Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele avdelingen har fått utlevert mobiltelefoner som skal fungere som sentralbord. Helt nytt for vår avdeling. Før var det skranken som tok i mot telefoner fra kunder o.a., nå skal telefoner styres mot de forskjellige avdelingene på jobb.

Vår leder er administrator på sentralbord-appen som vi bruker på mobilene våre.

Leder kan se hvor mange tapte anrop vi har og hvem vi ringer.

Fikk streng beskjed om at telefonen skal ligge på kontoret og ikke til privat bruk.

Det jeg stusser på er at lederen kan overvåke oss arbeidstakere, på hvor mange samtaler vi har, hvor lenge vi prater, om vi har mange tapte anrop m.m. Greit nok om man ønsker statistikk over dette, men er det lov at lederen sitter og følger med på dette ?

Siste uke fikk jeg en melding fra leder om hvorfor jeg ikke hadde tatt tlf kl.11.05. Han hadde da ringt meg 10 ganger i løpet av 3-4 minutter. Svarte med at jeg hadde vært på toalettet og ville ikke ha med tlf dit. Fikk som svar at jeg var på jobb, jeg jobbet ikke på toalettet.

Kan umulig være innafor ? Føler meg overvåket og begynner å mistrives med hele sentralbord-opplegget

Anonymkode: 986eb...eae

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med å lage slike telefonsystemer. Ja, det er helt lovlig å følge med på sånt. Ganske dust oppførsel av sjefen din, men det er en annen sak.

Anonymkode: 8e0e3...1b4

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hele avdelingen har fått utlevert mobiltelefoner som skal fungere som sentralbord. Helt nytt for vår avdeling. Før var det skranken som tok i mot telefoner fra kunder o.a., nå skal telefoner styres mot de forskjellige avdelingene på jobb.

Fikk streng beskjed om at telefonen skal ligge på kontoret og ikke til privat bruk.

Det jeg stusser på er at lederen kan overvåke oss arbeidstakere, på hvor mange samtaler vi har, hvor lenge vi prater, om vi har mange tapte anrop m.m. Greit nok om man ønsker statistikk over dette, men er det lov at lederen sitter og følger med på dette ?

Siste uke fikk jeg en melding fra leder om hvorfor jeg ikke hadde tatt tlf kl.11.05. Han hadde da ringt meg 10 ganger i løpet av 3-4 minutter. Svarte med at jeg hadde vært på toalettet og ville ikke ha med tlf dit. Fikk som svar at jeg var på jobb, jeg jobbet ikke på toalettet.

Kan umulig være innafor ? Føler meg overvåket og begynner å mistrives med hele sentralbord-opplegget

Du får være glad sjefen din ikke skriver daglige rapporter om deg da. 

Anonymkode: 9d929...f74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får være glad sjefen din ikke skriver daglige rapporter om deg da. 

Anonymkode: 9d929...f74

Det kan jo være han gjør…. Idiotiske ledere finnes overalt…

Anonymkode: 89557...ec1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I bedriften jeg jobber må vi logge på data hva vi gjør om vi forlater arbeidsplassen. Vi må skrive f.eks.: Forlater plass klokken 11.32 forventer tilbake ca 11.45 - toalettbesøk.

Er det andre oppgaver vi må utføre som gjør at vi forlater plassen må det logges også. Beregner vi feil med antatt tilbake og sjefen dukker opp blir det personlig rapport selv om vi har blitt forhindret uten at vi kan noe for det selv.

Vi er en stor bedrift med mange posisjoner og imellom disse posisjonene er det kunder som plutselig spør om hjelp til noe og vi plikter å hjelpe de.

Snakk om nazi regime.

Anonymkode: 1df6a...4ec

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Detter var merkelig oppførsel av en leder. Han har kanskje lite å ta seg til? Klart du ikke tar telefon med på toalettet! 

Anonymkode: 89557...ec1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I bedriften jeg jobber må vi logge på data hva vi gjør om vi forlater arbeidsplassen. Vi må skrive f.eks.: Forlater plass klokken 11.32 forventer tilbake ca 11.45 - toalettbesøk.

Er det andre oppgaver vi må utføre som gjør at vi forlater plassen må det logges også. Beregner vi feil med antatt tilbake og sjefen dukker opp blir det personlig rapport selv om vi har blitt forhindret uten at vi kan noe for det selv.

Vi er en stor bedrift med mange posisjoner og imellom disse posisjonene er det kunder som plutselig spør om hjelp til noe og vi plikter å hjelpe de.

Snakk om nazi regime.

Bytt jobb og name og shame i VG

Anonymkode: 96e30...8d4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med? Vi har et slikt system hvor man ser hvor mamge tapte anrop det er og vi ønsker å ha høyest mulig svarprosent. 

Prøv å jobbe med kundebehandling. Da blir du overvåket hele dagen. Når er du koblet på tlf. Hvor lange samtaler. Hvor lang tid er du av telefonen mellom telefonsamtalene. Hvor mange samtaler på en dag. Er du ikke logget på når økta di starter kontaktes du av leder etter noen gå minutter.

Anonymkode: ca881...f6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre dere alle hvor dere jobber?

Anonymkode: 902ee...e8b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Snakk om nazi regime.

Dette høres jo helt sykt ut. Hvilken type arbeidsplass er dette? Er det fare for liv og helse hvis noen må bruke 5 minutter i blant for å gå på do eller annet?

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig lov å gå på do. Du får parere med arbeidsmilijøloven og spørre lederen din om dere ikke følger den.

Anonymkode: 62bf0...c1f

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Snakk om nazi regime.

I alle dager... 

I dag våknet jeg av meg selv kl 7... tok en kopp kaffe, surfet litt, ruslet til hjemmekontoret. Så over dagsplanen og ukesplanen. Tok unna mailboks, en presentasjon, oppdaterte et ark, la noen ting inn i kalenderen. Satt meg i morgensolen, tok et knekkebrød. Så ble det tre telefoner, et møte. Noe av det mens jeg brettet klær og ryddet kjøkken. Tok opp middag fra fryser. Nå hev jeg en fritatta i ovnen, satt meg ut i sola, tar en halvtime her...... 

Kanskje jeg drar på kontoret i morgen, kanskje ikke. 

Anonymkode: 67091...d5d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Snakk om nazi regime.

Det hadde jeg ikke orket å jobbe. Hadde lett etter noe annet umiddelbart da dette ble innført, skjønner virkelig ikke at dere godtar det.

Anonymkode: 345d4...531

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva jobber du med? Vi har et slikt system hvor man ser hvor mamge tapte anrop det er og vi ønsker å ha høyest mulig svarprosent. 

Prøv å jobbe med kundebehandling. Da blir du overvåket hele dagen. Når er du koblet på tlf. Hvor lange samtaler. Hvor lang tid er du av telefonen mellom telefonsamtalene. Hvor mange samtaler på en dag. Er du ikke logget på når økta di starter kontaktes du av leder etter noen gå minutter.

Anonymkode: ca881...f6b

Jobber til daglig med leverandører av ulike slag, men nå skal jeg ta kundetelefoner. Som jeg ikke kan hjelpe med, for jeg har ikke tilgang til kundebase. Så jeg tar imot kundetelefoner og bare sender de videre i systemet til de som jobber med kunder og har tilgang til kundebase. Dette tar i tillegg tid og går utover min egentlige arbeidsoppgaver. De kundene som ringer, vil gjerne fortelle sitt ærend og blir drit forbanna når jeg ikke kan svare og må sende de videre. Dette er ifølge leder noe jeg må tåle og det er visst god kundebehandling. Lite effektivt, men leder har bestemt dette. For å avlaste de som jobber med kunder. My ass

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er det frivillig å jobbe der. Søk deg vekk og få en bedre arbeidshverdag.

