RedBull91 Skrevet 22. august #121 Skrevet 22. august Tvilsomt. Da jeg gikk på vgs var det i hvert fall to lærer som ikke leverte tilbake prøver og innleveringer ved flere anledninger. H*n ene sa til og med at han holdt på å søke andre jobber ganske tidlig i skoleåret!.
AnonymBruker Skrevet 23. august #122 Skrevet 23. august Gaia skrev (8 timer siden): Driver du med kameraovervåkning, i og med at du vet om flere som ikke jobber hjemme? Hvis du ikke jobber mer enn dette, er du muligens av typen som snur bunken, gir svært lite tilbakemelding til elevene dine, og ikke sprer rundt deg med kreative undervisningsopplegg for å engasjere elevene dine. Jobber du i grunnskole eller på vgs? Jobber på en ganske stor VGS med både yrkesfag og studiespesialisering. Jeg snur bunken en del, ja, men jeg bruker også tid på å lage nye undervisningsopplegg. Det jeg opplever ikke fungerer bra, må justeres eller erstattes med noe annet. Jeg gjør også justeringer om jeg mistenker at et opplegg ikke vil fungere spesielt bra i en (ny) klasse. Elevene får to-tre tilbakemeldinger i hvert fag hvert halvår. Anonymkode: fdd93...44b
AnonymBruker Skrevet 23. august #123 Skrevet 23. august Jeg jobbet som lærer et par år (er egentlig førskolelærer, men fikk jobb som klasselærer ifm flytting) Jeg jobbet ikke 43 timer hele tiden, men det var en god del kveldsarbeid. Man får forberedelsestid for de timene man skal undervise og så kommer elevarbeidene i tillegg. Og så kommer jokeren som heter foreldre, og det kan ta 1 time i uka og det kan ta 15 timer i uka. Så regnet på et helt år ville jeg kanskje jobbet 43 timer i snitt? Trivdes uansett ikke som lærer. Ensomt yrke som får sykt mye dritt. Liker meg bedre i barnehagen, så gikk tilbake dit da det åpnet seg en stilling. Anonymkode: 8ce5a...e1f
AnonymBruker Skrevet 23. august #124 Skrevet 23. august Ingen som har hatt en 8-4 jobb og ført fleksitid skjema eller hatt elektronisk stempling, og sett på hvor vanskelig det er å jobbe seg opp noen ekstra feriedager? Jippi, jeg fått 1000 minutter i pluss, som om det løser barnepass i høstferien? Ingen som har kjørt forbi parkeringen til barneskolen etter klokken to, og sett at det knapt er en lærer som fremdeles står parkert der? Ingen som har ringt skolen, og fått høre at læreren ikke har kommet enda, eller har gått for dagen? Det er helt greit det, så lenge det blir prestert godt. Ingen som har vært på en utviklingssamatale, og forsøkt å snakke om faglige utvikling til ungen sin i et eller annet fag, og læreren enten ikke har fått rapport fra en annen lærer, eller selv ikke har fått fylt ut kartleggingsskjema? Ingen som har satt på foreldremøter og hørt prat om mobbing, og utfordrende klassemiljø, uten samtidig fremlagt en plan? Svada prat. Ingen som har reagert på at lekser ikke blir sjekket, ingen kommentar fra læreren på stilen som ble levert inn, ingen stor fin R over hele matteinnleveringen? Ingen 15/17 rette? Bare ingenting Det er da man priser seg lykkelig for ikke å ha et barn med dysleksi, eller annet. Som ikke lærer seg å lese. Du hører andre foreldre som er helt fortvilet på grunn av mangler i tilrettelegging. Kamp for rettigheter. Så tenker man da man ser den tomme parkeringsplassen for lærere klokken ti over to, da SFO er i gang. Hadde du bare satt her i det minste til klokken 4. Så hadde jeg fått vite akkurat hvor flink ungen er i rettskriving. Jobben hadde kanskje vært gjort. Da hadde man fått et godt foreldremøte, med gode planer. Ikke bare løst prat om hvor viktig det er med skolemiljø. Jeg tenker at vi har alt for lave forventninger til lærere. Det er temmelig svakt på innsatsen over hele linjen. Har flere barn, som har gått i ulike klasser, og ulike skoler. Noen lærere har god kontroll, er profesjonelle, arbeidsoppgavene er gjort. Andre lærere er helt håpløse. Jeg kan vanskelig overbevises om at den læreren som ikke stiller forberedt til utviklingsamtalen, stiller så fryktelig godt forberedt til undervisning om fotosyntesen. Mine unger er ute av grunnskolen nå. Min erfaring er at man må være oppmerksom på visse ting, og øke innsats i opplæring av egne barn, når visse varsellamper lyser. 1) Mye snakk om «utfordringer» på foreldremøte. 2) Gir lekser, uten å rette og gi tilbakemelding. 3) Uforberedt til utviklingssamtale. 4) Ser mye film. 5) Har mye sykemelding. 6) Andre foreldre klager over å ikke få hjelp til tilpasset opplæring, dysleksi etc. Har sett en del sånne oppigjennom fordelt på de ulike ungen. Du kan være temmelig sikker på at ved de lærerene som har disse tingene, de pleier nemlig å gå sammen, er de lærerene hvis bil forlater parkeringsplassen så snart skoleklokka ringer ut for dagen. Det er helt greit å ikke jobbe 43 timers uke, om du greier å få jobben gjort på 37,5, eller 28 timer, om du vil. Jobben derimot må gjøres. Vil også legge til at det finnes veldig bra lærere også. De tror jeg nok jobber 43 timers uke. Anonymkode: d7e80...c99 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #125 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 18.44): I perioder er det foreldremøter og da er de der et par timer lengre utover kvelden. Det er noen år siden mine barn gikk på skolen, men jeg kan fortsatt huske at jeg reagerte da vi fikk melding hjem om foreldresamtale og at denne måtte skje i "vanlig arbeidstid". Dvs mellom klokken 10 - 14. Hvor ble det da av alle disse avspasseringstimene? Da måtte altså foreldre, som ikke har slike gunstige ordninger, klare å få fri for å møte læreren i "arbeidstiden". Jeg kjente på det tidspunkt flere lærere, og de færreste jobbet noe særlig på ettermiddag, kveld eller helger. Og hun ene, var veldig ivrig på å fortelle oss andre om hvor mye hun jobbet i de få periodene hvor dette skjedde ( f eks hvis hun hadde prøver å rette). Da hørtes det ut som om hun gjorde dette på fritiden sin, ikke i tid hun faktisk fikk igjen i avspassering. Og det var ingen som var så sliten som henne og trengte så sårt til høstferie, påskeferie, juleferie og endeløs sommerferie. Vi andre hadde ikke noe slikt å se frem til. Bare stresset med å finne ut hvor ungene våre skulle være. For vi jobbet. Anonymkode: 1325c...fca 4
AnonymBruker Skrevet 23. august #126 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er noen år siden mine barn gikk på skolen, men jeg kan fortsatt huske at jeg reagerte da vi fikk melding hjem om foreldresamtale og at denne måtte skje i "vanlig arbeidstid". Dvs mellom klokken 10 - 14. Hvor ble det da av alle disse avspasseringstimene? Da måtte altså foreldre, som ikke har slike gunstige ordninger, klare å få fri for å møte læreren i "arbeidstiden". Jeg kjente på det tidspunkt flere lærere, og de færreste jobbet noe særlig på ettermiddag, kveld eller helger. Og hun ene, var veldig ivrig på å fortelle oss andre om hvor mye hun jobbet i de få periodene hvor dette skjedde ( f eks hvis hun hadde prøver å rette). Da hørtes det ut som om hun gjorde dette på fritiden sin, ikke i tid hun faktisk fikk igjen i avspassering. Og det var ingen som var så sliten som henne og trengte så sårt til høstferie, påskeferie, juleferie og endeløs sommerferie. Vi andre hadde ikke noe slikt å se frem til. Bare stresset med å finne ut hvor ungene våre skulle være. For vi jobbet. Anonymkode: 1325c...fca Og vinterferie.. Anonymkode: 17218...167 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #127 Skrevet 23. august En lærer som starter på jobb kl 0830 skal jobbe til kl 17 hver dag for å komme opp i 43 timers uke. Dette gjelder OGSÅ på fredager. Tror ikke mange lærere gjør det. Da er de godt i gang med å lage fredagstacoen. Anonymkode: 17218...167 2
Prelunia Skrevet 23. august #128 Skrevet 23. august Jeg er lærer, og kontaktlærer til 27 stk, vet at jeg jobber de timene jeg skal. Inntrykket er at de fleste av mine kollegaer også gjør det- men det er selfølgelig også en del som gjør så lite som mulig. Kommer 2 minutter før undervisning, kopierer andres opplegg, er tolærer i klassrom - men bare står bakerst i klasserommet og gjør så lite som mulig selv om det brenner osv. Uansett så tror jeg jo det er sånn i det fleste yrker , at noen gjør så lite som mulig. 3
AnonymBruker Skrevet 23. august #129 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 18.51): Samme her. Jobber i administrasjonen/på kontoret. Tror aldri lærerne jobber så mye som de gir uttrykk for. 2 + 2 er fortsatt 4 så hvor mye må en mattelærer jobbe utenom undervisning ? Og hvorfor må jeg, kontordama begynne timer og avslutte timer fordi læreren er opptatt med private ærend ? De kommer sent og går tidlig. Og så ser du på SoMe at de jobber ikke hjemme, nei da er de på fjelltur eller sosiale arrangement etter jobb... Provoserende Anonymkode: 1014c...6e8 Kontordame, du verden. Det er noen år siden jeg hørte om en slik. Troverdigheten din er ikke akkurat høy. Du får sladre om dine kolleger til overlæreren da, så kan disse frøknene og skolelærerene få høre det. Så har du kanskje noen venninner som er barnehagetanter eller sykesøstre, de vil sikkert gjerne høre om dette som provoserer deg så veldig. Anonymkode: b2114...d2b 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august #130 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 18.51): Samme her. Jobber i administrasjonen/på kontoret. Tror aldri lærerne jobber så mye som de gir uttrykk for. 2 + 2 er fortsatt 4 så hvor mye må en mattelærer jobbe utenom undervisning ? Og hvorfor må jeg, kontordama begynne timer og avslutte timer fordi læreren er opptatt med private ærend ? De kommer sent og går tidlig. Og så ser du på SoMe at de jobber ikke hjemme, nei da er de på fjelltur eller sosiale arrangement etter jobb... Provoserende Anonymkode: 1014c...6e8 Selv med 43 arbeidstimer i snitt pr. uke, er det tid til å gå på tur og være sosial. Det er ikke slik at lærerne må jobbe hjemmefra hver eneste kveld og helg for å komme opp i det timetallet. Anonymkode: a8de7...136 1 1
Gaia Skrevet 23. august #131 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En lærer som starter på jobb kl 0830 skal jobbe til kl 17 hver dag for å komme opp i 43 timers uke. Dette gjelder OGSÅ på fredager. Tror ikke mange lærere gjør det. Da er de godt i gang med å lage fredagstacoen. Anonymkode: 17218...167 Nei, det skal hen ikke. På vår skole jobber alle fra 8 -15 hver dag. Vi kan gå kl. 14.15 på fredager, men det er det de færreste som gjør. Det betyr at vi er på jobb nesten like lenge som vanlige arbeidstagere som jobber fra 8-15.30. Her er det da altså snakk om 2.5 timer pr. uke som vi ikke er til stede like lenge som dere andre. MEN de aller fleste tar med seg arbeid hjem, og det er også mange som er på jobb på søndager for å få forberedt det de skal til neste uke. Jeg greier ikke å sitte i et rom med 20 andre der jeg skal se over bøker og høre på innleste lekser for å gi tilbakemelding. Sånt tar jeg med meg hjem. Det jeg også tar med meg hjem er telefonen. De første meldingene ligger allerede klare når jeg står opp kl. 06.45 om morgenen, mens de andre kommer jevnt og trutt mellom kl. 7 og 8.30. Jeg får også telefoner og meldinger mellom kl. 14 og 22, samt at jeg gjerne tar noen telefoner mellom 17 og 20. Jeg kan også risikere å få telefoner og meldinger på søndagskveldene. Hvis dette gjør deg så misunnelig at du må skrive på denne måten, så foreslår jeg at du prøver deg som kontaktlærer i grunnskolen et par år. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ingen som har hatt en 8-4 jobb og ført fleksitid skjema eller hatt elektronisk stempling, og sett på hvor vanskelig det er å jobbe seg opp noen ekstra feriedager? Jippi, jeg fått 1000 minutter i pluss, som om det løser barnepass i høstferien? Ingen som har kjørt forbi parkeringen til barneskolen etter klokken to, og sett at det knapt er en lærer som fremdeles står parkert der? Ingen som har ringt skolen, og fått høre at læreren ikke har kommet enda, eller har gått for dagen? Det er helt greit det, så lenge det blir prestert godt. Ingen som har vært på en utviklingssamatale, og forsøkt å snakke om faglige utvikling til ungen sin i et eller annet fag, og læreren enten ikke har fått rapport fra en annen lærer, eller selv ikke har fått fylt ut kartleggingsskjema? Ingen som har satt på foreldremøter og hørt prat om mobbing, og utfordrende klassemiljø, uten samtidig fremlagt en plan? Svada prat. Ingen som har reagert på at lekser ikke blir sjekket, ingen kommentar fra læreren på stilen som ble levert inn, ingen stor fin R over hele matteinnleveringen? Ingen 15/17 rette? Bare ingenting Det er da man priser seg lykkelig for ikke å ha et barn med dysleksi, eller annet. Som ikke lærer seg å lese. Du hører andre foreldre som er helt fortvilet på grunn av mangler i tilrettelegging. Kamp for rettigheter. Så tenker man da man ser den tomme parkeringsplassen for lærere klokken ti over to, da SFO er i gang. Hadde du bare satt her i det minste til klokken 4. Så hadde jeg fått vite akkurat hvor flink ungen er i rettskriving. Jobben hadde kanskje vært gjort. Da hadde man fått et godt foreldremøte, med gode planer. Ikke bare løst prat om hvor viktig det er med skolemiljø. Jeg tenker at vi har alt for lave forventninger til lærere. Det er temmelig svakt på innsatsen over hele linjen. Har flere barn, som har gått i ulike klasser, og ulike skoler. Noen lærere har god kontroll, er profesjonelle, arbeidsoppgavene er gjort. Andre lærere er helt håpløse. Jeg kan vanskelig overbevises om at den læreren som ikke stiller forberedt til utviklingsamtalen, stiller så fryktelig godt forberedt til undervisning om fotosyntesen. Mine unger er ute av grunnskolen nå. Min erfaring er at man må være oppmerksom på visse ting, og øke innsats i opplæring av egne barn, når visse varsellamper lyser. 1) Mye snakk om «utfordringer» på foreldremøte. 2) Gir lekser, uten å rette og gi tilbakemelding. 3) Uforberedt til utviklingssamtale. 4) Ser mye film. 5) Har mye sykemelding. 6) Andre foreldre klager over å ikke få hjelp til tilpasset opplæring, dysleksi etc. Har sett en del sånne oppigjennom fordelt på de ulike ungen. Du kan være temmelig sikker på at ved de lærerene som har disse tingene, de pleier nemlig å gå sammen, er de lærerene hvis bil forlater parkeringsplassen så snart skoleklokka ringer ut for dagen. Det er helt greit å ikke jobbe 43 timers uke, om du greier å få jobben gjort på 37,5, eller 28 timer, om du vil. Jobben derimot må gjøres. Vil også legge til at det finnes veldig bra lærere også. De tror jeg nok jobber 43 timers uke. Anonymkode: d7e80...c99 Wow. Du må virkelig ha vært veldig uheldig med skolen(e) til ungene dine. Jeg vil tro at det avhenger av skolens muligheter for å ha rom til lærere som avgjør om de blir på skolen eller ikke. Jeg hadde helst blitt igjen for å slippe å ta med meg arbeid hjem, men det er ikke tid nok til å få gjort alt før jeg må ha middag, så jeg jobber gjerne en time eller to på ettermiddagen før det blir TV på kvelden. Folk ringer for øvrig ikke skolen lenger, så det må være veldig lenge siden du hadde barn på skolen. Foreldre ringer direkte til læreren.
