Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opp gjennom årene*, haha.

Anonymkode: 1eff5...7f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (8 timer siden):

Siden du tydeligvis vet om så mange yrkesgrupper som bruker fritiden og søndager til å forberede seg på jobb (utenom selvstendig næringsdrivende) , så er det vel du som må komme med info her. 

Jeg håpte du tullet, for så enkel kan man ikke være 

Anonymkode: 4a644...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En ting vet jeg, og det er at de som har så stort behov for å "ta" lærere og skolen har som regel en litt trøblete skolehistoriķk. Da er det deilig å kaste seg på og endelig få tatt igjen. 

Jeg pleier å holde meg unna slike tråder, men i dag kjente jeg for å svare litt gjennom tråden. Heldigvis har jeg  til gode å møte slike holdninger i det virkelige liv. De fleste oppegående mennesker er nettopp oppegående nok til å skjønne at en profesjon de har lite kjennskap til, kun seg selv som elev eller via barn, holder synsing for seg selv.  Jeg har fine elever og like fine foresatte, og da blir skolen bra den. 

Anonymkode: 7e84c...f1c

😂 må være noe av det rareste jeg har lest,  men dessverre tar du feil

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en grunn til at lærere har ubunden tid. Fordi det sjelden er lik arbeidsmengde hver uke. I begynnelsen av året,ved utviklingssamtaler,ved store prøver/eksamener osv er det mye mer å gjøre enn det er en annen uke hvor det ikke skjer så mye. Plutselig skjer det en stor sak med noen elever feks en mobbesak som må tas tak i. Da kan det være flere møter med foreldre,telefonsamtaler osv som man bruker mye tid på. Og det er da ofte på kveldstid når det passer for foreldrene. Alle yrker er forskjellige,og kan ikke sammenlignes. Feks kan du som jobber på et kontor,mest sannsynlig lukke døra på kontoret,og la være å ta telefonen i matpausa. Du kan sitte sammen med alle kollegaene dine og snakke. Vi som jobber med barn,må dele oss,slik at noen er sammen med barna mens de andre har pause. Vi må også ofre pausen vår hvis noe skjer og vi trengs hos barna. Å jobbe med barn kan være uforutsigbart,og man vet aldri hva som venter. Er det å tørke spy? Gå imellom to slåsskjemper? Få slag og spark selv? Bli kalt hore? Bli oppringt av en forelder i matpausa,og to på kvelden? Rydde opp etter hærverk? Lete etter elever som har stukket av? Eller fine,rolige dager hvor man faktisk får undervist og gjort det man skal? 

Man kan sikkert tenke at andre yrkesgrupper har det så mye bedre,men da er det jo bare å prøve? 

For ordens skyld,jeg er ikke lærer,men jobber på skole. 

Anonymkode: 26c29...49e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mann jobber som lærer. De har tre dager i uka arbeidstid fra 8-15.45. To dager i uka slutter han 14 - dvs har møtefri. Men fortsatt oppgaver som må utføres, da gjerne hjemme på kveld eller i helger om han ikke sitter lengre de ettermiddagene. I tillegg kommer det timer til foreldremøter, utviklingssamtaler (1 t x 25 elever per skoleår. Er også mye ekstra møter, møte med barnevern, ekstra oppfølging av elever og familie, møter med ledelse. Han satt i sommerferien og jobbet med en sak til barnevernet.

Greia med en arbeidstid styrt på denne måten er jo heller ikke at timene skal gå opp på desimalen. Du har en arbeidsplanstyrt hverdag, slik at det kan variere. Periodevis er det mer, periodevis mindre. Ett år har du en enkel klasse, ett år en krevende klasse. Men sum summarum skal det gå nogen lunde i hop. Hadde blitt mye overtidskompensering skulle man telt på krona. 

Jeg kjenner heller ikke til så mange yrker som får 25 min lunsj kanskje tre dager i uka, og må spise på gangen resten. Eller som ikke rekker å gå på do. Så tenker de i kontorjobber skal bukke og neie der man sitter på hjemmekontor med kaffekoppen i hånda og podkasten på, mens man jobber tregt med en ppt

Anonymkode: fe9a6...6b7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er feil? Mener du mennesker som har positive opplevelser har behov for  mistenkeliggjøring- som denne tråden bygger på? 

Jeg kan skjønne det jeg, om du har hatt en noe vanskelig skoletid så er det deilig å sitte anonym på et lite forum og lire av seg det ene og det andre. Det går helt fint 🙂 Jeg synes jo det er trist at noen synes skolen har vært utfordrende,  og det er garantert utfordrende for mange nå også. Det er der ressursene burde blitt satt- ikke om jeg jobber 39 eller 44 timer. 

Anonymkode: 7e84c...f1c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.12):

Det tviler jeg ikke på. Men ser lite til hylekoret av leger på sosiale medier. Der skinner lærerstanden øverst av alle. 

Jeg bor rett ved en barneskole, parkeringsplassen er tom kl 15. Hver dag. På planleggingsdager er det mindre biler enn vanlig og. Har bodd her i 18 år, så det er ikke noe jeg trengt å lage statistikk av. 

Anonymkode: f9e43...2aa

Hvorfor stoler du glatt på leger, men ikke på lærere? 

Kanskje noe ligger der? Hadde lærerne blitt tatt seriøst, hadde du ikke stilt spørsmålet en gang. Bare gått ut i fra at de gjorde jobben sin på best mulig måte. 

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.02):

Andre med hjemmekontor har vel ikke nødvendigvis all avspaseringen dere har?

Anonymkode: 7646a...959

Har inntrykk av at mange med hjemmekontor jobber seg opp mye avspasering. Og jobber alle fulle dager hjemme alltid tror du? Eller når de feks ikke tar ut avspasering men jobber full uke med hele familien på hyttekontoret?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne diskuter med deg , men jeg har jobbet med planer osv hele helgen og har ikke noe mer å gi. 

Noen jobber faktisk MYE mer enn 43 timer. 

Anonymkode: 85cf3...4da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 19.42):

med div. tillegg kommer jeg på rundt 900 000 i årslønn.

Hvordan kommer du så høyt? Tar du med ulike ekstraoppdrag? 

Anonymkode: aaa5f...c70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at alle andre jobber 37.5 timer i uken...? Eller lurer du ikke på alle andre? Er det bare lærere du har lagt for hat? 

Jeg har opptil flere lærere i familien. Og ja, de bruker MYE tid på jobb hjemme. Når du ser dem komme og gå fra skolen er revnende irrelvant. Akkurat som det er med de fleste andre som har mulighet til å jobbe helt eller delvis hjemmefra. 

Jeg har arbeidstid på 37.5 timer i uken. Jeg er fysisk inne på jobb kanskje ti timer i uken. Resten jobber jeg hjemmefra. De to dagene jeg er innom jobb fysisk i løpet av en uke, kommer jeg gjerne dinglende rundt 08:30, etter å ha levert i barnehagen, og en av dagene går jeg kl 14. Det betyr ikke at jeg bare jobber til kl 14. Jeg setter meg nemlig ned med jobben igjen om kvelden.. 

Hjelpes.. Hva med å passe dine egne saker? 

Anonymkode: 813e5...b19

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SynneD skrev (2 timer siden):

Har inntrykk av at mange med hjemmekontor jobber seg opp mye avspasering. Og jobber alle fulle dager hjemme alltid tror du? Eller når de feks ikke tar ut avspasering men jobber full uke med hele familien på hyttekontoret?

Det at jeg slipper kaste bort tid på å reise inn til jobb, er nettopp det som gjør at jeg klarer å jobbe meg opp pluss-tid. Jeg bruker 45 minutter hver vei til jobb, og de dagene jeg har hjemmekontor, sparer jeg da 1.5 time, hver dag. Så ja, det at man lettere kan opparbeide seg plusstid er nettopp en av de store fordelene med hjemmekontor. 

AnonymBruker
Skrevet
Greentree skrev (2 timer siden):

Hvorfor stoler du glatt på leger, men ikke på lærere? 

Kanskje noe ligger der? Hadde lærerne blitt tatt seriøst, hadde du ikke stilt spørsmålet en gang. Bare gått ut i fra at de gjorde jobben sin på best mulig måte. 

Helt enig med deg. Det virker som at enkelte tror at absolutt alle andre i andre yrker gjør det de skal og mer til. Mens alle lærere sluntrer unna. Jeg skjønner ikke helt hvor den tankegangen kommer fra. Det er et slags merkelig forsøk på gaslighting av Norges lærere. Min teori er sjalusi. Pga den lange avspaseringen og muligheten til å dra hjem kl 14-15 for å hente i barnehagen og tilbringe kvalitetstid med barna. Så man kan ta hjemmekontor når det passer bedre.

Og hvis det ikke er det, hadde det vært interessant å høre en ærlig og saklig begrunnelse uten å legge absolutt alle lærere under en kam, fra en av disse som hater lærere.og dette uten personlige observasjoner som "søstra mi er lærer og sitter bare hjemme og ser på tv". Her snakker vi om alle lærerne i LANDET. Ikke søstra di, mannen din eller naboen. Jeg er selv lærer og får direkte hat i slike diskusjoner og de prøver å gaslighte meg. Og disse folka vet ikke hvem jeg er en gang. Det syns jeg er interessant. 

Anonymkode: 1eff5...7f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke snakke for alle lærere men de jeg kjenner som er klasseforstander/kontaktlærer jobber som regel mer enn 43 timers uke, så har inntrykk av at disse gjør mer til. 

Anonymkode: b9cf8...040

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det at jeg slipper kaste bort tid på å reise inn til jobb, er nettopp det som gjør at jeg klarer å jobbe meg opp pluss-tid. Jeg bruker 45 minutter hver vei til jobb, og de dagene jeg har hjemmekontor, sparer jeg da 1.5 time, hver dag. Så ja, det at man lettere kan opparbeide seg plusstid er nettopp en av de store fordelene med hjemmekontor. 

Det er jo den "plusstiden" lærerne avspaserer i skoleferiene. 

Anonymkode: 5191a...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Har tidliger bodd med en lærer, og har endel lærervenner - de jobber mye ekstra altså!

Anonymkode: 5f378...c95

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg håpte du tullet, for så enkel kan man ikke være 

Jeg venter fremdeles. Din påstand, din bevisbyrde. 
Hvilke yrkesgrupper (utenom selvstendig næringsdrivende) forbereder seg/ driver med etterarbeid hjemme etter at de har gått hjem fra jobb, både ettermiddager/ kvelder og på søndager? 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, for det er jo du som aldri har jobbet i skoleverket som virkelig vet hva som gjelder. 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 0.45):

Ofte tar jeg sånne samtaler i bilen på vei hjem. To fluer i en smekk. 

Det er ikke alle foreldre som er tilgjengelig når læreren er i bilen på vei hjem 🤔

Anonymkode: d7e80...c99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke alle foreldre som er tilgjengelig når læreren er i bilen på vei hjem 🤔

Det er selvfølgelig foresatte som jobber turnus, men det er mulig å få tak i de fleste når jeg reiser hjem i 16-16.30 tiden. Spesielt om man har sagt i fra på forhånd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 21.21):

Alle skjønner jo at ingen gidder å jobbe i slike miljø. Om man er lærer eller noe annet. 

Men så lenge man ikke har sagt opp, så lenge man velger å forbli ansatt, så må man jo ta ansvar for det, å ikke gå inn på en forbannet «gå sakte aksjon».

Så lenge man hever lønn, må man rette prøver og hjemme arbeid, tilrettelegge undervisning for hele klassen, også de som krever eget opplegg. Kartlegge elevene til dialog timene med foreldre, og forberede seg til foreldremøter, og bruke alle arbeidstimene man får betaling for, til å gjøre arbeidsoppgavene man får betalt for å gjøre.

Så lenge man er ansatt, jobber man timene man skal, og utfører arbeidsoppgaver man er pålagt, samme om sjefen, rektor er en ubrukelig dritt.

Alle skjønner jo det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...