AnonymBruker Skrevet 14. september #241 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lærere generelt klager ikke på arbeidstiden. Kanskje dine venner gjør det, men det får du ta med dem. Som du selv sier, så er ikke alle lærere sånn. Neivel, hva er det du vil diskutere da? Det finnes unnasluntrere i alle yrker, kan vi ikke heller diskutere de? Hva er egentlig poenget ditt med dette? Anonymkode: 1eff5...7f4 Det jeg vil frem til, er at arbeidstiden/ferie/avspaseringen deres er et gode. Synes dermed det er rart å klage over at de må "sitte helt til halv fire" en dag, fordi det er planleggingsdag for eksempel. Jeg sammenligner ikke med et annet fleksibelt yrke med mye hjemmekontor, jeg sammenligner med mitt yrke og arbeidstid. Noen lærer mener det er strengt at de ikke kan gå til lese/tannlege osv. i undervisningstiden. Men de kan jo gjøre det i ubunden tid? Da får de jo tid til det i løpet av uken. Jeg jobber alltid når lege/tannlege er åpent, og får jo ikke gått, uten å ta ulønnet permisjon. Eventuelt har jeg gått privat og betalt for kveldstillegg i tillegg. Alle yrker har positive og negative sider. Jeg syns arbeidstiden/ferie/avspasering for lærere er et gode, og det bør jo være sånn med tanke på skoleåret. Men jeg er lei av å høre klagingen på det. Og blir provosert når jeg får høre "du er lengre på jobb enn meg til daglig og har mindre ferie" av de som ikke jobber noe særlig hjemme. Men likevel klages det over om de plutselig må være én dag til halv fire på jobb. Og ja, jeg har sagt mange ganger at dette ikke gjelder alle. Men dette gjelder faktisk flere jeg har snakket med, og det er provoserende. Anonymkode: c51e5...df9
AnonymBruker Skrevet 14. september #242 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det jeg vil frem til, er at arbeidstiden/ferie/avspaseringen deres er et gode. Synes dermed det er rart å klage over at de må "sitte helt til halv fire" en dag, fordi det er planleggingsdag for eksempel. Jeg sammenligner ikke med et annet fleksibelt yrke med mye hjemmekontor, jeg sammenligner med mitt yrke og arbeidstid. Noen lærer mener det er strengt at de ikke kan gå til lese/tannlege osv. i undervisningstiden. Men de kan jo gjøre det i ubunden tid? Da får de jo tid til det i løpet av uken. Jeg jobber alltid når lege/tannlege er åpent, og får jo ikke gått, uten å ta ulønnet permisjon. Eventuelt har jeg gått privat og betalt for kveldstillegg i tillegg. Alle yrker har positive og negative sider. Jeg syns arbeidstiden/ferie/avspasering for lærere er et gode, og det bør jo være sånn med tanke på skoleåret. Men jeg er lei av å høre klagingen på det. Og blir provosert når jeg får høre "du er lengre på jobb enn meg til daglig og har mindre ferie" av de som ikke jobber noe særlig hjemme. Men likevel klages det over om de plutselig må være én dag til halv fire på jobb. Og ja, jeg har sagt mange ganger at dette ikke gjelder alle. Men dette gjelder faktisk flere jeg har snakket med, og det er provoserende. Anonymkode: c51e5...df9 Jeg underviser til kl 16. De fleste dager er jeg på jobb til 16.30. Fredag er jeg ferdig 14.00. Kjenner meg ikke igjen i å surve for å måtte sitte til 15.30. Det er normalen for oss. Si meg en ting, surver du aldri over noe som gjelder din jobb? Jeg tror de fleste av oss gjør det av og til. Jeg surver litt ( eller ganske mye) når ledelsen bestemmer at vi skal ha planleggingsdag i andre enden av fylket som medfører at jeg må reise hjemme fra 05.30. Da er jeg ganske sur. Jeg syns det er unødvendig. Jeg kan surve litt når elevene er i praksis og jeg må ut på praksisbesøk kl 19.00, kjøre 10 mil i bilen i løpet av en dag, eller må ut å ha en observasjon en lørdagmorgen kl 08.00, for ellers er det komplett umulig å gjennomføre alle vurderingene i løpet av to uker. Jeg kan også sukke og stønne litt når jeg har gjennomført 7 eksamenspartier på to uker. Det betyr jo ikke at jeg konstant er misfornøyd med arbeidstiden min. Den er stort sett fin. Men jeg er et menneske og noen ganger er jeg litt mer sliten av andre ting, som gjør at jeg kan surve litt mer. Det jeg er misfornøyd med er alle innsparingene som ikke kommer elevene til gode, alle arbeidsoppgavene jeg skal utføre i arbeidstiden som jeg ikke klarer å rekke over. Det er ugreit. Kravene blir høyrere og høyere for hvert år og jeg har ikke mulighet til å dele meg i to, jeg kan ikke jobbe fortere, uten at det går ut over kvaliteten. Anonymkode: 5191a...6aa 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #243 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg underviser til kl 16. De fleste dager er jeg på jobb til 16.30. Fredag er jeg ferdig 14.00. Kjenner meg ikke igjen i å surve for å måtte sitte til 15.30. Det er normalen for oss. Si meg en ting, surver du aldri over noe som gjelder din jobb? Jeg tror de fleste av oss gjør det av og til. Jeg surver litt ( eller ganske mye) når ledelsen bestemmer at vi skal ha planleggingsdag i andre enden av fylket som medfører at jeg må reise hjemme fra 05.30. Da er jeg ganske sur. Jeg syns det er unødvendig. Jeg kan surve litt når elevene er i praksis og jeg må ut på praksisbesøk kl 19.00, kjøre 10 mil i bilen i løpet av en dag, eller må ut å ha en observasjon en lørdagmorgen kl 08.00, for ellers er det komplett umulig å gjennomføre alle vurderingene i løpet av to uker. Jeg kan også sukke og stønne litt når jeg har gjennomført 7 eksamenspartier på to uker. Det betyr jo ikke at jeg konstant er misfornøyd med arbeidstiden min. Den er stort sett fin. Men jeg er et menneske og noen ganger er jeg litt mer sliten av andre ting, som gjør at jeg kan surve litt mer. Det jeg er misfornøyd med er alle innsparingene som ikke kommer elevene til gode, alle arbeidsoppgavene jeg skal utføre i arbeidstiden som jeg ikke klarer å rekke over. Det er ugreit. Kravene blir høyrere og høyere for hvert år og jeg har ikke mulighet til å dele meg i to, jeg kan ikke jobbe fortere, uten at det går ut over kvaliteten. Anonymkode: 5191a...6aa Surve? Du forstår vel at innlegget mitt ikke omhandler deg? Jeg snakker om de som klager TIL MEG om sine arbeidstider. Når jeg er lengre på jobb enn dem de fleste dagene i uka. Eller "ferien var altfor kort", når de har mye lengre ferier enn oss andre. Selvfølgelig kan man sutre og klage så mye man vil, men da bør man jo anse publikummet sitt. Det er som om jeg skulle klaget over fysisk stressende arbeidsdag med for mange unger om gangen, når jeg vet lærere har det verre på det området. Anonymkode: c51e5...df9
AnonymBruker Skrevet 14. september #244 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Surve? Du forstår vel at innlegget mitt ikke omhandler deg? Jeg snakker om de som klager TIL MEG om sine arbeidstider. Når jeg er lengre på jobb enn dem de fleste dagene i uka. Eller "ferien var altfor kort", når de har mye lengre ferier enn oss andre. Selvfølgelig kan man sutre og klage så mye man vil, men da bør man jo anse publikummet sitt. Det er som om jeg skulle klaget over fysisk stressende arbeidsdag med for mange unger om gangen, når jeg vet lærere har det verre på det området. Anonymkode: c51e5...df9 Innlegget ditt handler om meg og alle andre lærere, da du betviler arbeidstiden vår og kaller alle for survere. Du surver over at dine bekjente surver. Anonymkode: 5191a...6aa 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #245 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 18.44): Det er vel ca det antallet timer de må jobbe for å kunne ta ut all avspaseringen skoleferiene tilsier. Årsaken til at jeg lurer er at jeg jobber rett ved en stor skole i Oslo. Jeg jobber rundt femti timer i uken og bor omtrent på kontoret. Hver dag ser jeg de samme lærerne strømme til skolen mellom kl 8 og 8.30. På ettermiddagen forlater de samme lærerne skolen mellom kl 14 og 16. I perioder er det foreldremøter og da er de der et par timer lengre utover kvelden. Dette gjelder bare noen få kvelder i året. Jeg lurer på om all den resterende arbeidstiden de må jobbe utføres hjemmefra, og er det sånn for alle? Kontrolleres dette på noen måte, altså at de arbeider alle de ekstra timene? Anonymkode: 7646a...959 Hva slags jobb er det du har, og hvor lite har du egentlig å gjøre, siden du har så full kontroll på hvilke lærere som kommer og drar når? Tror du heller burde lure på om din arbeidsinnsats kontrolleres på noen måte. Det er mye som tyder på at du har altfor lite å gjøre på jobb, eller sluntrer mye unna ved å sitte og følge med på hver enkelt lærer. For ja, mye planlegging og andre kontoroppgaver gjøres gjerne hjemme. Lærere har bundet tid (som styres av arbeidsgiver) og ubunden tid (tid til planlegging, etterarbeid o.l. som læreren kan utføre når det passer dem best, enten på jobb eller hjemme). Det er også sånn at de færreste lærere har noe eget kontor å jobbe på, så mange foretrekker hjemmekontor. Jeg har vært på skoler der lærerne har kombinert arbeidsrom og pauserom, der noen jobber mens andre sitter og skravler. Og alle hører alt av samtaler. Det finnes selvsagt lærere som utnytter systemet og sluntrer unna, men jeg tror du kan være veldig trygg på at de fleste lærere jobber inn avspaseringen sin. Anonymkode: 8ac64...104
AnonymBruker Skrevet 14. september #246 Skrevet 14. september Jeg er lektor i VGS. Har vært i jobb i 14 år. Jeg jobber ikke 43 timer i uken. Men: - De første to årene i jobb jobbet jeg 60 timer hver uke. Var på jobb 07.30-15.30 hver dag, satt minst to timer hver ettermiddag/kveld og alltid deler av lørdag og/eller søndag. - Jeg jobber en del i feriene, dvs jeg legger store prøver til like før høst/jule/vinterferien og retter i feriene. - Jeg starter planleggingen av nytt skoleår omtrent en uke før kollegaene mine begynner. - Jeg jobber litt hver kveld, inkludert i helgene. - Enkelte helger retter jeg store deler av lørdag og søndag. På den måten kan jeg med god samvittighet ta kortere jobbdager i ukedagene. Jeg er alene med to barn. Har alltid fått gode tilbakemeldinger fra elever, foresatte og ledelse, både da jeg jobbet 60-timers uker og nå som jeg jobber en del mindre. Anonymkode: 50a3b...a27
AnonymBruker Skrevet 14. september #247 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det jeg vil frem til, er at arbeidstiden/ferie/avspaseringen deres er et gode. Synes dermed det er rart å klage over at de må "sitte helt til halv fire" en dag, fordi det er planleggingsdag for eksempel. Jeg sammenligner ikke med et annet fleksibelt yrke med mye hjemmekontor, jeg sammenligner med mitt yrke og arbeidstid. Noen lærer mener det er strengt at de ikke kan gå til lese/tannlege osv. i undervisningstiden. Men de kan jo gjøre det i ubunden tid? Da får de jo tid til det i løpet av uken. Jeg jobber alltid når lege/tannlege er åpent, og får jo ikke gått, uten å ta ulønnet permisjon. Eventuelt har jeg gått privat og betalt for kveldstillegg i tillegg. Alle yrker har positive og negative sider. Jeg syns arbeidstiden/ferie/avspasering for lærere er et gode, og det bør jo være sånn med tanke på skoleåret. Men jeg er lei av å høre klagingen på det. Og blir provosert når jeg får høre "du er lengre på jobb enn meg til daglig og har mindre ferie" av de som ikke jobber noe særlig hjemme. Men likevel klages det over om de plutselig må være én dag til halv fire på jobb. Og ja, jeg har sagt mange ganger at dette ikke gjelder alle. Men dette gjelder faktisk flere jeg har snakket med, og det er provoserende. Anonymkode: c51e5...df9 Jeg leser ikke om noen lærere her inne som klager. Jeg leser bare beskrivelser. Om dine venner som er lærere klager så mye, så får du ta det med dem. Du sier jo selv at alle lærere er ikke sånn. Så igjen forstår jeg ikke helt hvor du vil hen? Jeg syns også det er irriterende om venner bare skal sitte og klage over jobben sin. Om de er lærere eller noe annet. Ingen lærere her inne klager over at de ikke kan dra til legen i arbeidstiden. Folk bare beskriver hvordan arbeidshverdagen er. Folk som deg gir inntrykk av at å være lærer bare er goder, og da påpeker folk at det er det ikke, vi kan feks ikke ta ulønnet fri på en vanlig tirsdag. Det er ikke å klage, det er å beskrive hvordan arbeidshverdagen er. Så klart tar vi lærere sånne timer i høstferien osv. Tannlegetimer tar jeg alltid etter jobb.. har funnet et tannlegekontor som tilbyr timer på ettermiddag og kveld. Legetimer prøver jeg å ta når jeg har kontortid eller rett etter undervisning om det haster. Alle yrker har både goder og ulemper. Det gjelder læreryrket også. Du får diskutere dette med klagingen med dine lærervenner. Selv klager jeg bare over få ressurser, dårlig økonomi og krevende foreldre. Ikke arbeidstiden. Jeg liker den lange sommerferien, jeg, og jobber gladelig litt ekstra for å få den. Anonymkode: 1eff5...7f4 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #248 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Surve? Du forstår vel at innlegget mitt ikke omhandler deg? Jeg snakker om de som klager TIL MEG om sine arbeidstider. Når jeg er lengre på jobb enn dem de fleste dagene i uka. Eller "ferien var altfor kort", når de har mye lengre ferier enn oss andre. Selvfølgelig kan man sutre og klage så mye man vil, men da bør man jo anse publikummet sitt. Det er som om jeg skulle klaget over fysisk stressende arbeidsdag med for mange unger om gangen, når jeg vet lærere har det verre på det området. Anonymkode: c51e5...df9 Men da får du ta en alvorsprat med de som klager, da. Vi lærere her inne er da helt enig med deg om at de lærervennene dine høres plagsomme ut. Jeg hadde bare nikket og smilt og prøvd å snakke om noe annet. Andre tør å si fra mer direkte om at det blir for mye klaging. Du bør si fra til disse vennene dine at du ikke er interessert i all klagingen. Anonymkode: 1eff5...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #249 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 22.46): Å herregud… Overvåker ingen… Har bedre oversikt enn du tror, uten å måtte overvåke De avslører selv. Har flere i familien, venner, svigerfamilien, naboer, foreldre til mine barns venner og har selv jobbet på ungdomsskole og videregående skole. Er godt voksen og vet disse tingene. Har 3 venninner som har jobber utenom å være lærer også i tillegg til 2-3 barn og hunder. Litt rart hvis det kun er lærere i min «krets» som har det slik…. Anonymkode: bbf9b...8fe Nei du har ikke full oversikt over så mange mennesker. Slutt å fortelle eventyr. Ingen kan klare å ha full oversikt over hvor mye/ofte vennene og familiemedlemmene deres jobber. Man kan ha et visst inntrykk og gjøre seg opp en mening ut i fra dette, men det er på ingen måte å ha god oversikt. Det er bare å gjette og fylle inn manglende info etter egen fantasi. Selv det å ha en viss oversikt krever såpass mye observering og innsyn i andres liv time for time, at hvis man skal greie å følge så nøye med, har man verken jobb eller hobbyer. Jeg har en forholdsvis grei og fleksibel jobb, og jobber bare 90% stilling, men har likevel liten oversikt over hvor mange timer mine venner og familie jobber. Hvordan i alle dager skal man klare å ha full oversikt over andres arbeidshverdag hvis man selv er i jobb? Det finnes unnasluntrere i alle yrker, men folk er så forbaska misunnelige på avspaseringen til lærerne at de kun fokuserer på lærerne. Jeg må ærlig innrømme at jeg bryr meg midt i ræva om noen lærere jobber færre timer enn de skal, så lenge de ivaretar jobben sin godt. Jeg kunne aldri i verden vært lærer i grunnskolen eller på vgs, så jeg synes lærere fortjener avspasering bare fordi de holder ut å skulle ivareta både elever og voksne, i tillegg til at de må takle kritikk fra forståsegpåere som innbiller seg at de vet nøyaktig hvor mange timer de jobber eller tror de kan jobben deres bedre enn dem selv. Enten får man ta alle unnasluntrere i alle yrker, eller så kan man bare slutte å syte. Lærere sluntrer ikke unna mer enn andre. Anonymkode: 8ac64...104 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #250 Skrevet 14. september Vil tippe det varierer veldig, noko denne tråden viser. Men eg greier ikkje å bli provosert over lærarane si arbeidstid, om dei så jobbar litt mindre enn 43 timar i veka. Når eg ser kor mykje som blir venta av individuelle tilpassingar i klassane til ungane mine, på ein relativt “kvit” skule i ein stor by, er det jammen meg eit krevjande yrke, særleg samanlikna med min eigen kontorjobb. Eg er berre takksam over at flinke folk vil ha ein slik jobb. Anonymkode: 041ee...8fd 2
AnonymBruker Skrevet 16. september #251 Skrevet 16. september Vi har 33 timer bundet tid i uka. 4 dager i uka er det faste møter etter undervisningen. Jeg er egentlig helt tom etter undervisning. Det er så mye lyder, støy, konflikter etc. Jeg rekker så vidt et toalettbesøk før møtene. Når møtene er ferdige, har jeg null og niks å gi. Da er det særdeles lite effektivt å sitte på et kontor med mange andre og prøve å være kreativ. Vi har ikke bøker, og vi får masse oppdrag vi må prøve ut i klasserommene. Så de siste 10 timene i uka har jeg hjemmekontor. Jeg jobber stort sett mer enn det. Helt umulig å gjøre en god jobb på mindre enn 43 timer i uka. Drukner i administrasjon, så rekker knapt å planlegge undervisning. Hvorfor lurer du sånn på om lærere jobber nok? Lurer du på det samme med andre som har hjemmekontor? Anonymkode: b911c...7fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå