Gjest meline Skrevet 25. mars 2006 #1 Skrevet 25. mars 2006 hei, jeg er en jente på 20 år, typen min og jeg har vært sammen i 3 år og ifjor kjøpte han seg leilighet. vi får et barn sammen til våren og jeg har ei venninne som sier at hvis vi flytter fra hverandre har jeg rett til halve verdien på leiligheten hans, at han enten må kjøpe meg ut eller selge leiligheten og jeg får halvparten! bare fordi vi har et barn sammen da, hvis vi ikke hadde hatt barn ville jeg ikke fått et rødt øre. er dette sant?? :D
Leo Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 Beklager, men svaret er nok desverre nei. Så lenge dere ikke har noen form for skriftlig avtale dere i mellom, har du ingen rettigheter m.h.t. denne leiligheten. Barnet dere får vil imidlertid ha arverett etter faren og vil komme foran deg selv om dere skulle ha skrevet gjensidig testamente. Bor du i leiligheten og bidrar til de daglige utgiftene, ville jeg snarest ha ordnet med en kontrakt som ivaretar dine interesser!
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #3 Skrevet 25. mars 2006 hei, jeg er en jente på 20 år, typen min og jeg har vært sammen i 3 år og ifjor kjøpte han seg leilighet. vi får et barn sammen til våren og jeg har ei venninne som sier at hvis vi flytter fra hverandre har jeg rett til halve verdien på leiligheten hans, at han enten må kjøpe meg ut eller selge leiligheten og jeg får halvparten! bare fordi vi har et barn sammen da, hvis vi ikke hadde hatt barn ville jeg ikke fått et rødt øre. er dette sant?? :D ← Desverre, du har ike krav på noe fra leiligheten. Såfremt dere ikke har skriftlig avtale/kontrakt og at du kansje har bidradd med lån. Du får med deg det du brakte inn i boet.
Snupsi79 Skrevet 25. mars 2006 #4 Skrevet 25. mars 2006 Det stemmer det de over her sier. Det du tar med deg inn, tar du med deg ut. Det han hadde før du flyttet inn er kun hans. Selvom du betaler på lånet hans etter dere evt flytter sammen, betyr det ikke noenting hvis dere ikke har samboerkontrakt. Dvs at hvis det blir slutt får du ikke en dritt igjen hvis du ikke har samboerkontrakt. Håper du skjønner viktigheten av å ha en veldefinert samboerkontrakt - hos advokat! Den tusenlappen er det virkelig verdt å spandere på seg.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #5 Skrevet 26. mars 2006 jeg vet ikke dette sikkert, men har hørt noe om at man etter to år som skrevne samboere har en viss rett på noen opptjente ting som leilighet osv. Mulig jeg tar helt feil her, bare noe jeg hørt..
Snupsi79 Skrevet 26. mars 2006 #6 Skrevet 26. mars 2006 jeg vet ikke dette sikkert, men har hørt noe om at man etter to år som skrevne samboere har en viss rett på noen opptjente ting som leilighet osv. Mulig jeg tar helt feil her, bare noe jeg hørt.. ← Ja, du tar feil. Det er HELT feil!
Susan Sto Helit Skrevet 27. mars 2006 #7 Skrevet 27. mars 2006 jeg vet ikke dette sikkert, men har hørt noe om at man etter to år som skrevne samboere har en viss rett på noen opptjente ting som leilighet osv. Mulig jeg tar helt feil her, bare noe jeg hørt.. ← Den eneste retten du har etter to år som samboer er å ta hans etternavn, dersom det er et beskyttet navn. (Mindre enn 200 som har det). Ellers.... NADA, barn eller ikke barn.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #8 Skrevet 27. mars 2006 Den eneste retten du har etter to år som samboer er å ta hans etternavn, dersom det er et beskyttet navn. (Mindre enn 200 som har det). Ellers.... NADA, barn eller ikke barn. ← feil
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #9 Skrevet 27. mars 2006 jeg vet ikke dette sikkert, men har hørt noe om at man etter to år som skrevne samboere har en viss rett på noen opptjente ting som leilighet osv. Mulig jeg tar helt feil her, bare noe jeg hørt.. ← Hvor mange har ikke "holdt ut" i to år om regelen er slik? hva om du flytter inn til en type i 10 millklassen for huset, så bor du der i to år. nei, du tar feil. siden du er så ung, så kan jeg kansje regne med at du ikke har bidradd med lån på leiligheten?
Gjest allium Skrevet 27. mars 2006 #10 Skrevet 27. mars 2006 Det er antagelig denne loven: http://www.lovdata.no/all/tl-19910704-045-0.html#1 som er opphavet til den populære misforståelsen om at man har rett til sånt etter to år. Hvis man leser loven, vil man se at den kan gi en rett til å overta leilighet og innbo, men ikke uten økonomisk kompensasjon. Den gir altså ingen økonomiske rettigheter, bare praktiske. Hvis man for eksempel leier en leilighet, og kontrakten står i den enes navn, kan den andre overta leiekontrakten når man flytter fra hverandre. Man får aldri halvparten av den andres verdier.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #11 Skrevet 27. mars 2006 Hvor mange har ikke "holdt ut" i to år om regelen er slik? hva om du flytter inn til en type i 10 millklassen for huset, så bor du der i to år. nei, du tar feil. siden du er så ung, så kan jeg kansje regne med at du ikke har bidradd med lån på leiligheten? ← Nå var ikke jeg trådstarter da......... Er godt over 30 med barn, mann og hus jeg Det var bare noe jeg hørt, men som jeg sa så var det fullt mulig at jeg tok feil..
Snupsi79 Skrevet 27. mars 2006 #12 Skrevet 27. mars 2006 Nå var ikke jeg trådstarter da......... Er godt over 30 med barn, mann og hus jeg Det var bare noe jeg hørt, men som jeg sa så var det fullt mulig at jeg tok feil.. ← Men nå vet du at du har feil, og dermed vet du hva du skal si neste gang en person spør For svaret er i høyeste grad nei.
Susan Sto Helit Skrevet 27. mars 2006 #13 Skrevet 27. mars 2006 feil ← Hva var feil med retten til navneendring? Har akkurat lest masse om reglene for dette, ettersom jeg muligens skal endre til et beskyttet etternavn etter at jeg gifter meg. (Har et beskyttet fra før av også da.)
Gjest allium Skrevet 27. mars 2006 #14 Skrevet 27. mars 2006 Hva var feil med retten til navneendring? Har akkurat lest masse om reglene for dette, ettersom jeg muligens skal endre til et beskyttet etternavn etter at jeg gifter meg. (Har et beskyttet fra før av også da.) ← Det som er feil, er vel at du sa at det var den ENESTE retten du fikk etter to år. Etter to år får man også rett til å slippe arveavgift hvis man arver hverandre (men for å arve hverandre må man skrive testamente). Dessuten har man de rettighetene som er beskrevet i loven jeg linket til ovenfor.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #15 Skrevet 27. mars 2006 Men nå vet du at du har feil, og dermed vet du hva du skal si neste gang en person spør For svaret er i høyeste grad nei. ← Øhh..jaa?
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #16 Skrevet 27. mars 2006 Øhh..jaa? ← Altså, nei, man har ikke rett til halvparten av leilighet osv. Eller ja, du tar feil
Snupsi79 Skrevet 27. mars 2006 #17 Skrevet 27. mars 2006 Altså, nei, man har ikke rett til halvparten av leilighet osv. Eller ja, du tar feil ← Og det var altså jeg som svarte
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #18 Skrevet 27. mars 2006 Og det var altså jeg som svarte ← Ja, ble klar over at det var feil ja, noe jeg regnet med kunde være tilfelle. Jeg sa ikke at det var sånn, bare at det var noe jeg hørt.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #19 Skrevet 27. mars 2006 Hva var feil med retten til navneendring? Har akkurat lest masse om reglene for dette, ettersom jeg muligens skal endre til et beskyttet etternavn etter at jeg gifter meg. (Har et beskyttet fra før av også da.) ← Dersom du har et beskyttet etternavn skrev du. Nå har naboen endret til "olsen" som er hans navn. Ikke akkurat et beskyttet navn i Norge da...
Lula Skrevet 28. mars 2006 #20 Skrevet 28. mars 2006 Dersom du har et beskyttet etternavn skrev du. Nå har naboen endret til "olsen" som er hans navn. Ikke akkurat et beskyttet navn i Norge da... ← Hvem som helst kan jo endre navnet til Olsen, enten man har bodd sammen med en Olsen i 2 aar eller ikke. Om en av partene har et beskyttet navn (mindre enn 200) kan den andre parten ta dette navnet etter 2 aars samboerskap saa lenge den andre godkjenner dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå