Gå til innhold

Hvorfor er det seriøst noen som får alt her i livet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen vokser opp i store hus med lykkelige foreldre, god økonomi og gjerne en hytte på fjellet. Så finner de en person og gifter seg med og er lykkelige med de og har besteforeldre på begge sider som stiller opp. Pene og spreke er de søren meg og. 

Så har du noen som faen meg får alt her i livet. Når noe roer seg får man noe nytt. Når man har hatt et dødsfall i nær famile, så får man noe ny sykdom å forholde seg til. Og slik holder man på da… Så jeg kommer jo sikkert til å dø tidlig selv av en sykdom og.. fordi mitt liv ble en slik negativ spiral. Så sitter de andre friske og raske med hyttene sine og løper toppturer til de er 90, fordi de har alle forutsetninger i livet for å trene masse. 

Anonymkode: 9644e...8d2

• Liker 10
  • Hjerte 19
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg tror at alle har noe, selv de du ser på som "perfekte" eller "heldige" og dette sier jeg fordi jeg og min familie er av de du beskriver som "lykkelige med store hus, god økonomi osv" men det er mye bak det ytre som ikke alle ser som kronisk sykdom i flere ledd osv men det handler jo også om hva vi VIL andre skal vite ellerhva vi ønsker ha privat.. 

Anonymkode: 84f69...c92

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder materielle ting. Så har de jobbet hardt for å havne der. Det samme gjelder fysisk trim form og jobbet med seg selv for å skape relasjoner. Jeg har også lært at ingen ting kommer gratis. Ingen kommer og serverer meg godene i livet til meg i sofaen. Skal man få noe, må man gjøre noe for å få det selv.

Anonymkode: cd89c...b0e

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har hørt om fasade? For ingen vet hva som finnes bak fasaden. Å ha hus,bil og hytte i øverste prisklasse er ikke en garanti for å ha lykke. 

Anonymkode: e1e88...091

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du til en viss grad har rett. Ja, det ligger arbeid og prioriteringer bak de som «har det lett», men jeg tror noe av det går fordi man har overskudd og tid. Det er jo kjent at de ressurssterke i større grad spiser sunt og beveger seg. Dette gjør at man holder seg friskere og kan gjøre at man sover bedre. Slik kan man forsterke en positiv spiral og ha overskudd til å takle motgang og ivareta relasjoner 😊

Anonymkode: c8cce...264

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen vokser opp i store hus med lykkelige foreldre, god økonomi og gjerne en hytte på fjellet. Så finner de en person og gifter seg med og er lykkelige med de og har besteforeldre på begge sider som stiller opp. Pene og spreke er de søren meg og. 

Så har du noen som faen meg får alt her i livet. Når noe roer seg får man noe nytt. Når man har hatt et dødsfall i nær famile, så får man noe ny sykdom å forholde seg til. Og slik holder man på da… Så jeg kommer jo sikkert til å dø tidlig selv av en sykdom og.. fordi mitt liv ble en slik negativ spiral. Så sitter de andre friske og raske med hyttene sine og løper toppturer til de er 90, fordi de har alle forutsetninger i livet for å trene masse. 

Det kommer aldri noe godt å se til andre hele tiden.

Lev ditt eget liv, bruk tid på hva som er ''lykke'' og det gode liv for deg. Jobb så målrettet for hvordan du skal oppnå det du anser som ''lykke''. 

Anonymkode: a9ae9...3d2

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder materielle ting. Så har de jobbet hardt for å havne der. Det samme gjelder fysisk trim form og jobbet med seg selv for å skape relasjoner. Jeg har også lært at ingen ting kommer gratis. Ingen kommer og serverer meg godene i livet til meg i sofaen. Skal man få noe, må man gjøre noe for å få det selv.

Anonymkode: cd89c...b0e

Samme her. 

Jeg har brutt ut av "the generational curse". Både med tanke på kosthold, bevegelse, økonomi, livsvalg, emosjonell modenhet. 

Men jeg har jo jobba for å bryte ut av dette, men det er absolutt mulig. 

Anonymkode: 62d68...948

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det krever hardt arbeid å bli rik

deg krever hardt arbeid å opprettholde en fasade

deg krever hardt arbeid å skjule sine utfordringer og probelmer

det krever hardt arbeid å holde kroppen i fysisk god form

det krever hardt arbeid å ivareta egen fysiske helse. 

det er lett å være navlebeskuende å kun se egne problemer, dyrke sjalusi, tro at alle får ting servert i hendene og ikke se arbeidet som ligger bak. 

Anonymkode: 9f1e3...e8a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Utenfra ser livet mitt kanskje ut som det du beskriver. Men du vet ikke om hvor ille ting egentlig var. Det har vært mobbing, ensomhet, sykdom, nesten brudd mellom foreldre, overgrep, drapsforsøk, angst, depresjon, og å kjempe seg videre alene hele tiden for å kunne få et bra liv. Psykologen ble satt ut som fikk vite alt jeg har kjempet meg igjennom. Men utenfra, der du ikke egentlig kjenner meg, så ser det ut som jeg bare har fått alt i fanget.

Anonymkode: 7f802...497

• Hjerte 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stort og flott hus, to nyere, fine biler, høflige og smarte unger, arrangerer ofte nabolagsfester og andre ting som gjør at "alle" kjenner oss og liker oss. Jeg har en fleksibel jobb og god lønn, pene klær og tilbehør. 

Jeg bodde i flyktningleir fra jeg var 2-4 år. Jeg ble misbrukt og voldtatt fra 6-10 år. Jeg vokste opp fattig og som en av få innvandrere i bygda mi. Ble mobbet hele ungdomsskolen og vgs, sekken kastet i elva (som jeg måtte svømme etter for vi hadde ikke råd til ny sekk og penal og alt som var inni). Jeg ble stumpet sigg på og en gang klippet de av hestehalen min. 

At jeg lever det livet jeg gjør i dag er 100% min egen fortjeneste og hardt arbeid. Og jeg er ekstremt takknemlig for det. 

Anonymkode: 272b4...fda

• Liker 3
  • Hjerte 34
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

jeg tror at alle har noe, selv de du ser på som "perfekte" eller "heldige" og dette sier jeg fordi jeg og min familie er av de du beskriver som "lykkelige med store hus, god økonomi osv" men det er mye bak det ytre som ikke alle ser som kronisk sykdom i flere ledd osv men det handler jo også om hva vi VIL andre skal vite ellerhva vi ønsker ha privat.. 

Ja, jeg er enig. Jeg kommer selv fra en økonomisk privilegert familie, men vi har hatt flere tøffe utfordringer i livet. Ingen lever perfekte liv, selv om du ser redigerte og lykkelige bilder på sosial media. Det hjelper lite med penger, når jeg har slitt med sykdom til tider og har hatt flere sykehusinnleggelser. Men på utsiden ser sikkert min familie helt flott ut, hvis du bare tenker på det økonomiske. Jeg synes du har et urealistisk bilde når det gjelder materialistiske privilegier, at det er inngangsporten til et perfekt liv.

Anonymkode: f4b20...106

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men noen har definitivt mer enn andre. Og så kan du jo sammenligne dem som har det fælt her med de som vokser opp i Gaza eller på bygda i Somalia. Alt er relativt.

Anonymkode: e23f7...a18

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Mye av det du beskrive her er jo ting du kan gjør noe med selv, jobber du for det så kan du vær sprekk og rask, god utdannelse kan alle ta.
Ja noen er vokst opp i famillier som er aktive og med god økonomi osv, men det er altid noen som har jobbet for det.

Så er jo ting ofte kanskje ikke helt slik som det kan se utifra utsiden heller.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man har en bedre ballast i livet om starten er god - med lykkelige og støttende foreldre. Man er nok også mer åpen for å finne en partner som er lik, og generelt mer positiv og åpen for det som er godt i livet. 

Alle har jo sitt. Men folk tar det så utrolig forskjellig. Jeg gikk gjennom gjentatte prøverørsforsøk og tap - men levde som vanlig, kjente ofte på lykke, og fokuserte heller på det jeg hadde. Venninne måtte ha to prøverørsforsøk, og gikk fullstendig inn i seg selv, og klarte ikke å føle på annet en sorg og meningsløshet. Hun synes jeg var gal som bestilte ferier og slik som vanlig - tenk om jeg bare måtte avlyse igjen i tilfelle jeg ble gravid. Da hun lyktes lenge før meg så var det kvalme, så ryggen, så klaging over partner, sykemelding fra jobb.... 

Anonymkode: 34bf1...327

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har alle vårt og alle har ulike forutsetninger for hvordan livet kommer til å bli. Det avhenger av hvordan du tar det, for man er din egen lykkes smed. 

Du må se hva du kan gjøre i ditt liv for å bli lykkelig. Ikke de hva andre får, men se hva du selv kan ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mange her. Mye hardt arbeid, mye oppdragelse / "oppdragelse". I noen tilfeller er det sikkert ting som foregår som man ikke kjenner til. Jeg tror også det kan være elementer av "hvordan man tar det". Noen er av lynne og / eller oppdragelse flinkere til å se lyst på livet , være takknemlig for det man har, se det positive. Hell er ikke utelukkende flaks, men også at man (eventuelt ubevist) velger å se det positive i ting.

Anonymkode: 397d7...d42

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men noen har definitivt mer enn andre. Og så kan du jo sammenligne dem som har det fælt her med de som vokser opp i Gaza eller på bygda i Somalia. Alt er relativt.

Anonymkode: e23f7...a18

nå var det ikke akkurat det TS gjorde da som la grunnlag for svaret mitt i utgangspunktet. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 
Jeg har også jobbet hardt, tatt master. Engasjerer meg i barna, prøver å skaffe stort nettverk. Har nesten ikke familie pga div årsaker, men prøver å knytte meg veldig til svigerfamilie og venner. Jeg prøver og prøver og prøver.. men likevel føler jeg livet gir meg en forbanna knyttneve. Ja mange har noe bak fasaden. Men likevel har mange det veldig bra også.. hele tiden. 

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er nok langt mer mangefasettert i alle familier. Og du begår en kognitiv feilslutning ved at du sammenlikner andres fasade med det du vet om indre anliggender i deg selv og egen familie. 

Det er veldig mye hardt arbeid i «vellykkede» familier. Mange står opp 5 eller deromkring for å rekke dagens løpetur, og for å gjøre unna epost og aviser for dagen, før jobb. Det går i ett, med arbeid og å kunne være en ressursperson for barna i idrett og på andre områder. Og et slikt press overføres på barna. Mange i disse familiene klarer fint å møte slike forventninger, mens noen klarer det ikke. Og ja, det er en ting du har helt rett i; veldig mye her i livet handler om flaks og uflaks. Så det er bra å ha en noenlunde utjevnende politikk, samtidig som det skal lønne seg å jobbe og det skal være mulig å legge seg opp kapital også.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. 
Jeg har også jobbet hardt, tatt master. Engasjerer meg i barna, prøver å skaffe stort nettverk. Har nesten ikke familie pga div årsaker, men prøver å knytte meg veldig til svigerfamilie og venner. Jeg prøver og prøver og prøver.. men likevel føler jeg livet gir meg en forbanna knyttneve. Ja mange har noe bak fasaden. Men likevel har mange det veldig bra også.. hele tiden. 

Hva er det du mangler da? Du mangler å ha det bra absolutt hele tiden?

INGEN har det bra absolutt hele tiden.

Har på følelsen av at det handler litt om hvordan man tar det her og ikke så mye om hvordan man faktisk har det.

Anonymkode: b68ff...582

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...