I vår tid, hvor likestilling er en viktig verdi og likestillingen har kommet veldig langt, er det en idé å tenke litt annerledes om inngangen til brudeparet ved vigsel, sier Hallgeir Elstad i Dagsnytt 18. Elstad viser til en skikk som har blitt mer og mer utbredt i Norge siden begynnelsen av 1900-tallet, nemlig at fedre følger sine døtre opp kirkegulvet. Begrunnelsen er ofte at brudeparet vil videreføre en gammel tradisjon. – Så er det faktisk ikke det man gjør, forteller Elstad. Norsk tradisjon var nemlig tidligere at ektepar gikk sammen til alteret. Det mener Elstad flere brudepar bør gjøre også i dag, særlig fordi skikken med at fedre følger sine døtre kan tolkes som veldig patriarkalsk. – Det å få en bevissthet rundt det, diskutere det og faktisk også opplyse om det tenker jeg er viktig for kirken, men det er klart at det er det enkelte paret som bestemmer Anonymkode: a1b2a...e41
AnonymBruker Skrevet 25. august #38 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mens jeg har bryllup i familien på 30-tallet, 50-tallet, 60-tallet og 80-tallet der man gikk opp sammen. For meg er det «det vanlige». Ellers er det jo symbolikken som er viktig her. Og jeg liker at man er to hele veien. At man er to som blir enige om å gifte seg, at man er to som går sammen og tar ut ringer, at man så går sammen for å la seg vie ❤️ Anonymkode: a1b2a...e41 Men da gjør du det sånn. Det var ikke TS sitt spørsmål. Jeg er for øvrig uenig i at det er noen voldsomt tung «symbolikk» i dette. Det er for mange en hyggelig måte å inkludere et familiemedlem i seremonien, og så kan noen synes at det gir en fin dramaturgi. Uansett en veldig merkelig ting å henge seg opp i. Hvis man er så opptatt av symbolikk så burde man heller slå ned hardt på hvit brudekjole, at noen bytter etternavn, ja kanskje selve brudebuketten (som i sin tid skulle jage bort onde ånder), for ikke å snakke om kirkebryllup i det hele tatt - hvis man ikke er dypt troende. Anonymkode: 1cce1...da8 2
AnonymBruker Skrevet 25. august #39 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fra teologisk fakultet (2022): – I vår tid, hvor likestilling er en viktig verdi og likestillingen har kommet veldig langt, er det en idé å tenke litt annerledes om inngangen til brudeparet ved vigsel, sier Hallgeir Elstad i Dagsnytt 18. Elstad viser til en skikk som har blitt mer og mer utbredt i Norge siden begynnelsen av 1900-tallet, nemlig at fedre følger sine døtre opp kirkegulvet. Begrunnelsen er ofte at brudeparet vil videreføre en gammel tradisjon. – Så er det faktisk ikke det man gjør, forteller Elstad. Norsk tradisjon var nemlig tidligere at ektepar gikk sammen til alteret. Det mener Elstad flere brudepar bør gjøre også i dag, særlig fordi skikken med at fedre følger sine døtre kan tolkes som veldig patriarkalsk. – Det å få en bevissthet rundt det, diskutere det og faktisk også opplyse om det tenker jeg er viktig for kirken, men det er klart at det er det enkelte paret som bestemmer Anonymkode: a1b2a...e41 Det må han jo gjerne få mene. De fleste velger annerledes. Hundre år er vel ikke akkurat en splitter ny skikk… For hundre år siden var det vanlig med svart brudekjole, men jeg ser ikke samme engasjement for at det er «tidligere norsk tradisjon»? Anonymkode: 1cce1...da8 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #40 Skrevet 25. august Å bli fulgt opp av broren din, mens faren din bare sitter blant de øvrige gjester, vil etter min mening oppfattes som et stort F U til faren din, og noe du ønsker alle skal se. Er det dét du vil? Et alternativ, hvis det er viktig for deg å vise hvor mye broren har betydd for deg, er at velge ham som forlover. Anonymkode: cfeae...c3a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå