Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan bare svare for meg selv, alle lærere gjør det ikke likt. Og ja, noen sluntrer sikkert unna, det er ikke unikt for læreryrket? 

Noen dager ila året så sitter jeg på skolen til langt på kveld for å få unna mest mulig. Da kan jeg gå litt tidligere hjem andre dager. Jeg møter også opp rundt 7.15 hver morgen for å få jobbet litt i fred og ro, og sånn så jeg slipper å sitte utpå ettermiddagen.

Prøver tar jeg alltid med hjem og retter der. 

Jeg underviser bl.a i K&H. Og jeg lager mange eksempler hjemme. Så jeg kan f.eks sitte og brodere foran tv-en. Det er en del av jobben min. Hvorfor må jeg absolutt sitte og gjøre dette på et stille kontor? En kollega var på fisketur og kappet treverk til sløyden i skogen. Jeg drar også og handler inn utstyr og materiale etter jobb innimellom. Så om du ser meg på Clas Ohlson eller bruktbutikk kl 14.30 en tirsdag, så er jeg der mest sannsynlig for å handle inn til jobben. Jeg har også vært på sykkel/gåtur for å gjøre meg kjent med turområder og planlegge ut fra føre, før klassen skal gå dit på tur. 

Som sagt er det helt siklert lærere som sluntrer unna. Men det er det i mange andre yrker også. Jeg husker en kollega snakket om at hun skulle jobbe frivillig innom fotballklubben til sønnen. De hadde en felleschat på messenger. Hun var så irritert, fordi alle de andre brukte arbeidsdagen sin på å skrive og avtale ting i denne chatten, mens hun aldri fikk sjekket den før etter undervisning.. Vi lo litt av det og spøkte med at "disse kan hvertfall ikke være lærere som har tid til å sitte og taste på mobilen dagen lang. Og folk klager på at lærere ikke jobber og har mye fri!"

Samboeren min er håndtverker og han har til tider avslappende dager når det er lite oppdrag. Da vasker han bilen i 4 timer og ser på tv resten, og skriver 8 timer. Det er jo ikke hans feil at han ikke har fått oppdrag. Men om jeg en dag er ekstra sliten og går hjem litt før for å slappe av, så er ikke det greit fordi jeg er lærer? Samboeren min har også klart å opparbeide seg masse avspasering, og han har fri hver juleferie, påske og i helger. 

Som andre har skrevet, så har vi lærere også mulighet til hjemmekontor, ja. Litt rart at det er så mystisk hva lærere driver med på hjemmekontor. Vi gjør nå det samme som alle andre som har hjemmekontor... jobber.... 

Anonymkode: 1eff5...7f4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner ingen lærere som jobber 43 timers uke…. Da kunne de ikke hatt barn eller fritidsaktiviteter….. Alle ser jo at det ikke er slik! 

Anonymkode: bbf9b...8fe

Eh. Du vet at man kan jobbe på kveldstid, eller tidlig på morgen, som mange av oss gjør? Jeg jobber mye kveld etter at barnet er lagt.

Okay, nå skal jeg gå over timesregnskapet ila en normaluke, bare fordi jeg oppriktig blir nysgjerrig på hva folk tror lærere egentlig gjør. Jeg er altså kontaktlærer for 27 elever på 3.trinn (jeg hadde disse også i fjor, dog én mer enn i år) i Osloskolen.

Mandag: Bunden tid fra 08:30 - 16:00. Underviser fra 08:30 - 14:50 i tre ulike fag. Har én time midt på dagen til å jobbe med administrative ting. Møte fra 14:50 - 16:00. Kommer alltid klokken 08:00, gjerne før.

Tirsdag: Bunden tid fra 08:30 - 16:00. Underviser fra 08:30 - 13:40 i fire ulike fag/retninger (fag og spes.ped). Møte fra 14:00 - 16:00. Kommer alltid klokken 08:00, gjerne før.

Onsdag: Bunden tid fra 08:30 - 16:00. Underviser fra 08:30 - 13:40 i fire ulike fag og spes.ped). Møte fra 14:00 - 16:00. Kommer alltid klokken 08:00, gjerne før.

Torsdag: Bunden tid fra 08:30 - 13:40. Underviser fra 08:30 - 13:40. Kommer alltid klokken 08:00, gjerne før. Ubunden tid fra 13:40.  Hjemmekontor eller kontor på jobb. Planlegger mye frem i tid, spesielt uken som kommer. Pleier å bruke tiden til å f.eks gjøre klart opplegg. Kommer alltid klokken 08:00, gjerne før.