AnonymBruker Skrevet 23. august #132 Skrevet 23. august Gaia skrev (8 minutter siden): Nei, det skal hen ikke. På vår skole jobber alle fra 8 -15 hver dag. Vi kan gå kl. 14.15 på fredager, men det er det de færreste som gjør. Det betyr at vi er på jobb nesten like lenge som vanlige arbeidstagere som jobber fra 8-15.30. Her er det da altså snakk om 2.5 timer pr. uke som vi ikke er til stede like lenge som dere andre. MEN de aller fleste tar med seg arbeid hjem, og det er også mange som er på jobb på søndager for å få forberedt det de skal til neste uke. Jeg greier ikke å sitte i et rom med 20 andre der jeg skal se over bøker og høre på innleste lekser for å gi tilbakemelding. Sånt tar jeg med meg hjem. Det jeg også tar med meg hjem er telefonen. De første meldingene ligger allerede klare når jeg står opp kl. 06.45 om morgenen, mens de andre kommer jevnt og trutt mellom kl. 7 og 8.30. Jeg får også telefoner og meldinger mellom kl. 14 og 22, samt at jeg gjerne tar noen telefoner mellom 17 og 20. Jeg kan også risikere å få telefoner og meldinger på søndagskveldene. Hvis dette gjør deg så misunnelig at du må skrive på denne måten, så foreslår jeg at du prøver deg som kontaktlærer i grunnskolen et par år. Wow. Du må virkelig ha vært veldig uheldig med skolen(e) til ungene dine. Jeg vil tro at det avhenger av skolens muligheter for å ha rom til lærere som avgjør om de blir på skolen eller ikke. Jeg hadde helst blitt igjen for å slippe å ta med meg arbeid hjem, men det er ikke tid nok til å få gjort alt før jeg må ha middag, så jeg jobber gjerne en time eller to på ettermiddagen før det blir TV på kvelden. Folk ringer for øvrig ikke skolen lenger, så det må være veldig lenge siden du hadde barn på skolen. Foreldre ringer direkte til læreren. Men hvordan får du dette til å gå opp? 43 timer delt på fem ukedager gir 8,6 timer per dag. Har forøvrig selv vært lærer, og ikke en kjeft satt til kl 17 for å si det sånn. Særlig ikke på fredager. Anonymkode: 17218...167 2
Hareena Skrevet 23. august #133 Skrevet 23. august Jeg tror nye lærere jobber mer og erfarne mindre, men jeg synes jobben er viktigere enn å regne time for time. Heia alle lærere! 3
AnonymBruker Skrevet 23. august #134 Skrevet 23. august Hvorfor tror lærere at man ikke tar med seg jobb hjem i andre yrker? Hvorfor tror lærere at man ikke får jobbhenvendelser på ettermiddag og kveld i andre yrker? Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som bruker søndagen til å forberede neste uke? (og hvor mange lærere gjør dette - helt ærlig?) Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som tenker på jobb mens de lager middag og bader barna? Denne tråden er full av slike argumenter for hvorfor lærere trenger så mye ferie/avspasering. Guess what - alt dette er helt vanlig også i andre yrker. Jeg har jobbet som lærer i 20 år, men har gått over til et annet yrke. Jeg måtte si farvel til høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og eviglang sommerferie. Har nå rett til fem ukers ferie i året som må tas ut i fellesferien. Anonymkode: 17218...167 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #135 Skrevet 23. august Jeg jobbet som lærer i VGS i tre år før jeg byttet jobb. Jobbet ca. 30 timer i uka. Noen uker 20-25 timer, og noen uker 40-45 timer. Jeg synes jobben var godt betalt, interessant, og ikke veldig krevende. Men det er sannsynligvis verre nå. Særlig i Grunnskolen og i innvandrertette områder. Anonymkode: 959bd...51c
AnonymBruker Skrevet 23. august #136 Skrevet 23. august SPOCA skrev (På 19.8.2025 den 19.53): All avspaseringen vi har? Den er ikke noe mer enn at den tilsvarer en som jobber 37,5 timer uke. Og de har gjerne overtidsbetaling. Eller lønn som tilsvarer. Min mann med hjemmekontor kan velge selv overtidsbetaling eller å ta ut fri i tillegg til full lønn. Han har altså mye mer tilsvarende avspasering enn det jeg har. Det er ikke vanlig med overtidsbetaling i det offentlige. Vi får avspasering, men vi jobber til gjengjeld mye. Jeg forstår ikke behovet ditt for å trykke ned andre grupper for å få frem hvor hardt du mener lærere jobber. Kan ikke begge deler være sant samtidig? At lærere jobber mye og flere andre yrkesgrupper jobber og mye? Anonymkode: 7fd0f...656 6 1
Gaia Skrevet 23. august #137 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men hvordan får du dette til å gå opp? 43 timer delt på fem ukedager gir 8,6 timer per dag. Har forøvrig selv vært lærer, og ikke en kjeft satt til kl 17 for å si det sånn. Særlig ikke på fredager. Anonymkode: 17218...167 Hvor har jeg skrevet at vi sitter til kl. 17 på fredager? Noen dager jobber jeg en time med retting og tilbakemeldinger til elever, noen dager to, og andre tre. Samt en søndag i ny og ne. I snitt blir det nok 43 timer i uka når jeg teller med alle tapte matpauser, alle vurderinger som skal skrives innen fristen, alle sms og telefonsamtaler til og fra foreldre, alle utviklingssamtaler, møtene med BUP, PPT, foreldre etc, etc. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor tror lærere at man ikke tar med seg jobb hjem i andre yrker? Hvorfor tror lærere at man ikke får jobbhenvendelser på ettermiddag og kveld i andre yrker? Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som bruker søndagen til å forberede neste uke? (og hvor mange lærere gjør dette - helt ærlig?) Hvorfor tror lærere at de er eneste yrkesgruppe som tenker på jobb mens de lager middag og bader barna? Denne tråden er full av slike argumenter for hvorfor lærere trenger så mye ferie/avspasering. Guess what - alt dette er helt vanlig også i andre yrker. Jeg har jobbet som lærer i 20 år, men har gått over til et annet yrke. Jeg måtte si farvel til høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og eviglang sommerferie. Har nå rett til fem ukers ferie i året som må tas ut i fellesferien. Anonymkode: 17218...167 Hvilke yrkesgrupper, andre enn selvstendig næringsdrivende (her tenker jeg at leger, fysioterapeuter etc. er selvstendig næringsdrivende; noe mange er), bruker søndager til å forberede seg til neste uke, tenker du? 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #138 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingen som har kjørt forbi parkeringen til barneskolen etter klokken to, og sett at det knapt er en lærer som fremdeles står parkert der? .... Så tenker man da man ser den tomme parkeringsplassen for lærere klokken ti over to, da SFO er i gang. Hadde du bare satt her i det minste til klokken 4. Så hadde jeg fått vite akkurat hvor flink ungen er i rettskriving. Jobben hadde kanskje vært gjort. Anonymkode: d7e80...c99 Hva er poenget ditt? At forberedelser må gjøres på skolen vegg i vegg med bråket fra SFO? At lærere må holde seg med bil? (Vi har gått eksplisitt beskjed fra vår ledelse om å unnå bil med mindre vi må hente/levere i barnehagen) Anonymkode: 894ff...f26 4
SPOCA Skrevet 23. august #139 Skrevet 23. august (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke vanlig med overtidsbetaling i det offentlige. Vi får avspasering, men vi jobber til gjengjeld mye. Jeg forstår ikke behovet ditt for å trykke ned andre grupper for å få frem hvor hardt du mener lærere jobber. Kan ikke begge deler være sant samtidig? At lærere jobber mye og flere andre yrkesgrupper jobber og mye? Anonymkode: 7fd0f...656 Trykket ned andre? Har jeg aldeles ikke gjort. Det er deg i så fall. Det er helt vanlig med overtidsbetaling i det offentlige. Min mor som har jobbet i helsevesenet i en årrekke fikk f.eks alltid overtidsbetaling. Så skal det sies at det en del grupper som ikke får overtidsbetalt innen det offentlige. Det opplevde min mor da hun gikk over til administrasjon innen helse i det offentlige. Der fikk hun kun ut dette som avspasering. Problemet at det aldri var egentlig rom for det. OG det er ALDRI greit at man ikke får overtidsbetaling og/eller avspasering når man egentlig har krav på det. Hun meldte da avvik på dette, som man bør gjøre. Tror du virkelig jeg setter yrker opp mot hverandre? Jeg jobbet mange år i finansbransjen/it-bransjen, jeg vet hvordan det er å jobbe 60 timer overtid hver måned, og hvor elendig uttelling jeg fikk for det. Allikevel var de jobbene virkelig ingenting sammenlignet med læreryrket. Så du tar feil. Jeg mener at man skal ha overtid når man jobber overtid, lærere skal ikke ha dårlig samvittighet for avspasering, og det er mange yrkesgrupper som burde hatt mye bedre avtaler og vilkår. Hvorfor kan ikke jeg få forsvare lærernes situasjon uten at det liksom er et angrep på andre? Det er det ikke. Jeg tenker du kan holde tankene om hva du tror jeg mener for deg selv. Jeg har stor omtanke for veldig mange, skal jeg si deg. Det er også derfor foresatte i min kontaktgruppe også setter pris på meg - jeg vet at det kan være stressende for alenemoren å ha utviklingssamtaler i x tidspunkt, ergo flytter jeg tidspunkt for samtalen der det passer best for henne, selv om det kan bety sen tid for meg. Eller legen eller sykepleieren som jobber nattevakt, og vil bare få gjort det tidlig etter skiftet, sånn at de kan gå hjem og sove. Jeg forstår meget godt at jeg er heldig på mange måter, og på andre områder ikke nødvendigvis. Det er ikke svart-hvitt. Endret 23. august av SPOCA 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #140 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 20.14): Problemer med rekruttering kan dere legge på dere selv og fagforeningene deres som hele tiden snakker jobben deres ned Anonymkode: 4bfc8...0d8 Du synes man skal lyve om jobben, selv om det er et oppriktig problem at en stor del av de nyansatte blir sykmeldt det første året (ikke bare på min arbeidsplass altså). Ingen ante noe om hvor tøff jobben var. Men så synes du likevel man ikke skal være ærlig om hvordan jobben er? Jeg elsker jobben, men det blir en livsstil, for man får ikke overskudd til mye annet. Anonymkode: 8b458...f7f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå