Gå til innhold

Ubalanse i nervesystemet,hva gjør du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Henger meg på det som sies over her med yoga, fysisk aktivitet, tøye kroppen, ulike guidede meditasjoner og rett og slett bli godt kjent med kroppen. Kosthold har mye å si, tarmen som snakker med hjernen.... Veldig var på koffein, så bytter ut med koffeinfri som regel. Men det tar tid... Ro... ikke for mye nyheter og impulser. Søvn... Når det verste har gitt seg, og det tar jo tid, så er det litt endring i livet ja... for min del vil jeg aldri komme i en slik situasjon igjen hvor det var på skyskraperhøyt nivå.....

Anonymkode: cd05a...5d1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du som har/ har hatt ubalanse i nervesystemet pga for mye  stress over lang tid,hva gjør eller gjorde du for å få ting på stell igjen? 

Anonymkode: 8f689...0bc

Går i psykoterapi, relativt intensivt. Minst en gang i uken.

Anonymkode: 9d772...183

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Henger meg på det som sies over her med yoga, fysisk aktivitet, tøye kroppen, ulike guidede meditasjoner og rett og slett bli godt kjent med kroppen. Kosthold har mye å si, tarmen som snakker med hjernen.... Veldig var på koffein, så bytter ut med koffeinfri som regel. Men det tar tid... Ro... ikke for mye nyheter og impulser. Søvn... Når det verste har gitt seg, og det tar jo tid, så er det litt endring i livet ja... for min del vil jeg aldri komme i en slik situasjon igjen hvor det var på skyskraperhøyt nivå.....

Hva slags mat føler du er best for deg? 

Jeg har kutta veldig ned på kaffe, men en kopp om dagen drikker jeg. Det med søvn er mitt verste, sovner men våkner annenhver time. Har faste rutiner men det hjelper ikke pr nå. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva slags mat føler du er best for deg? 

Jeg har kutta veldig ned på kaffe, men en kopp om dagen drikker jeg. Det med søvn er mitt verste, sovner men våkner annenhver time. Har faste rutiner men det hjelper ikke pr nå. Ts 

For meg funker havregryn og blåbær og banan, generelt mye bær, og frø. Kanel (bidrar til stabilt blodsukker). Laks / makrell / sild for omega 3, advokado, hjernen trenger fett. Frø med omega 3 er jo chiafrø. Minst mulig sukker og koffein, prosessert mat. Fermentert mat, men er ikke like flink der, men drikker Biola og noe kefir for å støtte tarmen. Vitaminer, magnesium og b vitamin for nervesystemet. 
Lager en del smoothie med spinat / brokkoli og ulike bær. Annanas. Kylling. Bønner og linser. 
Grønn te, eller i hvert fall te uten koffein. Tok meg litt tid å legge om kosten, men er verdt det. Det trenger ikke bli så dyrt som noen tror med all denne "grønne" maten. 
Det begynte med at jeg hørte om Berit Nordstrand og "sjarmen med tarmen"... så ballet det bare på seg.
Melatonin på kvelden. Men hender jeg må be legen om noe kraftigere innimellom bare sånn at kroppen får slippe... 

Det ble som en livsstilsendring for meg 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var bedre i gamle dager når legen skrev resept på 3 måneders opphold på spa ved sjøen. KAnskje du burde reise bort, fra hverdagen og hva enn som stresser deg. 

Hva er det som stresser deg sånn?

Anonymkode: 890e5...689

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg funker havregryn og blåbær og banan, generelt mye bær, og frø. Kanel (bidrar til stabilt blodsukker). Laks / makrell / sild for omega 3, advokado, hjernen trenger fett. Frø med omega 3 er jo chiafrø. Minst mulig sukker og koffein, prosessert mat. Fermentert mat, men er ikke like flink der, men drikker Biola og noe kefir for å støtte tarmen. Vitaminer, magnesium og b vitamin for nervesystemet. 
Lager en del smoothie med spinat / brokkoli og ulike bær. Annanas. Kylling. Bønner og linser. 
Grønn te, eller i hvert fall te uten koffein. Tok meg litt tid å legge om kosten, men er verdt det. Det trenger ikke bli så dyrt som noen tror med all denne "grønne" maten. 
Det begynte med at jeg hørte om Berit Nordstrand og "sjarmen med tarmen"... så ballet det bare på seg.
Melatonin på kvelden. Men hender jeg må be legen om noe kraftigere innimellom bare sånn at kroppen får slippe... 

Det ble som en livsstilsendring for meg 🙂

Takk for tips 😀 ts

AnonymBruker
Skrevet

1. Sykemelding, så AAP. For meg var jobben en STOR kilde til stress. Prøvde i mange år å gjøre det «riktige» med trening, meditasjon osv, men ingenting hadde virkning så lenge jeg jobbet og ble konstant utsatt for stresshormoner.

2. Traumeterapi, i form av EMDR òg ketaminassistert terapi - hvorav jeg hadde desidert best effekt av sistnevnte.

3. Kroppsorientert terapi. Hadde noen runder hos psykomotorisk fysioterapeut, deretter har jeg gjort mye selv. Pusteøvelser, dansing, risting, tøying (ikke veldig intenst, det virker mot sin hensikt) osv.

4. Spirituelle praksiser. Jeg har alltid tenkt at spiritualitet ikke er noe for meg, men etter ketaminbehandlingen skjedde det noe. Jeg fikk plutselig en bevissthet/erfaring med at vi alle er ett/av den samme energien. Nå bruker jeg chakra systemet mye i min meditasjon, jeg deltar på kakaosermonier m.m. og leser en del om kvantefysikk/non-dualisme. Dette hjelper meg med å komme mer i kontakt med meg selv/essensen i mennesket. Og selv om det hele blir veldig svevende, så hjelper det meg også med å være mer jordet/tilstede her og nå i den fysiske verden.

5. Natur. Tid ute i naturen hvor jeg bader, hviler, går barføtt, ser/lukter/føler/lytter osv. 

6. Kreativitet. Jeg tegner, maler, skriver og lytter på musikk. Det er lett å falle inn i prestasjonsmodus når man skal skape noe, men de gangene jeg klarer å være i flyt uten å tenke så mye er det virkelig medisin for nervesystemet.

Kort oppsummert så handler det vel om å bli kjent med egen kropp og eget nervesystem, og finne ut hva som forløser følelser og spenninger for deg. Man må øve seg på å hvile og tåle ubehaget som oppstår i starten. Komme i kontakt med egne grenser og verdier og begynne å navigere etter de - ikke omverdenens forventninger. Også må man øve på nye reaksjonsmønstre og handlingsmønstre, igjen og igjen og igjen.

Og ikke minst: øve på å være raus med seg selv ❤️

Anonymkode: 7ae80...4ba

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

1. Sykemelding, så AAP. For meg var jobben en STOR kilde til stress. Prøvde i mange år å gjøre det «riktige» med trening, meditasjon osv, men ingenting hadde virkning så lenge jeg jobbet og ble konstant utsatt for stresshormoner.

2. Traumeterapi, i form av EMDR òg ketaminassistert terapi - hvorav jeg hadde desidert best effekt av sistnevnte.

3. Kroppsorientert terapi. Hadde noen runder hos psykomotorisk fysioterapeut, deretter har jeg gjort mye selv. Pusteøvelser, dansing, risting, tøying (ikke veldig intenst, det virker mot sin hensikt) osv.

4. Spirituelle praksiser. Jeg har alltid tenkt at spiritualitet ikke er noe for meg, men etter ketaminbehandlingen skjedde det noe. Jeg fikk plutselig en bevissthet/erfaring med at vi alle er ett/av den samme energien. Nå bruker jeg chakra systemet mye i min meditasjon, jeg deltar på kakaosermonier m.m. og leser en del om kvantefysikk/non-dualisme. Dette hjelper meg med å komme mer i kontakt med meg selv/essensen i mennesket. Og selv om det hele blir veldig svevende, så hjelper det meg også med å være mer jordet/tilstede her og nå i den fysiske verden.

5. Natur. Tid ute i naturen hvor jeg bader, hviler, går barføtt, ser/lukter/føler/lytter osv. 

6. Kreativitet. Jeg tegner, maler, skriver og lytter på musikk. Det er lett å falle inn i prestasjonsmodus når man skal skape noe, men de gangene jeg klarer å være i flyt uten å tenke så mye er det virkelig medisin for nervesystemet.

Kort oppsummert så handler det vel om å bli kjent med egen kropp og eget nervesystem, og finne ut hva som forløser følelser og spenninger for deg. Man må øve seg på å hvile og tåle ubehaget som oppstår i starten. Komme i kontakt med egne grenser og verdier og begynne å navigere etter de - ikke omverdenens forventninger. Også må man øve på nye reaksjonsmønstre og handlingsmønstre, igjen og igjen og igjen.

Og ikke minst: øve på å være raus med seg selv ❤️

Anonymkode: 7ae80...4ba

Masse gode tips! Takk,jeg skal sjekke de ut ❤️ Hadde tenkt å unngå sykemelding men ikke sikkert det er realistisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Finnes og mange gode selvhjelpsbøker som er verdt å lese. Ang søvn, meditasjon, kosthold, ernæring, aktivitet osv. Sjekk ut blant annet bøkene til Audun Mykja og Torkil Færø.

Anonymkode: e0a6f...f71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det sitter ikke i hodet,så dps er bortkasta tid. Det gikk lenge før jeg forsto det og leger vil helst sende oss til psyko for dette. Men det er feil. 

Det er veldig spesielt å si at det er feil og bortkastet med DPS når jeg ble frisk av det?

Stress sitter definitivt i hodet, det kommer du jo bare ikke unna. Fjerner du hodet så finnes det ikke mye stress igjen, for å si det slik. Alt vi opplever sitter i hodet. Hvor ellers skulle det sitte? (Det er et hypotetisk spørsmål.)

Hvis du får et tips du ikke tenker å benytte deg av så kan du jo heller bare overse det enn å avvise andres opplevelser (og biologi).

Anonymkode: eb002...53a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jesus. Psykomotorisk fysioterapi og Jesus. Lest hele Bibelen.

Samt ingen sosiale media, godt nok kosthold, venner, trening, søvn. Prøvde alt det spirituelle men ble enda mer stresset av det. Ble frelst ganske spontant på mitt eget stuegulv for ett år siden, og har fått et nytt liv. Ting er ikke nødvendigvis lette enda, men det tror jeg ikke livet på jorden er. Jeg er høysensitiv og intelligent og har store traumer, men klarer meg fint. Før har jeg følt meg helt alene i en verden som tidvis er overveldende, men nå kjenner jeg på støtte og kjærlighet. Da står jeg bedre og nervesystemet er roligere. Lykke til, uansett hvilken vei du velger. Å vikle seg ut av overaktivering er krevende, men du er verdt det. 

Anonymkode: 0416d...9fe

• Liker 2
Skrevet

Hvordan man som person reagerer på ytre påkjenninger trenger ikke en diagnose som "ubalanse i nervesystemet" fra Ola og Kari altså, en diagnose rettet mot nervesystemet der det er noe fysisk galt med nervenes signaler er ikke noe man kan fikse ved hjelp av søvn, mat, hvile osv. Slike selvdiagnoser er med på å undergrave sykdom og reelle diagnoser. 

Hvis du som person ikke er flink nok til å håndtere ting du lever med må du jobbe med dette uten å skulle diagnostisere deg selv tenker jeg, ett godt sted å starte er da å se innover. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du som har/ har hatt ubalanse i nervesystemet pga for mye  stress over lang tid,hva gjør eller gjorde du for å få ting på stell igjen? 

Jeg har også ubalanse i det autonome nervestystemet, og har sympatisk dominans på grunn av høyt stress over veldig lang tid.  Jeg har jobbet med dette i et års tid nå, og har funnet flere ting som fungerer for meg.

For min del har varme, både omgivelsesvarme og kroppsvarme, mye å si.  Hvis kroppen min er for varm øker det sympatiske nervesystemet aktiviteten.  
Trening/aktivitet har stor betydning for søvnen.  For  mye, for lite, type trening/aktivitet, til feil tidspunkt øker sympatisk aktivitet, men balansert trening/aktivitet til riktig tidspunkt er bra.
Mat har også stor betydning for meg.  Ting som øker blodsukkeret mitt mye skaper problemer.  (Jeg har diabetes type 2, og flere allergier og intoleranser)

Søvn er ekstremt viktig, og da er det de tingene over som påvirker mest.

Hyggelig sosialt samvær med familie og venner har jeg også oppdaget er veldig viktig, men ikke for mye, og ikke til feil tidspunkt.

Kort sagt, for min del handler alt om balanse! 

Anonymkode: a733c...c0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er veldig spesielt å si at det er feil og bortkastet med DPS når jeg ble frisk av det?

Stress sitter definitivt i hodet, det kommer du jo bare ikke unna. Fjerner du hodet så finnes det ikke mye stress igjen, for å si det slik. Alt vi opplever sitter i hodet. Hvor ellers skulle det sitte? (Det er et hypotetisk spørsmål.)

Hvis du får et tips du ikke tenker å benytte deg av så kan du jo heller bare overse det enn å avvise andres opplevelser (og biologi).

For de fleste av oss sitter ikke et langvarig høyt stress på et kognitivt/tankenivå, dessverre.

Carrot skrev (13 minutter siden):

Hvordan man som person reagerer på ytre påkjenninger trenger ikke en diagnose som "ubalanse i nervesystemet" fra Ola og Kari altså, en diagnose rettet mot nervesystemet der det er noe fysisk galt med nervenes signaler er ikke noe man kan fikse ved hjelp av søvn, mat, hvile osv. Slike selvdiagnoser er med på å undergrave sykdom og reelle diagnoser. 

Hvis du som person ikke er flink nok til å håndtere ting du lever med må du jobbe med dette uten å skulle diagnostisere deg selv tenker jeg, ett godt sted å starte er da å se innover. 

Det er ingen diagnose, det er et faktum at nervesystemet står i kronisk beredskap. Det har ingenting med å være «flink» å gjøre. Tvert i mot, å skulle legge på seg selv at man ikke er flink nok vil bidra til kronisk stress.

Anonymkode: 024d9...a1f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen diagnose, det er et faktum at nervesystemet står i kronisk beredskap. Det har ingenting med å være «flink» å gjøre. Tvert i mot, å skulle legge på seg selv at man ikke er flink nok vil bidra til kronisk stress.

Flink var kanskje feil ord å bruke, i stand til, kapabel, evner å... det er mange måter å formulere dette på men et hvert individ må selv håndterer det de leve i og med ut fra ett "verktøysett" de har, om de mangler verktøy må de skaffe dem selv. Det kan være seg i form av meditasjon om de lett streser seg opp, ved kurs i sinnemestring om de reagerer med sinne osv osv.. hvis du er en av de som ligger våken om natten og grubler er jobben din å finne ut hva som kan endre dette slik du sover bedre - skjønner? "flink" til å ivareta seg selv og sine behov ved å finneut hva som mangler, hva som fungerer osv.. Se innover.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Eg gjer desse øvelsane! Funker fjell med umiddelbar virkning ❤️ 

https://touchthebutton.app/

Anonymkode: c16ab...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det sitter i kroppen. Det er kroppens måte å reagere på stress på som må forandres. Spenninger, frys,fight/flight.. det sitter i kroppen. Vi kan ikke kvitte oss med alt stress,vi må lære oss å ikke la det bli sittende i kroppen. For hvis vi ikke lærer det er vi like langt. 

Pusten for eksempel kan gjøre forskjell på om vi er opplagt eller utmattet etter en dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For de fleste av oss sitter ikke et langvarig høyt stress på et kognitivt/tankenivå, dessverre.

Du formulerte det eg tenkte! Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Stress kan komme av angst og overtenking. Det sitter i hodet. Likevel så slår dette ofte ut i kroppen. Nervesystemet blir overgiret og aktivert. 

Jobber man refleksjonsmessig, med hodet samt eksponering så vil dette mest sannsynlig avta etterhvert.

Dette kan ikke trenes bort. Trening kan hjelpe med å holde det i sjakk. Ingenting annet. 

Så jobb med hodet. Du har bare ett 😂 Ikke noe gøy å føle seg som et kålhode 😂 Der har jeg vært og dit skal jeg ikke tilbake 💪

Anonymkode: 988ef...83e

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

Her illustrerer du at du ikke kan noe særlig om kroppen. Det som driver nervesignalene består av nevrotransmittere og elektrisk ladning (aksjonspotensial) det er klart det påvirkes av diett, søvn/lys, bevegelse og hvile. 

Det er ikke diagnoser, diagnoser er bare menneskelagde merkelapper som er kategorisert og satt i felles system. 

Anonymkode: f493b...778

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...