Tartufo Skrevet 19. august #1 Skrevet 19. august Er det ikke ironisk at flere og flere føler de har behov for å forandre den kroppen de er født med? Når målet er at alle skal få være den de er? Hvorfor reagerer ikke flere på at å forandre fysisk friske kropper blir sett på som en løsning når barn/unge føler seg annerledes? Det er ingenting galt med å føle seg annerledes, og alle er perfekte som de er. Ingen barn er født i feil kropp, og ingen skal trenge å forandre den for å passe inn! Har Pride/FRI gått for langt? Og gjør de livet lettere for ALLE skeive? Hva med de ungdommene som føler seg utenfor fordi de ikke er kjønnsstereotype og/eller er homofile? Noen av dem opplever å bli spurt om de er trans, hvilket pronomen de foretrekker osv. Det er ingen god følelse at andre tror at du kan være født i feil kropp. Det kan få deg til å føle deg enda mer annerledes, og noen kan til og med begynne å lure på om de som spør har rett. Kanskje det ER noe feil med dem. Kanskje de ER født i feil kropp? En jente trenger ikke føle seg som en jente, for å være jente. En jente kan ha mer til felles med gutter enn jenter, men det gjør henne ikke til en gutt. Kjønn bestemmes kun biologisk, og har absolutt ingenting med følelser å gjøre. Studier har bekreftet at det er større ulikheter i hjernen innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Så hvorfor snakker så mange om kjønnsidentitet? Det er et oppkonstruert ord som har tatt utgangspunkt i tradisjonelle kjønnsroller og ulikheter mellom kjønnene som egentlig ikke finnes. Alle har sin egen identitet, UAVHENGIG av hvilket kjønn de er. At flere og flere som ikke er kjønnsstereotype tror de er født i feil kropp eller er ikke-binære, fører også til MINDRE mangfold innenfor hvert kjønn. Det kan igjen føre til at barn og unge som ikke er kjønnsstereotype føler seg MER annerledes, og dessverre kan det også føre til at flere tror hormoner og operasjoner er løsningen for dem. Ser ikke Pride/FRI noen negative sider ved denne utviklingen? Og hva med de som har blitt påvirket til en irreversibel forandring som de angrer på? Lgbtq har blitt et tema som det er vanskelig å diskutere. De som er kritiske til utviklingen blir lett satt i bås. Professorer og leger risikerer sin karriere dersom de er kritiske. Politikere vinner stemmer på å si ja til alt, og å gå i Pride tog. Uten å stille spørsmål til noe. Kan dette føre til at vi ikke oppdager negative sider ved utviklingen før det er for sent? 16 2 22
AnonymBruker Skrevet 19. august #2 Skrevet 19. august Tartufo skrev (10 minutter siden): Er det ikke ironisk at flere og flere føler de har behov for å forandre den kroppen de er født med? Når målet er at alle skal få være den de er? Hvorfor reagerer ikke flere på at å forandre fysisk friske kropper blir sett på som en løsning når barn/unge føler seg annerledes? Det er ingenting galt med å føle seg annerledes, og alle er perfekte som de er. Ingen barn er født i feil kropp, og ingen skal trenge å forandre den for å passe inn! Har Pride/FRI gått for langt? Og gjør de livet lettere for ALLE skeive? Hva med de ungdommene som føler seg utenfor fordi de ikke er kjønnsstereotype og/eller er homofile? Noen av dem opplever å bli spurt om de er trans, hvilket pronomen de foretrekker osv. Det er ingen god følelse at andre tror at du kan være født i feil kropp. Det kan få deg til å føle deg enda mer annerledes, og noen kan til og med begynne å lure på om de som spør har rett. Kanskje det ER noe feil med dem. Kanskje de ER født i feil kropp? En jente trenger ikke føle seg som en jente, for å være jente. En jente kan ha mer til felles med gutter enn jenter, men det gjør henne ikke til en gutt. Kjønn bestemmes kun biologisk, og har absolutt ingenting med følelser å gjøre. Studier har bekreftet at det er større ulikheter i hjernen innenfor hvert kjønn, enn mellom kjønnene. Så hvorfor snakker så mange om kjønnsidentitet? Det er et oppkonstruert ord som har tatt utgangspunkt i tradisjonelle kjønnsroller og ulikheter mellom kjønnene som egentlig ikke finnes. Alle har sin egen identitet, UAVHENGIG av hvilket kjønn de er. At flere og flere som ikke er kjønnsstereotype tror de er født i feil kropp eller er ikke-binære, fører også til MINDRE mangfold innenfor hvert kjønn. Det kan igjen føre til at barn og unge som ikke er kjønnsstereotype føler seg MER annerledes, og dessverre kan det også føre til at flere tror hormoner og operasjoner er løsningen for dem. Ser ikke Pride/FRI noen negative sider ved denne utviklingen? Og hva med de som har blitt påvirket til en irreversibel forandring som de angrer på? Lgbtq har blitt et tema som det er vanskelig å diskutere. De som er kritiske til utviklingen blir lett satt i bås. Professorer og leger risikerer sin karriere dersom de er kritiske. Politikere vinner stemmer på å si ja til alt, og å gå i Pride tog. Uten å stille spørsmål til noe. Kan dette føre til at vi ikke oppdager negative sider ved utviklingen før det er for sent? Dessverre nok et tema der det er bestemt hva det er riktig å mene. Forstår ikke at ikke flere reagerer. Anonymkode: d725f...ab5 18 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #3 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dessverre nok et tema der det er bestemt hva det er riktig å mene. Forstår ikke at ikke flere reagerer. Anonymkode: d725f...ab5 Vi lever i et demokrati. Om flertallet ikke reagerer, så kan det nok være på tide å finne frem det berømte speilet. Anonymkode: 2febf...10d 6
Bålkaffe Skrevet 19. august #4 Skrevet 19. august Om folk skal få lov til å være den de er og vil være, så innebærer det også at folk har kroppslig autonomi. Og når de har kroppslig autonomi, kan de også bestemme hva som skal skje med den kroppen. Om de så har lyst til å gjøre noe med utseendet sitt, står de helt fritt til å gjøre det. Er du imot kroppslig autonomi, TS? 11 1 5
Tartufo Skrevet 19. august Forfatter #5 Skrevet 19. august Bålkaffe skrev (1 minutt siden): Om folk skal få lov til å være den de er og vil være, så innebærer det også at folk har kroppslig autonomi. Og når de har kroppslig autonomi, kan de også bestemme hva som skal skje med den kroppen. Om de så har lyst til å gjøre noe med utseendet sitt, står de helt fritt til å gjøre det. Er du imot kroppslig autonomi, TS? Man kan være seg selv, men det å skifte hudfarge, kjønn, eller f.eks. alder er ikke å være seg selv. Dessuten kan man ikke forandre på biologiske fakta. 7 7
Tartufo Skrevet 19. august Forfatter #6 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi lever i et demokrati. Om flertallet ikke reagerer, så kan det nok være på tide å finne frem det berømte speilet. Anonymkode: 2febf...10d Så å gå imot fakta er greit dersom flertallet er enige? Det er nok også flere som reagerer enn de du ser/hører. Som sagt ser både professorerer og leger det som en risiko å være kritiske til lhbtq. Når kun en side av saken blir formidlet, påvirker det hva folk flest mener. 10 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Jeg er helt enig i alt som står her. Dette er hovedgrunnen til at jeg tar avstand fra Pride. Har snart ungdommer i hus, og jeg har snakket mye med dem om akkurat disse tingene i år Anonymkode: 52fbf...572 7 1 2
snillOnkel Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august Det er ironisk, ja. Per er en kul fyr med skjegg og manbun. Per liker rosa, og Per kan finne på å gå på byen med en kul singlet og skjørt for menn. Med 3 offisielle kjønn vil mannsrollen være trangere, og folk vil kalle han for hen. 5 2
Bålkaffe Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Tartufo skrev (12 minutter siden): Man kan være seg selv, men det å skifte hudfarge, kjønn, eller f.eks. alder er ikke å være seg selv. Dessuten kan man ikke forandre på biologiske fakta. Du svarte ikke på spørsmålet. 3 1
Tartufo Skrevet 19. august Forfatter #10 Skrevet 19. august Bålkaffe skrev (6 minutter siden): Du svarte ikke på spørsmålet. Nei, jeg er ikke i mot kroppslig autonomi. Derfor er jeg heller ikke helt i mot plastiske operasjoner. Om en voksen kvinne på 50 ønsker å operere seg for å se yngre ut, er det hennes valg, men hun ER fortsatt en kvinne på 50. Om en voksen kvinne ønsker å operere seg for å se mer ut som en mann, er det hennes valg, men hun ER fortsatt en kvinne. Det jeg er i mot er utviklingen der BARN og UNGE lærer at man kan være født i feil kropp, at det finnes flere enn to kjønn, og at man kan velge hvilket kjønn man er. 13 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #11 Skrevet 19. august Tartufo skrev (22 minutter siden): Så å gå imot fakta er greit dersom flertallet er enige? Det er nok også flere som reagerer enn de du ser/hører. Som sagt ser både professorerer og leger det som en risiko å være kritiske til lhbtq. Når kun en side av saken blir formidlet, påvirker det hva folk flest mener. Det er slik et demokrati fungerer, ja - flertallet bestemmer, forenklet sagt. Dette er dog ikke en sak hvor kun en side er formidlet. Overhodet ikke, da bør man utvide horisonten og lese mer. https://snl.no/demokrati Anonymkode: 2febf...10d 4
romerskbetong Skrevet 19. august #12 Skrevet 19. august Zznooork! Det er ein så forsvinnande liten andel dette gjeld at det nesten er eit ikkje-tema. Viss akkurat dette kan redde livet til ein av ein million så kva er problemet? Når det er sagt trur eg me treng fleire ikkje-ekstreme homofile i debattar og liknande. Saknar nyanserte stemmer og ikkje minst utsjånad i media. Roe ned på freak-showet med andre ord. 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #13 Skrevet 19. august Bålkaffe skrev (32 minutter siden): Om folk skal få lov til å være den de er og vil være, så innebærer det også at folk har kroppslig autonomi. Og når de har kroppslig autonomi, kan de også bestemme hva som skal skje med den kroppen. Om de så har lyst til å gjøre noe med utseendet sitt, står de helt fritt til å gjøre det. Er du imot kroppslig autonomi, TS? Den kroppslige autonomien er bare delvis gjeldende før myndighetsalder. Før det ligger mye av det i hendene på foreldre og helsevesen. Da må man kunne stole på at de tar gode valg. Man må også kunne tåle at det på generelt grunnlag diskuteres hvilken rolle det helsevesenet vi alle betaler for skal ha så lenge det ikke finnes enighet hverken blant helsepersonell eller andre fagfolk som jobber med barns utvikling. Bruk av hormonblokkere på friske barnekropper er eksempel på en ting det ikke er enighet om. Anonymkode: 46f4c...fdf 3
Bålkaffe Skrevet 19. august #14 Skrevet 19. august Tartufo skrev (10 minutter siden): Nei, jeg er ikke i mot kroppslig autonomi. Derfor er jeg heller ikke helt i mot plastiske operasjoner. Om en voksen kvinne på 50 ønsker å operere seg for å se yngre ut, er det hennes valg, men hun ER fortsatt en kvinne på 50. Om en voksen kvinne ønsker å operere seg for å se mer ut som en mann, er det hennes valg, men hun ER fortsatt en kvinne. Det jeg er i mot er utviklingen der BARN og UNGE lærer at man kan være født i feil kropp, at det finnes flere enn to kjønn, og at man kan velge hvilket kjønn man er. Jeg skjønner at du er imot det, men det hjelper egentlig veldig ganske lite når virkeligheten faktisk er sånn at for noen få individer, så stemmer ikke kroppen overens med det bildet de har av seg selv. 8 1
Bålkaffe Skrevet 19. august #15 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den kroppslige autonomien er bare delvis gjeldende før myndighetsalder. Før det ligger mye av det i hendene på foreldre og helsevesen. Da må man kunne stole på at de tar gode valg. Man må også kunne tåle at det på generelt grunnlag diskuteres hvilken rolle det helsevesenet vi alle betaler for skal ha så lenge det ikke finnes enighet hverken blant helsepersonell eller andre fagfolk som jobber med barns utvikling. Bruk av hormonblokkere på friske barnekropper er eksempel på en ting det ikke er enighet om. Anonymkode: 46f4c...fdf Vi skal for all del diskutere hvordan helsevesenet skal operere rundt dette temaet, for å sikre at absolutt alle blir hørt og blir møtt med den hjelpen de trenger. Det vi ikke skal begynne med er å nekte folk helsehjelp, synlighet, tilhørighet og å nekte og vedkjenne at de eksisterer. 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #16 Skrevet 19. august romerskbetong skrev (6 minutter siden): Zznooork! Det er ein så forsvinnande liten andel dette gjeld at det nesten er eit ikkje-tema. Viss akkurat dette kan redde livet til ein av ein million så kva er problemet? Når det er sagt trur eg me treng fleire ikkje-ekstreme homofile i debattar og liknande. Saknar nyanserte stemmer og ikkje minst utsjånad i media. Roe ned på freak-showet med andre ord. Vi er ikke spesielt velkomne i homomiljøet og ender derfor opp med å ikke ha en stemme noen er interessert i å høre på. Anonymkode: 46f4c...fdf 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #17 Skrevet 19. august Bålkaffe skrev (Akkurat nå): Vi skal for all del diskutere hvordan helsevesenet skal operere rundt dette temaet, for å sikre at absolutt alle blir hørt og blir møtt med den hjelpen de trenger. Det vi ikke skal begynne med er å nekte folk helsehjelp, synlighet, tilhørighet og å nekte og vedkjenne at de eksisterer. Du vet godt at det er såpass krevende og farlig for videre karriere og privatliv for den del å uttale seg kritisk til fysisk inngripen på barn med antatt transkjønnethet at debatten på ingen måte blir reell. Anonymkode: 46f4c...fdf 6 3
Bålkaffe Skrevet 19. august #18 Skrevet 19. august (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet godt at det er såpass krevende og farlig for videre karriere og privatliv for den del å uttale seg kritisk til fysisk inngripen på barn med antatt transkjønnethet at debatten på ingen måte blir reell. Anonymkode: 46f4c...fdf Det er det virkelig ikke, altså. Det er sjukt mange som uttaler seg under ekte navn om dette og som ikke sliter med verken jobb eller privatliv, så den der faller jeg ikke for. Endret 19. august av Bålkaffe 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #19 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er helt enig i alt som står her. Dette er hovedgrunnen til at jeg tar avstand fra Pride. Har snart ungdommer i hus, og jeg har snakket mye med dem om akkurat disse tingene i år Anonymkode: 52fbf...572 Trist. Anonymkode: 80f94...897 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #20 Skrevet 19. august Bålkaffe skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner at du er imot det, men det hjelper egentlig veldig ganske lite når virkeligheten faktisk er sånn at for noen få individer, så stemmer ikke kroppen overens med det bildet de har av seg selv. Det kalles dysmorfofobi. hvis jeg føler at min helt friske og funksjonelle arm er i veien og helt feil for meg, at jeg bare burde ha 1 arm, skal jeg ha lov til å operere den bort? Anonymkode: 797cc...90e 6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå