Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (8 timer siden):

Folk ringer for øvrig ikke skolen lenger, så det må være veldig lenge siden du hadde barn på skolen. Foreldre ringer direkte til læreren. 

Yngste er 17 år.
Jo, foreldre ringer skolen, ikke direkte til læreren. Så spør man kontordame når læreren man ønsker å snakke med er tilgjengelig for å ta i mot en samtale. Så får man vite om det er noen undervisningsfrie timer den dagen. Så legger man opp sin dag etter det.

Jeg forventer at en lærer har undervisning mesteparten av dagen. Jeg kan heller ikke nødvendigvis bare ringe, for å kunne svare med en gang jeg blir ringt tilbake. Jeg har også oppgaver som ikke alltid er like fleksible. 

Det er naturlig å ringe kontoret. Kunne ikke falt meg inn å ringe på lærerens mobil, uten avtale om det, eller en total krise. Sykdom meldes til kontoret, inkludert på VGS. Skolen til en barnet mitt insisterte på at foreldre skulle gi beskjed om fravær, ikke eleven selv.

Anonymkode: d7e80...c99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Yngste er 17 år.
Jo, foreldre ringer skolen, ikke direkte til læreren. Så spør man kontordame når læreren man ønsker å snakke med er tilgjengelig for å ta i mot en samtale. Så får man vite om det er noen undervisningsfrie timer den dagen. Så legger man opp sin dag etter det.

Jeg forventer at en lærer har undervisning mesteparten av dagen. Jeg kan heller ikke nødvendigvis bare ringe, for å kunne svare med en gang jeg blir ringt tilbake. Jeg har også oppgaver som ikke alltid er like fleksible. 

Det er naturlig å ringe kontoret. Kunne ikke falt meg inn å ringe på lærerens mobil, uten avtale om det, eller en total krise. Sykdom meldes til kontoret, inkludert på VGS. Skolen til en barnet mitt insisterte på at foreldre skulle gi beskjed om fravær, ikke eleven selv.

Du sender melding nå om dagen til skolens meldings portal, f.eks VISMA, både for å avtale tlf samtale og melde fravær. Det har vært normal praksis siste 10 åra i hvert fall.

Anonymkode: 2a91a...d41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Yngste er 17 år.

De siste 10 årene så er det ingen som har ringt kontoret ved min skole. De ringer meg. Jeg gir beskjed på foreldremøte om at de ikke skal ringe. Det er ikke mulig å få tak i meg. De ringer allikevel. Telefonen er på lydløs. Jeg ber dem om å sende sms eller mail, så kan jeg ringe dem opp igjen når undervisningen er over. Ofte tar jeg sånne samtaler i bilen på vei hjem. To fluer i en smekk. 

Anonymkode: 5191a...6aa

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (2 timer siden):

Det var ikke det jeg spurte om. Du kan sikkert noe om å være på plattform. Det kan ikke jeg, så derfor kan jeg ikke uttale meg om det. Jeg vet hvordan det er å være lærer i et krevende klasserom,  så det føler jeg at jeg kan uttale meg om.

Du uttaler deg om at det å være lærer ikke er så krevende, selv om du aldri har vært lærer. Merkelig hvor mange som bare VET ting om lærere uten at de har vært i et klasserom for å undervise, gitt. 

Regner med at den som skrev det som ble sitert snakket om en utviklingssamtale. Disse bruker normalt å ta 30 minutter hvis det ikke er snakk om elever med atferd/ diagnoser.

Nei, de skrev foreldremøte. 

Anonymkode: 1eff5...7f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, dette har de sagt til meg selv. Vet kun om de som selv sier det. De andre vet jeg ikke noe om. Og vet som sagt at dette ikke gjelder alle. Men må jo stole på det de sier, når de selv sier de ikke jobber hjemme.

Anonymkode: c51e5...df9

Det er bra du innser at det ikke gjelder alle. Det er en tendens til at folk tror at alle lærere er latsabber. Heldigvis er det mange som opplever å ha fine lærere for sine barn. Hadde alle lærere vært så ille som enkelte legger frem her inne, så hadde skoleresultatene vært enda verre. Skjønner uansett ikke hvorfor folk er så opptatt av å finne ut av eller bry seg om hvor mye lærere jobber. Jeg tolker det sånn at de er misunnelig på avspaseringen, men ikke vil innrømme det og fremstå sånn. Så de legger det heller over på lærene som at kritikken handler om at de ikke fortjener all avspasering. Ikke at folk er misunnelige. For folk har en tendens til å bruke kritikk når de egentlig er misunnelige. 

En potet skjønner jo til og med at man ikke kan legge absolutt alle i en yrkesgruppe under samme kam. Jeg tror folk innerst inne egentlig skjønner at det finnes MANGE lærere der ute som faktisk gjør en god jobb. Og at det ikke handler om  masseljuging fra en slags hemmelig lærersekt som absolutt alle lærere er med i, som har en helt annen agenda enn å gi norges barn god opplæring. Det høres jo så ille ut noe av denne klagingen har til norges lærere at en skulle tro det var snakk om noe sånt. 

Sier ikke at du mener det, deg som jeg siterte altså. Men det fremstår sånn i mange innlegg på nett.

• Hjerte 1
Skrevet

Lærere har en gjennomsnittlig arbeidstid på 43 t i uken. De har noe som heter bunden og ubunden tid. I bunden tid må de være på jobb, dette er som oftest da de har undervisningstimer. Ubunden tid disponerer de som de vil, enten på skolen, eller hjemme. Vi hører lærere klager over at de har så mye å gjøre og dårlig lønn. Hadde de kanskje bare vært på jobb fra 08.00 -16.00 så hadde de sluppet å jobbe hjemme. Men så klart, alt er ikke så enkelt…. I tillegg må man huske at det ikke bare jobber lærere på en skole. De fleste i administrasjonen jobber 37,t i uken, uten bunden/ubunden tid. Det samme gjelder sfo, det er ofte assistenter, barne - omsorgsarbeidere som jobber her og jobber også 37,t i uken, ikke noe ubunden og bunden tid. De er kommunaltansatte, mens lærere er statsansatte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i skolen og tviler ikke på at de fleste lærere jobber minst 43 timer i uka. Jeg kjenner flere lærere som møter på jobb klokka 7 om morgenen eller som sitter mye hjemme og jobber. Tiden på jobb etter undervisningen blir mye brukt til møter og teamsamarbeid, mens mange bruker hjemmekontor for å kunne planlegge i fred og ro. 

Det man må tenke på er om man ønsker rekruttering til dette yrket. Dersom man sier at all avspasering i skoleferiene skal bort, så må lærerne jobbe færre timer i uken og siden planleggingstimer og undervisningstimer skal være i samme forhold til hverandre, så vil da en lærer kunne undervise færre timer. Da må man enten ha flere lærere eller kortere skoledager. Det er ikke noe poeng i at lærere skal sitte og planlegge undervisningen i skoleferien, flere måneder før det skal gjennomføres, for da får man ikke undervisning som er tilrettelagt og tilpasset. 

Dersom man ønsker at skolen kun skal ha 5 uker med ferie i året slik at lærerne ikke skal avspasere og bare ha vanlig ferie, så vil dette bli et svært uattraktivt yrke. Man har alltid ferie sammen med resten av Norge og jeg skal love dere at både lærere og barnefamilier vil måtte betale enorme summer for sydenferie i de få ukene om sommerferie skal bli 3-4 uker lang. 

Læreryrket kommer med noe fleksibilitet, som at man avspaserer ferier og kan få hentet i barnehagen tidlig fordi man kan jobbe hjemme på kvelden. Men det kan også være nokså ufleksibelt. Det er vanlig at det er forventet at man ikke har tannlegetime eller legetime i undervisningstiden. Man får aldri delta på egne barns opplegg i barnehage eller skole der foreldre er invitert i undervisningstiden. Og man kan heller ikke velge å reise på ferie når prislappen på reiser er rimeligere. Å tro at folk kommer til å fortsatt ville ta en mastergrad for å jobbe i dette yrket dersom man tar bort de få godene det gir er direkte naivt. 

Anonymkode: 617c6...dd6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.49):

Tja, arbeidsmengden går i bølger. Rundt utviklingssamtaler jobber jeg mye mer enn 43 timer, og andre uker mindre. Samles sett fyller jeg greit rundt 43 timer per uke. 

For øvrig har jeg tilbrakt mange timer med ulike folk som har hjemmekontor i min avspasering og ferie som lærer, og gjengs over er at de logger inn på jobbkontoen på PC-en sin og beveger musepekeren litt i de to timene vi er sammen mens de drikker kaffe og skravler. 

Så kanskje på tide å slutte å gi lærerne så mye pes hele tiden?  

Anonymkode: 4218c...afb

Som lærer vet en  at 2 feil ,ikke er lik en rett, men att 2 feil er 2 feil.

Anonymkode: 97991...a65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jobbet i skolen og tviler ikke på at de fleste lærere jobber minst 43 timer i uka. Jeg kjenner flere lærere som møter på jobb klokka 7 om morgenen eller som sitter mye hjemme og jobber. Tiden på jobb etter undervisningen blir mye brukt til møter og teamsamarbeid, mens mange bruker hjemmekontor for å kunne planlegge i fred og ro. 

Det man må tenke på er om man ønsker rekruttering til dette yrket. Dersom man sier at all avspasering i skoleferiene skal bort, så må lærerne jobbe færre timer i uken og siden planleggingstimer og undervisningstimer skal være i samme forhold til hverandre, så vil da en lærer kunne undervise færre timer. Da må man enten ha flere lærere eller kortere skoledager. Det er ikke noe poeng i at lærere skal sitte og planlegge undervisningen i skoleferien, flere måneder før det skal gjennomføres, for da får man ikke undervisning som er tilrettelagt og tilpasset. 

Dersom man ønsker at skolen kun skal ha 5 uker med ferie i året slik at lærerne ikke skal avspasere og bare ha vanlig ferie, så vil dette bli et svært uattraktivt yrke. Man har alltid ferie sammen med resten av Norge og jeg skal love dere at både lærere og barnefamilier vil måtte betale enorme summer for sydenferie i de få ukene om sommerferie skal bli 3-4 uker lang. 

Læreryrket kommer med noe fleksibilitet, som at man avspaserer ferier og kan få hentet i barnehagen tidlig fordi man kan jobbe hjemme på kvelden. Men det kan også være nokså ufleksibelt. Det er vanlig at det er forventet at man ikke har tannlegetime eller legetime i undervisningstiden. Man får aldri delta på egne barns opplegg i barnehage eller skole der foreldre er invitert i undervisningstiden. Og man kan heller ikke velge å reise på ferie når prislappen på reiser er rimeligere. Å tro at folk kommer til å fortsatt ville ta en mastergrad for å jobbe i dette yrket dersom man tar bort de få godene det gir er direkte naivt. 

Anonymkode: 617c6...dd6

Signerer denne. Hvis vi ikke skal ha avspasering, så må vi ha færre timer undervisning. Skal barna også ha kortere skoledager? Da legges det mer over på SFO. Da må også lærere ha vanlig 5 ukers ferie de kan ta ut når de vil. Er det virkelig gunstig for elevene at kontaktlærer plutselig reiser til syden i 3 uker og klassen må ha vikar? Etter to uker så drar engelsk- og samfunnsfaglæreren på ferie, og gymlæreren er også borte en stund. Disse kan man ikke pålegge å skrive vikaroppleg da de skal ha ferie, så hvordan skal man sikre kontinuitet i undervisningen? Jeg gidder ikke lage planer og opplegg som noen andre skal bruke. Da må man i så fall få nedsatt ekstra tid til det eller få ekstra betalt. 

Hva skal gjøres når barna skal på ferie? Kan man nekte familier å dra på ferie/ ta fri på tidspunkt der det er prøver, eksamener og samtaler? Hva med lærerne? 

Hvem skal ta ansvar for undervisningen som barnet mister når det er på ferie? Kjipt å komme tilbake rett før en prøve liksom. Tenker spesielt på ungdomsskolen der de får karakterer.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg har en kontorjobb og senest på fredag jobba jeg fra klokken 08:00 til klokken 19:00

Det synes jeg var helt greit, liker å jobbe.

Jeg hadde med glede forlenget arbeidstiden min dersom jeg hadde fått alle feriene til lærere

Endret av hocane
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærere er vel som folk flest, forskjellige. 

Jeg er gift med en barneskole lærer og kan med hånden på si at han på ingen måter jobber det timeantallet som han påstår han har. 

Det er en av de bitte få tingene vi krangler om faktisk.

Jeg har 100% vanlig stilling og reiser på jobb før han og kommer hjem til en mann som sitter i sofaen og glor på tven alle ukedager. Har ikke sett han jobbe en ettermiddag/kveld foruten da det er foreldremøte eller avslutning på skolen. 

Jeg vet jobben er slitsom og jeg ville på ingen måter hatt den selv. Jeg synes jobben han gjør er kjempe viktig, men når han drar frem jeg jobber mer enn deg kortet så blir jeg både sint og lei meg. Han nekter å gi seg på dette også så jeg unngår bare tema nå etter 14 år som mann og kone. 

Anonymkode: 7c40f...4e1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er gift med en barneskole lærer og kan med hånden på si at han på ingen måter jobber det timeantallet som han påstår han har. 

Jeg har 100% vanlig stilling og reiser på jobb før han og kommer hjem til en mann som sitter i sofaen og glor på tven alle ukedager. Har ikke sett han jobbe en ettermiddag/kveld foruten da det er foreldremøte eller avslutning på skolen. 

Jeg vet jobben er slitsom og jeg ville på ingen måter hatt den selv. Jeg synes jobben han gjør er kjempe viktig, men når han drar frem jeg jobber mer enn deg kortet så blir jeg både sint og lei meg. Han nekter å gi seg på dette også så jeg unngår bare tema nå etter 14 år som mann og kone. 

Dere høres teite ut begge to, som krangler over hva dere jobber og ikke. 

Hilsen lærer som dette semesteret tenkte å gjenbruke undervisningsopplegget jeg lagde da jeg var fersk lærer som satt på jobb til 23 annenhver kveld. Var lur nok til å la skolen ikke ha enerett på det. 

Anonymkode: 894ff...f26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du sender melding nå om dagen til skolens meldings portal, f.eks VISMA, både for å avtale tlf samtale og melde fravær. Det har vært normal praksis siste 10 åra i hvert fall.

Anonymkode: 2a91a...d41

Nettopp. De som ringer sekretæren vår, gjør det for å snakke med rektor. Vil man snakke med læreren, sender man melding på Visma eller SMS, og så ringer læreren opp igjen når hen har tid. 

grillkylling skrev (9 timer siden):

Lærere har en gjennomsnittlig arbeidstid på 43 t i uken. De har noe som heter bunden og ubunden tid. I bunden tid må de være på jobb, dette er som oftest da de har undervisningstimer. Ubunden tid disponerer de som de vil, enten på skolen, eller hjemme. Vi hører lærere klager over at de har så mye å gjøre og dårlig lønn. Hadde de kanskje bare vært på jobb fra 08.00 -16.00 så hadde de sluppet å jobbe hjemme. Men så klart, alt er ikke så enkelt…. I tillegg må man huske at det ikke bare jobber lærere på en skole. De fleste i administrasjonen jobber 37,t i uken, uten bunden/ubunden tid. Det samme gjelder sfo, det er ofte assistenter, barne - omsorgsarbeidere som jobber her og jobber også 37,t i uken, ikke noe ubunden og bunden tid. De er kommunaltansatte, mens lærere er statsansatte. 

Lærere er kommunalt ansatte. 
Det har de alltid vært, selv om man hadde lønnsforhandlinger med Staten frem til 2004. 

hocane skrev (4 timer siden):

Jeg har en kontorjobb og senest på fredag jobba jeg fra klokken 08:00 til klokken 19:00

Jeg hadde med glede forlenget arbeidstiden min dersom jeg hadde fått alle feriene til lærere

Da får du gjøre det da, siden du er så misunnelig. Jobb ekstra noen timer på kveldene og søndagene, så får du de ekstra ukene på sommeren du også. Kanskje greier du å få fri hele jula også?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er han en av unnasluntrerne. Vi har et par av disse på jobb vi også. De bare ber om å få de oppleggene vi andre har laget eller kopierer opp det vi har forberedt. 

Vi burde jo egentlig nektet dem det, men ingen gjør det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (4 timer siden):

Lærere har 5 uker ferie som alle andre. 

Anonymkode: 2ba13...eb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lærere har 5 uker ferie som alle andre. 

Anonymkode: 2ba13...eb8

Glemte du høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet siden 8 i morges, og vet jeg må ta noen timer i kveld. Jeg setter pris på friheten for å kunne jobbe hjemme, for etter undervisning og møter er det ikke akkurat mye energi igjen. Det at jeg da kan dra hjem, koble litt ut med andre ting før jeg ser på timene, uken, retting, tilrettelegging tror jeg er avgjørende for å holde ut i yrket. Vi kan ikke ha en dårlig dag og lukke en kontorer, vi står på en scene hver dag, og mange av oss har også belastninger med støy, utagerende elever osv.  Jeg tror nok ikke folk forstår dette før man har prøvd selv en måned eller to. Utad kan jeg skjønne det virker enkelt, men ha nå litt tillit til lærere som en profesjon og at de aller fleste av oss faktisk bryr oss om barna deres og ønsker å gjøre en god jobb. 

Ellers er det jo helt valgfritt hvilken utdannelse man tar, og jeg har aldri møtt noen som er lærere pga avspasering. 

Anonymkode: 7e84c...f1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (3 minutter siden):

Glemte du høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie 

Hvorfor valgte du ikke læreryrket selv da. Er da bare å søke og ta fem år på nærmeste studiested som tilbyr utdanningen. Eller er slutt å være bitter. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor valgte du ikke læreryrket selv da. Er da bare å søke og ta fem år på nærmeste studiested som tilbyr utdanningen. Eller er slutt å være bitter. 

Det er ikke poenget 

Poenget er at folk er lei av at lærere sutrer absolutt hele tiden 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (Akkurat nå):

Det er ikke poenget 

Poenget er at folk er lei av at lærere sutrer absolutt hele tiden 

Hvor er det sutring? Eller blir disse evinnelige trådene laget for man ønsker å fremprovosere noe? 

Jeg er dritt lei av det, at sånne som deg antar vi bare sutrer. Vi har akkurat de samme rettighetene som deg i lønnsforhandlingene. At det da blir påpekt ting du ikke har mulighet til å fatte i en annen bransje kan jeg skjønne, det samme gjelder meg motsatt , men jeg tilegner de i andre bransjer negative sider bare fordi man ønsker å bli verdsatt for jobben de gjør.

Og igjen- hvor er det mye "sutring" nå? Eller blander du sutrer med at man alltid må forsvare seg?

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...