Anonymkode: f2fa0...519

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jobber til daglig med leverandører av ulike slag, men nå skal jeg ta kundetelefoner. Som jeg ikke kan hjelpe med, for jeg har ikke tilgang til kundebase. Så jeg tar imot kundetelefoner og bare sender de videre i systemet til de som jobber med kunder og har tilgang til kundebase. Dette tar i tillegg tid og går utover min egentlige arbeidsoppgaver. De kundene som ringer, vil gjerne fortelle sitt ærend og blir drit forbanna når jeg ikke kan svare og må sende de videre. Dette er ifølge leder noe jeg må tåle og det er visst god kundebehandling. Lite effektivt, men leder har bestemt dette. For å avlaste de som jobber med kunder. My ass

Da kommer det an på hva som står i kontrakten din. Står det rett ut at du bare jobber med f. eks. leverandøroppfølging osv. og ikke sluttkunder? I så fall er det på tide med en prat med f. eks. fagforening. Dersom det står at man kan bli tillagt andre oppgaver relatert til kunder osv. i kontrakt har man en dårligere sak. 

Anonymkode: 872fb...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hender jeg er lei av jobben eller sjefen, men så hører jeg om jobbsituasjoner som denne og da gir det seg. Sjef som ringer 10 ganger på 3-4 minutter og gir tilsnakk når du sier at du var på toalettet uten mobil? For en hjelpeløst både kjip sjef og dårlig leder. Så er nok selve systemet her fullt lovlig, dessverre, men det høres ut som et forferdelig sted å jobbe. 

Anonymkode: 80e75...cc6

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I alle dager... 

I dag våknet jeg av meg selv kl 7... tok en kopp kaffe, surfet litt, ruslet til hjemmekontoret. Så over dagsplanen og ukesplanen. Tok unna mailboks, en presentasjon, oppdaterte et ark, la noen ting inn i kalenderen. Satt meg i morgensolen, tok et knekkebrød. Så ble det tre telefoner, et møte. Noe av det mens jeg brettet klær og ryddet kjøkken. Tok opp middag fra fryser. Nå hev jeg en fritatta i ovnen, satt meg ut i sola, tar en halvtime her...... 

Kanskje jeg drar på kontoret i morgen, kanskje ikke. 

Anonymkode: 67091...d5d

Hvordan mener du dette hjelper ts?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å tracke ansatte i telefoniløsningene. Du bør ha en mulighet til å sette den på pause mens du går på toalettet. Sjekk om dette er en mulighet slik at det kan ringes tilbake eller settes i kø. Høres ut som et uprofesjonelt program om dette ikke er mulig. Du har selvsagt lov til å gå på do og det er sjeldent at noen blir sittende fast der inne. Når det å besvare telefoner via sentralbord er en del av dine arbeidsoppgaver kan du ikke være misfornøyd over dette. Da får du heller bytte jobb om du ikke liker det.

Hilsen noen som har sittet med kunder og support i over 20 år.

Anonymkode: b0977...023

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da kommer det an på hva som står i kontrakten din. Står det rett ut at du bare jobber med f. eks. leverandøroppfølging osv. og ikke sluttkunder? I så fall er det på tide med en prat med f. eks. fagforening. Dersom det står at man kan bli tillagt andre oppgaver relatert til kunder osv. i kontrakt har man en dårligere sak. 

Anonymkode: 872fb...53c

Kontrakten har jeg ventet på i 5 år. Til liks med mine kollegaer. Leder sier at det er personalavdelingen som må fikses kontrakten, personalavdelingen sier leder må fikse kontrakt. 

Jobbet med det samme (leverandører) i 10 år og opprinnelig kontrakt (før omorganisering for 5 år siden) står det hva jeg skal jobbe med og det er ikke kunder. Ifølge omorganiseringen skulle tidligere arbeidsforhold og oppgaver videreføres. Jobbet nå 15 år der og hatt leder som sjef i 5 år. Men nå i sommer ble det bestemt at vi skulle avlaste kunde siden og det skal være på permanent basis. Det er vel arbeidsgivers styringsrett 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...