AnonymBruker Skrevet 22. august #61 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.26): Det var bedre i gamle dager når legen skrev resept på 3 måneders opphold på spa ved sjøen. KAnskje du burde reise bort, fra hverdagen og hva enn som stresser deg. Hva er det som stresser deg sånn? Anonymkode: 890e5...689 Åh, for en drøm… Var det virkelig sånn før? Anonymkode: b07fd...6da
Carrot Skrevet 22. august #62 Skrevet 22. august (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er løgn. Anonymkode: b07fd...6da hvordan kan en mening eller ens forståelse osv være en løgn? den må du forklare.. Endret 22. august av Carrot
AnonymBruker Skrevet 22. august #63 Skrevet 22. august Carrot skrev (7 minutter siden): hvordan kan en mening eller ens forståelse osv være en løgn? den må du forklare.. Du kommer med påstander som ikke stemmer. Det blir som at jeg skal si at jordbær er blå. Anonymkode: b07fd...6da
AnonymBruker Skrevet 22. august #64 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 16.30): Og så viser det seg at tarmen styrer hodet. Anonymkode: 96860...4eb Og at antibiotika eller mye dårlig mat kan ødelegge tarmhelsen. Å si at noe sitter i hodet - eller ikke sitter i hodet - blir helt håpløst, når alt henger sammen Man kan ikke styre det autonome nervesystemet som feks puls med tankene. Men man kan påvirke pulsen med aktivitet, hvile, pust, kulde osv. Anonymkode: b07fd...6da 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #65 Skrevet 22. august Meditasjon, avspenning, yin yoga.... Anonymkode: 79038...227
Carrot Skrevet 22. august #66 Skrevet 22. august Carrot skrev (På 20.8.2025 den 8.31): Hvordan man som person reagerer på ytre påkjenninger trenger ikke en diagnose som "ubalanse i nervesystemet" fra Ola og Kari altså, en diagnose rettet mot nervesystemet der det er noe fysisk galt med nervenes signaler er ikke noe man kan fikse ved hjelp av søvn, mat, hvile osv. Slike selvdiagnoser er med på å undergrave sykdom og reelle diagnoser. Hvis du som person ikke er flink nok til å håndtere ting du lever med må du jobbe med dette uten å skulle diagnostisere deg selv tenker jeg, ett godt sted å starte er da å se innover. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kommer med påstander som ikke stemmer. Det blir som at jeg skal si at jordbær er blå. Anonymkode: b07fd...6da hvor kommer jeg med en påstand? jeg skriver at hvordan man som person reagerer på en påkjenning ikke trenger være noe som krever en diagnose. Det er en mening, ikke en påstand. Så skriver jeg at hvis man har en diagnose som påvirker nervesystemet er det ikke iskkert dete kan endres ved hjelp av enkle ting som søvn, mat og hvile - igjen en mening. Selvdiagnoser er med på å undergrave evt reelle diagnoser kan være en påstand, men den er i så fall godt dokumentert fra legestanden om det er den på angriper? Og at man som menneske må jobbe med seg selv kalles utvikling, men igjen - en mening.. Men jeg beklager hvis det jeg skriver trigger deg, det er jo ikke meningen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #67 Skrevet 22. august Stillesitting kan føre til stress for kroppen. Balanse mellom bevegelse og stillesitting er viktig. Anonymkode: 96860...4eb 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #68 Skrevet 22. august For meg er det hvile på bestemte tider gjennom dagene som funker. I tillegg til ulike øvelser og aktiviteter. Jeg har hatt mye utbytte av dette: https://sml.snl.no/feldenkrais Anonymkode: c9d1a...8b0
AnonymBruker Skrevet 22. august #69 Skrevet 22. august Carrot skrev (På 20.8.2025 den 8.31): Hvordan man som person reagerer på ytre påkjenninger trenger ikke en diagnose som "ubalanse i nervesystemet" fra Ola og Kari altså, en diagnose rettet mot nervesystemet der det er noe fysisk galt med nervenes signaler er ikke noe man kan fikse ved hjelp av søvn, mat, hvile osv. Slike selvdiagnoser er med på å undergrave sykdom og reelle diagnoser. Hvis du som person ikke er flink nok til å håndtere ting du lever med må du jobbe med dette uten å skulle diagnostisere deg selv tenker jeg, ett godt sted å starte er da å se innover. Carrot skrev (21 minutter siden): hvor kommer jeg med en påstand? jeg skriver at hvordan man som person reagerer på en påkjenning ikke trenger være noe som krever en diagnose. Det er en mening, ikke en påstand. Så skriver jeg at hvis man har en diagnose som påvirker nervesystemet er det ikke iskkert dete kan endres ved hjelp av enkle ting som søvn, mat og hvile - igjen en mening. Selvdiagnoser er med på å undergrave evt reelle diagnoser kan være en påstand, men den er i så fall godt dokumentert fra legestanden om det er den på angriper? Og at man som menneske må jobbe med seg selv kalles utvikling, men igjen - en mening.. Men jeg beklager hvis det jeg skriver trigger deg, det er jo ikke meningen. Du skriver: Sitat Hvordan man som person reagerer på ytre påkjenninger trenger ikke en diagnose som "ubalanse i nervesystemet" fra Ola og Kari altså, en diagnose rettet mot nervesystemet der det er noe fysisk galt med nervenes signaler er ikke noe man kan fikse ved hjelp av søvn, mat, hvile osv. Svar: ubalanse i nervesystemet - altså et dysregulert nervesystem, et nervesystem i ubalanse er ingen diagnose. Dette kan ramme friske så vel som kronisk syke. Har man et dysregulert nervesystem tyder dette på at man lever et liv der man har for mange stressorer over tid (f.eks jobb, relasjoner, kosthold, aktivitet/hvile) og man står i fare for å gå på en alvorlig smell, enten i form av utbrenthet, hjerteinfarkt, autoimmune sykdommer el.l. Et dysregulert nervesystem KAN fikses ved søvn, mat, hvile osv. Sitat Slike selvdiagnoser er med på å undergrave sykdom og reelle diagnoser. Svar: Nei. Det er med på å forebygge alvorlig sykdom. Sitat Hvis du som person ikke er flink nok til å håndtere ting du lever med må du jobbe med dette uten å skulle diagnostisere deg selv tenker jeg, ett godt sted å starte er da å se innover. Svar: Et dysregulert nervesystem handler ikke om å være «flink nok», men å finne det som er stressor for deg. Det kan være noe helt annet enn for naboen. Noen kan få dysregulert nervesystem fordi de spiser noe de ikke tåler som de ikke vet om at de ikke tåler engang. Anonymkode: b07fd...6da
AnonymBruker Skrevet 22. august #70 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og at antibiotika eller mye dårlig mat kan ødelegge tarmhelsen. Å si at noe sitter i hodet - eller ikke sitter i hodet - blir helt håpløst, når alt henger sammen Man kan ikke styre det autonome nervesystemet som feks puls med tankene. Men man kan påvirke pulsen med aktivitet, hvile, pust, kulde osv. Anonymkode: b07fd...6da Er stort sett enig med deg. Men akkurat det at du ikke påvirker det autonome nervesystemet med tankene stemmer ikke. Du kan ikke styre det, som i "nå skal jeg ha puls på 60", men hvilke tanker du fylles med osv. påvirker puls, pust, immunfunksjon osv. Å skille mellom kropp og hode, tanker VS følelser osv er bare helt idiotisk. Som om noe som helst av det opptrer uavhengig hverandre. Anonymkode: f493b...778 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #71 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er stort sett enig med deg. Men akkurat det at du ikke påvirker det autonome nervesystemet med tankene stemmer ikke. Du kan ikke styre det, som i "nå skal jeg ha puls på 60", men hvilke tanker du fylles med osv. påvirker puls, pust, immunfunksjon osv. Å skille mellom kropp og hode, tanker VS følelser osv er bare helt idiotisk. Som om noe som helst av det opptrer uavhengig hverandre. Anonymkode: f493b...778 Det siste avsnittet er ikke i mot deg jeg siterte altså. Vi er helt enig. Det er bare så mye idioti i den dikotomien at jeg er oppgitt. Anonymkode: f493b...778
AnonymBruker Skrevet 23. august #72 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er stort sett enig med deg. Men akkurat det at du ikke påvirker det autonome nervesystemet med tankene stemmer ikke. Du kan ikke styre det, som i "nå skal jeg ha puls på 60", men hvilke tanker du fylles med osv. påvirker puls, pust, immunfunksjon osv. Å skille mellom kropp og hode, tanker VS følelser osv er bare helt idiotisk. Som om noe som helst av det opptrer uavhengig hverandre. Anonymkode: f493b...778 Ja, man kan ikke styre det direkte, men indirekte. Anonymkode: b07fd...6da
AnonymBruker Skrevet 23. august #73 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, man kan ikke styre det direkte, men indirekte. Anonymkode: b07fd...6da Må legge til at å klare å styre det indirekte er en lang og seig prossess dersom man er kronisk syk, og det er en berg-og-dalbane med mange u-svinger, motbakker og hengemyrer. Er man frisk går det mye raskere og lettere. Anonymkode: b07fd...6da
AnonymBruker Skrevet 23. august #74 Skrevet 23. august Legg bort skjerm i en uke og se hva som skjer. Skjerm som mobil, pc, tv, iPad og alt som gir avhengighet. Om du bruker skjerm på jobb så begrens det til jobb, ikke bruk det hjemme. Bruk bankkort når du skal betale, ikke mobil eller klokke. Svar og ring mobil om nødvendig, prøv gjerne å bytt ut med en ikke-smart telefon. Jeg tror mye buzz i hode og kropp kan forklares med dette. Bok, radio, gå tur, vær mentalt tilstede, gjerne mindfullness og yoga. Anonymkode: 9e6fb...c26 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå