Gå til innhold

Barne- og ungdomsarbeider med autisme, kan det gå bra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ung slektning som vil bli barne- og ungdomsarbeider, og som har en autisme-diagnose. Jeg tenker at  å bli og jobbe som barnehagelærer vil bli veldig vanskelig for de fleste som har en slik diagnose.

Fungerer barne- og ungdomsarbeider mer som assistent i barnehagen? Har de ansvar for å følge opp særskilte, sårbare barn?

Noen som kjenner bransjen?

Anonymkode: 8309b...042

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet hadde vi en ansatt med autisme. Personen car utrolig flink med barna, så barna. Fikk og med seg en del ting som ikke en gang pedleder fikk med seg som at et barn ble utestengt av de andre barna, og tok tak i ting

Anonymkode: 97c7b...5c5

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er de med denne diagnosen veldig forskjellige, og det er store forskjeller i hva de sliter med.

S noen med denne diagnosen kunne sikkert fungere veldig fint som barnehagelærer. Mens andre ikke kan det.

Her har jeg en sønn på 19, med autisme og han er veldig omsorgsfull, ser når hans nære er lei seg, sinte, glade osv. Han er og veldig flink med barna i familien. Men han sliter veldig med lyd. Derfor hadde ikke han passet i barnehage. Men hadde han ikke slitt med lyd, så tror jeg han hadde passet fint til å jobbe i barnehage.

Anonymkode: f3e2c...c21

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er de med denne diagnosen veldig forskjellige, og det er store forskjeller i hva de sliter med.

S noen med denne diagnosen kunne sikkert fungere veldig fint som barnehagelærer. Mens andre ikke kan det.

Her har jeg en sønn på 19, med autisme og han er veldig omsorgsfull, ser når hans nære er lei seg, sinte, glade osv. Han er og veldig flink med barna i familien. Men han sliter veldig med lyd. Derfor hadde ikke han passet i barnehage. Men hadde han ikke slitt med lyd, så tror jeg han hadde passet fint til å jobbe i barnehage.

Anonymkode: f3e2c...c21

Ja dette med lydnivået kan absolutt bli en utfordring ja. Kanskje det vil fungere bedre om det er en naturbarnehage som er ute det meste av tiden.

Skrevet

Sønnen min med Aspergers, jobbet frivillig i vinterferien etc på SFO. Det gikk kjempefint.

Det er ulike funksjonsnivå innen autisme, så det som går kjempebra for en, går kanskje ikke så bra for en annen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå helt fint. Eller ikke. Funksjonsnivået og hva som er vanskelig og hva som ikke er det, varierer enormt. 

Jeg er autist og jobber i et veldig relasjonelt yrke. Får veldig gode tilbakemeldinger og anses som dyktig. Blir dog utbrent med ujevne mellomrom, antagelig fordi jeg går så veldig all in i ting jeg gjør. 

Anonymkode: 80d2b...ad9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barne og ungdomsarbeider og barnehagelærer er ikke det samme. 

Det kommer an på hvor på spekteret vedkommende befinner seg, men en BUA er en assistent med litt mer kunnskap hos oss, så sannsynligvis vil det gå bra. 

Anonymkode: c761c...88b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Der jeg jobbet hadde vi en ansatt med autisme. Personen car utrolig flink med barna, så barna. Fikk og med seg en del ting som ikke en gang pedleder fikk med seg som at et barn ble utestengt av de andre barna, og tok tak i ting

Anonymkode: 97c7b...5c5

så fint å høre! Var det noen tilrettelegginger dere måtte gjøre for personen?  Noen utfordringer?

AnonymBruker
Skrevet

Autist her!

Det å jobbe med personer kan gå helt fint som autist. Her avgjøres mye av interesser, ferdigheter, motivasjon og fungering. Og som arbeidstaker kan man ha rett på noe tilrettelegging. Vil anbefale sterkt da at man melder seg inn i fagforening slik at han har en sikkerhet dersom det skulle opp noe problemer.

Anonymkode: a8021...79f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 10.00):

Jeg har en ung slektning som vil bli barne- og ungdomsarbeider, og som har en autisme-diagnose. Jeg tenker at  å bli og jobbe som barnehagelærer vil bli veldig vanskelig for de fleste som har en slik diagnose.

Fungerer barne- og ungdomsarbeider mer som assistent i barnehagen? Har de ansvar for å følge opp særskilte, sårbare barn?

Barne- og ungdomsarbeideren er ikke en assistent i barnehage. Hen er en person med utdanning innen yrket, som kan mye og vet hvordan bruke kunnskapen. Det er mye av det samme som barnehagelærer, minus lederdelen og ansvaret barnehagelærer/ped.leder har.

Å være autist betyr ikke at man ikke kan fungere i barnehageyrket, én autist er helt ulik en annen autist og man har høytfungerende autister og de som sliter veldig med f.eks sosiale koder som ikke ville fungert i en slik jobb.

På min jobb har jeg en kollega som i voksen alder fikk autismediagnose, hen fungerer godt i sin jobb som barne- og ungdomsarbeider og er veldig flink med barna.

Anonymkode: d86cb...35b

AnonymBruker
Skrevet

Barne- og ungdomsarbeider = utdanning på videregående-nivå

Barnehagelærer = utdanning på U/H-nivå

Anonymkode: ae89b...9eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 22.58):

Det er mye av det samme som barnehagelærer, minus lederdelen og ansvaret barnehagelærer/ped.leder har.

Pensum for BUA er totalt like mye som ett av fagene til Barnehagelærer, og jobben har akkurat de samme arbeidsoppgavene som en assistent.  Det en autist kan komme til å slite med er støynivået.

Anonymkode: ec55a...2cd

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan gå kjempefint, det kan gå kjempedårlig. Det kommer helt an på hvilke deler av autismespekteret som er utfordrende for akkurat denne personen. Kjenner autister som er helt perfekte i den type jobb (og som jobber med det), mens andre ville knekt av en time i praksis. Eller holdt ut, men ikke selv forstått at de ikke er egnet for yrket. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan h*n snakke med en veileder? Egentlig umulig å si uten å ha møtt personen, kommer jo an på både hvor sensitiv man er for lyd og andre sanseinntrykk, og hvordan man fungerer i sosialt samspill... Krevende og overveldende for en del med diagnosen, men noen mestrer det jo fint også 🙂  

Anonymkode: cec2d...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Autisme er et veldig stort spekter. 

Noen autister er veldig var for lyd. Andre er det ikke. Jeg er veldig lydsensitiv. Nevøen min, som også har diagnosen, fins ikke lydsensitiv. Han sliter derimot såpass mye med smak og konsistens på mat at han i perioder har måttet få næring via sonde - jeg er altetende. 

Noen autister sliter veldig med å lese kroppsspråk - andre gjør det ikke. Jeg har hatt kroppsspråk, psykolog, og kommunikasjon som autistisk spesialinteresse, og slukt alt jeg har kommet over om det, og jeg er veldig flink på å lese folk. Noe jeg støtt og stadig får høre både på jobb, og av de ansatte på skolen/barnehagen til ungene mine. 

Noen autister sliter fryktelig med uforutsette ting, og er helt avhengig av at ting er akkurat som planlagt. Andre har det overhodet ikke sånt. 

Du kan ikke si at noen er egnet eller uegnet til et yrke kun pga en diagnose. For folk med denne diagnosen er så vilt forskjellig. 

Anonymkode: 6611e...8d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 10.00):

Autismespekterforstyrrelse kan være veldig fra person til person. 

Noen vil knapt nok kunne fullføre barneskolen, mens andre tar doktorgrad og ender opp i akademia. 

Diagnosen alene sier lite om funksjonsevnen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan h*n snakke med en veileder? Egentlig umulig å si uten å ha møtt personen, kommer jo an på både hvor sensitiv man er for lyd og andre sanseinntrykk, og hvordan man fungerer i sosialt samspill... Krevende og overveldende for en del med diagnosen, men noen mestrer det jo fint også 🙂  

Anonymkode: cec2d...ec7

Hun har fått tips om jobb via en behandler som følger henne opp.  Det beste ville være om hun fikk prøve seg en dag i en barnehage, for å se om det er noe hun kunne likt å gjøre. Er det noen barnehager som som tilbyr hospitering eller kan det bli trøblete på grunn av taushetsplikten?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Autisme er et veldig stort spekter. 

Noen autister er veldig var for lyd. Andre er det ikke. Jeg er veldig lydsensitiv. Nevøen min, som også har diagnosen, fins ikke lydsensitiv. Han sliter derimot såpass mye med smak og konsistens på mat at han i perioder har måttet få næring via sonde - jeg er altetende. 

Noen autister sliter veldig med å lese kroppsspråk - andre gjør det ikke. Jeg har hatt kroppsspråk, psykolog, og kommunikasjon som autistisk spesialinteresse, og slukt alt jeg har kommet over om det, og jeg er veldig flink på å lese folk. Noe jeg støtt og stadig får høre både på jobb, og av de ansatte på skolen/barnehagen til ungene mine. 

Noen autister sliter fryktelig med uforutsette ting, og er helt avhengig av at ting er akkurat som planlagt. Andre har det overhodet ikke sånt. 

Du kan ikke si at noen er egnet eller uegnet til et yrke kun pga en diagnose. For folk med denne diagnosen er så vilt forskjellig. 

Anonymkode: 6611e...8d1

ok. da blir jeg nysgjerrig på hva autisme er for deg? Hva gjør at du har fått diagnosen og hva sliter du med, sånn bortsett fra at du ikke tåler lyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...