Fredag: Bunden tid fra 09:45 - 12:30. Underviser fra 09:45 - 12:30. Ubunden tid fra 12:30. Skriver og sender ut fredagsbrev, og gjør unna mye planlegging frem i tid, i tillegg til korrespondanse. Dette er også dagene jeg får brukt til å virkelig jobbe med rapporter, f.eks pedrapportert, utredninger, henvendelser fra barnevern m.m, samt planlegging av spes.pedopplegg. 

I ubunden tid pleier jeg å:
* Skrive rapporter - det har vært en del av dem. Som småskoletrinnslærer, spesielt som kontaktlærer, blir det en del rapporter i forbindelse med henvisninger og lignende. Det kan være alt fra utfylling av diverse skjemaer til pedrapporter, eller barnevernsrapporter, som skal lages. Mange barn har ikke diagnose når de begynner på skolen, og min jobb er å sørge for at disse elevene får god oppfølging.

* Jeg har et spesielt ansvar for elev med spesielle behov, og har derfor spes.pedtimer med elev flere ganger ukentlig innbakt i undervisningstid. Jeg må derfor bruke mye tid på å planlegge disse øktene på en god måte utenom undervisningstid. Eleven krever mye - og krever derfor mange tilpasninger.

* Jeg er kontaktlærer, og har følgelig ansvaret for å sørge for tilpasset undervisning i alle mine fag for alle andre elever, uavhengig av diagnoser eller ikke. Dette gjelder særlig norsk, matematikk og engelsk. Jeg nivådifferensierer i mellom 4-7 nivåer i disse fagene. Jeg må derfor planlegge både for ulike nivåer, men også samtidig for ulike opplegg. F.eks er en undervisningsøkt med stasjoner vesentlig annerledes enn en undervisningsøkt som ikke har stasjoner. 

* Jeg har 27 elevsamtaler i løpet av ett semester, dvs 54 elevsamtaler i året. Disse gjøres utenom undervisning, derfor ender det med at en del ubunden tid går til dette. Hver samtale er 30 min, dvs 810 minutter i halvåret, dvs 13,5 timer per halvår. Konservativt estimat.

* Jeg har 27 utviklingssamtaler i løpet av ett semester, dvs 54 utviklingssamtaler i året. Disse gjøres gjerne på kveldstid, men tilpasses etter foresattes ønske. En del med hjemmekontor ønsker samtalene der jeg har nedslagstid, dvs i ubunden tid eller administrativ tid. Dette også 810 minutter i halvåret, dvs 13,5 timer per halvår. Konservativt estimat. En del samtaler kan vare i en time.

* Det er krav om 3 sosiogrammer i løpet av året for hver elev, og jeg bruker omkring 2430 minutter, eller 40,5 timer på dette i året. Dette er et konservativt estimat, jeg bruker nok egentlig nærmere 3000 minutter, siden dette skal analyseres på en god måte. Jeg prøver å gjøre dette etter elevsamtaler, slik at jeg slipper å bruke ytterligere x antall minutter på jobben. Dette gjør at jeg ofte får 27 elevsamtaler til. Elevene har vært for små til å kunne krysse ut skjema selv.

* Sommer- og juleavslutninger. Dette skjer gjerne på kveldstid, og da sitter man gjerne på jobb til rundt 19-20 hver gang. Samme med foreldremøter to ganger per år, da disse starter 17, og ofte ikke slutter før 18:30-19. Alt dette krever også forberedelser, som jeg bruker en del tid på, siden jeg er alene om disse oppgavene. 

* Forberedelser - det være seg laminering, klipping, liming, lage opplegg, skrive ut, finne frem materiell i kunst og håndverk til fysiske oppgaver til matematikk og norsk i stasjonsundervisning. Siden AKS (SFO) bruker klasserommet til 16:30, er det ofte slik at jeg ikke får forberedt dette før etter 16:30. Jeg liker å ha ting ferdig til undervisning dagen etter.

* Faglig oppdatering og gjennomgang av lærerveiledning. Jeg bruker mye tid på å holde meg oppdatert. Dette gjør jeg sammen med annen planlegging.

* Generell kontakt og samarbeid med faglærere og kontaktlærer for parallellklassen. 

* Kontakt med foresatte. Dette gjelder per telefon, skolemelding (egen app) og epost. Dette tar mye tid, og jeg blir kontaktet fra morgen til kveld.

* Andre møter med foresatte, f.eks elev som trenger ekstra oppfølging. Det kan være en elev som sliter med skolevegring, og som kun ønsker meg der. Selv om jeg på papiret ikke begynner før 08:30, er jeg ofte der 08:05 foran skolen for å følge elev inn som kun stoler på meg. Det er også snakk om møter med PPT, helsesykepleier, habiliteringsteam osv for elev som krever ekstra oppfølging. Jeg har vært med til habiliteringen for å hjelpe elev gjennom utredning. Jeg har vært med til barnehuset for elever som har blitt utsatt for vold i hjemmet. Bare for å vise til noe.

* Innimellom her så skal jeg passe på inspeksjonen som kommer utenom, dvs 120 minutter hver uke, uavhengig av undervisning eller bunden/ubunden tid.

* Retting av lekser, prøver, f.eks kartleggingsprøver (jeg har egne). 

* Planlegging av kurs for elever, f.eks innen matte og norsk. Det gjelder gjerne for elever som trenger ekstra støtte.

* I tillegg til å tilpasse opplegg, lager jeg også en del materiell/kurs til elever som er sterke eller midt-på-treet, som trenger noe å strekke seg etter.

* Komité-arbeid. Det er satt av 10 timer i året til dette. Jeg er komitéleder, og har en del arbeid knyttet til dette som overgår 10 timer. Alle lærere er medlem av en komité valgt av ledelsen. Estimerer ca 50 timer arbeid for meg her. 

* IT-tekniske- og administrative oppgaver. Siden jeg har jobbet med dette innen det private næringsliv (14 år), har jeg hjulpet ledelse/skole en del, siden IT-ansvarlig går for dagen kl. 16:00.

Jeg tenker at det er helt greit man ikke forstår hvordan min lærerhverdag er, men hvis man ikke har stått i mine sko, så skal man ikke uttale seg om den heller. 

Jeg elsker jobben min. Jeg brenner for elevene mine, og alle fag jeg har. Det er derfor jeg har sittet klokken 23 om kvelden og laget ASK-kort til min elev med spesielle behov. Eller at jeg har laminert meg kvakk ihjel siste uka for å få gode nok læringsstøttende vegger til klasserommet mitt. Jeg har lagt pengene mine, sjela mi og hele meg i alt som har med skolen å gjøre. 

Jeg klager ikke på jobben min. Jeg valgte å jobbe som lærer. Jeg tjener ganske godt og greit siden jeg er lektor med opprykk, men det gjør ikke adjunktene nødvendigvis. Jeg liker å være en ressurs, og jeg liker å dele min kunnskap med mine kolleger og mine elever. Jeg vil være den personen man gleder seg til å se hver morgen.

MEN, jeg finner meg ikke i at man nedgraderer mitt yrke til noe simpelt fordi man har hørt at vi ikke jobber for lønna eller avspaseringen vår. Jeg er møkklei, rett og slett. Jeg elsker mine elever, og de elsker meg, men det kommer IKKE gratis.

Det er ikke bare fysisk krevende (å løpe etter barn i alderen 5-8 år er ikke bare-bare), eller mentalt, emosjonelt og psykisk belastende. Jeg er ikke lenger "bare" pedagog. Jeg er sosionom, terapeut, spesialpedagog, helsesykepleier og vernepleier. Jeg hjelper barn med spesielle behov med ADL (aktiviteter i dagliglivet, som å gå på do). Jeg snakker med elever igjen og igjen fordi de har mange følelser, og stoler bare på meg. Jeg hjelper barn gjennom skolevegring, dysleksi og generelle lærevansker. For selv om man har x antall offiselle elevsamtaler, snakker jeg med mange barn hele tiden hver eneste dag. 

Jeg sutrer ikke. Jeg elsker jobben min. Men, ingen skal fortelle meg at jeg ikke fortjener de forbaskede avspaseringsdagene. De har jeg gjort meg fortjent til.

Forresten gikk jeg kl. 16:00 i dag. Det ble altså en tidlig dag for meg, siden jeg har stort sett jobbet til sent på kveld hver dag.

