Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste dere dette?  Det var nytt for meg.  Det er visst forklaringen på at den er billigere å kjøpe i Sverige, for den de selger der er produsert i Irland.  Jeg har aldri testet den varianten.

Jarlsbergost: - Ble litt sjokkert

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"– Jeg er opptatt av å bevare norsk landbruk, og at vi produserer matvarer i Norge. Også for å trygge arbeidsplasser, sier hun."

Og hun reiser til Sverige for å støtte opp om norske arbeidsplasser 😄

Anonymkode: 1715f...af7

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"– Jeg er opptatt av å bevare norsk landbruk, og at vi produserer matvarer i Norge. Også for å trygge arbeidsplasser, sier hun."

Og hun reiser til Sverige for å støtte opp om norske arbeidsplasser 😄

Anonymkode: 1715f...af7

Ha ha 🤣

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er gammelt nytt, har vel vært sånn i over 20 år minst 

Anonymkode: 000c9...f53

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/rogaland/tine-i-krangel-om-jarlsberg-ost-fra-irland-1.13524828 dette var også nyhetssak for 8 år siden. 

Det ble slutt på å subsidere eksport for flere år siden, derfor blir Jarlsberg som selges i utlandet også laget i utlandet. Med andre ord, dine og mine skattepenger blir ikke brukt for å støtte salg av norsk ost i utlandet. Nå går bare skattepengene våre til å støtte salg av norsk ost i norske butikker.

Anonymkode: 49e1f...88f

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det visste jeg. Er det ikke ganske godt kjent?

Lite imponert av Sylvi som 1) blir «overrasket» over at ost i utlandet ikke er laget på norsk melk (!), og 2) handler i utlandet midt i valgkampen og gjør det til en del av valgkampsakene sine. Snakk om å undergrave norske arbeidsplasser og norske matvarer. De er også imot EU, så å dra til utlandet for å handle er jo intet mindre enn ulogisk. Skal hun gjøre det også når passkøene strekker seg fra Svinesund til Moss? Norsk selvforsyning ligger på rundt 40 % og de vil ut av EØS, så dette er selvmotsigende så det holder. Stenge Norges grenser og flytt så til utlandet selv, Sylvi, er det det sommer planen?

Anonymkode: d5fef...154

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nesten ingen ting blir produsert i Norge. Ikke rart det blir enorm inflasjon. Uansett - i det siste har jeg handlet på Ikea og Power, alt handlet derfra var laget i Kina.....

Anonymkode: 1dbb0...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Altså... den artikkelen har sitert litt feil. De får det til å høres ut som at 60% av Jarlsbergen i Norge er laget på importert melk. Den norske Jarlsbergen er laget på norsk melk. Noe av osten blir eksportert. Det er større produksjon utenfor Norge, og den produksjonen er ca 60%. Det er forståelig at det er lettere å selge Jarlsberg i USA hvis den lages i USA på lokal melk.

Anonymkode: a1d5f...0bc

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså... den artikkelen har sitert litt feil. De får det til å høres ut som at 60% av Jarlsbergen i Norge er laget på importert melk. Den norske Jarlsbergen er laget på norsk melk. Noe av osten blir eksportert. Det er større produksjon utenfor Norge, og den produksjonen er ca 60%. Det er forståelig at det er lettere å selge Jarlsberg i USA hvis den lages i USA på lokal melk.

Anonymkode: a1d5f...0bc

Mesteparten av kjøtt og melk i usa er med veksthormoner så det er vel en "bonus" for de.....

Anonymkode: 1dbb0...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Dette er da virkelig ingen nyhet, og btw en ekstremt merkelig ting å gå i sjokk for. 

Anonymkode: dd32f...c4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bra at Jarlsbergosten som selges i Norge er produsert i Norge da!

Anonymkode: c1ebc...e86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 0.02):

https://www.nrk.no/rogaland/tine-i-krangel-om-jarlsberg-ost-fra-irland-1.13524828 dette var også nyhetssak for 8 år siden. 

Det ble slutt på å subsidere eksport for flere år siden, derfor blir Jarlsberg som selges i utlandet også laget i utlandet. Med andre ord, dine og mine skattepenger blir ikke brukt for å støtte salg av norsk ost i utlandet. Nå går bare skattepengene våre til å støtte salg av norsk ost i norske butikker.

Subsidier er jo litt av et puslespill og en rar labyrint. Skal vi ha kjøtt og melk, så må vi dyrke mark og gi dyra for.  Bøndene får for areal, antall dyr, dyreslag og leveranse av liter og kg, osv. innenfor kvoter og annet.  Så blir det produsert forskjellige ting, inkl. ost av melken. Ikke forstår jeg hvordan de beregner antall dyr mot forventet etterspørsel etter iskrem og ost.  Eller hvordan de kan tilskrive subsidiene i andelen av ferdigprodusert Jarlsbergost.

Så nei, jeg vet ikke, men det er jo sikkert eksperter som regnet ut slikt.  Sikkert like greit at Jarlsbergosten produseres i utlandet, bare at man lett oppfatter den som norsk pga. navnet.  Vi ser det samme når vi ikke sjekker pakningene med kjøtt, fordi vi automatisk tenker at kjøttet er norsk.  Fra før har vi jo produksjon av CocaCola i Norge, uten at vi stusser noe på det.

Jeg hadde helt automatisk tenkt at jeg kjøpte norsk Jarlsbergost pga navnet, men det er ikke sikkert at jeg hadde merket noen forskjell heller.  Regner jo med at innholdet er trygt. Jeg er bare en vanlig forbruker, som de fleste av oss.

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (På 18.8.2025 den 23.56):

Det er bare Frp-folk som bruker slike avsporinger og skjellsord. 

Tosifret svada. De er akkurat samme ulla, og presis ordbruk er ikke skjellsord bare fordi det er en ukomfortabel realititet for noen å ta innover seg. 

Anonymkode: 0825f...773

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Subsidier er jo litt av et puslespill og en rar labyrint. Skal vi ha kjøtt og melk, så må vi dyrke mark og gi dyra for.  Bøndene får for areal, antall dyr, dyreslag og leveranse av liter og kg, osv. innenfor kvoter og annet.  Så blir det produsert forskjellige ting, inkl. ost av melken. Ikke forstår jeg hvordan de beregner antall dyr mot forventet etterspørsel etter iskrem og ost.  Eller hvordan de kan tilskrive subsidiene i andelen av ferdigprodusert Jarlsbergost.

Så nei, jeg vet ikke, men det er jo sikkert eksperter som regnet ut slikt.  Sikkert like greit at Jarlsbergosten produseres i utlandet, bare at man lett oppfatter den som norsk pga. navnet.  Vi ser det samme når vi ikke sjekker pakningene med kjøtt, fordi vi automatisk tenker at kjøttet er norsk.  Fra før har vi jo produksjon av CocaCola i Norge, uten at vi stusser noe på det.

Jeg hadde helt automatisk tenkt at jeg kjøpte norsk Jarlsbergost pga navnet, men det er ikke sikkert at jeg hadde merket noen forskjell heller.  Regner jo med at innholdet er trygt. Jeg er bare en vanlig forbruker, som de fleste av oss.

Men så kjøp osten i Norge da? Hvorfor skal man reise til utlandet å kjøpe norsk ost? 

Men ja, osten er trygg, EU har stort sett helt like regler for mattrygghet som Norge har. 

Litt usikker på hva du mener med at vi har cola-produksjon her uten at vi stusser på det? Ja, vi produserer utenlandske varemerker i Norge for å selge i Norge, uten at man stusser over det. Men du blir helt sjokkert når norske varemerker som selges i utlandet blir produsert i utlandet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bra at Jarlsbergosten som selges i Norge er produsert i Norge da!

Anonymkode: c1ebc...e86

Kan nok også forklare noe av prisforskjellen…..

Anonymkode: 89dd3...107

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nøye for meg hvor mat blir produsert, så lenge det smaker godt.

Anonymkode: 5de54...d74

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men så kjøp osten i Norge da? Hvorfor skal man reise til utlandet å kjøpe norsk ost? 

Men ja, osten er trygg, EU har stort sett helt like regler for mattrygghet som Norge har. 

Litt usikker på hva du mener med at vi har cola-produksjon her uten at vi stusser på det? Ja, vi produserer utenlandske varemerker i Norge for å selge i Norge, uten at man stusser over det. Men du blir helt sjokkert når norske varemerker som selges i utlandet blir produsert i utlandet?

Jeg har vel ikke sagt noe om at JEG har blitt sjokkert!  Jeg delte kun en artikkel. Herregud!  Forresten så bor jeg for langt fra svenskegrensen til at det er noe særlig å tjene på harryhandel. Ikke spiser jeg Jarlsberg heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...