Gå til innhold

Ubalanse i nervesystemet,hva gjør du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her illustrerer du at du ikke kan noe særlig om kroppen. Det som driver nervesignalene består av nevrotransmittere og elektrisk ladning (aksjonspotensial) det er klart det påvirkes av diett, søvn/lys, bevegelse og hvile. 

Det er ikke diagnoser, diagnoser er bare menneskelagde merkelapper som er kategorisert og satt i felles system. 

Anonymkode: f493b...778

ubalanse i nervesystemet er et reelt fenomen

Det refererer til en tilstand der det autonome nervesystemet, som regulerer kroppens automatiske funksjoner som pust, hjertefrekvens og fordøyelse, ikke fungerer optimalt. Dette kan føre til en rekke fysiske og psykiske symptomer. 

Hva er nervesystemet og dets funksjoner?
Nervesystemet er delt inn i to hoveddeler: det sentrale nervesystemet (hjernen og ryggmargen) og det perifere nervesystemet. Det perifere nervesystemet igjen er delt inn i det somatiske (viljestyrte) og autonome nervesystemet. Det autonome nervesystemet har to grener: det sympatiske (som aktiveres under stress og beredskap) og det parasympatiske (som fremmer hvile og fordøyelse). 

Hva er en ubalanse i nervesystemet?
En ubalanse oppstår når det sympatiske og parasympatiske systemet ikke er i harmoni. Dette kan skje på grunn av langvarig stress, traumer eller andre faktorer som påvirker nervesystemets evne til å regulere seg selv. 

Symptomer på ubalanse:
Symptomene kan variere, men kan inkludere: 

• Fysiske:
    Utmattelse, søvnproblemer, fordøyelsesproblemer, hodepine, svimmelhet, muskelspenninger, hjertebank, endringer i appetitt, og økt sensitivitet for stimuli.
  • Psykiske:
    Angst, depresjon, irritabilitet, vansker med konsentrasjon og hukommelse, humørsvingninger, og panikk.
Hva kan forårsake ubalanse?
  • Langvarig stress:
    Kronisk stress kan føre til at det sympatiske nervesystemet blir overaktivert, noe som kan føre til en rekke helseproblemer. 

• Traumer:
    Traumer kan forstyrre nervesystemets evne til å regulere seg selv, noe som kan føre til dysregulering. 

• Kjemisk sensitivitet:
    Belastning fra kjemikalier kan påvirke et allerede belastet nervesystem. 

• Livsstil:
    Dårlig kosthold, mangel på søvn og mangel på fysisk aktivitet kan også bidra til ubalanse. 

Håndtering av ubalanse:
  • Stressmestring:
    Teknikker som pusteøvelser, meditasjon, yoga og mindfulness kan hjelpe til å redusere stress og fremme avslapning.
  • Endre livsstil:
    Sunne matvaner, regelmessig mosjon og god søvnhygiene kan bidra til å gjenopprette balansen.
  • Terapautisk støtte:
    Terapi kan være nyttig for å håndtere traumer og utvikle mestringsstrategier. 

Anonymkode: a7843...1c6

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ubalanse i nervesystemet er et reelt fenomen

Det refererer til en tilstand der det autonome nervesystemet, som regulerer kroppens automatiske funksjoner som pust, hjertefrekvens og fordøyelse, ikke fungerer optimalt. Dette kan føre til en rekke fysiske og psykiske symptomer. 

Hva er nervesystemet og dets funksjoner?
Nervesystemet er delt inn i to hoveddeler: det sentrale nervesystemet (hjernen og ryggmargen) og det perifere nervesystemet. Det perifere nervesystemet igjen er delt inn i det somatiske (viljestyrte) og autonome nervesystemet. Det autonome nervesystemet har to grener: det sympatiske (som aktiveres under stress og beredskap) og det parasympatiske (som fremmer hvile og fordøyelse). 

Hva er en ubalanse i nervesystemet?
En ubalanse oppstår når det sympatiske og parasympatiske systemet ikke er i harmoni. Dette kan skje på grunn av langvarig stress, traumer eller andre faktorer som påvirker nervesystemets evne til å regulere seg selv. 

Symptomer på ubalanse:
Symptomene kan variere, men kan inkludere: 

• Fysiske:
    Utmattelse, søvnproblemer, fordøyelsesproblemer, hodepine, svimmelhet, muskelspenninger, hjertebank, endringer i appetitt, og økt sensitivitet for stimuli.
  • Psykiske:
    Angst, depresjon, irritabilitet, vansker med konsentrasjon og hukommelse, humørsvingninger, og panikk.
Hva kan forårsake ubalanse?
  • Langvarig stress:
    Kronisk stress kan føre til at det sympatiske nervesystemet blir overaktivert, noe som kan føre til en rekke helseproblemer. 

• Traumer:
    Traumer kan forstyrre nervesystemets evne til å regulere seg selv, noe som kan føre til dysregulering. 

• Kjemisk sensitivitet:
    Belastning fra kjemikalier kan påvirke et allerede belastet nervesystem. 

• Livsstil:
    Dårlig kosthold, mangel på søvn og mangel på fysisk aktivitet kan også bidra til ubalanse. 

Håndtering av ubalanse:
  • Stressmestring:
    Teknikker som pusteøvelser, meditasjon, yoga og mindfulness kan hjelpe til å redusere stress og fremme avslapning.
  • Endre livsstil:
    Sunne matvaner, regelmessig mosjon og god søvnhygiene kan bidra til å gjenopprette balansen.
  • Terapautisk støtte:
    Terapi kan være nyttig for å håndtere traumer og utvikle mestringsstrategier. 

Anonymkode: a7843...1c6

Tror ikke du hjelper til med å virke overbevisende med å lime inn generisk info fra chatGPT. 😅 

Anonymkode: f493b...778

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Carrot skrev (3 timer siden):

Hvordan man som person reagerer på ytre påkjenninger trenger ikke en diagnose som "ubalanse i nervesystemet" fra Ola og Kari altså, en diagnose rettet mot nervesystemet der det er noe fysisk galt med nervenes signaler er ikke noe man kan fikse ved hjelp av søvn, mat, hvile osv. Slike selvdiagnoser er med på å undergrave sykdom og reelle diagnoser. 

Hvis du som person ikke er flink nok til å håndtere ting du lever med må du jobbe med dette uten å skulle diagnostisere deg selv tenker jeg, ett godt sted å starte er da å se innover. 

Ubalanse i det autonome nervesystemet er ikke en sykdom/diagnose, men det er et symptom, og årsaken kan være fysisk, psykisk, eller mental.

Og hvis mat, søvn, hvile osv er årsaken til ubalansen er det dette som også fikser den.

Heldigvis blir stadig flere leger og andre behandlere i helsevesenet  oppmerksomme på dette symptomet.

Anonymkode: a733c...c0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det sitter i kroppen. Det er kroppens måte å reagere på stress på som må forandres. Spenninger, frys,fight/flight.. det sitter i kroppen. Vi kan ikke kvitte oss med alt stress,vi må lære oss å ikke la det bli sittende i kroppen. For hvis vi ikke lærer det er vi like langt. 

Pusten for eksempel kan gjøre forskjell på om vi er opplagt eller utmattet etter en dag. 

Anonymkode: 8f689...0bc

Og hodet styrer alt det der. Reflekser og reaksjoner starter i hodet.

Dritt lei av folk som hardnakket sier ting «sitter i kroppen», som om alt som skjer i hodet ikke er ekte sykdom/symptomer. Hjernen styrer alt, inkludert pust og puls.

Anonymkode: d6755...d36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dritt lei av folk som hardnakket sier ting «sitter i kroppen», som om alt som skjer i hodet ikke er ekte sykdom/symptomer. Hjernen styrer alt, inkludert pust og puls.

Det er på ingen måte min mening det du tillegger meg der. Hjerne og kropp har hver sine problemer og ofte er det sammensatt. Men det autonome nervesystemet er mest om kroppen sine reaksjoner på stress. Det er ikke først og fremst angst, depresjon eller feil tankemønster. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er på ingen måte min mening det du tillegger meg der. Hjerne og kropp har hver sine problemer og ofte er det sammensatt. Men det autonome nervesystemet er mest om kroppen sine reaksjoner på stress. Det er ikke først og fremst angst, depresjon eller feil tankemønster. 

Det autonome nervesystemet er fortsatt plassert i hodet. Det blir påvirket av stress (som fins i hodet) og justeres med teknikker som man styrer med hodet, enten det er pusteteknikker, jording, meditasjon, yoga eller kognitiv terapi vi snakker om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det autonome nervesystemet er fortsatt plassert i hodet. Det blir påvirket av stress (som fins i hodet) og justeres med teknikker som man styrer med hodet, enten det er pusteteknikker, jording, meditasjon, yoga eller kognitiv terapi vi snakker om.

Og hva skaper stresset? 

Feil mat, mangel på søvn, medisiner, inaktivitet, for mye aktivitet, overstimulering, understimulering, osv. Kort sagt alt av fysiske og psykiske belastninger, og mye av stresset kommer fra ytre påvirkninger.

Du kan ikke snakke, puste, eller meditere deg bort fra stress som er forårsaket av ytre faktorer.  Da må den ytre faktorene først endres, så kan stresset forløses gjennom pust, meditasjon og/eller terapi.

Kortvarig stress er nødvendig og sunt, langvarig stress er det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hva skaper stresset? 

Feil mat, mangel på søvn, medisiner, inaktivitet, for mye aktivitet, overstimulering, understimulering, osv. Kort sagt alt av fysiske og psykiske belastninger, og mye av stresset kommer fra ytre påvirkninger.

Du kan ikke snakke, puste, eller meditere deg bort fra stress som er forårsaket av ytre faktorer.  Da må den ytre faktorene først endres, så kan stresset forløses gjennom pust, meditasjon og/eller terapi.

Kortvarig stress er nødvendig og sunt, langvarig stress er det ikke.

Du kan lære kroppen gode måter å takle stress på. Lære at den ikke må gå i alarmberedskap for småting f.eks. Og pust f.eks er en superviktig ting som kan forandre mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og så viser det seg at tarmen styrer hodet.

Anonymkode: 96860...4eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde mediyoga i dag. Rolig yoga, meditasjon og avspenning. Det føltes veldig godt og jeg har det litt roligere inni meg nå, det er deilig. 

Anonymkode: 291db...9d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stress kan komme av angst og overtenking. Det sitter i hodet. Likevel så slår dette ofte ut i kroppen. Nervesystemet blir overgiret og aktivert. 

Jobber man refleksjonsmessig, med hodet samt eksponering så vil dette mest sannsynlig avta etterhvert.

Dette kan ikke trenes bort. Trening kan hjelpe med å holde det i sjakk. Ingenting annet. 

Så jobb med hodet. Du har bare ett 😂 Ikke noe gøy å føle seg som et kålhode 😂 Der har jeg vært og dit skal jeg ikke tilbake 💪

Anonymkode: 988ef...83e

Dette er bare sprøyt. Jeg skal nå utredes for kptsd og mulig personlighetsforstyrrelse etter emosjonstraumer fra barndommen. Jeg forholder meg veldig rasjonelt til det hele og er IKKE følelsesmessig responsiv på traumene, men kroppen min responderer med traumerespons. Til tross for at dette ikke sitter i hodet eller tankene mine som stress eller overtenking.

Det sitter som traumer og undertrykte følelser i nervesystemet.

Anonymkode: 824ca...831

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er bare sprøyt. Jeg skal nå utredes for kptsd og mulig personlighetsforstyrrelse etter emosjonstraumer fra barndommen. Jeg forholder meg veldig rasjonelt til det hele og er IKKE følelsesmessig responsiv på traumene, men kroppen min responderer med traumerespons. Til tross for at dette ikke sitter i hodet eller tankene mine som stress eller overtenking.

Det sitter som traumer og undertrykte følelser i nervesystemet.

Anonymkode: 824ca...831

Jeg har nettopp fått diagnosen k-ptsd og kan underskrive på dette. Har fått mye behandling men da for "bare" angst og den evinnelige eksponeringen gjorde meg bare dårligere. Traff heldigvis en psykolog som så hele bildet og håper nå at jeg skal få riktig behandling. 

Anonymkode: 291db...9d4

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (11 timer siden):

Flink var kanskje feil ord å bruke, i stand til, kapabel, evner å... det er mange måter å formulere dette på men et hvert individ må selv håndterer det de leve i og med ut fra ett "verktøysett" de har, om de mangler verktøy må de skaffe dem selv. Det kan være seg i form av meditasjon om de lett streser seg opp, ved kurs i sinnemestring om de reagerer med sinne osv osv.. hvis du er en av de som ligger våken om natten og grubler er jobben din å finne ut hva som kan endre dette slik du sover bedre - skjønner? "flink" til å ivareta seg selv og sine behov ved å finneut hva som mangler, hva som fungerer osv.. Se innover.. 

Jeg skjønner ikke helt poenget ditt? Det er jo nettopp det de i tråden holder på med? 

Anonymkode: 024d9...a1f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mindfullness og psykomotorisk trening (feks youtube kanalen «bevega») 

laget plakat over hva som gir og tapper energi

øvde masse på grensesetting i hverdagen (i gruppeterapi) som hjalp sinnsykt bra for min del.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 19.19):

For meg funker havregryn og blåbær og banan, generelt mye bær, og frø. Kanel (bidrar til stabilt blodsukker). Laks / makrell / sild for omega 3, advokado, hjernen trenger fett. Frø med omega 3 er jo chiafrø. Minst mulig sukker og koffein, prosessert mat. Fermentert mat, men er ikke like flink der, men drikker Biola og noe kefir for å støtte tarmen. Vitaminer, magnesium og b vitamin for nervesystemet. 
Lager en del smoothie med spinat / brokkoli og ulike bær. Annanas. Kylling. Bønner og linser. 
Grønn te, eller i hvert fall te uten koffein. Tok meg litt tid å legge om kosten, men er verdt det. Det trenger ikke bli så dyrt som noen tror med all denne "grønne" maten. 
Det begynte med at jeg hørte om Berit Nordstrand og "sjarmen med tarmen"... så ballet det bare på seg.
Melatonin på kvelden. Men hender jeg må be legen om noe kraftigere innimellom bare sånn at kroppen får slippe... 

Det ble som en livsstilsendring for meg 🙂

Anonymkode: cd05a...5d1

Er 100% det samme som hjalp meg, jo! 😆 Morsomt når kosten til noen andre er SÅ lik! Initielt hjelper det i alle fall - bra mat mot inflammasjon i kroppen. Spiste også en del egg da.

Endret av katties
Skrevet

Snedig hvordan dette blir til en diskusjon om problemet sitter i hodet eller i kroppen - hodet og kroppen er jo ikke akkurat adskilt. Sentralnervesystemet har sin fysiske beliggenhet i både hodet og kroppen. Det samme har vagusnerven som spiller en stor rolle i hvordan vi reagerer på stress. Vi er én organisme hvor alt henger sammen.

Det blir også fort gjort å snakke forbi hverandre om man snakker om hjernen som én ting, da den har mange ulike funksjoner. Noen sier at problemet med kronisk stress ikke sitter i hodet, og viser til at man ikke kan tenke seg bort fra sin egen reaksjon på stress. Andre sier at selvfølgelig sitter det i hodet, for det er jo hjernen som tolker alle signaler fra kroppen og igjen sender ut signaler om å stramme musklene, øke kortisol utskillelsen osv.

I stedet for å diskutere om problemet ligger i hodet eller kropp bør man kanskje heller diskutere om løsningen ligger i å endre omgivelsene eller i å endre eget tanke- og handlingsmønster. Svaret er kanskje opplagt, jeg tenker iallfall at det vil være individuelt, men at for de aller fleste så må en kombinasjon til. Jeg tenker også at endringene man gjør, enten det er å slutte i jobben, trene og spise sunnere eller om det er å meditere, gå i psykomotorisk fysioterapi og starte en spirituell praksis, så vil det påvirke hele mennesket - fordi vi er nettopp det: hele.

Anonymkode: 7ae80...4ba

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Snedig hvordan dette blir til en diskusjon om problemet sitter i hodet eller i kroppen - hodet og kroppen er jo ikke akkurat adskilt. Sentralnervesystemet har sin fysiske beliggenhet i både hodet og kroppen. Det samme har vagusnerven som spiller en stor rolle i hvordan vi reagerer på stress. Vi er én organisme hvor alt henger sammen.

Det blir også fort gjort å snakke forbi hverandre om man snakker om hjernen som én ting, da den har mange ulike funksjoner. Noen sier at problemet med kronisk stress ikke sitter i hodet, og viser til at man ikke kan tenke seg bort fra sin egen reaksjon på stress. Andre sier at selvfølgelig sitter det i hodet, for det er jo hjernen som tolker alle signaler fra kroppen og igjen sender ut signaler om å stramme musklene, øke kortisol utskillelsen osv.

I stedet for å diskutere om problemet ligger i hodet eller kropp bør man kanskje heller diskutere om løsningen ligger i å endre omgivelsene eller i å endre eget tanke- og handlingsmønster. Svaret er kanskje opplagt, jeg tenker iallfall at det vil være individuelt, men at for de aller fleste så må en kombinasjon til. Jeg tenker også at endringene man gjør, enten det er å slutte i jobben, trene og spise sunnere eller om det er å meditere, gå i psykomotorisk fysioterapi og starte en spirituell praksis, så vil det påvirke hele mennesket - fordi vi er nettopp det: hele.

Anonymkode: 7ae80...4ba

For min del er dette svaret - for min del er det ikke enten/eller, men både/og.  Men jeg må som oftest starte med de fysiske symptomene før jeg kan fortsette med tankemønsteret.

Jeg kan ta noe så enkelt som indre uro, hjertebank, og rastløshet som eksempel.  Som oftest er dette et symptom på at kraftig svingende blodsukker har økt den sympatiske aktiviteten, at jeg har for høy konsentrasjon av insulin i kroppen, og årsaken til symptomene kan jeg ikke tenke/puste meg bort fra.
Da må jeg først trene/gå tur/få økt puls for å få stabilisert blodsukkeret, før jeg kan roe ned med pusteøvelser etterpå.

Trening og pusteøvelser løser problemet midlertidig, men selve løsningen for ikke å få høy sympatisk aktivitet på grunn av svingende blodsukker er å unngå å få svingende blodsukker, altså fysisk tilrettelegging.

Men så er jeg også i den situasjon at jeg befinner meg i en konstant sympatisk dominans av andre grunner, og der er det mye jeg kan jobbe med rundt tankemønsteret.

Skrevet

Det er en langvarig prosess som krever at man rydder opp i livet sitt. Kutte energityver, kanskje noen venner (for meg mange venner..), jobb, kosthold, balanse mellom hvile og aktivitet. 

Nervesystemet trenger trygghet, dagslys, pust, næring … 

Anbefaler en Garmin pulsklokke❤️

Anonymkode: b07fd...6da

Skrevet
Carrot skrev (På 20.8.2025 den 8.31):

Hvordan man som person reagerer på ytre påkjenninger trenger ikke en diagnose som "ubalanse i nervesystemet" fra Ola og Kari altså, en diagnose rettet mot nervesystemet der det er noe fysisk galt med nervenes signaler er ikke noe man kan fikse ved hjelp av søvn, mat, hvile osv. Slike selvdiagnoser er med på å undergrave sykdom og reelle diagnoser. 

Hvis du som person ikke er flink nok til å håndtere ting du lever med må du jobbe med dette uten å skulle diagnostisere deg selv tenker jeg, ett godt sted å starte er da å se innover. 

Dette er løgn.

Anonymkode: b07fd...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...