Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Er det noen som helst mulighet å få dekket fertilitetsbehandling i det offentlige?

Kvinnen fyller 40 i år, 1 barn fra før. Mann er sterilisert. 

Anonymkode: 1c241...2b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å få offentlig finansiert IVF-behandling i Norge, må paret eller kvinnen oppfylle visse kriterier. Disse inkluderer å være gift eller samboere i et ekteskapslignende forhold, ha en medisinsk indikasjon for assistert befruktning, og ikke ha barn fra før (eller kun ett). Kvinnen bør heller ikke være over 39 år ved søknadstidspunktet, og begge parter må gjennomgå en vurdering av sin psykososiale egnethet for å ha barn. 

Anonymkode: 432c8...f5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått privat både pga tid og alder. 

Anonymkode: 9e8de...8a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at hvis første barnet ble til med hjelp, så frå man hjelp til søsken forsøk også i det offentlige.

Anonymkode: c59a6...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Sterilisering er frivillig. Det offentlige dekker ufrivillig barnløshet - opp til to barn per person (eller som par). 

Anonymkode: a2e20...cbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Kvinnen er for gammel så det kommer dere ikke til å få.

Dere kan alltids prøve privat. Men 40 år og mannen er sterilisert? Dere er lovlig sent ute og i tillegg…. Rævva planlegging. 

Anonymkode: d7a60...a7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tror at hvis første barnet ble til med hjelp, så frå man hjelp til søsken forsøk også i det offentlige.

Anonymkode: c59a6...e6a

Ikke når kvinnen er så gammel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke når kvinnen er så gammel. 

Joda, de fleste aksepterer opp til 42, særlig ved søskenforsøk. Er man eldre er det privat som gjelder.

Så problemet her er steriliseringen - de er ikke ufrivillig barnløse. 

Anonymkode: a2e20...cbd

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dere kan alltids prøve privat. Men 40 år og mannen er sterilisert? Dere er lovlig sent ute og i tillegg…. Rævva planlegging. 

Enig. Spinnvilt å tenke at staten skal spytte penger i dette prosjektet.

Anonymkode: 279a1...f86

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er feil. Jeg er innkalt til samtale/undersøkelse i det offentlige og er 41. 

Anonymkode: a603f...75f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er feil. Jeg er innkalt til samtale/undersøkelse i det offentlige og er 41. 

Så bra! Da jeg startet som 39-åring for noen år siden, så var jeg allerede for gammel. Hvilket sykehus skal du på?

Anonymkode: adbaf...578

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så bra! Da jeg startet som 39-åring for noen år siden, så var jeg allerede for gammel. Hvilket sykehus skal du på?

Anonymkode: adbaf...578

OUS! Jeg har mange egg og greie AMH-verdier, mulig det spilte inn i vurderingen deres 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette skriver st. Olavs: "Alle pasienter blir individuelt behandlet, men de færreste kan få behandling med egguttak etter 40-42 års alder".

Etter 40 år så synker både eggreserver og eggkvalitet såpass mye at det ikke alltid er forsvarlig å tilby IVF behandling, men har du gode eggreserver så kan det hende du kan bli tilbudt behandling.

Jeg var 36 da jeg begynte med IVF, men tror det var på hengende håret, da mine eggstokker var i ferd med å daue. Fikk høre at situasjonen min akkurat var i grenseland til at de kunne tilby meg ivf behandling.

Dette ville jeg gjort: Gjør en privat fertilitetsutredning hos privat IVF klinikk, da går prosessen mye raskere. De kan reglene og kan svare på spørsmålene dine bedre enn KG. Årsaken for infertilitet hos dere er jo at mannen er sterilisert. Vi vet ingenting om din fruktbarhet. Så spørsmålet blir om man skal hente sæd ut av mannens testikkler og utføre IVF, eller forsøke å reversere steriliseringen. Mye kommer ann på hvordan det står til med eggstokkene dine. Så her er det bare å bestille en time så kjapt som mulig. Ingen tid å miste. :)

Anonymkode: 6eaee...dce

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du/dere få barn, når mannen er sterilisert? 

Anonymkode: 918b2...2c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det har da ikke du noe med, og det er heller ikke relevant for det TS spør om.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei hva tror du 🙄 🤦‍♀️

Anonymkode: 6eaee...dce

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Han steriliserte seg som svært ung. Vi har ikke barn sammen fra før. Mitt barn har annen far. Hilsen TS

Anonymkode: 1c241...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...