AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Det er vel ca det antallet timer de må jobbe for å kunne ta ut all avspaseringen skoleferiene tilsier. Årsaken til at jeg lurer er at jeg jobber rett ved en stor skole i Oslo. Jeg jobber rundt femti timer i uken og bor omtrent på kontoret. Hver dag ser jeg de samme lærerne strømme til skolen mellom kl 8 og 8.30. På ettermiddagen forlater de samme lærerne skolen mellom kl 14 og 16. I perioder er det foreldremøter og da er de der et par timer lengre utover kvelden. Dette gjelder bare noen få kvelder i året. Jeg lurer på om all den resterende arbeidstiden de må jobbe utføres hjemmefra, og er det sånn for alle? Kontrolleres dette på noen måte, altså at de arbeider alle de ekstra timene? Anonymkode: 7646a...959 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Haha, jeg er sikker på at alle lærere IKKE jobber uker på 43 timer. Anonymkode: ae6e7...b85 35 13
AnonymBruker Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august De jeg kjenner jobber veldig mange timer hjemme ja. Anonymkode: 4c2a1...f0e 17 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #4 Skrevet 19. august - Hvor mange er det som jobber i staten? - ca. 50% Anonymkode: d3260...e48 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #5 Skrevet 19. august Hvis syting inngår som arbeidsoppgave kommer de kanskje opp i 43 timer? Neida, bare tuller. Setter pris på dere lærere, jeg. Anonymkode: a33e7...adf 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august Samme her. Jobber i administrasjonen/på kontoret. Tror aldri lærerne jobber så mye som de gir uttrykk for. 2 + 2 er fortsatt 4 så hvor mye må en mattelærer jobbe utenom undervisning ? Og hvorfor må jeg, kontordama begynne timer og avslutte timer fordi læreren er opptatt med private ærend ? De kommer sent og går tidlig. Og så ser du på SoMe at de jobber ikke hjemme, nei da er de på fjelltur eller sosiale arrangement etter jobb... Provoserende Anonymkode: 1014c...6e8 12 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Tipper de også gjør noe hjemme. Jeg er sykehuslege, og gjør f.eks. (til noens overraskelse) mye av arbeidet hjemme. Anonymkode: cce61...f64 11 1
SPOCA Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august (endret) Du har aldri hørt om hjemmekontor? Stiller du for øvrig det samme spørsmålet til de som har hjemmekontor i andre yrker? Kjenner jeg er så vanvittig lei av mistenksomheten rettet mot lærerne. Ja, jeg jobber minst 50 timer ukentlig. I går jobbet jeg f.eks fra 7-20, på skolen. Det har jeg gjort omtrent hver eneste dag i planleggingsuka. Det var nemlig ikke satt spesielt mye tid til klasserommet. Så på torsdagen forrige uke jobbet jeg f.eks til 21, på fredag til kl 20 osv. Tre dager i uka er forresten min bundede tid slik at jeg jobber 08:30 - 16 tre dager i uka, og 2 dager i uka hvor jeg slutter litt tidligere. Det betyr at omkring 33 timer MÅ jeg være på skolen. De resterende timene jobber jeg enten hjemmefra eller på kontoret. De fleste lærere jeg kjenner jobber minimum 43 timer i uka. Jeg fatter ikke at man får til å jobbe mindre. Endret 19. august av SPOCA 28 5 9
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Min mann sitter i alle fall hver kveld etter ungene er i seng med planlegging og i helgene er det retting og div skjema til andre instanser. Tiden han har på skolen som er ment for mye av dette blir spist opp av andre ting. Anonymkode: 01a91...59e 7 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. august Populært innlegg #10 Skrevet 19. august For meg er det ikke viktig om lærere teller hver eneste arbeidstime. Det viktige er at de møter barna mine med energi, tålmodighet og overskudd. Jeg tror ikke undervisningen blir bedre av mer kontroll – tvert imot. Den blir bedre når lærerne får frihet til å bruke kreftene på barna. Anonymkode: 684e3...63c 33 11 16
AnonymBruker Skrevet 19. august #11 Skrevet 19. august Sitter og følger med på lærere som kommer og går i stedet for å jobbe du da? Jeg er lærer og har både bunden og ubunden tid. I den bundne tiden (8-15) er jeg alltid på jobb, men 7 x 5 timer er jo ikke 43 timer, så klart. Den ubundne tiden går med til mye ettermiddagsarbeid, fordi jeg ikke orker å sitte lenge på jobb. Jeg sitter i et rom sammen med 15-20 andre, og greier ikke å fokusere når jeg har masse folk rundt meg. Derfor tar jeg med meg mye arbeid hjem. <det jeg ikke bruker opp på en normal uke, går gjerne "i dragsuget" når jeg: må bruke matpausen min til å ordne opp mellom elever må lage årsplaner i alle fag jeg underviser i skal skrive vurdering i 4-5 fag før jul og til sommeren skal ha elevsamtaler (30 min. pr elev) to ganger i året skal ha samtaler med foreldrene (30 min. pr. elev) to ganger i året må ringe hjem til foreldre for å fortelle hva den unge håpefulle har gjort i dag må i møter med PPT/ BUP med foreldre eller barnevern må skrive mange IOP-er fordi jeg har flere elever som sliter med lesing/ skriving/ diagnoser knyttet til utviklingsforstyrrelser må dokumentere og skrive logg over elever som har en atferd som ikke er helt som alle andre må skrive avvik for hver gang en elev skader seg på egen hånd eller blir skadet/ havner i slagsmål med andre elever +++++ Synes du fremdeles at de 8 timene du jobber mer enn meg pr. uke er mye mer enn det jeg gjør? Anonymkode: 7aa3c...2b4 14 5 12
AnonymBruker Skrevet 19. august #12 Skrevet 19. august SPOCA skrev (2 minutter siden): Du har aldri hørt om hjemmekontor? Stiller du for øvrig det samme spørsmålet til de som har hjemmekontor i andre yrker? Kjenner jeg er så vanvittig lei av mistenksomheten rettet mot lærerne. Ja, jeg jobber minst 50 timer ukentlig. I går jobbet jeg f.eks fra 7-20, på skolen. Det har jeg gjort omtrent hver eneste dag i planleggingsuka. Det var nemlig ikke satt spesielt mye tid til klasserommet. Så på torsdagen forrige uke jobbet jeg f.eks til 21, på fredag til kl 20 osv. Tre dager i uka er forresten min bundede tid slik at jeg jobber 08:30 - 16 tre dager i uka, og 2 dager i uka hvor jeg slutter litt tidligere. Det brtyr at omkring 33 timer MÅ jeg være på skolen. De resterende timene jobber jeg enten hjemmefra eller på kontoret. De fleste lærere jeg kjenner jobber minimum 43 timer i uka. Jeg fatter ikke at man får til å jobbe mindre. Andre med hjemmekontor har vel ikke nødvendigvis all avspaseringen dere har? Anonymkode: 7646a...959 11 3
Taffel Skrevet 19. august #13 Skrevet 19. august (endret) Er lærer og er på skolen i undervisnings og møtetid, tar mye av vurderingsarbeidet på hjemmekontor siden vi er mange i kontorfellesskap, og det krever konsentrasjon, årsverket er regnet ut i fra hva som er rimelig tidsbruk pr fag. Jobber du ikke, så har du et problem med å komme igjennom med arbeidsoppgavene. Covid fikk virkelig både elever og lærere opp et hakk på digital kommunikasjon. Langt færre sykedager også når rektorer har forstått at bundet tid er tilgjengelighet, ikke bare fysisk tilstedeværelse. Jeg kan fint jobbe om jeg er forkjølet, men lite attraktiv i klasserommet eller kontorfellesskap. Men jeg jo har forlengst sluttet å forklare folk man møter hva for, etterabeid, holde seg oppdatert på fag eller være kontaktlærer innebærer av timer, så det er strengt tatt bare å jatte med når man skal konfronteres. Gjerne i sosiale settinger. Jeg vet hva min lærerjobb innebærer og organiserer den, har respekt nok for andre til å regne med de gjør det samme i SIN profesjon. Tillegg: Hvis noen spør fordi de er interessert i yrket, så svarer jeg selvsagt. Det er slike fremstøt som dette som man etterhvert ikke gidder å respondere særlig mye på i hverdagen. Men hadde litt tid til å gjøre det nå, da, siden jeg akkurat er ferdig med å kartlegge 35 elever på dag 2. Endret 19. august av Taffel 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #14 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tipper de også gjør noe hjemme. Jeg er sykehuslege, og gjør f.eks. (til noens overraskelse) mye av arbeidet hjemme. Anonymkode: cce61...f64 Det tviler jeg ikke på. Men ser lite til hylekoret av leger på sosiale medier. Der skinner lærerstanden øverst av alle. Jeg bor rett ved en barneskole, parkeringsplassen er tom kl 15. Hver dag. På planleggingsdager er det mindre biler enn vanlig og. Har bodd her i 18 år, så det er ikke noe jeg trengt å lage statistikk av. Anonymkode: f9e43...2aa 7
Daria Skrevet 19. august #15 Skrevet 19. august Etter å ha jobbet på videregående i mange år - som ikke-lærer, med vanlig arbeidstid - tviler jeg ikke et øyeblikk på at de gjør seg fortjent til avspaseringen sin. Retting, forberedelser, møter, samtaler med elever og foresatte, og ikke minst forventningene om at de skal være tilgjengelige og svare på spørsmål og henvendelser nærmest til alle døgnets tider, mens jeg stengte døra bak meg 15.30 og var arbeidsfri og utilgjengelig fram til klokka 8 neste morgen. 12 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #16 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det tviler jeg ikke på. Men ser lite til hylekoret av leger på sosiale medier. Der skinner lærerstanden øverst av alle. Jeg bor rett ved en barneskole, parkeringsplassen er tom kl 15. Hver dag. På planleggingsdager er det mindre biler enn vanlig og. Har bodd her i 18 år, så det er ikke noe jeg trengt å lage statistikk av. Anonymkode: f9e43...2aa Grunnen til «hylekoret» er kanskje alle disse påstandene som f.eks du kommer med? Tenk om andre arbeidsgrupper hadde hatt så stor mistro mot seg, hadde nok blitt flere hylekor der ute. Mannen min er lærer, og jeg vet at han har møtetid til kl 16 mandag og torsdag, og til kl. 1530 på tirsdager. Onsdag og fredag jobber han til kl 1415, når skolen stenger. Han planlegger undervisning etter at barna er lagt, og sitter også litt i helgene med dette. Når det er planleggingsdager så er han på skolen, evt på naboskolen, iom de samarbeider om utviklingsarbeid og prosjekter, dvs felles planleggingsdager. Anonymkode: d43f7...e57 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #17 Skrevet 19. august Dette temaet dukker opp hver høst, og det tar jeg med knusende ro. Jeg vet selv hvor mye jeg jobber, og lar meg ikke provosere. Selvsagt jobber ikke alle lærere det de skal, på samme måte er det i alle andre yrker. De fleste jobber det de skal og mer til. Hadde det virkelig vært så lettvint som det ser ut til fra utsiden, med korte dager og mye fri, så hadde ikke rekruttering vært noe problem. Anonymkode: c7589...491 8 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #18 Skrevet 19. august Kan bare svare for meg selv, men en typisk arbeidsuke i fjor så sånn her ut: Mandag(4+2t): jobb 7.30-11.30, ukeshandle, løpe en tur, hente i barnehagen, være med familien (inkl middag), legge barn, jobbe 19.30-21.30 Tirsdag(8+2t): jobb 7.30-15.30, hjem å lage middag, være med familien, legge barn, jobbe 19.30-21.30 onsdag (8t) : jobb 7.30-15.30, hjem å lage middag, være med familien, trene torsdag(7t+2,5t): jobb 7.30-14.30, hente i barnehagen, middag, være med familien, jobbe 18.30-21 fredag(7t): jobbe 7.30-14.30, helg lørdag: helg søndag(3t): helg, jobbe 18.30-21.30 Nå skrev jeg opp slik jeg husker det og det blir 43,5t. så er det noen uker jeg jobber mindre og noen uker mer. I tillegg så jobber jeg typisk 2 dager(á 7t) i høstferien og vinterferien mens ungene er i barnehagen, dette er uker som telles som fri i regnskapet som regner med 43t i uka. Så kommer kanskje totalt 15t til jul og påske. Jeg har kollegaer som gjør mer enn meg, men har også kollegaer som gjør mindre enn meg og det tror jeg ikke vi får gjort så mye med.. skulle vi begynt å føre timer hadde du nok hatt de som jobber for lite og du hadde hatt de som hadde fått Arbeidstilsynet på nakken fordi det hadde blitt for mye. Anonymkode: f651f...7a2 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #19 Skrevet 19. august Uansett så er vel resultatet de leverer viktigere enn timene? Anonymkode: 13bd8...802 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #20 Skrevet 19. august Vi gjør mye arbeid hjemmefra. De første årene jobba jeg mye mer enn 43 timer, nå er det varierende og fortsatt veldig mange timer mår jeg må gjennom rettebunker. Man må også være beredt for mange timer ekstra arbeid med kontaktlærerrollen, sånn er det bare. Alle yrker har sine fordeler og ulemper. Vi var en gjeng på min forrige arbeidsplass som retta "sammen" hver torsdags kveld/natt. Anonymkode: 80d2d...fca 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå