Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med dine/mine barn. Vi møttes i 40 årene og kjøpte hus som vi eier 50/50. Bodd sammen i 2-3 år nå. 

De siste månedene har det kommet noen tanker. Jeg har innsett at jeg går gjennom livet uten å bli gift. Føles som en liten sorg egentlig. 

Vi har det veldig fint sammen og jeg er sikker på at vi blir gamle sammen,så hvorfor føler jeg på et savn etter å bli gift? En ring kan vel ikke utgjøre så stor forskjell i samlivet? 

Vi har ikke penger til å gifte oss uansett,så det blir med å være samboere. 

Hvorfor er jeg så opphengt i dette nå? 

Har aldri hatt en drøm om dette tidligere eller med andre partnere. Kanskje panikk-alderen har kommet? 

Kvinne 43

Anonymkode: a745f...e04

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt være grunnet alder, ja.

Det er i praksis ingen forskjell. Du føler det samme for ham, og omvendt, uansett om dere har et ark som sier dere er gift eller ikke.

Anonymkode: f6dca...84f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En ring kan vel ikke utgjøre så stor forskjell i samlivet? 

Definitivt ikke. En ring er bare et symbol, et symbol på kjærligheten og samspillet dere har. En ring endrer ikke noe påvirkning på forholdet, det er like dårlig eller like godt uavhengig av om det er ring på en finger eller ei.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Best å la være når man ser på hvor mange som blir skilt. Hvorfor ta sjansen. Nyt det du har gift eller ei. 

Anonymkode: de67c...e29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er gratis å gifte seg. Man bestiller en time på rådhuset, og vips så er man gift. Tar 10 minutter.  

Anonymkode: 542ce...901

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

det er symbolikken. 

Hvis man er enige om å ta det skrittet er det et tegn på at begge har "funnet hjem" på en måte.

Anonymkode: aeea1...84a

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan godt være grunnet alder, ja.

Det er i praksis ingen forskjell. Du føler det samme for ham, og omvendt, uansett om dere har et ark som sier dere er gift eller ikke.

Det er i praksis ganske stor forskjell om en dør. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er i praksis ganske stor forskjell om en dør. 

På hvilken måte da?

Anonymkode: 379a9...47f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte da?

arv sjølvsagt 

Anonymkode: aeea1...84a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På hvilken måte da?

Pliktdelsarv til ektefelle går foran pliktdelsarv til barn. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Og den arven kan være viktig når skifte skal gjennomføres.

Anonymkode: 5d20f...100

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På hvilken måte da?

Huset som de nå eier sammen blir 50% barna sitt hvis mannen dør, og de kan velge å ville få utbetalt sammen for det når som helst. En  gift person har rett (hvis arvingene synes det er greit) til å sitte i uskiftet bo, og arver også mer etter mannen.

Det er også stor forskjell mtp forsikringer hvis noen dør. Hvis jeg dør, er jeg forsikret til 6 mill som går til mannen, slik at han kan sikre seg huset. 

Endret av katties
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Hvem vil vel at en samboer man ikke har barn med skal få arv som barna kunne fått?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (Akkurat nå):

Huset som de nå eier sammen blir 50% barna sitt hvis mannen dør, og de kan velge å ville få utbetalt sammen for det når som helst. En  gift person har rett til å sitte I skiftet bo, og arver også etter mannen.

Det er også stor forskjell mtp forsikringer hvis noen dør. Hvis jeg dør, er jeg forsikrer til 6 mill, og disse går til mannen, slik at han kan sikre seg huset. 

Forsikringsutbetaling velger man jo selv hvem som skal få.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem vil vel at en samboer man ikke har barn med skal få arv som barna kunne fått?

Mange. Det kan i mange tilfeller dreie seg om en person man har bygget opp økonomien sin sammen med. Man vil at ektefelle skal kunne beholde boligen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Det handler om å bli valgt. Det er romantisk, trygt, viktig. Jeg ble gift som 25-åring og elsker å være gift (er i 40-årene nå). 

Anonymkode: b3293...deb

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Gratis å gifte seg da. Så den er jo grei. Dere bør skrive et testament da. Er viktig når dere har mine og dine barn. Lell om samboere har fått en del rettigheter så står ektefelle sterkere ved død. Så dere bør tenke på det å. 

Anonymkode: a2ed8...aa3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (6 minutter siden):

Huset som de nå eier sammen blir 50% barna sitt hvis mannen dør, og de kan velge å ville få utbetalt sammen for det når som helst. En  gift person har rett til å sitte I skiftet bo, og arver også etter mannen.

Det er også stor forskjell mtp forsikringer hvis noen dør. Hvis jeg dør, er jeg forsikrer til 6 mill, og disse går til mannen, slik at han kan sikre seg huset. 

Dette har du ikke greie på.

Anonymkode: f127b...59e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Mange. Det kan i mange tilfeller dreie seg om en person man har bygget opp økonomien sin sammen med. Man vil at ektefelle skal kunne beholde boligen.

Så ts og samboeren har bygd opp økonomien sammen på 2-3 år...?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så ts og samboeren har bygd opp økonomien sammen på 2-3 år...?

De er ikke dau nå.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...