Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (På 19.8.2025 den 17.17):

Er det ikke ironisk at flere og flere føler de har behov for å forandre den kroppen de er født med? Når målet er at alle skal få være den de er?

Det første jeg reagerer på er de ordene jeg har sitert deg på, de ordene du starter ditt innlegg med. Ja, det er ironisk at du mener at målet skal få være den de er, samtidig som du kritiserer de som faktisk er det. Sterke mennesker som må stå imot samfunnets fordommer.

Min svigerdatter er den hun er, en fantastisk kvinne jeg har lært meg å kjenne. Jeg er så glad for at min sønn har funnet en kvinne som henne, det samme er hans barn og forøvrig familie. Ingen av oss har det minste problem med at hun ikke var jente når hun ble født.
Det er i det store og det hele, mennesker som har 0 erfaring, for ikke å si kunnskap, som hyler opp om alle disse problemene det er at det finnes transpersoner, og ikke minst proklamerer sin skrekk og fordomsfullhet ..for tenk om barn skal bli 'påvirket' i en eller annen grad.

Barn blir ikke homofile av å høre om at det finnes mennesker som er homofile, de blir heller ikke religiøse, kriminelle, eller noe som helst annet av å lære om mennesker rundt dem, mennesker som kanskje har et annet livssyn, lever på en annen måte enn hva de selv gjør.

Den seksuelle lavalderen er 16 år. Da er de 'voksne' nok til å bestemme for om de vil ha sex eller ei. Barn og ungdom kan få behandling( hormoner) for kjønnsingkongruens ved tidligst 16 års alder, etter grundig utredning.

Det kjennes bare tragisk, denne redselen for transpersoner. Skjule denne redselen bak en 'omsorgstanke' for barn osv. Hadde man hatt omsorgsevne for andre mennesker, så hadde man faktisk heiet frem de som er som de er, de er seg selv og de står for det.

Det er det neimen ikke alle som gjør.

Anonymkode: 28faa...3a7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det første jeg reagerer på er de ordene jeg har sitert deg på, de ordene du starter ditt innlegg med. Ja, det er ironisk at du mener at målet skal få være den de er, samtidig som du kritiserer de som faktisk er det. Sterke mennesker som må stå imot samfunnets fordommer.

Min svigerdatter er den hun er, en fantastisk kvinne jeg har lært meg å kjenne. Jeg er så glad for at min sønn har funnet en kvinne som henne, det samme er hans barn og forøvrig familie. Ingen av oss har det minste problem med at hun ikke var jente når hun ble født.
Det er i det store og det hele, mennesker som har 0 erfaring, for ikke å si kunnskap, som hyler opp om alle disse problemene det er at det finnes transpersoner, og ikke minst proklamerer sin skrekk og fordomsfullhet ..for tenk om barn skal bli 'påvirket' i en eller annen grad.

Barn blir ikke homofile av å høre om at det finnes mennesker som er homofile, de blir heller ikke religiøse, kriminelle, eller noe som helst annet av å lære om mennesker rundt dem, mennesker som kanskje har et annet livssyn, lever på en annen måte enn hva de selv gjør.

Den seksuelle lavalderen er 16 år. Da er de 'voksne' nok til å bestemme for om de vil ha sex eller ei. Barn og ungdom kan få behandling( hormoner) for kjønnsingkongruens ved tidligst 16 års alder, etter grundig utredning.

Det kjennes bare tragisk, denne redselen for transpersoner. Skjule denne redselen bak en 'omsorgstanke' for barn osv. Hadde man hatt omsorgsevne for andre mennesker, så hadde man faktisk heiet frem de som er som de er, de er seg selv og de står for det.

Det er det neimen ikke alle som gjør.

Mener du man er seg selv om man forandrer kroppen sin? Jeg ønsker at flest mulig kan være seg selv i den kroppen og med det kjønnet de er født.

For det første så betyr ikke min mening at jeg ikke forstår at mange transpersoner er flotte, sterke mennesker.

For det andre så kan du ikke sammenlikne legning med kjønn. Legning bestemmes av følelser, kjønn bestemmes biologisk. Det får ingen negative irreversible konsekvenser å like noen av samme kjønn, men en transisjon betyr ofte hormonbehandling og operasjoner av friske organer. Det er noe helt annet.

Å si at ingen blir påvirket til å tro at de er født i feil kropp, er feil. Usikre, barn/unge som ikke er kjønnsstereotype kan bli mer usikre og tro at de er født i feil kropp dersom de lærer om kjønnsidentitet og at man kan være et annet kjønn enn det man er født som. Flere av de som angrer på transisjon, forteller at de ble påvirket til å tro de var født i feil kropp.

For det tredje så er ikke vi som er skeptiske til utviklingen redde for transpersoner. Vi ønsker bare at færre skal slippe å forandre egen kropp for å føle at de passer inn. 

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det ikke litt hyklersk å skrive at folk må få være hvem de er... innenfor de rammene en selv setter opp? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (4 minutter siden):

For det første så betyr ikke min mening at jeg ikke forstår at mange transpersoner er flotte, sterke mennesker.

For det andre så kan du ikke sammenlikne legning med kjønn. Legning bestemmes av følelser, kjønn bestemmes biologisk. Det får ingen negative irreversible konsekvenser å like noen av samme kjønn, men en transisjon betyr ofte hormonbehandling og operasjoner av friske organer. Det er noe helt annet.

Å si at ingen blir påvirket til å tro at de er født i feil kropp, er feil. Usikre, barn/unge som ikke er kjønnsstereotype kan bli mer usikre og tro at de er født i feil kropp dersom de lærer om kjønnsidentitet og at man kan være et annet kjønn enn det man er født som. Flere av de som angrer på transisjon, forteller at de ble påvirket til å tro de var født i feil kropp.

For det tredje så er ikke vi som er skeptiske til utviklingen redde for transpersoner. Vi ønsker bare at færre skal slippe å forandre egen kropp for å føle at de passer inn. 

Nope. Operasjon av friske organer? Man kan fint være en transperson uten operasjoner.

Det er veldig viktig at barn/ungdom får vite og lære om kjønnsidentitet. Det er bare tragisk og svært helsemessig farlig dersom et barn/ungdom føler og kjenner de er 'plassert' og identifisert med et kjønn de selv ikke kjenner seg som. Selvmordsraten for transpersoner er høy. ( nope ingen linking til kilde fra meg, det er bare å google)

De som angrer på en transisjon, er ekstremt få, men selvsagt settes fokuset på disse få. Et kjapt søk viser følgende :
Statistikken for «angring» på kjønnstransisjon viser at raten er lav, med en studie fra 2018 som fant en rate på 0,3 % blant kirurger som behandlet over 20 000 pasienter"

Du sier " For det tredje så er ikke vi som er skeptiske til utviklingen redde for transpersoner. Vi ønsker bare at færre skal slippe å forandre egen kropp for å føle at de passer inn. "

Din 'omsorg' synes mildt sagt overdrevent. Jeg tror omsorgen bør plasseres der den hører hjemme : For alle de som sliter med kjønnsingruens. For de som 'vet' at dersom de 'står frem', blir fordomsfullt sett negativt på.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nope. Operasjon av friske organer? Man kan fint være en transperson uten operasjoner.

Det er veldig viktig at barn/ungdom får vite og lære om kjønnsidentitet. Det er bare tragisk og svært helsemessig farlig dersom et barn/ungdom føler og kjenner de er 'plassert' og identifisert med et kjønn de selv ikke kjenner seg som. Selvmordsraten for transpersoner er høy. ( nope ingen linking til kilde fra meg, det er bare å google)

De som angrer på en transisjon, er ekstremt få, men selvsagt settes fokuset på disse få. Et kjapt søk viser følgende :
Statistikken for «angring» på kjønnstransisjon viser at raten er lav, med en studie fra 2018 som fant en rate på 0,3 % blant kirurger som behandlet over 20 000 pasienter"

Du sier " For det tredje så er ikke vi som er skeptiske til utviklingen redde for transpersoner. Vi ønsker bare at færre skal slippe å forandre egen kropp for å føle at de passer inn. "

Din 'omsorg' synes mildt sagt overdrevent. Jeg tror omsorgen bør plasseres der den hører hjemme : For alle de som sliter med kjønnsingruens. For de som 'vet' at dersom de 'står frem', blir fordomsfullt sett negativt på.

Ja, men mange går på hormoner og opererer.

Det er mørketall når det gjelder personer som angrer. Sverige har strammet inn behandlingen av unge pga den skadet mange mer enn den hjalp. Dersom færre kan leve gode liv med den kroppen og det kjønnet de har, må jo det være bedre enn å gå igjennom alvorlig behandling, operasjoner og bli avhengige av medikamenter livet ut.

Jeg synes det burde være større rom for at alle kan ha de klærne, håret, og sminken de ønsker, uavhengig av kjønn. At noen har en spesiell stil, betyr ikke at de trenger å være transpersoner.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (25 minutter siden):

Mener du man er seg selv om man forandrer kroppen sin? Jeg ønsker at flest mulig kan være seg selv i den kroppen og med det kjønnet de er født.

Jeg mener det skal ekstremt mye til for å ikke være seg selv, og det det innebærer. At vi blir påvirket av hverandre er ikke noe nytt. Ingen er en øy. Det inkluderer selvfølgelig også at transpersoner blir påvirket av hva du og jeg sier og at mennesker som er transpersoner (en minoritet) vil oppleve stigmatisering og skam når mennesker sier at deres opplevelse av å være et annet kjønn enn det kroppen tilsier ikke har noen autonom verdi. Tveritmot er deres opplevelse en følgefeil. De er påvirket til å tro det, den kommer av psykiske problemer, de føler dette fordi de tror de må bytte kjønn for å passe inn. Deres opplevelse er uansett meningsløs all den tid kjønn bestemmes biologisk og skal derfor bare karakteriseres som problem. I alle tilfeller viser man nettopp at man lar være å ta dem på alvor.

Anonymkode: 80f94...897

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Katten.2.0 skrev (35 minutter siden):

Er det ikke litt hyklersk å skrive at folk må få være hvem de er... innenfor de rammene en selv setter opp? 

Ikke når man selv mener å vite hvem de er, og man mener det er andre som har forledet dem til å tro de er noe de ikke er. En ganske dominerende og overkjørende holdning, men den er ikke uvanlig.

Anonymkode: 80f94...897

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Tartufo skrev (6 minutter siden):

Det er mørketall når det gjelder personer som angrer. Sverige har strammet inn behandlingen av unge pga den skadet mange mer enn den hjalp. Dersom færre kan leve gode liv med den kroppen og det kjønnet de har, må jo det være bedre enn å gå igjennom alvorlige operasjoner og bli avhengige av medikamenter livet ut.

Jeg synes det burde være større rom for at alle kan ha de klærne, håret, og sminken de ønsker, uavhengig av kjønn. At noen har en spesiell stil, betyr ikke at de trenger å være transpersoner.

De største mørketallene finnes nok blant de som aldri har turt å være 'den de er' som du så fint skriver. Svært mange lever godt med den kroppen de har, men mange har det ikke så bra, dersom omgivelsene ikke aksepterer at deres fysiske kropp ( mer spesifikt deres kjønnsorgan)  ikke er den samme som det kjønnet de identifiserer seg med.

For meg som kjenner en del transpersoner, så oppleves det litt merkelig at andre mennesker er så opphengt i dette. Biologisk kjønn, det de er født med er det samme. Det personen opplever/kjenner seg selv som, KAN være noe annet. La nå dem få lov til å være det da.
Som du sier " målet er at alle skal få være den de er?" 

Å være transperson har lite med sminke, hår og klær å gjøre. Det er ingen 'stil' å være trans,det er noe man ER. Ingenting kan endre på det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 21.04):

Det er amerikansk tankegang som er importert til å forsvare Pride. Nordmenn flest synes ikke at folk skal få være den de er selv om de færreste vil innrømme det.

Et eksempel på dette er barneoppdragelse, hvor nordmenn på godt og vondt har sterke forventninger om hvordan er barn skal bli oppdratt. Alternative livsstiler som van life tolereres ikke i Norge.

Anonymkode: 6f9bd...174

Jeg har sagt blant folk at det finnes bare 2 kjønn. Har aldri vært redd for/nervøs for eventuelle reaksjoner og ingen har sagt noe heller.

Skjønner ikke hvorfor så mange er redd for å stå for meningene sine.

• 5 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, bilder med opphavsrett og avsporinger.

Sciurus, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...