Gå til innhold

Ubalanse i nervesystemet,hva gjør du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som har/ har hatt ubalanse i nervesystemet pga for mye  stress over lang tid,hva gjør eller gjorde du for å få ting på stell igjen? 

Anonymkode: 8f689...0bc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil det si å ha ubalanse i nervesystemet? Hvordan arter det seg?

Anonymkode: ae9e6...ca1

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva vil det si å ha ubalanse i nervesystemet? Hvordan arter det seg?

Symptomene kan være søvnproblemer,vondt i kroppen,spenninger i kroppen,hodepine, sliten og nær å gå på en smell. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet med søvn, mat, daglig bevegelse. Proprioseptiv input. Grunning. Komme inn igjen i kroppen. Bearbeide traumer. Øke stresskqpaditeten ved hjelp av perspektivendring. Reparere tilknytnignsstilen min. Ble spirituell. Lærte mye om nervesystemet. Snakket med meg selv og kroppen og systemet. 

Anonymkode: f493b...778

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Symptomene kan være søvnproblemer,vondt i kroppen,spenninger i kroppen,hodepine, sliten og nær å gå på en smell. 

Høres ut som om alt dette bare er symptomer på forhøyet stress over lang tid. Det viktigste er vel da å ta tak i årsaken til det stresset og gjøre noe med det, hvis man kan.

Har du hørt med legen din om dette?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som om alt dette bare er symptomer på forhøyet stress over lang tid. Det viktigste er vel da å ta tak i årsaken til det stresset og gjøre noe med det, hvis man kan.

Har du hørt med legen din om dette?

Ja,jeg er fullstendig klar over,og skrev også at det kommer av stress. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alt dette nå....

Var faktisk hos fastlegen i dag. Vi snakket om at jeg skulle tenke over hva i livet mitt som kan endres/omprioriteres. Jeg skal prøve det, men akkurat nå føler jeg at det krever energi jeg ikke har. Fælt å si det også da, for jeg vil jo gjerne ha det bedre! Sjekker alt med blodprøver osv. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det jeg heller....

Anonymkode: b7e3f...2c0

• Hjerte 2
Skrevet

Roe ned, få god kontakt med deg selv og dine følelser, slik at du vet mer hvor grensene dine går. Puste, prioritere søvn og å ta vare på det selv. 

Anonymkode: 5eb2d...6c8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg klarte ikke å fikse det før legen sykmeldte meg i hundre prosent. Roet kraftig ned, men likevel var nervesystemet i ubalanse.

Startet på antidepressiva (mot angsten og spenningene). Begynte å høre på Yoga nidra, som er at man ligger i ro og fokuserer på en og en kroppsdel bl.a. Følte at jeg klarte å bli "jordet" igjen av dette. Leste (og hørte på lydbok) mer om chakra-systemet (det er også en del av yoga nidra-guidingen jeg hører på, men jeg var nysgjerrig og ville vite mer).

Anonymkode: 51faa...a42

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg klarte ikke å fikse det før legen sykmeldte meg i hundre prosent. Roet kraftig ned, men likevel var nervesystemet i ubalanse.

Startet på antidepressiva (mot angsten og spenningene). Begynte å høre på Yoga nidra, som er at man ligger i ro og fokuserer på en og en kroppsdel bl.a. Følte at jeg klarte å bli "jordet" igjen av dette. Leste (og hørte på lydbok) mer om chakra-systemet (det er også en del av yoga nidra-guidingen jeg hører på, men jeg var nysgjerrig og ville vite mer).

Glemte å skrive at høstmørket, og etter hvert vintermørket, hjalp meg veldig. Sol "døgnet rundt" var ikke bra for mitt nervesystem.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

En feil leger gjør,har jeg endelig forstått,er at de tror det er psykisk. Det sitter i kroppen. 

• Nyttig 8
Skrevet
Udyrisk skrev (2 minutter siden):

En feil leger gjør,har jeg endelig forstått,er at de tror det er psykisk. Det sitter i kroppen. 

Litt ironisk da at innlegget du kommenterer henviser til metoder som " Yoga nidra, som er at man ligger i ro og fokuserer på en og en kroppsdel bl.a. Følte at jeg klarte å bli "jordet" igjen av dette. Leste (og hørte på lydbok) mer om chakra-systemet"

Dette er jo så å si tankens kraft og jeg kan love deg at jeg ikke kan helbrede min permanente ryggmargsskade med slikt tøys. 

Anonymkode: b062b...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt ironisk da at innlegget du kommenterer henviser til metoder som " Yoga nidra, som er at man ligger i ro og fokuserer på en og en kroppsdel bl.a. Følte at jeg klarte å bli "jordet" igjen av dette. Leste (og hørte på lydbok) mer om chakra-systemet"

Dette er jo så å si tankens kraft og jeg kan love deg at jeg ikke kan helbrede min permanente ryggmargsskade med slikt tøys. 

Anonymkode: b062b...c02

Det var jeg som skrev innlegget med yoga nidra, jording og chakra. Jeg trengte å få kontakt med kroppen min igjen, om det gir mening? Det var akkurat som om jeg var helt avskrudd. Jeg skjønner at mange tenker på dette som tøys, men for meg var det å høre på denne typen avspenning en viktig del for å legge merke til hele kroppen min igjen. Og dermed få balanse.

Det å fokusere på fingrene, håndflaten, håndbaken, underarmen osv og tilslutt hele kroppen. Og å gjenta dette dag for dag i lang tid, hjalp meg veldig. Det tar ca 35 minutter det yoga nidra programmet jeg hører på. Pr. dag.

Så det er ikke som en slags religion eller noe sånt, men en øvelse i "kroppsoppmerksomhet" eller hva jeg skal kalle det. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Lære om nervesystemet, somatic experiencing, vagusnervestimulering, pust, meditasjon, EFT/tapping, bearbeide uløste traumer og emosjoner, endre fastlåste tankemønstre. 

Anonymkode: 5792c...d37

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lære om nervesystemet, somatic experiencing, vagusnervestimulering, pust, meditasjon, EFT/tapping, bearbeide uløste traumer og emosjoner, endre fastlåste tankemønstre. 

Jeg driver på,leser alt jeg kommer over. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg driver på,leser alt jeg kommer over. Ts

Lykke til! Det tar tid men er veldig verdt det😊

• Hjerte 1
Skrevet

Først og fremst må jeg si behandling på DPS, kognitiv og meta-kognitiv terapi.

Andre ting: å slutte med kaffe (byttet ut med urtete) og få orden på søvnmønsteret, dvs. (stå opp og legge meg til faste tider uansett. Brukte og en del guidet meditasjon, ligger mye ute på youtube. Folk er så forskjellige, så du må evt. lete selv og finne noe som du kan like.

Av medisiner fikk jeg hjelp av blodtrykksmedisin og beroligende ved behov (dette var i to ulike perioder, brukte dem ikke samtidig).

Anonymkode: eb002...53a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Først og fremst må jeg si behandling på DPS, kognitiv og meta-kognitiv terapi.

Det sitter ikke i hodet,så dps er bortkasta tid. Det gikk lenge før jeg forsto det og leger vil helst sende oss til psyko for dette. Men det er feil. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Andre ting: å slutte med kaffe (byttet ut med urtete) og få orden på søvnmønsteret, dvs. (stå opp og legge meg til faste tider uansett. Brukte og en del guidet meditasjon, ligger mye ute på youtube. Folk er så forskjellige, så du må evt. lete selv og finne noe som du kan like.

Av medisiner fikk jeg hjelp av blodtrykksmedisin og beroligende ved behov (dette var i to ulike perioder, brukte dem ikke samtidig).

Anonymkode: eb002...53a

Skrevet

Hør på podkasten Leger om livet.  Og instagram. Eg har fått stor hjelp i pusteøvelsen, sa ta na ma ( litt usikker kva den heiter). Også å sjå på kosthold. Mykje av stresset kom i frå mat.

Anonymkode: 96860...4eb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har alt dette nå....

Var faktisk hos fastlegen i dag. Vi snakket om at jeg skulle tenke over hva i livet mitt som kan endres/omprioriteres. Jeg skal prøve det, men akkurat nå føler jeg at det krever energi jeg ikke har. Fælt å si det også da, for jeg vil jo gjerne ha det bedre! Sjekker alt med blodprøver osv. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det jeg heller....

Anonymkode: b7e3f...2c0

Du skal ta det med ro og slappe av. Kroppen er på høygir. Om du ikke lytter til den så kan du faktisk kollapse...

På med noe humor eller feelgood på tv om du orker. Håper du slokner så du kan få sovet. Det trenger kroppen din...

Anonymkode: 988ef...83e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...