Endret av SPOCA
  • Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Alle vet at lærere ikke jobber 43 timers uke. Alle vet at de jobber relativt korte dager OG har fri i alle ferier. Alle vet at noen lærere jobber litt på kveld/helg innimellom. Men jammen går de tidlig. Og en ting som ikke alle vet er at lærere gjerne tar seg fri en dag i uka hvor de liksom har hjemmekontor. 

Anonymkode: d7783...327

Visste ikke at vi kan ta en dag fri i uka med lønn. Hvor står dette?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Av alle merkelige ting å gjøre, kommer det å betrakte læreryrket som en slags kontorjobb ganske høyt på lista. 

Jeg retter nesten aldri oppgaver på skolen, for eksempel, og tar minst 50 % av planlegging hjemmefra.I morgen ville du vel trodd at jeg ikke "er på jobb i det hele tatt", fordi jeg er på fjellet med elevene...i fjor tok jeg dem med på teater en del søndager også. I tillegg bruker jeg tid på kurs og videreutdanning, brukte 3 timer på det bare i dag.

Anonymkode: 894ff...f26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Visste ikke at vi kan ta en dag fri i uka med lønn. Hvor står dette?

Det lurer jeg også på. Sånn seriøst. Hvordan skal det egentlig gå til, all den tid man har krav til undervisning? Dessuten er det ledelsen som bestemmer dette, så det er det ikke bare å få til.

Derimot har jeg noen kolleger som jobber redusert, i f.eks 50 eller 70% stilling, men for 100%? Aldri hørt om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner ingen lærere som jobber 43 timers uke…. Da kunne de ikke hatt barn eller fritidsaktiviteter….. Alle ser jo at det ikke er slik! 

Lærere er effektive, av både personlighet og vaner fra jobben. I dag var jeg 8 timer på jobb, 3 timer på kurs, har 1 time reisevei hver vei til jobb, handlet og spiste mat, og holder nå på med timevis med hobby. Innimellom der så jeg en spennende dokumentar på tv og koste med katten...

Anonymkode: 894ff...f26

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (48 minutter siden):

Da regner jeg med at både du og den andre som skriver at dere jobber i administrasjonen har koll på absolutt all fritid lærerne har ellers også da. Bedriver dere i admin overvåkning, kanskje? 

Hvordan vet du hva denne læreren gjorde etter denne fjellturen? Kanskje var denne turen noe denne læreren trengte for å sitte resten av kvelden med retting av oppgaver og planlegging? 

Hun som tok fri; kanskje hadde hun forberedt massevis før ferien, eller brukte flere dager i tillegg til denne søndagen på jobb uten at du fulgte med? 

Det finnes ganske mange mennesker der ute som har stålkontroll på hva veldig mange lærere holder på med. Både på jobb og på fritiden. Det høres jo litt ekkelt ut. Tenk om folk hadde holdt på på samme måte ovenfor dem? Å nøye kartlagge hva de bruker døgnets timer til og regnet ut hvor mange timer som går til jobb? Det høres jo ut som de er helt besatt, og jeg ville ikke tatt sånne personers påstander for god fisk... Det blir som å stole på en stalker. 

Jeg har i hvertfall null oversikt over hvordan mine kolleger jobber, hvordan kassadama på nærbutillen jobber eller hvordan legen min jobber. Ene naboen min jobber tilogmed på en butikk jeg er ofte innom. Men uansett om jeg hadde prøvd, så hadde jeg ikke klart å få oversikt over hvordan hun jobber. Kanskje, om jeg setter meg i hagen og følger med og noterer når hun drar og kommer hjem hver dag, og om jeg stikker innom jobben hennes flere ganger i uka og observerer.... altså det høres jo helt sykt ut. Hvorfor er det liksom greit å holde på sånt ovenfor lærere? De kan jo umulig få et realistisk bilde over hvordan uka virkelig er, med mindre de stalker skikkelig?? Og det tror jeg faktisk ikke at de gjør, eller? Har de selv så lite å gjøre på jobb at de kan bruke arbeidstiden sin på å kartlegge andres arbeidstid? Da er de jo "like ille" selv. Så det her blir jo bare tull. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (20 minutter siden):

Det er ganske patetisk å lese om så mange på KG som er misunnelige på de friperiodene lærere har. det er jo tråder om dette flere ganger i måneden. 

Ta en mastergrad, og kom og jobb som vikar som kontaktlærer for en klasse med 28 elever på min arbeidsplass, så kan vi snakke om timer til sommeren. 👍 

Mange med doktorgrad underviser i høyere utdannelse. Store kull, like mye oppfølging, administrativt, retting, lage eksamener, klagesaker, rapporter +++. Ingen betalt overtid og 5 uker ferie. Og vesentlig dårligere betalt enn lærere. Lærere ønsker seg gjerne over i administrative stillinger i UH-sektoren, men har ikke råd til å gå ned i lønn. 

Anonymkode: a33e7...adf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange med doktorgrad underviser i høyere utdannelse. Store kull, like mye oppfølging, administrativt, retting, lage eksamener, klagesaker, rapporter +++. Ingen betalt overtid og 5 uker ferie. Og vesentlig dårligere betalt enn lærere. Lærere ønsker seg gjerne over i administrative stillinger i UH-sektoren, men har ikke råd til å gå ned i lønn. 

De som underviser i høyere utdanning underviser ikke i full stilling, slik man gjør i grunnskole og på vgs. De bedriver også veiledning og forskning, og har kontorer de sitter på, som ikke nødvendigvis brukes til forskning hele tiden.

Veldig mange av de jeg kjenner reiser mye rundt og gjør masse annet, fordi de foreleser 25% av tida si og skal forske i resten av tida. Arbeidsgiver bedriver ikke videoovervåkning, og bryr seg ikke om hvor mange timer de er på campus så lenge jobben blir gjort.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (2 minutter siden):

De som underviser i høyere utdanning underviser ikke i full stilling, slik man gjør i grunnskole og på vgs. De bedriver også veiledning og forskning, og har kontorer de sitter på, som ikke nødvendigvis brukes til forskning hele tiden.

Veldig mange av de jeg kjenner reiser mye rundt og gjør masse annet, fordi de foreleser 25% av tida si og skal forske i resten av tida. Arbeidsgiver bedriver ikke videoovervåkning, og bryr seg ikke om hvor mange timer de er på campus så lenge jobben blir gjort.

På visse universiteteter er det universitetslektorer som kun underviser og muligens bidrar administrativt og de gjør ingen forskning. 

Skrevet

Jeg kjenner bare to lærere (lektorer) på det nivået at jeg vet hva de gjør utenom, og begge to jobber ekstremt mye. Sitter en kveld med forberedelser i uka, noen ganger retting av prøver, den ene er med på leirskole, noen ganger møter og i tillegg ser jeg at den ene som er kontaktlærer svarer på veldig mange meldinger og diverse fra foreldre på kveldene.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På visse universiteteter er det universitetslektorer som kun underviser og muligens bidrar administrativt og de gjør ingen forskning. 

En del av dem er inne i doktorgradsløp og de underviser. Det gjør de som er i doktorgradsløp uten å ha vært tilsatt som lektorer tidligere også. 

De som er stipendiater får veiledning av professorer, så de driver heller ikke bare med forskning. 

Skrevet

Artig at omtrent alle de som kjenner disse mytiske lærerne som jobber 4 dager i uken 8 -4 har valgt å være anonyme. 

Jeg er gift med en lærer og oppvokst med en forelder som er lærer og har mange lærere i omgangskretsen og arbeidstiden til en lærer er omtrent 24 timer i døgnet. Du er alltid tilgjengelig og når man går ut døra er man klar over at man når som helst kan støte på elever eller andre som kjenner dem. 

Alle lærere har klart å være lærere fordi de brenner for det og gjør det på tross av arbeidstid og lønn. 

Noe det står veldig respekt av.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at OP ikke jobber 50 timer i uka i hvertfall, hvis hun/han har mulighet til å føre logg over alle lærere og når de kommer og drar! Her tenker jeg du kan slutte med det og dra hjem noen timer før.

Jeg jobber ikke 43 timer hver uke. Noen uker mindre, andre uker mer. Jobber mest ukene rundt utviklingssamtaler, minst ukene før sommerferie. Er man med på leirskole er nok det uka man jobber absolutt mest (ihvertfall på utfordrende klasser). Har ført timer et år og gikk tom for ubundet tid timer rundt påske.

Anonymkode: 2a91a...d41

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (2 minutter siden):

En del av dem er inne i doktorgradsløp og de underviser. Det gjør de som er i doktorgradsløp uten å ha vært tilsatt som lektorer tidligere også. 

De som er stipendiater får veiledning av professorer, så de driver heller ikke bare med forskning. 

Veldig mange er ansatt kun for å undervise. Jeg kjenner godt til UH-sektoren og akademia. Vi hadde mange lærere innom også, men de hadde ikke råd til å bli. Ikke at det var mindre press og arbeid i vår bransje heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest alt, kom til denne. Og måtte le! Har en venninne som har vært lærer på en videregående skole i mange år. Hun har 3 barn og ingen av vennegjengens barn har blitt så godt fulgt opp som hennes barn. For hun har hatt tid til det 😅

Anonymkode: 53265...ef9

• Liker 1
Skrevet

Hadde noen reagert om en dirigent i et symfoniorkester gikk hjem etter fem timer med øving og konsert, fordi hodet var kjørt? Og at dirigenten heller tok frem nye komposisjoner på kvelden når det passet bedre? Neppe.

Men forestill deg et orkester der musikerne tar seg store friheter til å improvisere, tenker mer på seg selv enn på helheten, og stadig faller ut av rytmen. Hvordan blir det da for orkesteret – og ikke minst for dirigenten? Er det så rart at dirigenten trenger avkobling?

For læreren er nettopp dette virkeligheten: hun er dirigent for et orkester som øver og spiller konsert hver dag. Men i tillegg må hun skrive musikken, skaffe instrumentene, lære musikerne å lese noter, megle krangler mellom tubaen og klarinettene, svare på publikumsklager om hvorfor fløytisten ikke spiller bedre, levere ukentlige rapporter til kulturdepartementet og rydde konsertsalen etterpå, før hun er klar til neste dags konsert.

Jeg tror ingen ville reagert om en dirigent valgte å gjøre noe av dette arbeidet hjemmefra, eller la opp arbeidsmengden slik at det ble mer komponering i noen perioder , øving i andre og mer konsertfokus i andre. Og jeg tviler på at noen ville hatt mistillit til dirigentens arbeidsinnsats, så lenge konserten faktisk ble levert dag etter dag.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sitter og følger med på lærere som kommer og går i stedet for å jobbe du da? 

Jeg er lærer og har både bunden og ubunden tid. I den bundne tiden (8-15) er jeg alltid på jobb, men 7 x 5 timer er jo ikke 43 timer, så klart. 

Den ubundne tiden går med til mye ettermiddagsarbeid, fordi jeg ikke orker å sitte lenge på jobb. Jeg sitter i et rom sammen med 15-20 andre, og greier ikke å fokusere når jeg har masse folk rundt meg. Derfor tar jeg med meg mye arbeid hjem. <det jeg ikke bruker opp på en normal uke, går gjerne "i dragsuget" når jeg:

• må bruke matpausen min til å ordne opp mellom elever
  • må lage årsplaner i alle fag jeg underviser i
  • skal skrive vurdering i 4-5 fag før jul og til sommeren
  • skal ha elevsamtaler (30 min. pr elev) to ganger i året
  • skal ha samtaler med foreldrene (30 min. pr. elev) to ganger i året
  • må ringe hjem til foreldre for å fortelle hva den unge håpefulle har gjort i dag
  • må i møter med PPT/ BUP med foreldre eller barnevern
  • må skrive mange IOP-er fordi jeg har flere elever som sliter med lesing/ skriving/ diagnoser knyttet til utviklingsforstyrrelser
  • må dokumentere og skrive logg over elever som har en atferd som ikke er helt som alle andre
  • må skrive avvik for hver gang en elev skader seg på egen hånd eller blir skadet/ havner i slagsmål med andre elever

+++++

Synes du fremdeles at de 8 timene du jobber mer enn meg pr. uke er mye mer enn det jeg gjør? 

Anonymkode: 7aa3c...2b4

Ikke minst all tid du må besvare meldinger fra foreldre. Det tar sin tid vet jeg godt. (Ikke ironisk ment) har man 27 elever i klassen som det er i min gutt sin så går det mye tid til å besvare henvendelser på ist. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, jeg er sikker på at alle lærere IKKE jobber uker på 43 timer.

Anonymkode: ae6e7...b85

Riktig, de færreste gjør det.

Anonymkode: 764e4...4fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Riktig, de færreste gjør det.

Anonymkode: 764e4...4fd

Og det vet du fordi?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...