AnonymBruker Skrevet 20. august #101 Skrevet 20. august Mannen min er lærer på barneskole. Hvis han går etter undervisning på fredag må han ta det igjen (planlegging, retting) i helgen. Ellers er han stort sett på jobb fra 8.15-15.30 utenom foreldremøter, avslutninger etc. Utviklingssamtaler tar han i ordinær arbeidstid. Anonymkode: b2cf6...04f 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #102 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg lurer på om all den resterende arbeidstiden de må jobbe utføres hjemmefra, og er det sånn for alle? Kontrolleres dette på noen måte, altså at de arbeider alle de ekstra timene? Den tiden styrer vi heldigvis selv. Anonymkode: aaa5f...c70 1 1
Kålrota Skrevet 20. august #103 Skrevet 20. august Vi er to lærere i huset, begge på vgs. En liker best å jobbe på kontoret og er der fra 8-15.30 hver dag, den andre jobber best hjemme i tiden hvor det ikke er undervisning. Begge må jobbe noen kvelder og helger for å holde tritt. 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #104 Skrevet 20. august Bare et spørsmål her, fra en som ikke er lærer og sikkert ikke har peiling - men er det ikke forskjell på hvilket trinn man er lærer for, hvor mye arbeid man har? Jeg ser jo for meg at å være lærer på ungdomsskolen eller vgs faglig må være mer jobb enn for eks. de første årene på barneskolen? Både når det gjelder å legge opp undervisning og ikke minst rette prøver, innleveringer og vurderinger ift fag? Ser også for meg at når det gjelder ikke-faglige ting som tar mye tid vil kanskje ungdomsskoleelever stort sett være mer jobb enn yngre og eldre elever? Det må jo være totalt forskjellig ift hva man trenger tid på ift ulike alderstrinn? De eldre elevene har som regel flere skoletimer også, så da skulle man jo tro lærerne hadde mer tid å jobbe med andre ting innenfor "normal" arbeidstid enn de som har skoletimer frem til halv fire for eks? Anonymkode: 9fc92...488 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #105 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare et spørsmål her, fra en som ikke er lærer og sikkert ikke har peiling - men er det ikke forskjell på hvilket trinn man er lærer for, hvor mye arbeid man har? Jeg ser jo for meg at å være lærer på ungdomsskolen eller vgs faglig må være mer jobb enn for eks. de første årene på barneskolen? Både når det gjelder å legge opp undervisning og ikke minst rette prøver, innleveringer og vurderinger ift fag? Ser også for meg at når det gjelder ikke-faglige ting som tar mye tid vil kanskje ungdomsskoleelever stort sett være mer jobb enn yngre og eldre elever? Det må jo være totalt forskjellig ift hva man trenger tid på ift ulike alderstrinn? De eldre elevene har som regel flere skoletimer også, så da skulle man jo tro lærerne hadde mer tid å jobbe med andre ting innenfor "normal" arbeidstid enn de som har skoletimer frem til halv fire for eks? Anonymkode: 9fc92...488 Det varierer VELDIG. Både fra trinn til trinn og mellom fag. Om man er faglærer eller kontaktlærer. Det kommer også an på hvor skolen ligger, hvor mange elever man har og om man f.eks har tolærersystem eller ikke. I noen kommuner bruker de mye penger på skole og kan dermed ansette f.eks flere assistenter, i kommuner som ikke prioriterer skole kan det bli mer jobb på lærerne. På ungdomsskolen er det mye mer retting i de fleste fag. På barneskolen er det kartlegginger i norsk, matte og engelsk. Færre prøver, og i noen fag er det ingen prøver. Men det er MYE arbeid med det sosiale på barneskolen. Jeg vil tro det er mer enn på ungdomsskolen, men det kommer helt an på. Jeg underviser stort sett i K&H og engelsk. Jeg er ikke kontaktlærer. Jeg legger ikke opp til mye prøver i engelsk, fordi jeg ønsker å prioritere K&H. Jeg bruker mye tid på å lage eksempler og gode undervisningsopplegg, jeg gjør innkjøp, jeg lager skriftlige tilbakemeldinger til elevene, jeg lager utstillinger, og jeg hjelper andre lærere med bestillinger, sløyden, keramikkovnen, gir dem tips til undervisningsopplegg og lærer bort teknikker. Folk tror jeg ikke gjør noenting på jobben, fordi faget har et rykte på seg om å være et "kosefag" hvor elevene bare ser på Øisteins Blyant. Men det er MYE jobb om man gjør det seriøst. Jeg var kontaktlærer noen år, og da var det helt annerledes: foreldremøter, utviklingssamtaler, møter med bup, ppt, ressursteam, foreldre, barnevern, mobbesaker, myyyyye telefoner hjem, samtale med elever, konfliktløsing, kurs (f.eks om man har elev med epilepsi), dokumentasjon; pedagogiske rapporter, iop, tiltaksplaner, vurderinger osv. På noen skoler er det spesialpedagog som skriver iop, på noen skoler er det lærerne. Det er ikke likt noen steder, og det er ikke likt for kolleger på samme skole. Noen sluntrer også unna, jeg har en sånn kollega selv. Men det er mye klager fra både elever og foreldre på undervisningen til denne læreren. Jeg har også opplevd å stille til teammøte hvor jeg er den eneste som møter opp. Og da ønsker ikke jeg å ha det på meg at jeg sluntrer unna, når det er kollegene mine som gjør det og det kanskje er lett å se fordi de velger å gå på fjelltur i stedet og legge ut på sosiale medier. Men ofte skjer sånt om arbeidsmiljøet på en skole ikke er bra. Eller at ledelsen ikke er tydelig nok og ikke setter nok krav. Jeg jobbet et sted med dårlig miljø blant lærerne en gang. En håndfull prøvde, men mange var negative og det ble mye "skulk". Mange sykemeldte. Mange vikarer. Det var jo mange grunner til hvorfor det hadde blitt sånn, det ble jo ikke sånn ut av det blå. Men mye handler om manglende tillit til lærerne og dårlig prioritering av skole og skoleøkonomi. Og da ligger problemet hos kommunen, ikke den enkelte lærer. Der jeg jobber nå, kan vi ha noen som sluntrer litt unna. Men de fleste gjør jobben sin og mer enn det. Men jeg syns ledelsen legger litt for mye på lærerne. Vi får bestemme for mye selv. Jeg ser at oss litt "eldre" som har jobbet noen år og har jobbet på flere skoler, tar mye ansvar og gjør jobben vår. Mens de unge og gjerne nyutdanna som ikke har erfaring fra andre steder, fort tar enkle utveier. For mange av de har det bitt dem i rævva senere i form av dårlig klassemiljø eller dårlige faglige resultater hos elevene. Så noen har jo heldigvis skjerpet seg etter det. Eller ledelsen har innsett at de må stramme inn. Men jeg har også jobbet på en skole med godt miljø både hos lærere og elever, og hvor alle lærerne tok ansvar og gjorde jobben sin. Det var min første jobb og jeg er glad for at jeg lærte meg å bli lærer i et slikt miljø. Dette var en rik kommune som prioriterte skole. Vi hadde ofte tolærer. Men skolen ligger også i et område med bemidlede familier. Nå jobber jeg på en byskole og vi har mange innvandrerbarn, mange med traumer, vi har barn fra lavinntekstfamilier, flere barnevernssaker enn jeg har opplevd på tidligere jobber osv. Så det er MYE å jobbe med sosialt. Ofte tar jeg meg i å savne den første jobben jeg hadde, for det var mye fredeligere der. Men sånn er det jo på alle andre arbeidsplasser også. Ingen arbeidsplasser er like, de kan ha god eller dårlig økonomi, arbeidsmiljø osv. Det kommer så mye an på... Anonymkode: 1eff5...7f4 2
Knirke Skrevet 20. august #106 Skrevet 20. august Det jeg lurer på hvorfor det er så mange ikke-lærere som teller lærernes arbeidstimer. Har dere ikke noe bedre å gjøre? Det er ingen universal lov som sier at alle ansatte i 100% stillinger skal jobbe så og så mange timer i døgnet, i uka og i året (for en typisk A4 jobb så er vel tallene 7,5, 37,5 og 1958). Ikke alle yrker passer inn i denne rammen. Noen jobber også mer effektivt enn andre. Jeg har kollegaer som jobber flere timer enn meg, og andre som jobber langt færre. Det er ikke opp til meg å bestemme hvor mange timer de skal bruke på oppgavene sine. Om jobben ikke blir gjort så er det forsatt ikke opp til meg å fortelle det til dem, det er opp til sjefen. 6
AnonymBruker Skrevet 20. august #107 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi jobber selvfølgelig en del hjemme, men man må ikke glemme at vi multitasker en del også. Jeg kan f.eks planlegge et time oppe i hodet mitt mens jeg lager middag eller tenke på punkter jeg vil ta opp på et fagmøte mens jeg dusjer barna på kvelden. Man må ikke fysisk hverken sitte på kontoret eller på PC for å jobbe alltid. Hvis jeg har lagt planer i hodet samtidig som jeg har gjort noe annet, går det jo fort å få skrevet det ned, dersom det ikke allerede holder å ha det i hodet. Anonymkode: e67ad...964 Du tror ikke man multitasker på denne måten i andre yrker også? Anonymkode: 17218...167 6 1
SPOCA Skrevet 20. august #108 Skrevet 20. august (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare et spørsmål her, fra en som ikke er lærer og sikkert ikke har peiling - men er det ikke forskjell på hvilket trinn man er lærer for, hvor mye arbeid man har? Jeg ser jo for meg at å være lærer på ungdomsskolen eller vgs faglig må være mer jobb enn for eks. de første årene på barneskolen? Både når det gjelder å legge opp undervisning og ikke minst rette prøver, innleveringer og vurderinger ift fag? Ser også for meg at når det gjelder ikke-faglige ting som tar mye tid vil kanskje ungdomsskoleelever stort sett være mer jobb enn yngre og eldre elever? Det må jo være totalt forskjellig ift hva man trenger tid på ift ulike alderstrinn? De eldre elevene har som regel flere skoletimer også, så da skulle man jo tro lærerne hadde mer tid å jobbe med andre ting innenfor "normal" arbeidstid enn de som har skoletimer frem til halv fire for eks? Anonymkode: 9fc92...488 Det kommer veldig an på organisering, klassesammensetning, kulturen på skolen, antall elever m.m. Jeg tenker at dette kanskje også viser hvorfor vi som er lærere på barneskolen (jeg jobber i småskolen) også blir litt oversett. Man tror liksom at vår jobb er så innmari enkel, for vi har ingen prøver å rette. Jeg kan med en gang si at dette er feil. Jeg har primært undervist 1.-3. trinn, men kan egentlig undervise på høyskolenivå. Jeg velger altså å jobbe på småskoletrinnene. Uansett. Poenget mitt er at jeg har erfaring fra mange forskjellige trinn, og jeg synes faktisk småskolen er mest utfordrende både med tanke på arbeidsmengde og alt det andre rundt. Jobber man på barneskolen underviser man gjerne i flere fag. Tidligere underviste jeg i absolutt alle fag for en klasse jeg var kontaktlærer for. Når de begynner på skolen er det ofte et stort sprik mellom elevene. Dette tetter seg noe etterhvert som de kommer oppover i trinnene, jeg merker jo at det er litt enklere med en tredjeklasse enn førsteklasse. Det har med at man i førsteklasse møter både elever som omtrent aldri har sett bokstaver og tall, og så har man elever som er lesehester før de begynte på skolen. De er altså på ulike planeter. Hva gjør man da? Jo, man må nivåtilpasse. Jeg hadde f.eks syv ulike nivåer i norsk for min forrige klasse. Syv ulike nivåer å planlegge for, hver eneste uke. Skolen skal tross alt være givende for både de sterke, og de svakere elevene. I tillegg er det også slik at mange elever ikke kommer første skoledag med en diagnose hvis de egentlig har en. Det bruker vi ganske mye tid på. Det kan være barnet som trenger en autismediagnose, eller et barn som har dysleksi. Med andre ord: jobben er ikke nødvendigvis mindre, selv om man ikke har like mange matte- og norskprøver å rette. Og det å planlegge opplegg for første-. eller tredjeklasse, er ikke bare-bare det altså. Det skal være variert, fengende, man skal gjerne ha lek, ulike måter å undervise på. Jeg jobber på en barne- og ungdomsskole, og ungdomsskolelærerne er jo kjempeflinke, men de sier jo selv at det er litt enklere når undervisningen kan bestå av å bla opp i en bok eller ipad, jobbe i grupper osv. De er jo mye mer selvstendige. En førsteklassing vet kanskje ikke engang hvordan han skal sitte på stolen. Å være en lærer på ungdomsskolen eller vgs er selvfølgelig krevende, men det er ikke dermed sagt at det er mindre krevende på barneskolen. Det jeg synes er mest krevende der, er balansegangen mellom å klare å formidle kunnskap på en så lett og grei måte at elevene forstår det, men samtidig ikke for lett at elevene synes det blir banalt og kjedelig. Det gjør jo det at man bruker mye tid på å finne og skape opplegg. Nei, jeg bruker kanskje ikke timesvis på norskprøver, men jeg bruker timesvis på å sette sammen spennende undervisning på mange ulike vis. Det sagt. vi har en del å rette vi og, det være seg kartlegginger eller lekser. Det er jo bare å gå inn i et klasserom det. I mitt klasserom, som jeg har brukt 3-4 dager å sette opp, er ganske annerledes enn klasserommene fra 8.-10. klasse. Ikke så rart, men jeg har altså brukt timesvis på å gjøre det fint. Det skal være mulig å ha frilek hver dag, så da må man jo ha massevis av leker. Jeg har brukt mye fritid til å finne leker som gir elevene et reelt valg i frileken. Samtidig har jeg brukt masse tid på læringsstøttende vegger, generell pynt for å gjøre det hjemmekoselig og hyggelig, jeg har brukt mye tid på å lage struktur og organisere (spesielt pga barn med spesielle behov), jeg har brukt massevis av ressurser på å gjøre klar til alle fagene. Matte er ikke bare matte liksom. Det nytter ikke å gi en mattebok til en førsteklassing som ikke kan lese, som ikke forstår hva + og - betyr. Så da må man kanskje lage materiell, eller finne materiell, som gjør dette forståelig. Og da er det stasjoner. Og jeg har altså 2 x 5 stasjoner per uke jeg skal finne opplegg til + undervisning i 3/4 andre fag. Selvfølgelig er det hva du også gjør det til, men de fleste på barneskolen, i hvert fall på småskoletrinnene, bruker mye tid. Det er for min del opplegg som tar mest tid, og spesielt gjøre klart alt av materiale - alt fra å skaffe plastelina til formingsstasjon til mattehefter eller mattebok på 123-stasjon. Jeg forstår at det er vanskelig for andre å se, men det brukes altså mye tid generelt av mange barneskolelærere som andre lærere oppover kanskje ikke ser. Endret 20. august av SPOCA 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august #109 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare et spørsmål her, fra en som ikke er lærer og sikkert ikke har peiling - men er det ikke forskjell på hvilket trinn man er lærer for, hvor mye arbeid man har? Jeg ser jo for meg at å være lærer på ungdomsskolen eller vgs faglig må være mer jobb enn for eks. de første årene på barneskolen? Både når det gjelder å legge opp undervisning og ikke minst rette prøver, innleveringer og vurderinger ift fag? Ser også for meg at når det gjelder ikke-faglige ting som tar mye tid vil kanskje ungdomsskoleelever stort sett være mer jobb enn yngre og eldre elever? Det må jo være totalt forskjellig ift hva man trenger tid på ift ulike alderstrinn? De eldre elevene har som regel flere skoletimer også, så da skulle man jo tro lærerne hadde mer tid å jobbe med andre ting innenfor "normal" arbeidstid enn de som har skoletimer frem til halv fire for eks? Anonymkode: 9fc92...488 Hvis man jobber på de yngste trinnene på barneskolen har man andre oppgaver som tar tid. Jeg retter ikke prøver, men bruker masse tid på å lage opplegg for de yngste, laminering, finne fram materiell og konkreter osv. I tillegg til at jeg gjennomfører og retter ulike kartleggingsprøver. På barneskolen hvor jeg jobber har alle trinnene skoledag fra 08:30 til 13:30. Etter det har vi lærerne bunden tid til kl. 15:00/15:15 hver dag unntatt fredag - i disse timene må vi være fysisk tilstede på jobb. En del av disse timene går med til personalmøter eller møter med elever og foresatte. Evt. tid til overs brukes til planlegging av undervisning - resten av planleggingen tar jeg i ubunden tid, enten ved å bli på jobben lenger (men det orker jeg sjelden, jeg deler et lite kontor med fire andre, luftkvaliteten er elendig og jeg får ofte vondt i hodet) eller hjemme. Har det vært uker jeg har jobbet mindre enn 43,5 timer? Ja. Har det vært uker jeg har jobbet mer? Absolutt. Tenker at det går opp i opp. Det er tidvis veldig krevende å være lærer på de yngste trinnene. Individuell tilpasning av undervisning er én ting, men i tillegg må man være forberedt på å hjelpe barn på do, hjelpe til med påkledning, tørke opp søl i forbindelse med mat, tørke oppkast osv. Jeg må også delta på møter med PPT, Bupp o.l. og levere opplysninger til barnevernet i enkelte saker. Har deltatt på møter/samtaler på det lokale barnehuset til langt utpå ettermiddagen. Det er dessuten ikke noe lettere med en 6-åring som utagerer, slår, hyler og kaster møbler enn det er med en tenåring. Tenåringen er sterkere ja, men det lille barnet kan også gjøre skade. Anonymkode: 95164...2c0 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #110 Skrevet 20. august SPOCA skrev (2 timer siden): Det kommer veldig an på organisering, klassesammensetning, kulturen på skolen, antall elever m.m. Jeg tenker at dette kanskje også viser hvorfor vi som er lærere på barneskolen (jeg jobber i småskolen) også blir litt oversett. Man tror liksom at vår jobb er så innmari enkel, for vi har ingen prøver å rette. Jeg kan med en gang si at dette er feil. Jeg har primært undervist 1.-3. trinn, men kan egentlig undervise på høyskolenivå. Jeg velger altså å jobbe på småskoletrinnene. Uansett. Poenget mitt er at jeg har erfaring fra mange forskjellige trinn, og jeg synes faktisk småskolen er mest utfordrende både med tanke på arbeidsmengde og alt det andre rundt. Jobber man på barneskolen underviser man gjerne i flere fag. Tidligere underviste jeg i absolutt alle fag for en klasse jeg var kontaktlærer for. Når de begynner på skolen er det ofte et stort sprik mellom elevene. Dette tetter seg noe etterhvert som de kommer oppover i trinnene, jeg merker jo at det er litt enklere med en tredjeklasse enn førsteklasse. Det har med at man i førsteklasse møter både elever som omtrent aldri har sett bokstaver og tall, og så har man elever som er lesehester før de begynte på skolen. De er altså på ulike planeter. Hva gjør man da? Jo, man må nivåtilpasse. Jeg hadde f.eks syv ulike nivåer i norsk for min forrige klasse. Syv ulike nivåer å planlegge for, hver eneste uke. Skolen skal tross alt være givende for både de sterke, og de svakere elevene. I tillegg er det også slik at mange elever ikke kommer første skoledag med en diagnose hvis de egentlig har en. Det bruker vi ganske mye tid på. Det kan være barnet som trenger en autismediagnose, eller et barn som har dysleksi. Med andre ord: jobben er ikke nødvendigvis mindre, selv om man ikke har like mange matte- og norskprøver å rette. Og det å planlegge opplegg for første-. eller tredjeklasse, er ikke bare-bare det altså. Det skal være variert, fengende, man skal gjerne ha lek, ulike måter å undervise på. Jeg jobber på en barne- og ungdomsskole, og ungdomsskolelærerne er jo kjempeflinke, men de sier jo selv at det er litt enklere når undervisningen kan bestå av å bla opp i en bok eller ipad, jobbe i grupper osv. De er jo mye mer selvstendige. En førsteklassing vet kanskje ikke engang hvordan han skal sitte på stolen. Å være en lærer på ungdomsskolen eller vgs er selvfølgelig krevende, men det er ikke dermed sagt at det er mindre krevende på barneskolen. Det jeg synes er mest krevende der, er balansegangen mellom å klare å formidle kunnskap på en så lett og grei måte at elevene forstår det, men samtidig ikke for lett at elevene synes det blir banalt og kjedelig. Det gjør jo det at man bruker mye tid på å finne og skape opplegg. Nei, jeg bruker kanskje ikke timesvis på norskprøver, men jeg bruker timesvis på å sette sammen spennende undervisning på mange ulike vis. Det sagt. vi har en del å rette vi og, det være seg kartlegginger eller lekser. Det er jo bare å gå inn i et klasserom det. I mitt klasserom, som jeg har brukt 3-4 dager å sette opp, er ganske annerledes enn klasserommene fra 8.-10. klasse. Ikke så rart, men jeg har altså brukt timesvis på å gjøre det fint. Det skal være mulig å ha frilek hver dag, så da må man jo ha massevis av leker. Jeg har brukt mye fritid til å finne leker som gir elevene et reelt valg i frileken. Samtidig har jeg brukt masse tid på læringsstøttende vegger, generell pynt for å gjøre det hjemmekoselig og hyggelig, jeg har brukt mye tid på å lage struktur og organisere (spesielt pga barn med spesielle behov), jeg har brukt massevis av ressurser på å gjøre klar til alle fagene. Matte er ikke bare matte liksom. Det nytter ikke å gi en mattebok til en førsteklassing som ikke kan lese, som ikke forstår hva + og - betyr. Så da må man kanskje lage materiell, eller finne materiell, som gjør dette forståelig. Og da er det stasjoner. Og jeg har altså 2 x 5 stasjoner per uke jeg skal finne opplegg til + undervisning i 3/4 andre fag. Selvfølgelig er det hva du også gjør det til, men de fleste på barneskolen, i hvert fall på småskoletrinnene, bruker mye tid. Det er for min del opplegg som tar mest tid, og spesielt gjøre klart alt av materiale - alt fra å skaffe plastelina til formingsstasjon til mattehefter eller mattebok på 123-stasjon. Jeg forstår at det er vanskelig for andre å se, men det brukes altså mye tid generelt av mange barneskolelærere som andre lærere oppover kanskje ikke ser. Det er mye jobb med diagnoser, som du nevner ja. Alle elever med en diagnose skal helst være ferdig utredet før de starter på mellomtrinnet. Så det er en jobb de slipper på ungdomsskolen. Jeg vet at mange utredes på ungdomsskolen og, altså. Men det er en stor jobb som gjøres på barneskoler som folk kanskje ikke vet så mye om. Ofte oppdages lærevansker av lærere, og det er jo derfor man gjør alle disse kartleggingene. Anonymkode: 1eff5...7f4 1 1
Taffel Skrevet 20. august #111 Skrevet 20. august Kan aldri tenke meg at ts eller meningsfeller har orket å lese alle lærerinnleggene her, men nyttig i allefall om man er interessert i hva jobben innebærer. 5 1
Gaia Skrevet 20. august #112 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Å herregud… Overvåker ingen… Har bedre oversikt enn du tror, uten å måtte overvåke De avslører selv. Har flere i familien, venner, svigerfamilien, naboer, foreldre til mine barns venner og har selv jobbet på ungdomsskole og videregående skole. Er godt voksen og vet disse tingene. Har 3 venninner som har jobber utenom å være lærer også i tillegg til 2-3 barn og hunder. Litt rart hvis det kun er lærere i min «krets» som har det slik…. Anonymkode: bbf9b...8fe Så de sitter og forteller om uka si med tidsangivelser av typen: "Mandag kom jeg klokka 8.15 og gikk fra jobb kl. 14.15. Tirsdag kom jeg på jobb klokka ..." Og dette gjør de hver uke? Alle sammen? Tømmer seg til deg, liksom? Har dere faste møter? Hva har du jobbet som på ungdomsskole og vgs som gjør at du vet hva lærerne gjør etter at de har gått fra jobb? Spion med eget firma, slik at du har komplett oversikt over alle lærerne på skolen? AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det må være slitsomt å følge sånn med på hva alle andre gjør hver time, hver dag... For å vite at ingen av disse du kjenner gjør jobben sin, må du jo overvåke. Anonymkode: 2ba13...eb8 Kanskje hun har eget firma med ansatte spioner eller privatdetektiver? AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette synes jeg var festlig! Elever har ikke 43-timers uke, og jeg jobber mye bedre hjemme på min stasjonære pc i stillhet - i stedet for på et trangt kontor med ørten andre og ødelagt luftanlegg og en bare en liten Chromebook. Heldigvis har vi lov til å jobbe hjemmefra i ubunnede timer. Anonymkode: 1327f...e06 Samme her, og bra er det for elevene, for da får jeg laget bedre opplegg på de timene jeg bruker. Vi bruker å være mellom 15-20 lærere på samme arbeidsrom, og det er IKKE lett å konsentrere seg da. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bare et spørsmål her, fra en som ikke er lærer og sikkert ikke har peiling - men er det ikke forskjell på hvilket trinn man er lærer for, hvor mye arbeid man har? Jeg ser jo for meg at å være lærer på ungdomsskolen eller vgs faglig må være mer jobb enn for eks. de første årene på barneskolen? Både når det gjelder å legge opp undervisning og ikke minst rette prøver, innleveringer og vurderinger ift fag? Ser også for meg at når det gjelder ikke-faglige ting som tar mye tid vil kanskje ungdomsskoleelever stort sett være mer jobb enn yngre og eldre elever? Det må jo være totalt forskjellig ift hva man trenger tid på ift ulike alderstrinn? De eldre elevene har som regel flere skoletimer også, så da skulle man jo tro lærerne hadde mer tid å jobbe med andre ting innenfor "normal" arbeidstid enn de som har skoletimer frem til halv fire for eks? Anonymkode: 9fc92...488 Det er forskjell på hvor mange timer man underviser. Vi som jobber på barneskolen har i utgangspunktet 26 timer undervisning. Da jeg jobba på vgs hadde jeg mellom 15-18 timer undervisning, avhengig av hvilke fag jeg underviste i. På ungdomsskolen varierer det også, men de har noe mer undervisning enn vgs. Når man underviser mindre, slik som på vgs, er vurderings- og rettingsbyrden mye større enn i barneskole og ungdomsskole. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august #113 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 13.09): Mannen min er lærer på barneskole. Hvis han går etter undervisning på fredag må han ta det igjen (planlegging, retting) i helgen. Ellers er han stort sett på jobb fra 8.15-15.30 utenom foreldremøter, avslutninger etc. Utviklingssamtaler tar han i ordinær arbeidstid. Anonymkode: b2cf6...04f Men han jobber kanskje deltid? Hvis ikke får han jo betalt for syv timer hver uke som han ikke jobber. Anonymkode: 18fc8...218
AnonymBruker Skrevet 22. august #114 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 13.27): Bare et spørsmål her, fra en som ikke er lærer og sikkert ikke har peiling - men er det ikke forskjell på hvilket trinn man er lærer for, hvor mye arbeid man har? Jeg ser jo for meg at å være lærer på ungdomsskolen eller vgs faglig må være mer jobb enn for eks. de første årene på barneskolen? Både når det gjelder å legge opp undervisning og ikke minst rette prøver, innleveringer og vurderinger ift fag? Ser også for meg at når det gjelder ikke-faglige ting som tar mye tid vil kanskje ungdomsskoleelever stort sett være mer jobb enn yngre og eldre elever? Det må jo være totalt forskjellig ift hva man trenger tid på ift ulike alderstrinn? De eldre elevene har som regel flere skoletimer også, så da skulle man jo tro lærerne hadde mer tid å jobbe med andre ting innenfor "normal" arbeidstid enn de som har skoletimer frem til halv fire for eks? Anonymkode: 9fc92...488 Jeg har fire elever og jobber det jeg skal - og mere til. Jeg er kontaktlærer for en liten gruppe elever med autismediagnose. Det krever fire skreddersydde opplegg gjennom hele dagen og hele uka, også de timene jeg ikke er tilstede selv. Rommet må klargjøres hver ettermiddag, aktiviteter og arbeidsoppgaver må legges fram, dagsplaner må være oppdatert. Elevene har omfattende iop-er som skal være oppdaterte til enhver tid. Foreldrekontakt så og si daglig. Ekstra lange utviklingssamtaler. Møter med interne og eksterne aktører (en av de nærmeste ukene er jeg innkalt til et møte som det er satt av fire (!!) timer til). I tillegg til alt det andre som vi gjør i løpet av en uke, som avdelingsmøter, trinnmøter og utviklingstid. Denne uken har jeg vært på jobb 07.30-16 hver dag, i tillegg til 1,5 times jobb på kvelden. Til sammen 40 timer. Jeg jobber 80%, så jeg har jobbet 5 timer «overtid». Får jeg godtgjørelse for det? Niks! Anonymkode: 41ba0...a92 4
AnonymBruker Skrevet 22. august #115 Skrevet 22. august Nå kommer sikkert en hel haug av folk til å anta at jeg bare lurer meg unna og at det er synd på elvene mine, men la gå: Jeg tipper jeg jobber mellom 25-30 timer i uka. 100 % stilling. Jeg har riktignok ganske takknemlige fag mtp. for- og etterarbeid, men likevel. Jeg synes alt for mange kollegaer bruker unødvendig lang tid på detaljer som gir liten eller ingen gevinst mtp. læringsutbyttet til elevene, og de dveler ved for mange avgjørelser som kunne vært tatt mye raskere. Man trenger ikke omformulere annenhver setning i en PowerPoint (som muligens kunne vært sløyfet) eller tenke seg om tre ganger før man sender den mailen til en foresatt. Jeg er lektor med tilleggsutdanning og har 16 års ansiennitet, og med div. tillegg kommer jeg på rundt 900 000 i årslønn. Jeg synes jeg får godt betalt for lite arbeid, og jeg føler meg trygg på at kollegaer og ledere synes jeg gjør en god jobb. Jobber så godt som aldri kvelder, helger eller i ferien. Det blir i så fall om jeg tar på meg skriftlige sensoroppdrag. Anonymkode: fdd93...44b 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #116 Skrevet 22. august Den store feilen til alle dem som alltid mistror lærere er at de tror all jobb skjer på skolen med elever. Det gjør den ikke. Jobber selv i IT bransjen og der er det mange som har fine dager, så det er vel sånn i alle yrker. Noen er bare på hjemmekontor og produserer svært lite. De fleste jobber det de skal og vel så det og noen sluntrer unna. I alle yrker. Anonymkode: ae78a...057 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #117 Skrevet 22. august Jeg har jobbet i skolen en stund (ikke som lærer). Jeg kunne aldri tenkt meg å være lærer, det er så mye de må stå i. Mange foreldre med ulike meninger de må forholde seg til osv. Frister ikke! Men akkurat arbeidstid er ikke noe de burde klage over (ikke på min arbeidsplass i hvert fall). Vet om flere som går tidlig og ikke jobber hjemme eller jobber minimalt hjemme. Jeg har vanlig arbeidstid og fem uker ferie, og selv enkelte lærere har påpekt at jeg jobber mer og har mindre ferie enn dem. Selvsagt gjelder ikke dette alle, men mitt inntrykk er at det er de samme som jobber mye / sitter lenge på jobb. Og de samme som går hjem tidlig / ikke jobber hjemme. Er også en del klaging på at planleggingsdager varer så lenge, for de må være på jobb helt til halv fire. Som er en vanlig arbeidsdag for de fleste av oss. Anonymkode: c51e5...df9
AnonymBruker Skrevet 22. august #118 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå kommer sikkert en hel haug av folk til å anta at jeg bare lurer meg unna og at det er synd på elvene mine, men la gå: Jeg tipper jeg jobber mellom 25-30 timer i uka. 100 % stilling. Jeg har riktignok ganske takknemlige fag mtp. for- og etterarbeid, men likevel. Jeg synes alt for mange kollegaer bruker unødvendig lang tid på detaljer som gir liten eller ingen gevinst mtp. læringsutbyttet til elevene, og de dveler ved for mange avgjørelser som kunne vært tatt mye raskere. Man trenger ikke omformulere annenhver setning i en PowerPoint (som muligens kunne vært sløyfet) eller tenke seg om tre ganger før man sender den mailen til en foresatt. Jeg er lektor med tilleggsutdanning og har 16 års ansiennitet, og med div. tillegg kommer jeg på rundt 900 000 i årslønn. Jeg synes jeg får godt betalt for lite arbeid, og jeg føler meg trygg på at kollegaer og ledere synes jeg gjør en god jobb. Jobber så godt som aldri kvelder, helger eller i ferien. Det blir i så fall om jeg tar på meg skriftlige sensoroppdrag. Anonymkode: fdd93...44b Dette må jo være en som er ute etter å shame lærere og skriver tull? Hvis ikke er det helt sykt. Jeg tjener 200 000 mer i året og jobber 47 timer i uka som lege (i snitt, fem ukers ferie som vanlige folk)😅 Anonymkode: 18fc8...218
AnonymBruker Skrevet 22. august #119 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.01): Sitter og følger med på lærere som kommer og går i stedet for å jobbe du da? Jeg er lærer og har både bunden og ubunden tid. I den bundne tiden (8-15) er jeg alltid på jobb, men 7 x 5 timer er jo ikke 43 timer, så klart. Den ubundne tiden går med til mye ettermiddagsarbeid, fordi jeg ikke orker å sitte lenge på jobb. Jeg sitter i et rom sammen med 15-20 andre, og greier ikke å fokusere når jeg har masse folk rundt meg. Derfor tar jeg med meg mye arbeid hjem. <det jeg ikke bruker opp på en normal uke, går gjerne "i dragsuget" når jeg: må bruke matpausen min til å ordne opp mellom elever må lage årsplaner i alle fag jeg underviser i skal skrive vurdering i 4-5 fag før jul og til sommeren skal ha elevsamtaler (30 min. pr elev) to ganger i året skal ha samtaler med foreldrene (30 min. pr. elev) to ganger i året må ringe hjem til foreldre for å fortelle hva den unge håpefulle har gjort i dag må i møter med PPT/ BUP med foreldre eller barnevern må skrive mange IOP-er fordi jeg har flere elever som sliter med lesing/ skriving/ diagnoser knyttet til utviklingsforstyrrelser må dokumentere og skrive logg over elever som har en atferd som ikke er helt som alle andre må skrive avvik for hver gang en elev skader seg på egen hånd eller blir skadet/ havner i slagsmål med andre elever +++++ Synes du fremdeles at de 8 timene du jobber mer enn meg pr. uke er mye mer enn det jeg gjør? Anonymkode: 7aa3c...2b4 Men dette er jo helt vanlige arbeidsoppgaver som fører med stillingsinstruksen? Det er vel ikke unormalt at de må gjøre oppgavene sine? Det må jo vi andre, som jobber opptil 50 timer hver eneste uke. Listen når du jobber i forvaltningen med mennesker i nød er over 3 ganger så lang. Bare sånn apropos Anonymkode: f2e0b...5e8 3
Gaia Skrevet 22. august #120 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jobbet i skolen en stund (ikke som lærer). Jeg kunne aldri tenkt meg å være lærer, det er så mye de må stå i. Mange foreldre med ulike meninger de må forholde seg til osv. Frister ikke! Men akkurat arbeidstid er ikke noe de burde klage over (ikke på min arbeidsplass i hvert fall). Vet om flere som går tidlig og ikke jobber hjemme eller jobber minimalt hjemme. Jeg har vanlig arbeidstid og fem uker ferie, og selv enkelte lærere har påpekt at jeg jobber mer og har mindre ferie enn dem. Selvsagt gjelder ikke dette alle, men mitt inntrykk er at det er de samme som jobber mye / sitter lenge på jobb. Og de samme som går hjem tidlig / ikke jobber hjemme. Er også en del klaging på at planleggingsdager varer så lenge, for de må være på jobb helt til halv fire. Som er en vanlig arbeidsdag for de fleste av oss. Anonymkode: c51e5...df9 Driver du med kameraovervåkning, i og med at du vet om flere som ikke jobber hjemme? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå kommer sikkert en hel haug av folk til å anta at jeg bare lurer meg unna og at det er synd på elvene mine, men la gå: Jeg tipper jeg jobber mellom 25-30 timer i uka. 100 % stilling. Jeg har riktignok ganske takknemlige fag mtp. for- og etterarbeid, men likevel. Jeg synes alt for mange kollegaer bruker unødvendig lang tid på detaljer som gir liten eller ingen gevinst mtp. læringsutbyttet til elevene, og de dveler ved for mange avgjørelser som kunne vært tatt mye raskere. Man trenger ikke omformulere annenhver setning i en PowerPoint (som muligens kunne vært sløyfet) eller tenke seg om tre ganger før man sender den mailen til en foresatt. Jeg er lektor med tilleggsutdanning og har 16 års ansiennitet, og med div. tillegg kommer jeg på rundt 900 000 i årslønn. Jeg synes jeg får godt betalt for lite arbeid, og jeg føler meg trygg på at kollegaer og ledere synes jeg gjør en god jobb. Jobber så godt som aldri kvelder, helger eller i ferien. Det blir i så fall om jeg tar på meg skriftlige sensoroppdrag. Anonymkode: fdd93...44b Hvis du ikke jobber mer enn dette, er du muligens av typen som snur bunken, gir svært lite tilbakemelding til elevene dine, og ikke sprer rundt deg med kreative undervisningsopplegg for å engasjere elevene dine. Jobber du i grunnskole eller på vgs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå