Gå til innhold

Sukkerstopp frem til 1. desember. Bli med?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hatt sukkerstopp i ca 4 måneder tidligere i år. Jeg følte meg da fresh og opplagt. I sommer har det blitt altfor mye sukker og vekten har økt. Jeg tåler i grunnen ikke sukker så godt. Leddene verker og kroppen eser ut som en hvetebolle som står til heving. Huden blir kvapsete og ekkel. Jeg blir trøtt og daff i kroppen. Nå som hverdagen har begynt igjen så er det på tide for meg å gjøre noe med sukkerinntaket. Jeg har ikke spist sukker verken i går eller i dag, så dette er min dag 2 uten. 

For meg så er det tilsatt sukker som jeg skal holde meg unna. Jeg spiser naturlig sukker som i frukt og melk, men altså ikke det som er tilsatt. Jeg tillater meg sukkerfrie proteinpuddinger osv. Det er ikke ønskelig med diskusjoner om hva jeg bør og ikke bør spise. Dette er rett og slett en motivasjons- og rapporteringtråd for oss som vil ha sukkerstopp frem til jul eller kanskje bare rett og slett ha en pause på noen uker. Jeg deltok i en sånn tråd sist, og det var veldig motiverende! Noen som vil henge seg på dette denne gangen? 

Endret av Ms. Steele
Endret overskrift
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har tidligere også hatt sukkerstopp

Følte meg ikke fresh eller bedre på noe vis so its a HARD pass fra meg. Men lykke til og nyt å føle deg fresh😊

Anonymkode: 28fc9...79c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allerede i gang, startet i går, stoppen inkluderer også chips og den typen snacks.

Anonymkode: ff1a9...81a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor starte igjen?

Jeg har hatt stopp i 12 år. 

Da føler man ikke behovet lenger en gang. 

Anonymkode: f46aa...8f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor starte igjen?

Jeg har hatt stopp i 12 år. 

Da føler man ikke behovet lenger en gang. 

Så flink du er! Og motiverende! 🙃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så flink du er! Og motiverende! 🙃

Min erfaring er i alle fall at "kun helg" og "sukkerstopp til... " bare er meningsløs tortur.  Holdt på med det tullet i flere år. 

Man må gå gjennom perioden der man har lyst på, og bruke mengder med viljestyrke. Det krever, hver dag. Særlig om man er så dum at man prøver på kun helg... for da må man jo stå i dette søndag-torsdag hver uke. Craving har såvidt avtatt litt før du er på igjen. 

Så hva er egentlig formålet med sukkerstopp frem til jul? Føle seg bedre i fire måneder (etter en måned med sug), for så å havne på samme kjøret igjen? Er egentlig litt som en diett. Meningsløst, da man faller tilbake på det gamle ganske raskt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne nok trengt det, har spist 600 gram smågodt i dag 😳

Anonymkode: 6f896...1c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi avsluttet sommerferien forrige mandag og hadde sukkerstopp fra da. Etter sommeren stappfull av smågodt, godteri, boller fra kafe, is… fy fader. Jeg har noen kilo jeg skal ned og! 

Det vil si mandag-fredag er det ikke sukker, i helgene har vi som regel vært og skal i bursdager, konfirmasjon osv de neste ukene, og der er det greit å forsyne seg med kake og så videre. 

Men i hverdagen og hjemme er det brems. Vi spiser ikke sukkerfritt/søtningstoffer, så det var en røff første uke. Cold turkey, uten lettbrus og så videre. 

Jeg lager hjemmelaget saft og syltetøy, det er det sukker i. Men det er sjeldent disse tingene som får meg "hekta", det er mer smågodt, potetgull, sjokolade etc. Jeg spiser en skive syltetøy, og så er jeg ferdig med det. Smågodt derimot sender meg ned i en heftig sukkeravhengighetsspiral :gråter: 

Så jeg har faktisk ikke helt sukkerfritt. Et glass saft en gang i blant, en skive med syltetøy. Men det er så og si sukkerfritt I FORHOLD til hvordan det har vært i sommer!

Jeg skal ned i fettprosent frem til jul, så dette er et godt sted å starte :nikke: 

Anonymkode: 26de2...bb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med! 

Eier ikke viljestyrke og pleier å gå på en smell på dag 3 og utover..  men skal gjøre mitt beste 

Anonymkode: 85ab1...27d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er med! 

Eier ikke viljestyrke og pleier å gå på en smell på dag 3 og utover..  men skal gjøre mitt beste 

min erfaring er at sekundet jeg begynner å forhandle med meg selv, da har jeg tapt. Det er rett og slett fallgruven. Et sneeev av tvil… da er løpet kjørt. Bestem deg, og ikke begynn å forhandle på reglene du har satt!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er i alle fall at "kun helg" og "sukkerstopp til... " bare er meningsløs tortur.  Holdt på med det tullet i flere år. 

Man må gå gjennom perioden der man har lyst på, og bruke mengder med viljestyrke. Det krever, hver dag. Særlig om man er så dum at man prøver på kun helg... for da må man jo stå i dette søndag-torsdag hver uke. Craving har såvidt avtatt litt før du er på igjen. 

Så hva er egentlig formålet med sukkerstopp frem til jul? Føle seg bedre i fire måneder (etter en måned med sug), for så å havne på samme kjøret igjen? Er egentlig litt som en diett. Meningsløst, da man faller tilbake på det gamle ganske raskt. 

Det er ikke meningsløs tortur for meg, men skjønner at det kan føles slik for deg ut fra hva du skriver. For meg er det ikke tortur i hele tatt.  Formålet er at jeg lettere klarer å gå ned i vekt ved ikke å spise sukker enkelt og greit. Så føler jeg meg bedre som en bonus. Mange flere grunner også, men det er hovedpoenget. Ja, det kan hende at jeg velger å ta en ny runde igjen etter jul, men det blir i så fall et valg jeg tar da. Sånn er det 😃 Jeg kommer ikke til å kommentere akkurat dette noe mer her nå. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er med! 

Da tenker jeg at 3 dager uten sukker er bedre enn ingen dager! Knallbra at du er med og prøver.

• Liker 1
Skrevet

Vi avsluttet sommerferien forrige mandag og hadde sukkerstopp fra da. Etter sommeren stappfull av smågodt, godteri, boller fra kafe, is… fy fader. Jeg har noen kilo jeg skal ned og! 

Det vil si mandag-fredag er det ikke sukker, i helgene har vi som regel vært og skal i bursdager, konfirmasjon osv de neste ukene, og der er det greit å forsyne seg med kake og så videre. 

Men i hverdagen og hjemme er det brems. Vi spiser ikke sukkerfritt/søtningstoffer, så det var en røff første uke. Cold turkey, uten lettbrus og så videre. 

Jeg lager hjemmelaget saft og syltetøy, det er det sukker i. Men det er sjeldent disse tingene som får meg "hekta", det er mer smågodt, potetgull, sjokolade etc. Jeg spiser en skive syltetøy, og så er jeg ferdig med det. Smågodt derimot sender meg ned i en heftig sukkeravhengighetsspiral :gråter: 

Så jeg har faktisk ikke helt sukkerfritt. Et glass saft en gang i blant, en skive med syltetøy. Men det er så og si sukkerfritt I FORHOLD til hvordan det har vært i sommer!

Jeg skal ned i fettprosent frem til jul, så dette er et godt sted å starte :nikke: 

Så bra at du har funnet en vei som du ønsker å gå og et mål! Vi løser alle dette på hver vår måte. Noen vil tillate litt sukker, andre vil tillate sukkerfri saft og brus osv, mens andre er totalt strikte og vil holde seg helt uten. Fint at du er med 😃

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er allerede i gang, startet i går, stoppen inkluderer også chips og den typen snacks.

Så bra! Jeg holder meg også unna snacks for det meste. Mulig jeg spiser litt popcorn, men salt er heller ikke kroppen min så glad i og derfor blir det minimalt av slikt også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ms. Steele skrev (31 minutter siden):

Det er ikke meningsløs tortur for meg, men skjønner at det kan føles slik for deg ut fra hva du skriver. For meg er det ikke tortur i hele tatt.  Formålet er at jeg lettere klarer å gå ned i vekt ved ikke å spise sukker enkelt og greit. Så føler jeg meg bedre som en bonus. Mange flere grunner også, men det er hovedpoenget. Ja, det kan hende at jeg velger å ta en ny runde igjen etter jul, men det blir i så fall et valg jeg tar da. Sånn er det 😃 Jeg kommer ikke til å kommentere akkurat dette noe mer her nå. 

Nå snakker jeg om for 15-20 år tilbake i tid, da jeg holdt på slik. 

Som du skriver; gå ned i vekt, føle seg bedre. Men så kommer Jul. Man er tilbake. Må gjennom det samme igjen. Og igjen. Og igjen. 

Hvorfor ikke bare holde normalvekt. Og føle seg bra. Hele tiden? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg nekter!

Godteri er godt!

Anonymkode: f7577...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også på dag to. Har ikke bestemt meg for hvor lenge, men motivasjonen er høy og jeg skal holde meg unna til jeg når målet. Ang det at man like gjerne kan holde seg unna hele tiden blir en for uoverkommelig tanke for mange tror jeg. Som skrevet over så er de feks 100 dagene verdt noe. Når man har gått ned mye i vekt og nådd et mål så er det enklere å ta skippertak i etterkant enn å tenke "jeg skal aldri spise det mer". så lenge det ikke sklir helt ut og man fyker voldsomt opp selvfølgelig...Jeg gikk ned over ti kilo i fjor og sluppet opp mye det siste året og kost meg mye,  men likevel "bare" gått opp 3 kilo dette året. Nå har jeg ny giv til å gå de ned igjen og kanskje enda fler. Men alle er forskjellige 😊

Anonymkode: bcc44...ef0

• Liker 2
Skrevet

Dag 3 og det går overraskende greit :nikke: Den første uken er gjerne erfaringsvis litt tøff fordi det er mye som skal ut av kroppen og vaner skal endres. Kjenner allerede at mye vann har forsvunnet og det merkes godt. Jeg heier på dere andre enten dere velger å avstå totalt resten av livet, avstår delvis eller avstår helt i en periode ❤️ Vi har forskjellige mål og ulike behov.

• Liker 2
Skrevet

Kan man være med selv om man har 1 dag i uka hvor det er lov å spise 1 sjokolade(50-70 gram) eller 1 kakestykke/muffins? 

• Nyttig 1
Skrevet
Pingvinen skrev (9 minutter siden):

Kan man være med selv om man har 1 dag i uka hvor det er lov å spise 1 sjokolade(50-70 gram) eller 1 kakestykke/muffins? 

Klart du kan! Du setter dine egne mål. Om du har spist sjokolade flere dager i uken, men nå velger å gå ned til bare en dag så er jo det en kjempebra forbedring for kroppen 👏 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...