Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men så lenge man ikke har sagt opp, så lenge man velger å forbli ansatt, så må man jo ta ansvar for det, å ikke gå inn på en forbannet «gå sakte aksjon».

Så lenge man hever lønn, må man rette prøver og hjemme arbeid, tilrettelegge undervisning for hele klassen, også de som krever eget opplegg. Kartlegge elevene til dialog timene med foreldre, og forberede seg til foreldremøter, og bruke alle arbeidstimene man får betaling for, til å gjøre arbeidsoppgavene man får betalt for å gjøre.

Så lenge man er ansatt, jobber man timene man skal, og utfører arbeidsoppgaver man er pålagt, samme om sjefen, rektor er en ubrukelig dritt.

Alle skjønner jo det. 

Anonymkode: d7e80...c99

De fleste ender opp med å slutte i slike jobber, eller så er det bare ingen som legger seg opp i at de holder på sånn. Om det er dårlige forhold over tid, og ingen gjør noe med det, så blir det et miljø. Jeg opplevde f.eks en gang å forsøke å samarbeide med noen kontaktlærere om undervisningsopplegg på en temadag skolen skulle ha. Jeg spurte først, muntlig, om når det passet. Så sendte jeg en melding, og igjen en melding to dager før temadagen. Da jeg skulle ha to av klassene den dagen. Ingen svar. Jeg gikk da innom teamet deres i teamtiden, men da hadde alle unntatt en dratt hjem. Jeg prøvde da å planlegge noe sammen med denne læreren, men jeg fikk ekstremt lite engasjement tilbake. Da orket jeg faktisk ikke mer. Jeg gadd ikke sitte hele ettermiddagen og planlegge alt og serve dem. Jeg fant en film om tema, så fikk dem se det i mine timer. Det verste var at på morgenen på temadagen kom disse lærerne og beklaget seg og lurte på om de kunne få opplegget jeg hadde laget, om jeg hadde laget noe??? Endte opp med at elevene bare satt og hang i deres timer. 

Om det stadig skjer sånt, så orker man bare ikke å gjøre noe ekstra. 

Jeg sluttet på den skolen. Det var mye dritt der, jeg kunne ramset opp ganske mye. Je ønsker faktisk å gjøre en god jobb med kvalitet, men jeg vil ha mer tilbake enn bare lønn. Jeg vil bli sett, hørt på, tatt på alvor, anerkjent, inkludert, stolt på, bli sett på som en ressurs osv. Ønsker man bare å sitte alene, gjøre jobben sin, ikke ha noe særlig kontakt med andre og dra hjem så er ikke lærer jobben for dem. Å være lærer er et sosialt yrke. Det kan være krevende til tider, og man trenger støtte, oppmuntring, man trenger å samarbeide og bli enige om ting. Ikke sitte på hver sin tue og aldri snakke med de andre, aldri dele med hverandre, oppmuntre hverandre og aldri samarbeide om noe. Da blir det et skikkelig dårlig miljø. Det er et ledelsesproblem, ikke den enkelte ansattes problem. Uansett yrke. 

Anonymkode: 1eff5...7f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 12.23):

Jeg syns det er leit, når jeg forteller om arbeidshverdagen min. At det blir tatt for sutring. Jeg elsker jobben min, etter 20 år, henter jeg fremdeles energi ved å gå på jobb. Jeg elsker at det er variert, at det er hektisk og jeg liker å bryne meg på de utfordrende elevene. Jeg legger mye arbeid i at undervisningsoppleggene skal passe den enkelte elev og gruppa i sin helhet. Jeg snur ingen bunker, men høster selvfølgelig av tidligere erfaringer. 

De siste 10 årene har skolen endret seg veldig og det endrer seg i høyt tempo. Min stemme er viktig som en dokumentasjon på hva som skjer i skolen. Hva barna/ungdommene deres møter. Arbeidsoppgavene har endret seg og min mening er at det er ikke til det beste for elevene. Det er elevene som er mitt fokus. Jeg ønsker at flest mulig skal lykkes. Med de arbeidsbetingelsene som er nå, lykkes færre elever og flere faller av. Når vi lærere snakker om hvordan hverdagen er, er det for at vi ønsker støtte til å stå opp mot håpløse krav, det ikke kommer noe godt ut av. Vi blir møtt med at vi suterer, at andre har det verre enn oss. At vi burde tie still med alle de lange feriene osv. Men "hallo", dette handler i bunn og grunn om at barna deres ikke får den undervisningen de burde ha hatt. De får ikke den oppfølgingen  de fortjener fordi læreren er bare en og de er svært mange. Jeg sutrer ikke - jeg realitetsorienterer. 

Læreres arbeidsår følger skoleruta, det vil den alltid gjøre. Det er derfor det er et komprimert år, som i alle andre yrker hvor man jobber inn friperiodene sine.

10 timer i uka har jeg til faglig oppdatering, det kan være å lese faglitteratur, en roman, se en film man skal bruke i undervisning, se et teaterstykke, besøke steder man tenker å ta med klassen, gå tur i nærmiljøet, handle inn utstyr til undervisning,  hospitering ved andre skoler, eller andre arbeidsplasser. Det er mye som konkurrer om plass i disse 10 timene. 

Anonymkode: 5191a...6aa

Til det uthevede:

Ja huff, det hørtes lite ut med 10 timer i uken (!!) til dette.

Håper du tuller. Dette er ting jeg gjør på fritiden, med glede, om jeg har tid.

Og dere lærere lurer på hvorfor andre yrkesgrupper mener dere sutrer...😂

Anonymkode: 8a6f0...3f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Til det uthevede:

Vi bruker også denne tiden på å lage undervisningsopplegg, handle inn materialer, ringe foreldre, møter med foreldre, bup, ppt, bv osv, skrive rapporter og planer, føre fravær, skrive logg osv. 

Faglitteratur er å lese seg opp på f.eks nyere forskning om mobbing, skolevegring, diagnoser, eller innen faget sitt: grammatikk og undervisningsmetoder f.eks. 

Skolen skal også lære bort kultur, så da må man så klart oppdatere seg på det om man underviser i det også. Mest sannynlig jobber læreren du siterer, innen ett eller flere kulturfag. Musikk, drama, k&h e.l. Selv underviser jeg i k&h, men også teoretiske fag, og har vært kontaktlærer og spes ped. I forberedelse til k&h så er jeg ute og plukker naturmaterialer, handler utstyr, ser dokumentarer og går på museum, leser bøker, lager eksempler innen strikking, veving, keramikk osv. Så ja, et par kvelder kan jeg sitte hjemme foran tv-en og strikke en lue eller sy en skinnpung for hånd. Eller sitte på skolen en ettermiddag og lage keramikk. Dette brukes som eksempler, og jeg tar bilder underveis som jeg viser elevene. Jeg lager også stort sett alltid det elevene skal lage på forhånd, så jeg vet hva slags utfordringer de kan møte og om det er noe jeg bør være ekstra obs på. Noen ganger ble det kanskje for avansert, eller det var noe jeg ikke fikk til pga mangel på utstyr el. Så da må man begynne på nytt. 

Jeg syns det er kjempekoselig å holde på med dette. Vi har også kjempekoselige økter med elevene hvor vi sitter og vever eller strikker, hører på musikk, drikker te og skravler.  Men det er tydeligvis ikke greit å ha en jobb som er koselig eller som kunne vært en hobby? Å holde på med håndarbeid er nemlig hobbyen min også. Og mye av det jeg lærer meg gjennom jobben, bruker jeg også i eget arbeid. Hvorfor er det feil?

Du skjønner at noen må undervise i kulturfag også? Og du skjønner vel at ikke alle lærere gjør det? Noen er fsktisk mattelærere, engelsklærere, naturfag, gym, norsk, krle, samfunnsfag osv. Og ganske mange er kontaktlærere med ganske mange forskjellige oppgaver. Du kan ikke lese ETT innlegg og legge alle lærere under en kam. 

Litt nysgjerrig på hvorfor du mener at alle lærere er sutrete kun basert på innlegget fra en drama/musikklærer? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Til det uthevede:

Gjør du dette på fritiden som en del av planlegging/forberedelser til jobb? Hvis ikke, hvorfor i alle verden føler du at det er relevant? 

Anonymkode: 09331...cb2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bruker også denne tiden på å lage undervisningsopplegg, handle inn materialer, ringe foreldre, møter med foreldre, bup, ppt, bv osv, skrive rapporter og planer, føre fravær, skrive logg osv. 

Faglitteratur er å lese seg opp på f.eks nyere forskning om mobbing, skolevegring, diagnoser, eller innen faget sitt: grammatikk og undervisningsmetoder f.eks. 

Skolen skal også lære bort kultur, så da må man så klart oppdatere seg på det om man underviser i det også. Mest sannynlig jobber læreren du siterer, innen ett eller flere kulturfag. Musikk, drama, k&h e.l. Selv underviser jeg i k&h, men også teoretiske fag, og har vært kontaktlærer og spes ped. I forberedelse til k&h så er jeg ute og plukker naturmaterialer, handler utstyr, ser dokumentarer og går på museum, leser bøker, lager eksempler innen strikking, veving, keramikk osv. Så ja, et par kvelder kan jeg sitte hjemme foran tv-en og strikke en lue eller sy en skinnpung for hånd. Eller sitte på skolen en ettermiddag og lage keramikk. Dette brukes som eksempler, og jeg tar bilder underveis som jeg viser elevene. Jeg lager også stort sett alltid det elevene skal lage på forhånd, så jeg vet hva slags utfordringer de kan møte og om det er noe jeg bør være ekstra obs på. Noen ganger ble det kanskje for avansert, eller det var noe jeg ikke fikk til pga mangel på utstyr el. Så da må man begynne på nytt. 

Jeg syns det er kjempekoselig å holde på med dette. Vi har også kjempekoselige økter med elevene hvor vi sitter og vever eller strikker, hører på musikk, drikker te og skravler.  Men det er tydeligvis ikke greit å ha en jobb som er koselig eller som kunne vært en hobby? Å holde på med håndarbeid er nemlig hobbyen min også. Og mye av det jeg lærer meg gjennom jobben, bruker jeg også i eget arbeid. Hvorfor er det feil?

Du skjønner at noen må undervise i kulturfag også? Og du skjønner vel at ikke alle lærere gjør det? Noen er fsktisk mattelærere, engelsklærere, naturfag, gym, norsk, krle, samfunnsfag osv. Og ganske mange er kontaktlærere med ganske mange forskjellige oppgaver. Du kan ikke lese ETT innlegg og legge alle lærere under en kam. 

Litt nysgjerrig på hvorfor du mener at alle lærere er sutrete kun basert på innlegget fra en drama/musikklærer? 

Ja, som i tillegg sier at hun elsker jobben sin. Skjønner ikke hvor de fant sutringen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, som i tillegg sier at hun elsker jobben sin. Skjønner ikke hvor de fant sutringen.

De driver med sånn gaslighting, som jeg nevnte i et tidligere innlegg. Det er helt merkelig hvordan disse lærerhaterne holder på. 

Lærer: Mine arbeidsoppgaver er sånn og sånn.

Lærerhater: Dere lærere BARE klager! Ikke rart folk blir irriterte når dere kan sitte og klage på forum HELE dagen også fortsette i den lange ferien deres. Jeg har SETT dere alle fra vinduet på kontoret mitt, der jeg faktisk jobber, ikke spionerer på naboskolen. 

De gaslighter seg selv til og med.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har er par lærere i familien og noen venner som er det. De jobber mye hjemmefra. Også er de så og si tilgjengelig hele tiden for foreldre som mailer og ringer. Er det et barn med ekstra utfordringer bruker de ekstra tid på å tilrettelegge oppgaver for de osv. Rundt eksamen/prøvetider er det mye mer arbeid. 

Anonymkode: 36f5b...f2e

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 1.08):

Det er bra du innser at det ikke gjelder alle. Det er en tendens til at folk tror at alle lærere er latsabber. Heldigvis er det mange som opplever å ha fine lærere for sine barn. Hadde alle lærere vært så ille som enkelte legger frem her inne, så hadde skoleresultatene vært enda verre. Skjønner uansett ikke hvorfor folk er så opptatt av å finne ut av eller bry seg om hvor mye lærere jobber. Jeg tolker det sånn at de er misunnelig på avspaseringen, men ikke vil innrømme det og fremstå sånn. Så de legger det heller over på lærene som at kritikken handler om at de ikke fortjener all avspasering. Ikke at folk er misunnelige. For folk har en tendens til å bruke kritikk når de egentlig er misunnelige. 

En potet skjønner jo til og med at man ikke kan legge absolutt alle i en yrkesgruppe under samme kam. Jeg tror folk innerst inne egentlig skjønner at det finnes MANGE lærere der ute som faktisk gjør en god jobb. Og at det ikke handler om  masseljuging fra en slags hemmelig lærersekt som absolutt alle lærere er med i, som har en helt annen agenda enn å gi norges barn god opplæring. Det høres jo så ille ut noe av denne klagingen har til norges lærere at en skulle tro det var snakk om noe sånt. 

Sier ikke at du mener det, deg som jeg siterte altså. Men det fremstår sånn i mange innlegg på nett.

Som jeg skrev i originalinnlegget mitt: "Selvsagt gjelder ikke dette alle, men mitt inntrykk er at det er de samme som jobber mye / sitter lenge på jobb. Og de samme som går hjem tidlig / ikke jobber hjemme.". Så jeg trodde det kom tydelig frem.

Som sagt, jeg ville ikke vært lærer. Det er ikke innenfor mitt interesseområde (faget). Men jeg syns faktisk det ikke er greit med klagingen på arbeidstid. Flere av de hadde aldri tålt en vanlig 7 1/2-timersjobb. Jeg blir så lei når det klages over at de må være på jobb "helt til halv fire" noen dager. Hallo?! Det er helt vanlig å være på jobb til både kl. 16 og 17 HVER dag. Jeg får heller ikke overtidsbetalt om jeg sitter lengre enn min arbeidstid. 

Det er selvsagt mange veldig flinke lærere, uavhengig av hvor mange timer de legger ned. Og det er mye å stå i som lærer, ingen tvil om det. Men arbeidstiden er et gode de fleste andre yrker ikke har. Da er det umusikalsk å klage på akkurat det. Lønnen sammenlignet med andre kommuneansatte er heller ikke dårlig. Lektor (som er kravet for å være lærer nå) har god lønn og lønnstillegg. 

Anonymkode: c51e5...df9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er ganske mange yrker som har fleksibilitet når det kommer til arbeidstid. Og læreryrket har fleksibilitet på visse premisser. Feks. er det ikke slik at man er forventet å kunne være der i undervisningstiden og avspaseringen man får er plassert og ikke noe man selv kan flytte. Og så klart må det være sånn, ellers hadde det ikke fungert. Men jeg ser jo mange som enkelt kan få til langhelger eller hjemmekontor på hytta i andre yrker. 

Men ja, det å kunne dra klokka 15 eller 15.30 for å hente i barnehagen er et gode. Som medfører at man da må ta igjen jobb enten på kveld, tidlig morgen eller helg. Det er også et gode å ha avspasering når ungene dine har fri fra skolen. Men når da folk snakker om at de ønsker at læreryrket ikke skal ha disse godene, samtidig som man sliter med rekruttering og å holde på de nyutdannede. Da forstår jeg ikke helt logikken. Tåler man virkelig ikke at noen har noe man selv ikke har og er da løsningen å ta det fra dem i stedet for å kjempe for bedre rettigheter for seg selv? 

Min mann jobber i et turnusyrke og avspaserer mye mer enn lærere. Det er ingen som roper om at hans ordning er urettferdig. 

Anonymkode: 617c6...dd6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (På 24.8.2025 den 11.19):

Glemte du høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie 

Nei, det gjorde jeg ikke. For det er ikke ferie, men avspasering. 

Anonymkode: 2ba13...eb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg skrev i originalinnlegget mitt: "Selvsagt gjelder ikke dette alle, men mitt inntrykk er at det er de samme som jobber mye / sitter lenge på jobb. Og de samme som går hjem tidlig / ikke jobber hjemme.". Så jeg trodde det kom tydelig frem.

Som sagt, jeg ville ikke vært lærer. Det er ikke innenfor mitt interesseområde (faget). Men jeg syns faktisk det ikke er greit med klagingen på arbeidstid. Flere av de hadde aldri tålt en vanlig 7 1/2-timersjobb. Jeg blir så lei når det klages over at de må være på jobb "helt til halv fire" noen dager. Hallo?! Det er helt vanlig å være på jobb til både kl. 16 og 17 HVER dag. Jeg får heller ikke overtidsbetalt om jeg sitter lengre enn min arbeidstid. 

Det er selvsagt mange veldig flinke lærere, uavhengig av hvor mange timer de legger ned. Og det er mye å stå i som lærer, ingen tvil om det. Men arbeidstiden er et gode de fleste andre yrker ikke har. Da er det umusikalsk å klage på akkurat det. Lønnen sammenlignet med andre kommuneansatte er heller ikke dårlig. Lektor (som er kravet for å være lærer nå) har god lønn og lønnstillegg. 

Jeg hadde klart det fint, for jeg klarte det fint før jeg ble lærer. 

Jada, det er mange som sitter til 16 og 17. De begynner da ofte ikke 07. Men det er nå en annen ting. 

Mange har veldig gode arbeidstider. Der er lærere langt fra alene.

Anonymkode: 2ba13...eb8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror på at de lærerene som jobber på Ungdomsskole/vgs jobber mye ubundet og sikkert gjør seg fortjent til lang sommerferie. 

Men har en 1-4klasse lærer like mye jobb? Elevene er på skolen fra 8.15-12/13. (utifra sånn det er her jeg bor) de kan ikke mulig ikke greie å gjøre jobben sin i den bundene  tiden? Nesten ingen lekser å rette og har du vært lærer i 1-2 år så er det bare å bruke samme opplegg og planer fra sist år om igjen med få justeringer. 

Anonymkode: 97412...02e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror på at de lærerene som jobber på Ungdomsskole/vgs jobber mye ubundet og sikkert gjør seg fortjent til lang sommerferie. 

Men har en 1-4klasse lærer like mye jobb? Elevene er på skolen fra 8.15-12/13. (utifra sånn det er her jeg bor) de kan ikke mulig ikke greie å gjøre jobben sin i den bundene  tiden? Nesten ingen lekser å rette og har du vært lærer i 1-2 år så er det bare å bruke samme opplegg og planer fra sist år om igjen med få justeringer. 

Anonymkode: 97412...02e

Mindre retting/vurdering på lavere trinn, men mye mer sosial oppfølging og kontakt med hjem. Noene elever er det daglig kontat med hjem. Konfliktløsing er det mer av, fortsatt skriving av IOPer, er det en elev med diagnose er det mye samarbeidsmøter osv. Det er ikke mindre arbeid, men annen type arbeid.

Anonymkode: 2a91a...d41

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sååå mye mer fritid og muligheter etter at jeg sluttet som lærer! Har man ikke prøvd det selv, så kan man egentlig ikke uttale seg. Jeg synes det er utrolig mye mer behagelig med kontortid, fleksible arbeidstimer og kun 37,5 timer i uka. Aldri jobbet/stresset så mye som da jeg var lærer. Og alle hater på deg og jobben du gjør. Haha, lykke til med lærermangel! Så glad for at jeg ikke er lærer lengre! Nå er det ingen som bryr seg om arbeidstidens merkelig nok. Mannen jobber kun 34 timer i uka han, i 100% stilling. Aldri fått noen klager på det heller.. 

Anonymkode: e9f5e...43c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sååå mye mer fritid og muligheter etter at jeg sluttet som lærer! Har man ikke prøvd det selv, så kan man egentlig ikke uttale seg. Jeg synes det er utrolig mye mer behagelig med kontortid, fleksible arbeidstimer og kun 37,5 timer i uka. Aldri jobbet/stresset så mye som da jeg var lærer. Og alle hater på deg og jobben du gjør. Haha, lykke til med lærermangel! Så glad for at jeg ikke er lærer lengre! Nå er det ingen som bryr seg om arbeidstidens merkelig nok. Mannen jobber kun 34 timer i uka han, i 100% stilling. Aldri fått noen klager på det heller.. 

Anonymkode: e9f5e...43c

Enig i denne. Jobber nå et sted med fleksitid, men hovedregel 8 timers arbeidsdag fra 8-16 eller 9-17 og har aldri sett så mange tomme kontorpulter etter kl 15. "Hjemmekontor" hver høstferie og vinterferie. Tomt kl 14 hver fredag. Tror mange som har muligheten slækker på timeregistreringen. 

Lærere derimot må møte, for hvis ikke merkes det jo.

Anonymkode: fe9a6...6b7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lærere generelt klager ikke på arbeidstiden. Kanskje dine venner gjør det, men det får du ta med dem.  Som du selv sier, så er ikke alle lærere sånn. Neivel, hva er det du vil diskutere da? Det finnes unnasluntrere i alle yrker, kan vi ikke heller diskutere de? 

Hva er egentlig poenget ditt med dette?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig i denne. Jobber nå et sted med fleksitid, men hovedregel 8 timers arbeidsdag fra 8-16 eller 9-17 og har aldri sett så mange tomme kontorpulter etter kl 15. "Hjemmekontor" hver høstferie og vinterferie. Tomt kl 14 hver fredag. Tror mange som har muligheten slækker på timeregistreringen. 

Lærere derimot må møte, for hvis ikke merkes det jo.

Jeg har ei venninne som innrømmer at hun sitter og nettshopper på hjemmekontor. Det er liksom greit, men en lærer kan ikke dra og hente i barnehagen kl 15.30 på en fredag. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ei venninne som innrømmer at hun sitter og nettshopper på hjemmekontor. Det er liksom greit, men en lærer kan ikke dra og hente i barnehagen kl 15.30 på en fredag. 

Enig. Alle yrker har noen ulemper og goder, både med innholdet i jobben, ekstra ting rundt eller arbeidstid. En lærer får for eksempel gå litt tidlig et par dager i uka, eller kan ta igjen noe arbeid på kveldstid, men man får ikke lov til å ta legetimer eller lignende midt i undervisningstiden for eksempel. Den er nærmest "hellig". Så veldig lite fleksibelt må mange måter. Heseblesende hverdag og dessuten er jo de fleste ettermiddager preget av møtevirksomhet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette året tar jeg fag som student, og jobber derfor ikke fullt som lærer. Regningene må likevel betales  så jeg har sagt ja til en helgestiling i helsevesenet. Der jobber jeg vakter og går så hjem, ingen forberedelse,ingen etterarbeid. Dette er langvakter, og mine kolleger der har MYE fri, og ofte på gunstige tidspunkt. De kan feks ta seg ei uke i syden til spottpris rett før eller rett etter fellesferien. Dette når vi lærere er enten i innspurten med avslutning og karaktersetting, eller når vi har det veldig travelt/kaotisk med oppstart av nytt skoleår. Men få snakker om at det er urettferdig at mine kolleger ofte har 1 uke - eller- mer-  avspasering/turnusfri i tillegg til sommerferie og annen fri. 

Anonymkode: 894ff...f26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Alle yrker har noen ulemper og goder, både med innholdet i jobben, ekstra ting rundt eller arbeidstid. En lærer får for eksempel gå litt tidlig et par dager i uka, eller kan ta igjen noe arbeid på kveldstid, men man får ikke lov til å ta legetimer eller lignende midt i undervisningstiden for eksempel. Den er nærmest "hellig". Så veldig lite fleksibelt må mange måter. Heseblesende hverdag og dessuten er jo de fleste ettermiddager preget av møtevirksomhet.

Ja alle yrker er forskjellige og har goder. Min mann er håndverker, og det er han som tar alle foreldresamtaler med barna, henter syke barn i barnehagen, er hjemme når det er rørlegger e.l hos oss, og sånne ting. Han drar også ofte til massør eller fysioterapeut midt i arbeidstida. Sånt kan jeg bare glemme. Vi må søke om å ta fri når barna skal på helsestasjonen eller til legen, og får alltid først spørsmål om ikke mannen kan dra? 

Jeg lurer virkelig på hvordan familier der begge foreldre er lærere, gjør det 😅.

Ikke at jeg klager. Vi er heldige at jeg kan ta barna i høstferie og vinterferie osv uten å måtte ta fri. Samme med sommerferie. Men vi kan jo ikke få i pose og sekk. Jeg gar selv vurdert å søke jobb på museum. Fordelen er at hverdagen er roligere, man er ferdig på jobb når man drar hjem for dagen, og man får fordypet seg mer faglig. Men da må jeg jobbe helger og ferier. Mest sannynlig kommer jeg til å skifte jobb når jeg blir eldre, for læreryrket er nok ikke et yrke å bli gammel i. Hvertfall ikke sånn som det er i dag, men det er veldig praktisk med små barn. Når jeg blir eldre har jeg ikke like stort behov for å ha fri når barna har det. Og har nok lyst på mer fleksibilitet ifbm ferieturer og sånn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...