AnonymBruker Skrevet 24. august #181 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor er det sutring? Eller blir disse evinnelige trådene laget for man ønsker å fremprovosere noe? Jeg er dritt lei av det, at sånne som deg antar vi bare sutrer. Vi har akkurat de samme rettighetene som deg i lønnsforhandlingene. At det da blir påpekt ting du ikke har mulighet til å fatte i en annen bransje kan jeg skjønne, det samme gjelder meg motsatt , men jeg tilegner de i andre bransjer negative sider bare fordi man ønsker å bli verdsatt for jobben de gjør. Og igjen- hvor er det mye "sutring" nå? Eller blander du sutrer med at man alltid må forsvare seg? Anonymkode: 7e84c...f1c Mangler en ikke, tilegner ikke Anonymkode: 7e84c...f1c
AnonymBruker Skrevet 24. august #182 Skrevet 24. august hocane skrev (8 minutter siden): Det er ikke poenget Poenget er at folk er lei av at lærere sutrer absolutt hele tiden Ser da ikke så mye sutring fra lærere i denne tråden. Bare beskrivelser av hvordan de jobber. Altså svar på hovedinnlegget. Hvis man spør lærere hvordan de jobber, må man da tåle å få svar uten å påstå at de sutrer. Eller hva tenker du lærere skal svare når de blir spurt om arbeidshverdagen? Anonymkode: 1eff5...7f4 6
AnonymBruker Skrevet 24. august #183 Skrevet 24. august Det er noe mange ikke vet om arbeidstiden til lærerne. Det er at 10 av timene i uka er ubundne tid som egentlig skal brukes til eget for og etterarbeid og faglig ajourføring. Det betyr at disse timene egentlig er øremerket å lage undervisningsopplegg, retting og diverse. IKKE telefonkontakt og mail med foreldre, utviklingssamtaler, IOPskriving osv. Så det er helt riktig at utviklingssamtaler burde finne sted innenfor lærerens arbeidstid på skolen , lærernes bundet tid, f.eks. mellom kl 13-15, når undervisningen er over istedenfor møtetid på skolen de ukene. Foreldremøtene og juleavslutningene ligger også i lærernes bundne tid, slik at man kan gå hjem 1 min tidligere på fredager fordi man har en juleavslutning f.eks. Anonymkode: ff957...c19
AnonymBruker Skrevet 24. august #184 Skrevet 24. august Ikke noe rart læreryrket har lav status og at lærerne flykter til andre yrker med disse holdningene. Du som sitter på rompa på et kontor og følger med når lærerne kommer og går. Lærer som hver eneste dag jobber i klasserom med opptil 30 elever. Utagerende elever, stille elever, elever med særskilte behov. Lærere som opplever mer vold og bråk i skolen enn noen gang. Foreldre som krever og tar kontakt til alle døgnets tider. Sitt på rompa ned kaffekoppen på ditt skjermede kontor og døm dem du. De fine gode lærerene orker ikke dette og ender i andre yrker. Heia lærerne som holder ut og gir barna det de trenger for å bli forbedret på livet videre. Ikke lærer selv, men provosert over hetsen mot lærerne. Ikke rart elevene er ufyselige og frekke med foreldre med disse holdningene Anonymkode: ae78a...057 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #185 Skrevet 24. august Det er helt klart lærere som ikke jobber så mye, det skjønner vel de fleste. Der min gikk hadde de en dag hvor de måtte være på skolen til kl 15.30 pga møter fra kl 12, ellers var de ikke nødt til å være der til fastsatt tid. Har selv jobbet på skole, noen jobber så lite de kan og andre jobber 43 t , at noen læreee blir sure fordi man sier dette er utenfor min fatteevne Anonymkode: 4a644...808 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #186 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 20.07): Personlig synes jeg lærere fortjener all avspaseringen, og mer. Jeg er ikke lærer, og gidder ikke heller😂 Har jobbet i skolen. Dere som synes at lærere har det SÅÅÅ fantastisk, kan jo bare bli lærere selv. Men det gidder dere ikke, for det er en vanskelig utdannelse og en krevende jobb med dårlig lønn. Mitt råd: Slutt å syt. Anonymkode: d96cd...d72 Det er da ikke en vanskelig utdannelse. Ped.lederd jobber for øvrig også mye utenom arbeidstid og de 4 t de har i plantid er latterlig , for de jobber mye mer enn det hjemme. Anonymkode: 4a644...808 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #187 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 20.12): Glemte å nevne rettebunkene med bøker og digitale tilbakemeldinger på arbeid elevene har gjort. Vil bare tilføye at jeg også har prøvd det samme som deg. Temmelig deprimerende å allerede før jul, ha jobbet alle de timene jeg skulle ha jobbet ut januar. Men dette var i starten, da jeg var veldig ambisiøs og tenkte at jeg måtte dokumentere absolutt alt og skrive lange avhandlinger om hvert fag til elevene. Vil også tilføye at jeg i sommer, når alle de som er misunnelige på "lærerferien" vår tror at vi har fri hele tiden, har sittet og laget årsplaner for de fagene jeg ikke skal ha sammen med andre lærere, slik at jeg får tid til å lage disse sammen med dem nå i de første skoleukene. Jeg har også vært på skolen når det har vært regnværsdager, for å printe ut og laminere lapper og oversikter til høsten, slik at jeg har hatt bedre tid til andre ting på planleggingsdagene. På søndag var jeg også på jobb fra tidlig formiddag og ut på ettermiddagen for å fikse ting i klasserommet, samt henge opp navnelapper i garderoben til elevene skulle komme i går. Tror dere som er misunnelige på friukene våre at slike ting på magisk vis skjer av seg selv eller? At vi kan knipse i hendene og så er alt på plass? Anonymkode: 7aa3c...2b4 Å du tror dere er eneste yrkesgruppen som gjør sånt ? Er det som gjør at dere blir kritisert ! Anonymkode: 4a644...808 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #188 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvorfor tror lærere at man ikke tar med seg jobb hjem i andre yrker? Hvorfor tror lærere at man ikke får jobbhenvendelser på ettermiddag og kveld i andre yrker? Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som bruker søndagen til å forberede neste uke? (og hvor mange lærere gjør dette - helt ærlig?) Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som tenker på jobb mens de lager middag og bader barna? Denne tråden er full av slike argumenter for hvorfor lærere trenger så mye ferie/avspasering. Guess what - alt dette er helt vanlig også i andre yrker. Jeg har jobbet som lærer i 20 år, men har gått over til et annet yrke. Jeg måtte si farvel til høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og eviglang sommerferie. Har nå rett til fem ukers ferie i året som må tas ut i fellesferien. Anonymkode: 17218...167 🫶🙌 Anonymkode: 4a644...808 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #189 Skrevet 24. august Gaia skrev (19 timer siden): Hvor har jeg skrevet at vi sitter til kl. 17 på fredager? Noen dager jobber jeg en time med retting og tilbakemeldinger til elever, noen dager to, og andre tre. Samt en søndag i ny og ne. I snitt blir det nok 43 timer i uka når jeg teller med alle tapte matpauser, alle vurderinger som skal skrives innen fristen, alle sms og telefonsamtaler til og fra foreldre, alle utviklingssamtaler, møtene med BUP, PPT, foreldre etc, etc. Hvilke yrkesgrupper, andre enn selvstendig næringsdrivende (her tenker jeg at leger, fysioterapeuter etc. er selvstendig næringsdrivende; noe mange er), bruker søndager til å forberede seg til neste uke, tenker du? Tuller du nå? Anonymkode: 4a644...808 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #190 Skrevet 24. august De to lærervenninne jeg har jobber nesten ingenting utover kvelden eller i helger. Litt selvfølgelig, men ikke i nærheten av så mye fri som de har (deres ord). Men jeg tenker det er topp uansett at de har fri når elevene har fri, hadde ikke sagt neitakk selv😊 Anonymkode: 10af9...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #191 Skrevet 24. august Jeg syns det er leit, når jeg forteller om arbeidshverdagen min. At det blir tatt for sutring. Jeg elsker jobben min, etter 20 år, henter jeg fremdeles energi ved å gå på jobb. Jeg elsker at det er variert, at det er hektisk og jeg liker å bryne meg på de utfordrende elevene. Jeg legger mye arbeid i at undervisningsoppleggene skal passe den enkelte elev og gruppa i sin helhet. Jeg snur ingen bunker, men høster selvfølgelig av tidligere erfaringer. De siste 10 årene har skolen endret seg veldig og det endrer seg i høyt tempo. Min stemme er viktig som en dokumentasjon på hva som skjer i skolen. Hva barna/ungdommene deres møter. Arbeidsoppgavene har endret seg og min mening er at det er ikke til det beste for elevene. Det er elevene som er mitt fokus. Jeg ønsker at flest mulig skal lykkes. Med de arbeidsbetingelsene som er nå, lykkes færre elever og flere faller av. Når vi lærere snakker om hvordan hverdagen er, er det for at vi ønsker støtte til å stå opp mot håpløse krav, det ikke kommer noe godt ut av. Vi blir møtt med at vi suterer, at