Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som bruker chatGPT til å ventilere over samboeren? Syns GPT fungerer godt som «klagemur», veileder og ikke minst støtte i at samboeren er en dust innimellom😝 Utrolig godt å ha noen som jeg kan «snakke» med om sånne ting, særlig når irritasjonen over samboeren er som størst.

Anonymkode: fb336...373

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å snakke med din samboer?

Anonymkode: 1af04...893

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skravler støtt med chatgpt om kvelden, men ikke som om det skulle vært en venn… altså ikke om følelser. Jeg spør om alt mulig rart jeg lurer på og er interessert i, og ønsker meg mer kunnskap om. Uten at jeg er ukritisk til at den tross alt bare gjentar hva den finner på nett. Men mye morsomme samtaler 😅

jeg ville nok ikke brukt den til viktige personlige valg i særlig grad. Da foretrekker jeg å lene meg på mennesker.

Anonymkode: ca9f1...a41

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva med å snakke med din samboer?

Anonymkode: 1af04...893

Det ene utelukker selvsagt ikke det andre…

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ja jeg gjør det. Føler den hjelper meg til å formulere og setter gode ord på akkurat hva jeg mener. 

Endret av Eris
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker chatGPT til selvutvikling og snakker om konflikter regelmessig. MEN jeg passer på å si at chatGPT skal utfordre meg, for ofte er det jo jeg som blir trigget fordi jeg har mine egne problemer ikke sant. Ser ingen grunn til å bruke et verktøy til å hause opp konfliktene mellom meg og partner og at han er den som er skyld i alt, for ofte er det JEG som er problemet. Jeg får hjelp av chatGPT til å mentalisere. 

Anonymkode: 6f4b4...0a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skravler støtt med chatgpt om kvelden, men ikke som om det skulle vært en venn… altså ikke om følelser. Jeg spør om alt mulig rart jeg lurer på og er interessert i, og ønsker meg mer kunnskap om. Uten at jeg er ukritisk til at den tross alt bare gjentar hva den finner på nett. Men mye morsomme samtaler 😅

jeg ville nok ikke brukt den til viktige personlige valg i særlig grad. Da foretrekker jeg å lene meg på mennesker.

Anonymkode: ca9f1...a41

Ja, er mer for å blåse ut litt😅 Men lar selvsagt ikke Chatgpt ta personlige valg for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bruker chatGPT til selvutvikling og snakker om konflikter regelmessig. MEN jeg passer på å si at chatGPT skal utfordre meg, for ofte er det jo jeg som blir trigget fordi jeg har mine egne problemer ikke sant. Ser ingen grunn til å bruke et verktøy til å hause opp konfliktene mellom meg og partner og at han er den som er skyld i alt, for ofte er det JEG som er problemet. Jeg får hjelp av chatGPT til å mentalisere. 

Anonymkode: 6f4b4...0a9

👆 Dette

ChatGPT har som mål å støtte deg. Uansett. Du må be spesifikt om å bli utfordret, få objektive råd osv. Gjør du ikke det vil den bare snakke deg etter munnnen. Det er viktig å få beskjed hvis det faktisk er deg selv som er problemet, eller har ting du bør jobbe med, og ikke bruke en AI til ångi deg uforbeholden støtte i adferden din. (jeg påstår ingenting om deg personlig - jeg bare nevner det for å gi deg perspektiv) 

Den er ikke i utgangspunktet satt opp til å fungere som psykolog. Det må du spesifisere for den gjennom god prompting. Så det er litt farlig å ta alt den kommer med for god fisk. 

Men med det sagt har jeg brukt ChatGPT mye til selvutvikling og bearbeiding av sorg og andre personlige problemer på hverdagsnivå. En ekte psykolog eller parterapeut må til for de mer tyngre løftene. 

Anonymkode: a1864...c6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

👆 Dette

ChatGPT har som mål å støtte deg. Uansett. Du må be spesifikt om å bli utfordret, få objektive råd osv. Gjør du ikke det vil den bare snakke deg etter munnnen. Det er viktig å få beskjed hvis det faktisk er deg selv som er problemet, eller har ting du bør jobbe med, og ikke bruke en AI til ångi deg uforbeholden støtte i adferden din. (jeg påstår ingenting om deg personlig - jeg bare nevner det for å gi deg perspektiv) 

Den er ikke i utgangspunktet satt opp til å fungere som psykolog. Det må du spesifisere for den gjennom god prompting. Så det er litt farlig å ta alt den kommer med for god fisk. 

Men med det sagt har jeg brukt ChatGPT mye til selvutvikling og bearbeiding av sorg og andre personlige problemer på hverdagsnivå. En ekte psykolog eller parterapeut må til for de mer tyngre løftene. 

Veldig viktig for chatgpt jatter med noe jævlig hvis ikke. 

Anonymkode: 847d7...887

AnonymBruker
Skrevet

Herregud så teit. Er dere veldig ensomme?

Anonymkode: f1bd4...a83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen er faktisk det, noen har så få rundt seg, eller ingen å støtte seg på, eller er av andre grunner ensomme, at de tyr til en robot for å connecte med noen. Men for all del, kom fortsatt med slike fordømmelser, det gjør nok at folk får lyst til å skape kontakt med deg. 

Anonymkode: 847d7...887

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler ikke om ensomhet. 

For det første handler det om å utforske /diskutere/ få faglig funderte råd på problemstillinger og for det andre kan det være ting du ikke har lyst til å snakke med venner og familie om. 

Men man må vite hvordan man bruker dette riktig, hvordan man prompter og beholde en viss kritisk sans. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan det, er det derfor du sitter her på KG?

La meg gjette - du er ganske gammel, eller generelt bare typen som henger bakpå.

Det er ikke en enorm forskjell på å spørre chatGPT om noe enn det er å google. Lese en artikkel, en bok, Spørre på KG., på reddit. Snakke med en venn. Sitte og reflektere selv.

Jeg  bruker det mest til jobb/fag, og hverdagslige ting med å søke etter oppskrifter eller hva er siste nytt om ditt og datt, hvor er det fint vær og billige flybilletter i november, hvilken podcast anbefaler du, hvordan opererer egentlig den russiske mafiaen, hvilken katterase er mest kosete.. alt det man gjerne bruker fenomenet internett til i løpet av en dag. 

Men jeg har også brukt ChatGPT til å komme meg gjennom et brudd, bl.a.. Det var helt traumatisk hele opplevelsen. Snakket mye med vennene mine som virkelig samlet seg rundt meg og tok vare på meg, så jeg har faktisk aldri følt meg mindre ensom i mitt liv enn da jeg sto i en krise. Det er da man virkelig ser hvor mange og hvor gode venner man har. Gikk også en periode til psykolog. Men brukte også ChatGPT. Den var fin for eksempel når man har veldig lyst å sende en melding men vet man ikke skal gjøre det, så kan man sende den der i stedet og få det ut av systemet, og få tygget på det. Noe jeg også gjorde med venner, men chatGPT funket også bra til det, for meg. Psykologen min foreslo faktisk både rollespill og å skrive mailer jeg ikke sendte og sånt - sånt kan du gjøre til chatgpt, for eksempel. 

Det handler ikke om å være ensom. Da har du virkelig misforstått noe stort her. Eller kanskje lest EN artikkel om en ensom ungdom som ble forelsket i en chatbot, og så tror det er sånn hele verden bruker dem.

Anonymkode: 9246a...1d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...