Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 18.44):

Det er vel ca det antallet timer de må jobbe for å kunne ta ut all avspaseringen skoleferiene tilsier.

Årsaken til at jeg lurer er at jeg jobber rett ved en stor skole i Oslo. Jeg jobber rundt femti timer i uken og bor omtrent på kontoret. Hver dag ser jeg de samme lærerne strømme til skolen mellom kl 8 og 8.30. På ettermiddagen forlater de samme lærerne skolen mellom kl 14 og 16. I perioder er det foreldremøter og da er de der et par timer lengre utover kvelden. Dette gjelder bare noen få kvelder i året.

Jeg lurer på om all den resterende arbeidstiden de må jobbe utføres hjemmefra, og er det sånn for alle? Kontrolleres dette på noen måte, altså at de arbeider alle de ekstra timene?

Anonymkode: 7646a...959

Er det en yrkesgruppe (i tillegg til helsevesenet) jeg har stor respekt for så er det lærere. Jeg har tre barn og har to barn på barneskole og ett barn (nå lærling) som har vært gjennom barneskole, ungdomskole og VGS. Jeg beundrer de for jobben de gjør, og ikke kun det faglige, men all oppfølging, foreldrekontakten og alt annet som innebærer å være lærer som å håndtere masse forskjellige barn og å iverta det psykososiale klassemiljøet. Og at de ser hvert enkelt barn på individnivå.

Et av mine barn har en fantastisk lærer som går den ekstra milen for barna og som gjør det lille ekstra for en svært krevende klasse. Overnatting på skolen i sin egen fritid er et eksempel. Jeg har stor respekt for lærerenes arbeidstid og forventer derfor ikke svar på meldinger jeg skriver på kveldstid før dagen etter. Men denne læreren både svarer og skriver meldinger på kveldstid. Så tenker at lærere fortjener hyllest og ikke mistenkeliggjøring om arbeidstid! De jobber ræva av seg og ruster våre håpefulle til voksenlivet i samarbeid med oss foreldre. 

Endret av K_mb
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror lærere at man ikke tar med seg jobb hjem i andre yrker? Hvorfor tror lærere at man ikke får jobbhenvendelser på ettermiddag og kveld i andre yrker? Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som bruker søndagen til å forberede neste uke? (og hvor mange lærere gjør dette - helt ærlig?) Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som tenker på jobb mens de lager middag og bader barna? Denne tråden er full av slike argumenter for hvorfor lærere trenger så mye ferie/avspasering. Guess what - alt dette er helt vanlig også i andre yrker.

Jeg har jobbet som lærer i 20 år, men har gått over til et annet yrke. Jeg måtte si farvel til høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og eviglang sommerferie. Har nå rett til fem ukers ferie i året som må tas ut i fellesferien.

Anonymkode: 17218...167

Du måtte vel strengt tatt ikke si farvel til noe av dette? Hvorfor sluttet du som lærer etter 20 år? Det hadde vært interessant å høre! Helt ærlig så forstår jeg ikke alt hatet og bitterheten mot lærere. Jeg vet selv hvor mye jeg jobber, og bryr meg ikke om andres arbeidstid. Jeg regner jo med at de gjør jobben sin uten at jeg følger med gjennom vinduet! Det er fordeler og ulemper i alle yrker, dedikerte folk og unnasluntrere likeså. 

Anonymkode: c7589...491

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En lærer som starter på jobb kl 0830 skal jobbe til kl 17 hver dag for å komme opp i 43 timers uke. Dette gjelder OGSÅ på fredager. Tror ikke mange lærere gjør det. Da er de godt i gang med å lage fredagstacoen.

Jeg tar helg fredag kl 15.00. Det er den ene dagen i uka jeg går rett hjem etter undervisning. Det er uker jeg ikke jobber 43 timer og det er uker jeg jobber langt over 50 timer. Læreryrket er veldig variert. Det hender jeg er ute på praksisbesøk kl 19 om kvelden, eller kl 07.30 på morgenen. Det har til og med hent at jeg har hatt sluttvurdering i praksis på lørdag fra 07.30-10.30. 

Anonymkode: 5191a...6aa

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En lærer som starter på jobb kl 0830 skal jobbe til kl 17 hver dag for å komme opp i 43 timers uke. Dette gjelder OGSÅ på fredager. Tror ikke mange lærere gjør det. Da er de godt i gang med å lage fredagstacoen.

Hvis jeg kommer på jobb kl 8.30 så hadde jeg fått sparken. Første time starter kl 8.15. Jeg pleier å være på jobb 7.15, så får jeg unna litt arbeid før første time. Pleier å jobbe til 16 hver dag, men går hjem litt før noen dager så klart. Om det f.eks er foreldremøte kl 18 og man skal rekke å hente i barnehagen og lage middag osv før det, eller man har en avtale e.l. Noen dager sitter jeg lenger enn 16. Ofte sitter jeg hjemme og jobber litt også. Lærere kan også ha hjemmekontor og være fleksible med arbeidstiden, sånn som så mange andre yrker. Hvorfor skal ikke lærere kunne være fleksible med arbeidstiden mener du?

Anonymkode: 1eff5...7f4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ingen som har hatt en 8-4 jobb og ført fleksitid skjema eller hatt elektronisk stempling, og sett på hvor vanskelig det er å jobbe seg opp noen ekstra feriedager? Jippi, jeg fått 1000 minutter i pluss, som om det løser barnepass i høstferien? 

Ingen som har kjørt forbi parkeringen til barneskolen etter klokken to, og sett at det knapt er en lærer som fremdeles står parkert der? 

Ingen som har ringt skolen, og fått høre at læreren ikke har kommet enda, eller har gått for dagen? 

Det er helt greit det, så lenge det blir prestert godt.

Ingen som har vært på en utviklingssamatale, og forsøkt å snakke om faglige utvikling til ungen sin i et eller annet fag, og læreren enten ikke har fått rapport fra en annen lærer, eller selv ikke har fått fylt ut kartleggingsskjema?

Ingen som har satt på foreldremøter og hørt prat om mobbing, og utfordrende klassemiljø, uten samtidig fremlagt en plan? Svada prat. 

Ingen som har reagert på at lekser ikke blir sjekket, ingen kommentar fra læreren på stilen som ble levert inn, ingen stor fin R over hele matteinnleveringen? Ingen 15/17 rette? Bare ingenting

Det er da man priser seg lykkelig for ikke å ha et barn med dysleksi, eller annet. Som ikke lærer seg å lese.
Du hører andre foreldre som er helt fortvilet på grunn av mangler i tilrettelegging. Kamp for rettigheter.

Så tenker man da man ser den tomme parkeringsplassen for lærere klokken ti over to, da SFO er i gang. 
Hadde du bare satt her i det minste til klokken 4. Så hadde jeg fått vite akkurat hvor flink ungen er i rettskriving. Jobben hadde kanskje vært gjort. 
Da hadde man fått et godt foreldremøte, med gode planer. Ikke bare løst prat om hvor viktig det er med skolemiljø.

Jeg tenker at vi har alt for lave forventninger til lærere. Det er temmelig svakt på innsatsen over hele linjen. Har flere barn, som har gått i ulike klasser, og ulike skoler. Noen lærere har god kontroll, er profesjonelle, arbeidsoppgavene er gjort. Andre lærere er helt håpløse. 

Jeg kan vanskelig overbevises om at den læreren som ikke stiller forberedt til utviklingsamtalen, stiller så fryktelig godt forberedt til undervisning om fotosyntesen. 

Mine unger er ute av grunnskolen nå. 
Min erfaring er at man må være oppmerksom på visse ting, og øke innsats i opplæring av egne barn, når visse varsellamper lyser.

1) Mye snakk om «utfordringer» på foreldremøte. 

2) Gir lekser, uten å rette og gi tilbakemelding. 

3) Uforberedt til utviklingssamtale.

4) Ser mye film. 

5) Har mye sykemelding. 

6) Andre foreldre klager over å ikke få hjelp til tilpasset opplæring, dysleksi etc.

Har sett en del sånne oppigjennom fordelt på de ulike ungen. Du kan være temmelig sikker på at ved de lærerene som har disse tingene, de pleier nemlig å gå sammen, er de lærerene hvis bil forlater parkeringsplassen så snart skoleklokka ringer ut for dagen.

Det er helt greit å ikke jobbe 43 timers uke, om du greier å få jobben gjort på 37,5, eller 28 timer, om du vil. Jobben derimot må gjøres.

Vil også legge til at det finnes veldig bra lærere også. De tror jeg nok jobber 43 timers uke. 

Anonymkode: d7e80...c99

Virker som du har barn som går på en skole med dårlig miljø i arbeidsstaben. Jeg leste et innlegg på en lærerside på facebook, der en stakkars nyutdannet lærer skrev omtrent det samme som deg, bare fra en lærers ståsted. Og hun var så klart helt fortvilet. Det er et ledelsesproblem og problem med økonomi, og da gir lærere fort opp. De er nok like frustrerte som foreldrene. Denne nyutdannede læreren fikk råd om å søke jobb andre steder. 

Jeg har selv jobbet på en skole hvor mange har gitt opp. Jeg hadde et årsvikariat, og ble satt i en klasse med en alvorlig mobbesak. Skolen hadde fått bot fra statsforvalter. Kontaktlærer var sykemeldt pga utbrenthet, og ingen av de andre lærerne ville jobbe i klassen. De nektet. Så de satte inn tilfeldige vikarer, og den ene avdelingslederen tok også noen timer. Kontaktlærer kom etterhvert tilbake i noen prosent stilling, men var ofte borte. Det var helt forferdelig klassemiljø, og all tid utenom undervisning ble brukt på denne mobbesaken. Det var ekstreme mengder dokumenter og møter. Foreldrene og kommunen var på hele tiden. Kontaktlærer var syk hele tiden, og avdelingsleder var jo opptatt med alt mulig annet. Ofte var jeg eneste som møtte opp på teammøter. Etterhvert ga jeg bare opp. Jeg gadd heller ikke sende med nøye rettede prøver med smilefjes og detaljerte tilbakemeldinger. For hva fikk jeg tilbake for det? Bare klager fra foreldre og kolleger som ikke gadd å samarbeide, støtte og bidra. Så hvorfor skulle jeg? Rektor slutta midt i skoleåret. Jeg jobba ut skoleåret, men gjorde ingenting ekstra og ofte mindre enn det. For jeg holdt på å bli utbrent selv. Så slutta jeg og søkte jobb andre steder. Der jeg jobber nå, og andre skoler jeg har jobbet på, gjør folk jobben sin. Men man må faktisk føle at man har noe å bidra med, at man blir verdsatt, inkludert og tatt seriøst. Og at man får støtte og hjelp når det trengs. 

Sånt er heller ikke unikt for læreryrket. Mannen min er håndtverker og har akkurat sagt opp jobben sin nettopp pga dårlig ledelse og økonomi. De blir presset fra alle hold og det er bare byråkrati hele veien. Han går på jobb for å kontrollere det andre har gjort feil, noe som ikke er jobben hans. Han blir sendt på jobb i en by 4 timer å kjøre unna fordi selskapet ikke har råd til å ansette noen der, men de tar likevel på seg oppdrag der. Andre håndtverkere gjør masse feil fordi det ikke er godt nok fokus på hms og kontroll av arbeidet. Så må mannen min og kolleger som faktisk ønsker å gjøre en god jobb, bruke masse tod på å rette opp feil etter disse. Det er mannen min som må dra til sure kunder og få kjeft fordi noen andre har gjort feil. I det siste før han sa opp, og nå i oppsigelsestiden, gjør han kjempelite. De har nektet enkelte jobber fordi det er dårlig vær (kan være farlig), selv om kunden er fly forbanna og ledelsen maser. Han deler jobber opp i flere dager så han kan dra hjem tidligere, selv om ledelsen presser på med flere oppdrag. Fordi de har dårlig økonomi og må tjene mer penger. 

Alle skjønner jo at ingen gidder å jobbe i slike miljø. Om man er lærer eller noe annet. 

Jeg tror nok at de aller, aller fleste ønsker å gjøre en god jobb i yrket sitt. Men føler man seg mest som en byrde, bare får klager eller det er så dårlige forhold at man ikke får gjort jobben sin, så er man jo sliten. 

Om det f.eks har vært mye vikarer og litt halvveis kaos i barnehagen til barnet mitt f.eks, så tenker jeg aldri at det er fordi de ansatte ikke gidder å gjøre jobben sin. Jeg har også vært innlagt på sykehus hvor mye kunne vært bedre, men jeg ser hvor hardt de som jobber der prøver... uten å få det til. Det er jo systemet det er noe galt med, ikke folka. 

Det gir jo ikke mening om alle ansatte på en skole er late fordi de selv valgte det. Det må i så fall ha vært en helt ekstrem tilfeldighet. At det bare har blitt ansatt late og giddalause lærere på samme skole... nei, det ligger nok mer bak. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke. Jeg kjenner lærere som jobber langt mindre. Og lærere som jobber mer. 

Anonymkode: 4452e...97f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er noen år siden mine barn gikk på skolen, men jeg kan fortsatt huske at jeg reagerte da vi fikk melding hjem om foreldresamtale og at denne måtte skje i "vanlig arbeidstid". Dvs mellom klokken 10 - 14. Hvor ble det da av alle disse avspasseringstimene? Da måtte altså foreldre, som ikke har slike gunstige ordninger, klare å få fri for å møte læreren i "arbeidstiden". 

Jeg kjente på det tidspunkt flere lærere, og de færreste jobbet noe særlig på ettermiddag, kveld eller helger. Og hun ene, var veldig ivrig på å fortelle oss andre om hvor mye hun jobbet i de få periodene hvor dette skjedde ( f eks hvis hun hadde prøver å rette). Da hørtes det ut som om hun gjorde dette på fritiden sin, ikke i tid hun faktisk fikk igjen i avspassering. Og det var ingen som var så sliten som henne og trengte så sårt til høstferie, påskeferie, juleferie og endeløs sommerferie. Vi andre hadde ikke noe slikt å se frem til. Bare stresset med å finne ut hvor ungene våre skulle være. For vi jobbet.

Anonymkode: 1325c...fca

Merkelig med foreldremøte i undervisningstiden??? Dette må jo være en privatskole eller noe. Hvilken kommune er dette?  Hvor var elevene når det var foreldremøte kl 10?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Merkelig med foreldremøte i undervisningstiden??? Dette må jo være en privatskole eller noe. Hvilken kommune er dette?  Hvor var elevene når det var foreldremøte kl 10?

Læreren kan jo ha plantime kl. 10. Eller friminutt? 

Skrevet

Ingen som syter og klager like mye som lærere.

Ikke har de en spesielt krevende jobb heller 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
hocane skrev (3 minutter siden):

Ikke? Jeg syns lærerjobben var sinnsykt mye mer krevende, spesielt psykisk, men også psykisk, enn elektrikerjobben jeg har nå. 

Anonymkode: 2ba13...eb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor tror lærere at man ikke tar med seg jobb hjem i andre yrker? Hvorfor tror lærere at man ikke får jobbhenvendelser på ettermiddag og kveld i andre yrker? Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som bruker søndagen til å forberede neste uke? (og hvor mange lærere gjør dette - helt ærlig?) Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som tenker på jobb mens de lager middag og bader barna? Denne tråden er full av slike argumenter for hvorfor lærere trenger så mye ferie/avspasering. Guess what - alt dette er helt vanlig også i andre yrker.

Jeg har jobbet som lærer i 20 år, men har gått over til et annet yrke. Jeg måtte si farvel til høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og eviglang sommerferie. Har nå rett til fem ukers ferie i året som må tas ut i fellesferien.

Det er ingenlærere her som har skrevet i nærheten av det du skriver. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å lage deg den virkeligheten i hode. 

Jeg hadde ikke eviglange ferier som lærer. Jeg hadde 5 uker som alle andre. Resten var avspasering.

Anonymkode: 2ba13...eb8

• Liker 3
Skrevet
hocane skrev (15 minutter siden):

Neivel? Regner med at du har jobbet i en klasse med nesten 30 elever der mange av elevene har ulike diagnoser (ADHD, autisme, dysleksi, selektiv mutisme, dyskalkuli etc) og ingen assistenter er plassert i klassen da? 

Legg til en haug med krevende foreldre i den miksen, så kan vi snakkes om et par-tre år. 👍

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (29 minutter siden):

Læreren kan jo ha plantime kl. 10. Eller friminutt? 

Hvor skal dette foreldremøtet holdes?

Friminutt? Et foreldremøte som varer i 10/15/20 min?

Hva slags skole er dette? Hvilke skoler pålegger lærere å ha foreldremøte i plantiden sin? Da skal de i så fall ha overtidsbetalt. Da må de jo ta igjen plantiden senere.

Det er satt av egne timer til foreldremøte i egen pott. Nå er det lenge siden jeg var kontaktlærer, men jeg mener vi fikk 10t som gikk til foreldremøter og møter pålagt av ledelsen. Pålagte møter når disse timene var brukt opp, utløste overtidsbetalt. Plantid kommer fra en annen pott, så den kan ikke brukes til foreldremøte sånn helt uten videre.

Dette er nok ikke vanlig. Mulig det var et hastemøte.

Skrevet
Gaia skrev (15 minutter siden):

Neivel? Regner med at du har jobbet i en klasse med nesten 30 elever der mange av elevene har ulike diagnoser (ADHD, autisme, dysleksi, selektiv mutisme, dyskalkuli etc) og ingen assistenter er plassert i klassen da? 

Legg til en haug med krevende foreldre i den miksen, så kan vi snakkes om et par-tre år. 👍

Oi,wow.

Finnes folk som jobber på farlige oljeplattformer dag og natt uansett vær og vind. Risikerer å dø på jobben. Ser ikke dem syte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler ikke på at lærere flest jobber mye! Selv om ikke gjør all jobben på skolen. Bare tenk på diverse telefonsamtaler med krevende/bekymrede/udugelige foreldre. De har ofte ikke noe bra sted å ta slike samtaler på skolen. Retting og forberedelser er vel også ofte bedre å gjøre hjemmefra enn i et felles, støyende arbeidsrom på skolen. Min mor gikk nok ikke så sent hjem fra skolen som lærer, men hun satt ofte om kveldene og ikke minst i helgene (fordi hun var ganske sliten på hverdagene) med spretting i flere timer. Jeg  tjener relativt sett en god del mer enn henne i min jobb nå, men jeg jobber sjelden eller aldri i helgene.

Anonymkode: 7836b...9e7

Skrevet
hocane skrev (23 minutter siden):

Oi,wow.

Finnes folk som jobber på farlige oljeplattformer dag og natt uansett vær og vind. Risikerer å dø på jobben. Ser ikke dem syte.

Det var ikke det jeg spurte om. Du kan sikkert noe om å være på plattform. Det kan ikke jeg, så derfor kan jeg ikke uttale meg om det. Jeg vet hvordan det er å være lærer i et krevende klasserom,  så det føler jeg at jeg kan uttale meg om.

Du uttaler deg om at det å være lærer ikke er så krevende, selv om du aldri har vært lærer. Merkelig hvor mange som bare VET ting om lærere uten at de har vært i et klasserom for å undervise, gitt. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor skal dette foreldremøtet holdes?

Friminutt? Et foreldremøte som varer i 10/15/20 min?

Hva slags skole er dette? Hvilke skoler pålegger lærere å ha foreldremøte i plantiden sin? Da skal de i så fall ha overtidsbetalt. Da må de jo ta igjen plantiden senere.

Det er satt av egne timer til foreldremøte i egen pott. Nå er det lenge siden jeg var kontaktlærer, men jeg mener vi fikk 10t som gikk til foreldremøter og møter pålagt av ledelsen. Pålagte møter når disse timene var brukt opp, utløste overtidsbetalt. Plantid kommer fra en annen pott, så den kan ikke brukes til foreldremøte sånn helt uten videre.

Dette er nok ikke vanlig. Mulig det var et hastemøte.

Regner med at den som skrev det som ble sitert snakket om en utviklingssamtale. Disse bruker normalt å ta 30 minutter hvis det ikke er snakk om elever med atferd/ diagnoser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (På 22.8.2025 den 22.00):

Driver du med kameraovervåkning, i og med at du vet om flere som ikke jobber hjemme? 

Hvis du ikke jobber mer enn dette, er du muligens av typen som snur bunken, gir svært lite tilbakemelding til elevene dine, og ikke sprer rundt deg med kreative undervisningsopplegg for å engasjere elevene dine. 

Jobber du i grunnskole eller på vgs?

Nei, dette har de sagt til meg selv. Vet kun om de som selv sier det. De andre vet jeg ikke noe om. Og vet som sagt at dette ikke gjelder alle. Men må jo stole på det de sier, når de selv sier de ikke jobber hjemme.

Anonymkode: c51e5...df9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en lærer som gav seg i protest for det var så harde dager. Så hun skaffet seg en annen vanlig jobb. 5 måneder ut i ny jobb orket hun ikke mere. Ble utslitt mer enn noen gang og har vært sykmeldt i snart ett år.

Planen er å arbeidsavklaring eller lærer igjen.

Anonymkode: 2e47b...d22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjenner en lærer som gav seg i protest for det var så harde dager. Så hun skaffet seg en annen vanlig jobb. 5 måneder ut i ny jobb orket hun ikke mere. Ble utslitt mer enn noen gang og har vært sykmeldt i snart ett år.

Da ligger det jo noe annet bak. En får ikke arbeidsavklaringspenger for at man ikke orker en annen jobb. 

Jeg har en del diagnoser som gjør at jeg ikke fungerer så godt som sykepleier lenger. Jeg klarer å stå 100% i lærerjobben, fordi den er variert, jeg har en viss flexitid, Jeg kan i større grad jobbe i mitt tempo, ta noen korte dager for å jobbe inn kveld/helg. Ikke minst gir skoleferiene det avbrekket jeg trenger for å hente meg inn. Dermed har jeg lite sykefravær.

Jeg er av de som absolutt jobber mine 43 timer, men ingen uke er lik. I terminprøveukene før jul og eksamensukene før sommerferien jobber jeg gjerne 50-60 timer, dette medfører at jeg ofte starter feriene med å være syk. Andre uker, jobber jeg kun tilstedeværelsestiden min. 

Anonymkode: 5191a...6aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Kjenner ei som rømte over fra lærer til PPT. Gikk ti mnd så var hun tilbake i lærerjobb igjen..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...