Gå til innhold

Barnas venner får og har alt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg lei av presset og maset. 12 åringen er lei seg fordi han ikke får nøyaktig det samme som kompisene. Det er snakk om el sparkesykkel til 17 000 , skole sekk til 2000 pluss nyeste iPhone. Kompisene får utrolig mye bare fordi de vil ha det. Vi har ikke økonomi til alt dette. Barna mine får ting. Nok mat og klær og får være med på kino , badeland osv. men alt dette utstyret til mange tusen😔 jeg synes synd på han når vi ikke har råd til alt. Er det virkelig der lista ligger nå til dags? 

Anonymkode: dbb2e...462

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i all verden holder dere til der alt dette er en slags standard?!

Anonymkode: 7e4f4...3a9

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De overlever det. Da jeg gikk på skolen var det mye merkeklærpress husker jeg, det opplevdes veldig kjipt der og da, men det gikk da bra likevel. 

Er det noe han virkelig ønsker seg må han lære å spare, eventuelt at dere eller flere i familien er med å spleise til feks bursdag/jul. 

Anonymkode: 9fb2f...914

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er det ikke. Det kommer selvsagt an på hvor du har valgt å bosette deg. I noen strøk er det dessverre mye penger som flyr på luksus-drit til ungdommen, men dette er altså ikke sånn det er i "vanlige" strøk. 

Du VET heller ikke hvor disse tingene kommer fra. Kanskje er det noe ungdommen har spart til selv, kanskje er det noe de har arvet, osv. 

Og ikke minst: ungdommen din må rett og slett lære seg at ja, det er en naturlig del av livet at noen har noe han ikke har, og sånn kommer det alltid til å være. Søsteren min bor i et hus på 350 kvm, med svømmebasseng i hagen, og de har to store biler. Vårt hus er halvparten av størrelsen, vi har én bil, og ikke noe svømmebasseng. Sånn er livet. 

Det er ikke synd på ham når dere ikke har råd til alt. Like lite som det er synd på meg som bor i en enebolig på 170 kvm og har en fin og velfungerende bil. Det er ikke synd på folk som har alt de trenger. Selv om de ikke har råd til luksusvarer de har lyst på. 

Her må du jobbe både med deg selv og ungdommen. Du må ikke lære ham at det er SYND på ham for at han ikke har råd til det som er unødvendig råluksus, og SYND på ham fordi noen andre har noe han ikke har. 

Det er synd på de som lever under fattigdomsgrensen, som ikke har råd til helt normale ting. Det er IKKE synd på de som ikke får jakker til 8 000 kr og ikke får sin egen bil av Mamma til attenårsdagen. 

Anonymkode: 3906f...3b1

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn her og, enda vi bor ikke i Bærum etc. Ungdomsskoleelever som har elsparkesykler til 10-20.000, som stadig får nyeste iPhone igjen og igjen etter de mister sin i bakken. Som gjør at junior er småflau over sin elsparkesykkel til 7000 og å ha to modeller gammel iPhone… douchebag bet jeg i det sure eplet og kjøpte, fordi han allerede sliter med utenforskap og ville ikke at sekken skulle være enda en faktor.

men, jeg får ikke gjort annet enn å snakke mye med han om hva som egentlig er viktig. At det er ikke synd på han fordi han ikke får de aller dyreste tingene, at han har vunnet livets lotto og allerede mtp at han er født i Norge og har foreldre som klarer seg fint og han får ganske mye greier. Og at han (som så mange av oss voksne) sammenligner seg til enhver tid med den som har det dyreste/beste. Hvis han ser rundt seg med realistiske øyne er det ganske mange som ikke har noe av det. Og hvertfall mange som ikke får ALT. Så prøver å bygge gode holdninger ift å ikke være så materialistisk. Men det er drit vanskelig, det er det. Det snakkes mye, og i sommer når jeg har kjørt guttegjeng på stranda flere ganger i uken, hører jeg hvor mye det snakkes om dyre ting og hvordan de tar det fullstendig for gitt…

Anonymkode: 4b6b6...af9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke slik at ALLE de andre har el-sparkesykkel til 17.000,-, og at alle som har fått det har fått det påspandert. 

Mange barn og ungdommer forsøker å presse foreldre på slike ting, og i familier der foreldrene allerede føler seg som en «underdog» sammenliknet med andre, så begynner de å få dårlig samvittighet. Foreldrene som HAR råd men likevel sier nei, bryr seg ikke.

Har du dialog med andre foreldre?

Anonymkode: 96e44...3da

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke alle som har.

Det med tlf der tror jeg mange foreldre går for slik svap/switch avtaler med forsikring kan da bytte tlf 1 gang i året 

Det med sparkesykkel og el sykkel syns jeg selv har delvis gått litt vilt avgårde. Hva ska en på 12 år med slikt fort på over 20.000kr. Men vet en del sparer og får penger til å kjøpe, andre har foreldre og besteforeldre med mye penger.

Sekk tja våres hadde nå Beckmann og troll sekker. Tilogmed vi syns at 1200 kr for en sekk var dyrt. Men ser nå den eldste fikk på ungdomskolen den brukte han ut videregående og bruker den nå til niste og kaffe på jobb og en ser ikke den er brukt. 

En ser ofte disse populære sekkene til tider brukt på finn. Så går å se der

Uansett, sett deg ned å prat med barnet. Prøv å forklar at det er ikke altid det er ting sim betyr noe. Vet det er vanskelig.  Så selv på våres de syntes det var kipt at det virket som alle fikk moped og traktor når de var 15

Anonymkode: 62796...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn, så sa jeg også at alle andre fikk ditt og datt, og alle andre fikk lov til det og det. Det var selvsagt ikke sant, og de sa det samme til sine foreldre. Vi hadde vel 2 i klassen med rike foreldre, og de hadde finere klær enn oss andre. Ellers så ble det meste godtatt så lenge det ikke var klær fra butikker som Cubus og Sparkjøp.

Sparkesykkel til 17000? Er du sikker på at de ikke mener elektrisk sykkel?

Uansett så har ikke vanlige folk råd til dette, så om det er en rikingskole dere går på, så bør dere gjerne vurdere å flytte til et "normalt" strøk?

Anonymkode: e603a...34c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er jeg lei av presset og maset. 12 åringen er lei seg fordi han ikke får nøyaktig det samme som kompisene. Det er snakk om el sparkesykkel til 17 000 , skole sekk til 2000 pluss nyeste iPhone. Kompisene får utrolig mye bare fordi de vil ha det. Vi har ikke økonomi til alt dette. Barna mine får ting. Nok mat og klær og får være med på kino , badeland osv. men alt dette utstyret til mange tusen😔 jeg synes synd på han når vi ikke har råd til alt. Er det virkelig der lista ligger nå til dags? 

Vel, selv kjenner jeg ingen som gir dette til ungene sine. Ja, noen får alt, men de aller fleste får ikke alt. 

Og jeg bor i et strøk hvor det bor mange "rike" mennesker. 

Anonymkode: a2ee1...2b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var sånn når vi vokste opp også, noen hadde «alt» men vi var alle venner for det og jeg personlig som barn følte ikke noe utaforskap. Det var bare sånn det var. 

Anonymkode: 9340d...c53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke standard her hvertfall. Noen har alt, men langt fra alle. 

Det er dessverre noen som tror at dyre ting til barna er det beste for barna. Fasade er viktig :) 

Anonymkode: b9ec7...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Alt dette kan bli stjålet- synd på unger som har så mye de må «passe på»

Anonymkode: 2cb42...9cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så snart han fyller 13 år kan han gjøre lett arbeid eller få seg sommerjobb. Flott måte å lære seg verdien av penger.

Anonymkode: ff355...b9b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

«Alle andre» bør alltid tas med en klype salt. Jeg har vært gjennom 2 ungdommer her og det var ofte «alle andre». Jeg svarte ofte at det var fint de sa fra, og at jeg skal høre litt på neste foreldremøte. Dersom alle andre har nyeste iPhone eller legger seg kl 01.00 hver dag skal de også selvsagt få lov - men om det viser seg at snitt leggetiden er 21, så må vi også justere ned leggetid osv. Ble mindre mas om «alle andre» da….

Anonymkode: a27dc...139

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For mer virker det som omsorgssvikt fra deres side. 

Hvis vennene får alt så burde selvfølgelig barnet også få det. 

Alternativt, flytt til en annen plass hvor kjøpepresset ikke er så høyt. 

Haugenstua neste? 

Anonymkode: a9fe0...503

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 13 år har alt du nevner. Han har deltidsjobb i firmaet til stefar, og sparer derfor penger. Han kjøper/betaler en del selv.

Anonymkode: a7a33...f34

AnonymBruker
Skrevet

Db sekk kjøpte vi nå. Den er dyr, men vi får håpe den holder det den lover og kan holde i mange år. Det er også den mest «synlige» tingen som er viktig blant ungdommene her, så tenker det får gå. Jeg husker jo selv hvor sykt viktig jeg syntes det var med den levisbuksa på ungdomsskolen.
Sparkesykkel og sånt kan bli aktuelt hvis han sparer selv og jobber for den. Ofte spleiser vi på slike store ting med besteforeldre. 
Jeg tenker at man får velge seg et par ting som man gir etter på. Og andre ting som får være med å bygge karakter. 

Anonymkode: 45be7...8cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men herregud, det er forskjell på folk, inntekt, prioriteringer og mer til. Dette vet du jo.

Det er ikke synd på barnet bare fordi andre har bedre råd.

Er det virkelig slik man oppdrar unger nå til dags? Ikke rart det blir jag om å være best, ha beste karakterer ol.

Anonymkode: e4d13...7af

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Han kjøper/betaler en del selv.

Anonymkode: a7a33...f34

Det gjør så å si alle barn som har jobb hos forelder/steforelder. Det er en klar sammenheng der.

Anonymkode: e4d13...7af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å snu på det; Tenk hvor heldig dine barn er som får lære verdien av penger, at alt ikke kommer rett i hendene og at det ikke er i siste skrik og dyreste modell lykken ligger.

Læring kan gjøre litt vondt, men er også en drivkraft.

Anonymkode: bc10c...44c

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...