Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (56 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Sånn seriøst. Hvordan skal det egentlig gå til, all den tid man har krav til undervisning? Dessuten er det ledelsen som bestemmer dette, så det er det ikke bare å få til.

Derimot har jeg noen kolleger som jobber redusert, i f.eks 50 eller 70% stilling, men for 100%? Aldri hørt om.

Det er en del lærere på videregående skole som har undervisningsfri en dag pr uke. Vi har da mulighet til å ha hjemmekontor, de fleste av disse dagene. Det er ikke plass til oss alle på skolen samtidig. Jeg har/hatt undervisningsfri mandag de siste 10 årene. Men, dersom det faller et møte, et kurs, en plandag eller noe annet, må man møte. Avdelingsleder/rektor eier meg i disse timene. Siden hele teamet mitt har undervisningsfri samme dag, har vi samarbeidsmøter på teams. 

Dersom leder ønsker å kontrollere, er det lett å se når vi er påkoblet og når undervisningsmateriell blir lagt ut. De finnes mange digitale spor etter oss. 

Hva andre mener om min arbeidstid, er jeg ikke så opptatt av. Jeg VET at jeg bruker min tid. Jeg skriver timeregnskap som dokumentasjon. Noen ganger blir det etterspurt, da mange av mine arbeidsoppgaver utføres utenfor skolens område, ute i bedrift. 

Anonymkode: 5191a...6aa

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en del lærere på videregående skole som har undervisningsfri en dag pr uke. Vi har da mulighet til å ha hjemmekontor, de fleste av disse dagene. Det er ikke plass til oss alle på skolen samtidig. Jeg har/hatt undervisningsfri mandag de siste 10 årene. Men, dersom det faller et møte, et kurs, en plandag eller noe annet, må man møte. Avdelingsleder/rektor eier meg i disse timene. Siden hele teamet mitt har undervisningsfri samme dag, har vi samarbeidsmøter på teams. 

Dersom leder ønsker å kontrollere, er det lett å se når vi er påkoblet og når undervisningsmateriell blir lagt ut. De finnes mange digitale spor etter oss. 

Hva andre mener om min arbeidstid, er jeg ikke så opptatt av. Jeg VET at jeg bruker min tid. Jeg skriver timeregnskap som dokumentasjon. Noen ganger blir det etterspurt, da mange av mine arbeidsoppgaver utføres utenfor skolens område, ute i bedrift. 

Jo, men det er altså bestemt av ledelsen, det er da altså ikke en ren fridag, slik enkelte later til å tro.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vel ca det antallet timer de må jobbe for å kunne ta ut all avspaseringen skoleferiene tilsier.

Årsaken til at jeg lurer er at jeg jobber rett ved en stor skole i Oslo. Jeg jobber rundt femti timer i uken og bor omtrent på kontoret. Hver dag ser jeg de samme lærerne strømme til skolen mellom kl 8 og 8.30. På ettermiddagen forlater de samme lærerne skolen mellom kl 14 og 16. I perioder er det foreldremøter og da er de der et par timer lengre utover kvelden. Dette gjelder bare noen få kvelder i året.

Jeg lurer på om all den resterende arbeidstiden de må jobbe utføres hjemmefra, og er det sånn for alle? Kontrolleres dette på noen måte, altså at de arbeider alle de ekstra timene?

Anonymkode: 7646a...959

Jeg jobber hjemmefra på kvelden, men er heldig som kan dra hjem mellom 14-16 og være. Med ungene frem til de legger seg. Deretter jobber jeg videre. Jobber også søndager i travle perioder med utviklingssamtaler, innleveringer, terminprøver og eksamenstid. 

Anonymkode: c695b...4da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal vere glad noen orker å ta jobben tenker jeg, så får lærerene styre sitt, og du styre ditt. 

Og vipps er alle fornøyd. 

Anonymkode: cf9b3...193

• Nyttig 4
Skrevet

I læreryrket, som i alle andre yrker, er det noen som gjør alt de skal og mere til, noen midt i mellom og enkelte som gjør mindre.. Kan jo bare se tilbake på egen skoletid. En lærer jeg hadde forberedte svært lite, hadde lite innholdsrike timer og marginalt med oppfølging. En annen hadde flotte forberedte opplegg, grundige tilbakemeldinger og var til og med tilgjengelig enkelte helger for å hjelpe de som slet i faget. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad noen gidder å være lærere i det hele tatt jeg. 

Anonymkode: 9729a...5c5

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lærere jobber jo hjemmefra kvelder og helger. De har jo ikke kontor på skolen, de deler jo noen pulter på et grupperom. 

Anonymkode: b2114...d2b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (2 timer siden):

Siden du ikke kjenner noen som jobber 43 timersuker, så stemmer det ikke for resten av lærerstanden?
Regner med at du har koll på absolutt alle kveldene deres og hva de gjør i helgene også da? Driver du med kameraovervåkning?

Å herregud… Overvåker ingen… Har bedre oversikt enn du tror, uten å måtte overvåke :) De avslører selv. Har flere i familien, venner, svigerfamilien, naboer, foreldre til mine barns venner og har selv jobbet på ungdomsskole og videregående skole. Er godt voksen og vet disse tingene. Har 3 venninner som har jobber utenom å være lærer også i tillegg til 2-3 barn og hunder. Litt rart hvis det kun er lærere i min «krets» som har det slik…. 

Anonymkode: bbf9b...8fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er på jobb men får med seg når lærere kommer og går til hvilke dager og når de jobber sent. Kaster litt stein i glasshus eller?

Her er ingen av oss lærer, men jeg ser hvor mye lærerne til barna må følge opp. De løper fra time til time, så er det oppfølging av barn med utfordringer og foreldrene dems og BUP og PPT og IOP’er og aktivitetsplaner. Prøver skal rettes, spørsmål fra foreldre i app’en kommer til alle døgnets tider. Planlegging av timene, lage ukeplan og skape tilrettelagt undervisning for de som trenger det. Flere kvelder per halvår med foreldremøte og elevsamtaler. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at en lærer jobber tiden sin, og sånn som de behandles og så tøffe skolemiljøene blir skal vi være glade om vi har igjen nok av de om få år.

Anonymkode: 367a1...3a4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, verden går litt framover kanskje, i denne tråden er i det minste utgangspunktet at man skjønner konseptet at lærernes friperioder skyldes komprimert arbeidsår med 43-ish timers uker. Før så var jo alle sånne lærerhat-innlegg om hvordan og hvorfor de hadde så mye fri. 

Når det er sagt, artig at så mange bedømmer lærers arbeidstid ut fra hvor lenge de er tilstede på skolen når flere og flere yrker får mulighet til delvis hjemmekontor, slik som lærere har hatt hele tiden😅 På ungdomsskolen f.eks. er 1225 per år tilstede på skolen, altså ca. 31 timer per uke, ca. 6,2 timer hver dag i skoleåret, mens 462,5 timer kan gjøres hvor som helst. Dette blir ca.11,8 timer per uke eller 2,3 timer per (virke)dag man kan ta hvor som helst. Tiden per dag på skolen avhenger av timene man underviser, så noen dager kan være kortere eller lenger enn 6,2 timer, det viktigste er at uketallet stemmer med 31 timer på skolen. Men hvis man ser på dagssnittet på 6,2 t. så vil en gjennomsnittlig dag bli f.eks. kl. 08:00-14:10 ca. Så det at masse lærere drar fra skolen i 14-tiden.... er nøyaktig etter arbeidsplanen deres😅

Som regel sitter mange lærere deler av de frie 2,3 timene per dag/11,8 per uke på skolen, og så resten hjemme på kveld eller helg. 2,3 timer er jo ingenting, det er knapt retting av 5 stiler. Og med et tresifret antall elever går det mye tid til retting, og så kommer alt det andre med planlegging +++ oppå der. 

Anonymkode: 5364c...84f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (3 minutter siden):

Jo, men det er altså bestemt av ledelsen, det er da altså ikke en ren fridag, slik enkelte later til å tro.

Nei, det er absolutt ingen fridag. Bruker man denne dagen effektiv, slipper man litt rimeligere unna resten av uka. Det er litt lettere å jobbe uten forstyrrelser hjemmefra. Siden vi har denne dagen, Har jeg undervisning fra 08.30-16.00, tre dager. Vi har en møtedag til kl 17 og slutter kl 14.00 på fredag. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å herregud… Overvåker ingen… Har bedre oversikt enn du tror, uten å måtte overvåke :) De avslører selv. Har flere i familien, venner, svigerfamilien, naboer, foreldre til mine barns venner og har selv jobbet på ungdomsskole og videregående skole. Er godt voksen og vet disse tingene. Har 3 venninner som har jobber utenom å være lærer også i tillegg til 2-3 barn og hunder. Litt rart hvis det kun er lærere i min «krets» som har det slik…. 

Det må være slitsomt å følge sånn med på hva alle andre gjør hver time, hver dag... For å vite at ingen av disse du kjenner gjør jobben sin, må du jo overvåke.  

Anonymkode: 2ba13...eb8

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg var festlig!

Elever har ikke 43-timers uke, og jeg jobber mye bedre hjemme på min stasjonære pc i stillhet - i stedet for på et trangt kontor med ørten andre og ødelagt luftanlegg og en bare en liten Chromebook. Heldigvis har vi lov til å jobbe hjemmefra i ubunnede timer. 

Anonymkode: 1327f...e06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vis meg det yrket som ikke har noen unnasluntrer! Og da mener jeg ingen! 

Alle yrker og arbeidessteder som har et visst antall ansatte, har råtne epler. 

Anonymkode: 3f41d...c18

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ganske god oversikt til å ikke overvåke og kartlegge, ja. Jeg vet nesten ingenting om mine venner og families arbeidshverdag. 

Høres jo litt ut som at du mener at lærere som sier de jobber mye, juger. Da er det jo ikke rart om dine venner går hjem kl 14 hver dag, om de uansett bare får dritt fra sånne som deg. Man blir jo ikke trodd uansett. 

Anonymkode: 1eff5...7f4

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vis meg det yrket som ikke har noen unnasluntrer! Og da mener jeg ingen! 

Alle yrker og arbeidessteder som har et visst antall ansatte, har råtne epler. 

Anonymkode: 3f41d...c18

Men det er tydeligvis helt greit  å sluntre unna i andre yrker, men ikke lærere. En med hjemmekontor kan ta seg ekstra lang frokost og sitte og chatte med venner under arbeidstiden, men en lærer får ikke dra litt før og starte på middagen. Da må læreren i så fall dokumentere ovenfor naboen at hun retter prøver på kvelden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her. Jobber i administrasjonen/på kontoret. Tror aldri lærerne jobber så mye som de gir uttrykk for. 2 + 2 er fortsatt 4 så hvor mye må en mattelærer jobbe utenom undervisning ? Og hvorfor må jeg, kontordama begynne timer og avslutte timer fordi læreren er opptatt med private ærend ? De kommer sent og går tidlig. Og så ser du på SoMe at de jobber ikke hjemme, nei da er de på fjelltur eller sosiale arrangement etter jobb...

Provoserende 

Anonymkode: 1014c...6e8

Ja fy faen, DET er provoserende!! Tenk at dem tillater seg å være sosiale eller gå tur etter jobb?! Det er jo hårreisende!! 😉

Beklager,  men sånne kommentarer florerer, og er medvirkende til at sånn cirka 40.000 lærere i Norge har valgt å jobbe i andre yrker. Og jeg klandrer dem ikke! Istedenfor fylles norsk skole opp av ufaglærte, og sikkert lærere som jobber langt mindre enn 43t (fordi dem ikke gidder, eller ikke får seg noe annet..)

Er selv lærere, på en mindre skole. Jobber MINST 43t pr uke, er glad i mine kolleger, og jobben. Jeg jobber på en liten skole, har dermed overkommelig arbeidstrykk.

For å få engasjerte lærere som legger innsats i jobben må lønna økes, og klassestørrelsene ned. Så enkelt. Men det vil aldri skje, dessverre. Så her er vi..

Anonymkode: fa43e...797

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja fy faen, DET er provoserende!! Tenk at dem tillater seg å være sosiale eller gå tur etter jobb?! Det er jo hårreisende!! 😉

Beklager,  men sånne kommentarer florerer, og er medvirkende til at sånn cirka 40.000 lærere i Norge har valgt å jobbe i andre yrker. Og jeg klandrer dem ikke! Istedenfor fylles norsk skole opp av ufaglærte, og sikkert lærere som jobber langt mindre enn 43t (fordi dem ikke gidder, eller ikke får seg noe annet..)

Er selv lærere, på en mindre skole. Jobber MINST 43t pr uke, er glad i mine kolleger, og jobben. Jeg jobber på en liten skole, har dermed overkommelig arbeidstrykk.

For å få engasjerte lærere som legger innsats i jobben må lønna økes, og klassestørrelsene ned. Så enkelt. Men det vil aldri skje, dessverre. Så her er vi..

Anonymkode: fa43e...797

Det er mange i mange andre yrker som går på fjelltur etter jobb også. Min mor jobbet som revisor, og dro mye på hytta der hun jobbet og gikk tur på fjellet. Hun kunne ta seg en formiddagstur en dag og jobbet på kvelden. Eller hun tok "fri" en dag eller to og jobbet mer effektivt en annen dag. Nå legger ikke hun ute så mye på sosiale medier, da, men om hun hadde gjort det, så hadde det nok sett ut som hun ikke jobbet. Men tydeligvis er det helt greit at revisorer jobber på den måten. Lærere kan ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er vel ca det antallet timer de må jobbe for å kunne ta ut all avspaseringen skoleferiene tilsier.

Årsaken til at jeg lurer er at jeg jobber rett ved en stor skole i Oslo. Jeg jobber rundt femti timer i uken og bor omtrent på kontoret. Hver dag ser jeg de samme lærerne strømme til skolen mellom kl 8 og 8.30. På ettermiddagen forlater de samme lærerne skolen mellom kl 14 og 16. I perioder er det foreldremøter og da er de der et par timer lengre utover kvelden. Dette gjelder bare noen få kvelder i året.

Jeg lurer på om all den resterende arbeidstiden de må jobbe utføres hjemmefra, og er det sånn for alle? Kontrolleres dette på noen måte, altså at de arbeider alle de ekstra timene?

Anonymkode: 7646a...959

Ikke 43, men 40 timer i uka må vi jobbe.

Anonymkode: e7191...9f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke 43, men 40 timer i uka må vi jobbe.

Anonymkode: e7191...9f1

Nope. 43,2. 

Anonymkode: 5364c...84f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...