Gå til innhold

Hvordan få til diett for vektnedgang som kresen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg trenger litt hjelp når det kommer til mat og trening.

Jeg skal gå inn for å miste nærmere 30 kg, og har startet å trene. Trener styrke 3 dager i uken, og så har jeg et nybegynnerprogram for løping jeg også følger 3 dager i uken. 

Men, når det kommer til mat så syns jeg det er fryktelig vanskelig. Jeg er veldig kresen på mat, og mye av det typiske man gjerne spiser i en diett, klarer jeg ikke å få ned. 

Problemet med mat er at det ikke bare er slik at jeg ikke syns det smaker godt og ikke gidder å smake. Men noen ting stritter hele kroppen imot på. Jeg klarer ikke lukten av det, eller konsistensen på det. Jeg rett og slett brekker meg.

Jeg hører hele tiden hvor viktig det er med mat for å gå ned i vekt. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å få det til når jeg er så restriktiv i matveien.

Noen som har noen tips? 

Anonymkode: 04fc1...045

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke spise noe spesifikt for å gå ned i vekt. Det du må derimot, er å ligge i kaloriunderskudd. Det har ingenting å si hva kaloriene er, bare du forbrenner mer enn du putter inn. 

Anonymkode: 93c4a...600

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke følg noen "diett". Spis vanlig mat, bare mindre. 

Det er viktige er at du får i deg nok protein, sunt fett, fiber/trege karbs og vitaminer. Så finner du matvarer som har disse tingene som du liker.

Anonymkode: af0b7...01c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet jeg hvor mange kalorier jeg bør ligge på for vektnedgang?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet jeg hvor mange kalorier jeg bør ligge på for vektnedgang?

Regn ut hvor mye kcal du har i baseforbrenning nå og trekk fra 500 kcal per dag. Bruk en kalkulator på nettet.

Anonymkode: af0b7...01c

• Liker 2
Skrevet

Mitt beste tips er å spise det samme som før, bare redusere mengdene.

Det finnes en skog av slankedietter og all verdens velmente råd der ute som går på ulike matvarer som skal virke slankende eller fetende, som skal øke eller redusere forbrenningen osv., men når alt kommer til alt, handler kroppsvekt om kun en enkelt ting, og det er balansen mellom energiinntak og energiforbruk, dvs. balansen mellom kalorier du spiser og kalorier du forbrenner. Så spis færre kalorier enn det kroppen bruker, og du vil gå ned i vekt uansett hva du spiser. Du vil gå ned i vekt på ren sjokolade og potetchips-diett også, om du bare spiser lite nok av det.

Hilsen en som har gått ned 45kg uten å trene, uten å endre hva jeg spiser, men kun redusere mengden jeg spiser. Jeg klarte imidlertid ikke å redusere matmengdene uten hjelp, så jeg fikk hjelp av slankemedisin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må telle kalorier, så spiser du ikke sunt nok for din kropp. Når man spiser sunt nok, så blir man normalvektig og holder seg normalvektig. Men hva som er sunt nok varierer fra kropp til kropp.

Hva er det du ikke liker? Har du vurdert carnivore for eksempel? Da kan du spise bare rene animalske produkter som kjøtt, fisk, sjømat, egg, ost og fete meieriproukter hvis du tåler det.

Anonymkode: 930fd...669

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva man spiser på diett kommer jo helt an på hvilken diett man følger. 
Det kan være mye av en ting i en diett, og ikke noe av det samme i en annen diett. 
Det er derfor vanskelig gi deg noen tips når du ikke vil si hva du ikke liker. 

Det de fleste er enige om, er at proteiner er viktig. 
Kjøtt, fisk, egg, melk, yoghurt, ost, cottage cheese, og andre meieriprodukter er gode kilder til protein. Korn, belgfrukter, linser og nøtter er også gode proteinkilder. 
Noe av det viktigste er å kutte ut såkalt tomme kalorier, produkter som har masse kalorier og lite næring. 

Anonymkode: 9ca84...4fc

AnonymBruker
Skrevet

Supert at du trener, det gir uansett helsegevinst, men det er matinntaket som styrer mesteparten av vektnedgangen. Sier som flere andre her, spis som vanlig men mindre måltider, og kutt selvsagt ut snop, kaloririk drikke og chips ol.

Anonymkode: 055c4...fe3

AnonymBruker
Skrevet

Mitt største problem har jo vært at jeg spiser veldig mye søtt og ikke har klart og kontrollere inntaket her.. Der går det nok ekstremt mye kalorier inn. Så å få stoppet det inntaket er jo viktigst vil jeg tro. Har kuttet ned og blitt bedre her, men litt vei igjen å gå.

For de som spør hva jeg ikke liker så er det så og si de aller fleste grønnsaker, med unntak av gulrot, paprika, potet (ikke kokt), erter, sopp og sukkererter.

Av frukt liker jeg ikke vannmelon, ananas og mango.

Liker ikke brødvarer eller knekkebrød og lignende. Fint brød kan gå fint, men det er jo ikke bra for en i det hele tatt. Pålegg liker jeg heller ikke, kun ost og da må det være smeltet.

Spiser havregrøt/gryn, men kan gå fint i smoothie.

Makrell, tunfisk, ansjos og skalldyr spiser jeg heller ikke

Men spiser så og si alt av kjøtt, og annen fisk, og egg.

Drikker ikke melk, kun med oboy.. Men biola går ok. Er ikke dødsglad i yoghurt, men skyr og proteinyoghurt med bringebær går fint.

Så ja.. Det er jo litt voldsomt..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt største problem har jo vært at jeg spiser veldig mye søtt og ikke har klart og kontrollere inntaket her.. Der går det nok ekstremt mye kalorier inn. Så å få stoppet det inntaket er jo viktigst vil jeg tro. Har kuttet ned og blitt bedre her, men litt vei igjen å gå.

For de som spør hva jeg ikke liker så er det så og si de aller fleste grønnsaker, med unntak av gulrot, paprika, potet (ikke kokt), erter, sopp og sukkererter.

Liker ikke brødvarer eller knekkebrød og lignende. Fint brød kan gå fint, men det er jo ikke bra for en i det hele tatt. Pålegg liker jeg heller ikke, kun ost og da må det være smeltet.

Drikker ikke melk, kun med oboy.. Men biola går ok. Er ikke dødsglad i yoghurt, men skyr og proteinyoghurt med bringebær går fint.

Carnivore er tingen for deg da. Så får du en sukker-avrusning i samme slengen. ;) Kun rent kjøtt, egg og smeltet ost er helt fint det.

Anonymkode: 930fd...669

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har gått ned 25 kilo i løpet av noen år uten spesiell diett og holder vekten uten problemer.

Jeg unngår brus og unødvendig søppelmat (som jeg egentlig alltid har gjort) og spiser variert og alt jeg ellers har lyst på. Vi lager stort sett all mat fra grunnen av. 

Jeg er svak for overspising når maten står fremme. Det er hovedproblemet mitt. Derfor posjonerer jeg ut maten og rydder vekk før jeg spiser. Når det ikke er mer mat på tallerkenen glemmer jeg fort trangen til mer. Og det er hele hemmeligheten min.

Kona er med på laget. Så vi lager ikke mer mat enn det som skal spises og unngår også matrester, kasting av mat og overfyllt kjøleskap med matrester (som likevel kanskje blir kastet).

Trener styrke to ganger i uken for å vedlikeholde muskelmassen. Går ofte turer i marka og passer på bevege meg nok.

Jeg har tideliger prøv dietter og også telling av kalorier. Det virket bra en stund. Men så sprekker man og vekten går i taket igjen fortere enn den forsvant. Og så blir man deprimert og oppgitt.

Det gjelder det å finne en livsstil man kan leve godt med over tid og ikke satse på spesielle dietter og  hurtigkurer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke på diett. Men finne et kosthold du ser for deg å ha resten av livet. Ellers går du bare opp igjen. 

Jeg liker å spise ute. Jeg liker vinglasset mitt i helgene. Jeg liker grillmat om sommeren. Jeg liker TV-mat fredagen. Jeg liker en skje pesto på salaten på jobb. 

Så da var det bare å spise litt mindre til alle måltid. Og også å begynne å hoppe over noen måltid. Samt tenke at "nå skal jeg ut i kveld - du klarer deg med et knekkebrød". 

Anonymkode: 426cf...116

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått ned 25 kilo i løpet av noen år uten spesiell diett og holder vekten uten problemer.

Jeg unngår brus og unødvendig søppelmat (som jeg egentlig alltid har gjort) og spiser variert og alt jeg ellers har lyst på. Vi lager stort sett all mat fra grunnen av. 

Jeg er svak for overspising når maten står fremme. Det er hovedproblemet mitt. Derfor posjonerer jeg ut maten og rydder vekk før jeg spiser. Når det ikke er mer mat på tallerkenen glemmer jeg fort trangen til mer. Og det er hele hemmeligheten min.

Kona er med på laget. Så vi lager ikke mer mat enn det som skal spises og unngår også matrester, kasting av mat og overfyllt kjøleskap med matrester (som likevel kanskje blir kastet).

Trener styrke to ganger i uken for å vedlikeholde muskelmassen. Går ofte turer i marka og passer på bevege meg nok.

Jeg har tideliger prøv dietter og også telling av kalorier. Det virket bra en stund. Men så sprekker man og vekten går i taket igjen fortere enn den forsvant. Og så blir man deprimert og oppgitt.

Det gjelder det å finne en livsstil man kan leve godt med over tid og ikke satse på spesielle dietter og  hurtigkurer.

Her er det også mange gode poeng, som også var viktige for meg da jeg knakk koden;

Flytende kalorier; jeg kunne faktisk kutte det meste. Tok latte av vane, jeg liker jo svart kaffe godt. Men beholdt vinen. 

Lager mest mulig fra bunnen.

Har en ukesplan. Tar aldri beslutninger når jeg er sulten og lat etter jobb. 

Lager akkurat det vi trenger av mat, med mindre vi planlegger rester. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er helt enig i at du ikke skal på "diett" i betydningen "slankemat i en begrenset periode". Det du må er å gjøre en livsstilsendring når det gjelder kostholdet. Og dette er en livsstil du skal leve med over lang tid. I begynnelsen må du ligge i kaloriunderskudd, og når du har oppnådd vektmålet ditt må du stabilisere. 

Kostholdet ditt mens du går ned i vekt bør med andre ord være mest mulig "normalt", bare i noe mindre porsjoner. Finn ut av hva du faktisk liker, og bygg videre på det. 

I ditt tilfelle ville jeg faktisk spurt kunstig intelligens. Skriv at du ønsker forslag til et sunt kosthold med f.eks 1500 - 1600 kcal daglig, og list opp alt du liker og alt du ikke liker. Skriv også hvor mange måltider du ønsker å spise per dag. 

Du må selvsagt være noe kritisk til forslagene du får, men da har du i alle fall en begynnelse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg trenger litt hjelp når det kommer til mat og trening.

Jeg skal gå inn for å miste nærmere 30 kg, og har startet å trene. Trener styrke 3 dager i uken, og så har jeg et nybegynnerprogram for løping jeg også følger 3 dager i uken. 

Men, når det kommer til mat så syns jeg det er fryktelig vanskelig. Jeg er veldig kresen på mat, og mye av det typiske man gjerne spiser i en diett, klarer jeg ikke å få ned. 

Problemet med mat er at det ikke bare er slik at jeg ikke syns det smaker godt og ikke gidder å smake. Men noen ting stritter hele kroppen imot på. Jeg klarer ikke lukten av det, eller konsistensen på det. Jeg rett og slett brekker meg.

Jeg hører hele tiden hvor viktig det er med mat for å gå ned i vekt. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å få det til når jeg er så restriktiv i matveien.

Noen som har noen tips? 

Hva er du typisk ikke liker da ?

Jeg er relativt kresen og issues med konsistens, særlig for kjøtt og fisk og kan kjenne meg igjen ang. det å få brekninger av mat.  Synes likevel jeg klarer å få å i meg relativt godt og variert kosthold og er også der at jeg jobber med å gå ned 30 kg. Jeg bruker Vektklubb for å logge hva jeg spiser og holde kontroll på hvordan jeg ligger med fordeling. Min utfordring er å få i meg nok proteiner. Samtidig forsøker jeg å spise mindre av raske karbohydrater, da det har vist seg effektivt for min del.  Pr nå ligger jeg på ca. 1300 kcal pr dag og har gått ned ca. 3,7 kg på de siste 4 ukene. 

Har ikke begynt med systematisk trening foreløpig, men har gjort diverse hardt hagearbeid og eller bare unngått å sige ned i sofaen. Har fått merkbart bedre energi, som igjen gjør at jeg orker å passe på hva jeg spiser og ellers ha overskudd til å være litt mer aktiv arbeidstid. 

Jeg spiser stort sett 2 ganger om dagen i ukedagene. Lunsj og middag og jobber nå med å ikke fråtse i helgene. Cluet er å tilberede mat som ikke er så lett å overspise på. 

Anonymkode: 3f6e5...1a4

Skrevet

...men det du ramser opp her er jo ikke årsaken til hvorfor du har blitt overvektig. Det må jo være andre ting du spiser for mye av? Godteri? Junkfood? ferdigmat? Sjokolade? Potetgull/snacks? Is? Kjeks?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Saima skrev (48 minutter siden):

...men det du ramser opp her er jo ikke årsaken til hvorfor du har blitt overvektig. Det må jo være andre ting du spiser for mye av? Godteri? Junkfood? ferdigmat? Sjokolade? Potetgull/snacks? Is? Kjeks?

Jeg nevnte at jeg spiser alt for mye søtt, altså i tillegg til den vanlige maten.

Godteri, sjokolade, chips, is, kjeks, kake. Før spiste jeg alltid ett eller annet innen den kategorien hver dag, og ganske mye også. Men der begynner jeg å bli litt bedre i alle fall. Prøver å holde meg helt borte i hverdagen i det minste. 

Takk for mange gode tips. Jeg leser alt og vil absolutt bruke mye av det dere sier. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg nevnte at jeg spiser alt for mye søtt, altså i tillegg til den vanlige maten.

Godteri, sjokolade, chips, is, kjeks, kake. Før spiste jeg alltid ett eller annet innen den kategorien hver dag, og ganske mye også. Men der begynner jeg å bli litt bedre i alle fall. Prøver å holde meg helt borte i hverdagen i det minste. 

Takk for mange gode tips. Jeg leser alt og vil absolutt bruke mye av det dere sier. 

Da høres det ut som om du er på rett spor. Lurt å ikke kutte alt på engang, du skal jo helst leve med en varig endring🙏 Jeg var også slik, godteri, sjokolade, chips, is, kjeks, kake. Var alltid et eller annet som ble konsumert daglig, godt når man klarer å holde det til helg. prøv å kjenne etter hvordan kroppen din kjennes når du ikke spiser det, og ikke minst kjenn ekstra godt etter når du spiser det. 

Anonymkode: 0fb57...bde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da høres det ut som om du er på rett spor. Lurt å ikke kutte alt på engang, du skal jo helst leve med en varig endring🙏 Jeg var også slik, godteri, sjokolade, chips, is, kjeks, kake. Var alltid et eller annet som ble konsumert daglig, godt når man klarer å holde det til helg. prøv å kjenne etter hvordan kroppen din kjennes når du ikke spiser det, og ikke minst kjenn ekstra godt etter når du spiser det. 

Anonymkode: 0fb57...bde

Her har jeg motsatt innstilling til det, når det er en uvane. 

Man fortsetter å crave søtt når man opprettholder vanen. Man må bruke viljestyrken søndag, mandag tirsdag....  Og til slutt går man på en smell. 

I stedet for å venne kroppen til at man ikke putter i seg mat når man faktisk ikke er sulten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...