andre har det verre enn oss. At vi burde tie still med alle de lange feriene osv. Men "hallo", dette handler i bunn og grunn om at barna deres ikke får den undervisningen de burde ha hatt. De får ikke den oppfølgingen de fortjener fordi læreren er bare en og de er svært mange. Jeg sutrer ikke - jeg realitetsorienterer. Læreres arbeidsår følger skoleruta, det vil den alltid gjøre. Det er derfor det er et komprimert år, som i alle andre yrker hvor man jobber inn friperiodene sine. 10 timer i uka har jeg til faglig oppdatering, det kan være å lese faglitteratur, en roman, se en film man skal bruke i undervisning, se et teaterstykke, besøke steder man tenker å ta med klassen, gå tur i nærmiljøet, handle inn utstyr til undervisning, hospitering ved andre skoler, eller andre arbeidsplasser. Det er mye som konkurrer om plass i disse 10 timene. Anonymkode: 5191a...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #192 Skrevet 24. august Prøvde meg som lærer ett år, det er den mest krevende av mange yrker jeg har jobbet i!! Selv om en del lærere ikke jobber alle timene de får lønn for, så er ikke det noe jeg irriterer meg over. Jobben er knalltøff! Så om litt ekstra fri er det som skal til for at de skal orke å fortsette år etter år så ja, greit for meg. Hvorfor ikke heller lage en tråd om offshorearbeiderne som har enorme mengder fri i løpet av året? Og som vasser i penger? Som bestiller de dyreste hotellene de kan oppdrive om helikopterskyssen må kansellere (noe som stadig skjer). Nei, tror virkelig ikke lærerne har det noe bedre/lettere enn mange andre yrkesgrupper. Jeg kjenner jeg blir helt uggen av å bare tenke på å forsøke meg som lærer igjen- gikk rett i veggen- nei takk. Tar heller min 37,5 timers jobb og 5 ukers ferie med glede. Anonymkode: 76018...f4c 5
Hengebuksvinet Skrevet 24. august #193 Skrevet 24. august Jobber i hvert fall nok, og har nok oppgaver til å gå tiden til å gå. Uten å følge med på andres arbeidstid. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #194 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg syns det er leit, når jeg forteller om arbeidshverdagen min. At det blir tatt for sutring. Jeg elsker jobben min, etter 20 år, henter jeg fremdeles energi ved å gå på jobb. Jeg elsker at det er variert, at det er hektisk og jeg liker å bryne meg på de utfordrende elevene. Jeg legger mye arbeid i at undervisningsoppleggene skal passe den enkelte elev og gruppa i sin helhet. Jeg snur ingen bunker, men høster selvfølgelig av tidligere erfaringer. De siste 10 årene har skolen endret seg veldig og det endrer seg i høyt tempo. Min stemme er viktig som en dokumentasjon på hva som skjer i skolen. Hva barna/ungdommene deres møter. Arbeidsoppgavene har endret seg og min mening er at det er ikke til det beste for elevene. Det er elevene som er mitt fokus. Jeg ønsker at flest mulig skal lykkes. Med de arbeidsbetingelsene som er nå, lykkes færre elever og flere faller av. Når vi lærere snakker om hvordan hverdagen er, er det for at vi ønsker støtte til å stå opp mot håpløse krav, det ikke kommer noe godt ut av. Vi blir møtt med at vi suterer, at andre har det verre enn oss. At vi burde tie still med alle de lange feriene osv. Men "hallo", dette handler i bunn og grunn om at barna deres ikke får den undervisningen de burde ha hatt. De får ikke den oppfølgingen de fortjener fordi læreren er bare en og de er svært mange. Jeg sutrer ikke - jeg realitetsorienterer. Læreres arbeidsår følger skoleruta, det vil den alltid gjøre. Det er derfor det er et komprimert år, som i alle andre yrker hvor man jobber inn friperiodene sine. 10 timer i uka har jeg til faglig oppdatering, det kan være å lese faglitteratur, en roman, se en film man skal bruke i undervisning, se et teaterstykke, besøke steder man tenker å ta med klassen, gå tur i nærmiljøet, handle inn utstyr til undervisning, hospitering ved andre skoler, eller andre arbeidsplasser. Det er mye som konkurrer om plass i disse 10 timene. Anonymkode: 5191a...6aa Oi, hvilken luksus! 10 timer i uka til faglig oppdatering - lese bøker, se filmer, se teater etc.. Skulle gjerne hatt det i min jobb! Hilsen ikke-lærer som har 0 timer i uka til “faglig oppdatering”. Det må jeg evt ta av egen fritid. Anonymkode: 17218...167 1
Gaia Skrevet 24. august #195 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tuller du nå? Anonymkode: 4a644...808 Nei.
AnonymBruker Skrevet 24. august #196 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Oi, hvilken luksus! 10 timer i uka til faglig oppdatering - lese bøker, se filmer, se teater etc.. Skulle gjerne hatt det i min jobb! Hilsen ikke-lærer som har 0 timer i uka til “faglig oppdatering”. Det må jeg evt ta av egen fritid. Anonymkode: 17218...167 Det er umulig å si noe på denne siden uten at man vrir og vrenger på alt. DU har også disse timene i arbeidstidsavtalen din. Om du får til å bruke den til det, den er ment til er noe annet. Jeg får heller ikke det hver uke. Men det det disse timene er ment til, faglig fordypning for å kunne lage god undervisning. Anonymkode: 5191a...6aa 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #197 Skrevet 24. august Gaia skrev (39 minutter siden): Nei. Da bør du oppdatere deg litt i verden 🙈 Anonymkode: 4a644...808 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #198 Skrevet 24. august En ting vet jeg, og det er at de som har så stort behov for å "ta" lærere og skolen har som regel en litt trøblete skolehistoriķk. Da er det deilig å kaste seg på og endelig få tatt igjen. Jeg pleier å holde meg unna slike tråder, men i dag kjente jeg for å svare litt gjennom tråden. Heldigvis har jeg til gode å møte slike holdninger i det virkelige liv. De fleste oppegående mennesker er nettopp oppegående nok til å skjønne at en profesjon de har lite kjennskap til, kun seg selv som elev eller via barn, holder synsing for seg selv. Jeg har fine elever og like fine foresatte, og da blir skolen bra den. Anonymkode: 7e84c...f1c 4
Gaia Skrevet 24. august #199 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da bør du oppdatere deg litt i verden 🙈 Anonymkode: 4a644...808 Siden du tydeligvis vet om så mange yrkesgrupper som bruker fritiden og søndager til å forberede seg på jobb (utenom selvstendig næringsdrivende) , så er det vel du som må komme med info her.
AnonymBruker Skrevet 24. august #200 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, hvilken luksus! 10 timer i uka til faglig oppdatering - lese bøker, se filmer, se teater etc.. Skulle gjerne hatt det i min jobb! Hilsen ikke-lærer som har 0 timer i uka til “faglig oppdatering”. Det må jeg evt ta av egen fritid. Anonymkode: 17218...167 Og jeg skulle gjerne hatt 100% hjemmekontor. Stå opp kl 8 hver dag, dasse inn på kontoret i bare pysjen. Kose meg med frokost foran dataen. Slappe av helt alene i lunsjen som jeg kan bruke laaaang tid på. Stikke på kafé og jobbe, dra på hytta og jobbe, ja til og med dra til syden og jobbe! Har en bekjent som flytta til Spania og koste seg på stranda mens hun jobba for TV Norge. Jeg har et familiemedlem som jobber på oljeplatform. Er ute to uker, hjemme 4. Tjener over en million i året. Og om vi er inne på temaet klaging; dere skal bare vite hvilken kamp og ofringer oljearbeidere har gjort opp gjennom året. Greia er bare at de har blitt tatt seriøst, veldig seriøst. HMS-en på oljeplattformer er helt ekstremt streng. Men det har ikke kommet av seg selv. Den jeg kjenner som jobber på oljeplatform har vært tillitsvalgt, og det har vært mange diskusjoner, møter og uenigheter der også. Men av en eller annen grunn er det ikke feil når disse klager på dårlige arbeidsforhold, kun når lærere gjør det. Noen vil alltid ha det bedre. Hva tenker du, at alle yrker i Norge skal ha helt like arbeidsforhold, eller er det bare lærere som ikke skal ha mulighet til hjemmekontor og avspasering? Hvorfor ikke i så fall? Anonymkode: 1eff5...7f4 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå