Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal skrive masteroppgave nå i høst, og har som mål å levere i slutten av november. Masteroppgaven er en kvantitativ studie, og jeg skal bruke STATA for å analysere data. Jeg har sett noen youtube-videoer, men skjønner INGENTING. Virker som det er et skikkelig avansert program, og jeg mistet helt motet... Noen som har tips til hvordan jeg kan lære det? Kommer aldri til å få bruk for det igjen, så jeg trenger kun å lære det nødvendigste for å få skrevet oppgaven (lineær regresjon og logistisk regresjon for både kontinuerlige og dikotome variabler).

Anonymkode: 74e0d...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lærte mest via googling, nesten alt man kan lure på er besvart via ulike forum. Det er 10 år siden, i dag vil jeg tro chat GPT kan svare godt på det meste? Har du prøvd det? Bare be den begynne heeelt på scratch. Type "jeg forstår ikke, hva skal jeg trykke på"?

Stata er ikke vanskelig, men du må få klart for deg om du skal trykke deg frem til ulike analyser, eller skrive kommandoer. Jeg syns det siste er enklest, for da kan du få veldig konkret hjelp. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg skal skrive masteroppgave nå i høst, og har som mål å levere i slutten av november. Masteroppgaven er en kvantitativ studie, og jeg skal bruke STATA for å analysere data. Jeg har sett noen youtube-videoer, men skjønner INGENTING. Virker som det er et skikkelig avansert program, og jeg mistet helt motet... Noen som har tips til hvordan jeg kan lære det? Kommer aldri til å få bruk for det igjen, så jeg trenger kun å lære det nødvendigste for å få skrevet oppgaven (lineær regresjon og logistisk regresjon for både kontinuerlige og dikotome variabler).

Anonymkode: 74e0d...cf7

Du må jo ikke bruke det om det er vanskelig, finn en annen måte - det er plenty av dem :) 

Men du, hva slags masteroppgave klarer man skrive på 3 måneder??

Anonymkode: f621c...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lære deg å programmere, ikke bare «klikke». Det er ikke så vanskelig å komme i gang, du må lære deg et minimum av lagring, åpning av filer etc. Tror jeg brukte Stata for dummies. Det finnes datasett du kan øve deg på. YouTube er et supert hjelpemiddel. 
Begynn med basics, hvordan finne gjennomsnitt og median og slike ting. Så jobber du deg videre derfra. 

Anonymkode: 89543...412

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må jo ikke bruke det om det er vanskelig, finn en annen måte - det er plenty av dem :) 

Men du, hva slags masteroppgave klarer man skrive på 3 måneder??

Anonymkode: f621c...2c6

Ikke så uvanlig med masteroppgaver på 30 studiepoeng. 

Anonymkode: 89543...412

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også måtte lære meg STATA på kort tid da jeg skrev masteroppgave. Jeg syns programmet var veldig intuitivt og greit å jobbe med, i motsetning til SPSS f.eks. jeg brukte YouTube og ChatGPT MYE. Mest ChatGPT faktisk, som hjalp meg med kommandoene jeg skulle bruke etc. 

Anonymkode: 3ee48...93a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...