AnonymBruker Skrevet 18. august #1 Skrevet 18. august Lurer litt på hva dere gir av konsekvenser hvis tenåringen 15-17 drikker? Her i heimen er det tydelig nei og hun får ikke lov, heldigvis ingen interesse for det foreløpig. Men vi kommer ikke aktivt til å stoppe henne eller gi straff hvis hun drikker eller vil feste og får interesse for det. Men vi vil være tydelig hele veien til 18, at det ikke er greit, kan man liksom gjøre noe mer? Hva med dere? Hvilke konsekvenser/straff gis hos dere, og erfaring? Anonymkode: 31f08...59b
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Jeg vet faktisk ikke. Vi har snakket en del om at det ikke er lov, men går du på en smell, så ring! Uten å få trøbbel.. marerittet er jo om han drikker så mye at han sovner i grøft, skader seg eller spyr i søvne. Så da vil jeg heller hente han og få han hjem. Det er jo ikke greit at han drikker, men han vil ikke få noen konsekvenser.. annet enn å bli vekket tidlig og må være med på søndagstur eller lignende 😉 Anonymkode: 3e00b...231 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Jeg vil sterkt fraråde foreldre å gi straff for slikt. Jeg husker selv fra da jeg var tenåring. De som hadde foreldre som straffet for dette gjorde ikke at de drakk mindre. Det førte bare til at de ikke våget å komme hjem. Ingenting er skumlere enn ei full jente på 16 år som sovner på et nachspiel eller i en grøftekant fordi hun ikke tør å komme hjem. Da jeg var tenåring sa mine foreldre alltid til meg at uansett hva jeg gjør - kom hjem! Jeg var trygg i å vite at jeg alltid kunne komme hjem. Eneste mine foreldre sa var at de ikke ville høre noe syting om dårlig form på søndagen. Det var utelukkende min feil og det ville de ikke høre noe snakk om. Og det syntes jeg var fair. 😅 Anonymkode: b5cc2...504 5 2 3
bitmog Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil sterkt fraråde foreldre å gi straff for slikt. Jeg husker selv fra da jeg var tenåring. De som hadde foreldre som straffet for dette gjorde ikke at de drakk mindre. Det førte bare til at de ikke våget å komme hjem. Ingenting er skumlere enn ei full jente på 16 år som sovner på et nachspiel eller i en grøftekant fordi hun ikke tør å komme hjem. Da jeg var tenåring sa mine foreldre alltid til meg at uansett hva jeg gjør - kom hjem! Jeg var trygg i å vite at jeg alltid kunne komme hjem. Eneste mine foreldre sa var at de ikke ville høre noe syting om dårlig form på søndagen. Det var utelukkende min feil og det ville de ikke høre noe snakk om. Og det syntes jeg var fair. 😅 Anonymkode: b5cc2...504 Samme regla her! Fikk alltid beskjed. "uansett hva det er, ring oss, vi er der 24/7 - ingenting som er så vanskelig at vi ikke takler det sammen" og det er noe jeg virkelig skal leve opp til med ungene mine også. Aldri redd for kjeft, heller det å skuffe foreldrene mine fordi man brøt regler heller 😅😅 1
Trolltunge Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august Nei. Det jeg var livredd for var at de skulle drikke seg skikkelig full og ikke ta kontakt for hjelp, eller ikke komme hjem. Det var jeg veldig klar på i tale til dem, at jeg ikke skulle bli sinna om noe slikt skjedde, men de MÅTTE be meg om hjelp om de trengte det, og komme hjem. For all del ikke legge seg til utrygge plasser eller sette seg i vanskelige/farlige situasjoner på grunn av redsel for å få kjeft. Min ene sønn gjorde likevel akkurat det. Våget ikke å gå hjem da han drakk seg full, og la seg til å sove ute, i kulda. DA fikk han en liten overhøvling om hvor farlig slikt er, og gjorde aldri det igjen. Kom heller hjem, eller ba om å bli hentet, og fikk ikke kjeft. Jeg oppfordret likevel ikke til drikking, oppfordret til å drikke klokt om de drakk (noe de selvfølgelig likevel ikke gjorde i starten), og de fikk ikke noe alkohol hjemme. Jeg drakk ikke den tiden jeg hadde ungdommer på vift, så jeg kunne slenge meg i bilen og hente ved behov. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august Null straff for 16.åringen her. De av vennene hennes hvor foreldre har nulltoleranse, de drikker uansett de. De er bare flinkere til å skjule det, og sover oftere borte. Vi henter omtrent alltid når de er på fest, og de aller fleste gangene er de sånn tålig ok. Har skjedd en gang av vi har blitt ringt etter pga hun hadde drukket for mye, og da var jeg så glad for at vi hele veien har sagt at uansett hva så kan hun ringe hjem - og hun blir møtt med åpne armer og ingen straff. Tror straffen i seg selv der var flauheten hun følte om morningen når hun stod opp og kom opp til oss foreldrene). Vi har en veldig åpen dialog, og vår datter fortalte oss tidlig når hun var et sted hvor det var alkohol (uten at hun drakk selv). Mange av vennene fikk ikke lov til å være steder hvor det ble drukket, men sa bare ingen ting hjemme, og ville ikke straffe datteren vår med at hun ikke fikk gå - bare fordi hun var ærlig med oss hjemme. Vi kjøper selvsagt aldri alkohol til ungdommene våre. Anonymkode: c8c7f...dd8 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Blir du sint og gir straff så stopper det dem ikke å drikke, de bare skjuler det bedre og overnatter ymse steder. Vil mye heller at de skal gå på en smell og komme hjem, enn at de sover ut rusen på en busstopp fordi de ikke får støtte og trygghet hjemme. Har tre barn, kun en har gått på en smell før de var 18. Vedkommende ble fulgt hjem av en venn som var like trygge på oss som barnet vårt. Helt supert og akkurat det vi ønsket å oppnå. Anonymkode: 86df1...792 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Lurer litt på hva dere gir av konsekvenser hvis tenåringen 15-17 drikker? Her i heimen er det tydelig nei og hun får ikke lov, heldigvis ingen interesse for det foreløpig. Men vi kommer ikke aktivt til å stoppe henne eller gi straff hvis hun drikker eller vil feste og får interesse for det. Men vi vil være tydelig hele veien til 18, at det ikke er greit, kan man liksom gjøre noe mer? Hva med dere? Hvilke konsekvenser/straff gis hos dere, og erfaring? Anonymkode: 31f08...59b Nei vi gir ikke straff , selvsagt ikke Anonymkode: d9123...146
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Lurer litt på hva dere gir av konsekvenser hvis tenåringen 15-17 drikker? Her i heimen er det tydelig nei og hun får ikke lov, heldigvis ingen interesse for det foreløpig. Men vi kommer ikke aktivt til å stoppe henne eller gi straff hvis hun drikker eller vil feste og får interesse for det. Men vi vil være tydelig hele veien til 18, at det ikke er greit, kan man liksom gjøre noe mer? Hva med dere? Hvilke konsekvenser/straff gis hos dere, og erfaring? Anonymkode: 31f08...59b Gir ikke straff nei. 15 åringen her var ærlig og sa hun hadde smakt og var begynt å drikke. Vi snakket godt sammen om det. Vi kan ikke stoppe henne, vi straffer henne ikke, vi setter pris på ærligheten. Her går alt som normalt, men vi er mer årvåken etc. Men hun får ikke lengre være hjemme alene dersom vi voksne skap bort i helgene. Anonymkode: 83fca...b60
Fame Skrevet 19. august #10 Skrevet 19. august Hvorfor i alle dager gi straff for noe sånt? Min mamma sa til meg i tenårene at jeg alltid kunne ringe dersom jeg trengte hjelp eller hadde problemer. Hun kom alltid for å hente meg når jeg ville hjem, sa hun. Barna må kunne prate med foreldrene sine. Gir man straff for at de er tenåringer så drikker de bare i skjul i stedet
AnonymBruker Skrevet 19. august #11 Skrevet 19. august Vi forklarer faren med å være beruset, og at det er ønskelig at de venter med det, og da begynner med øl/cider for å ikke miste kontrollen. At man kan bli skadet, ranet eller utnyttet/voldtatt. Ungdommene har fått klar beskjed om at hvis det kommer en situasjon hvor de eller venner av dem trenger hjelp, så skal de aldri være redd for å ringe. Uansett hvor fulle de er. Om det så er midt på natta, så kommer vi og henter uten skjennepreken. Anonymkode: 805d1...809
AnonymBruker Skrevet 19. august #12 Skrevet 19. august Det siste jeg ønsker når/om han begynner å drikke er at han skal bli redd for å ringe meg eller å komme hjem, så blir ikke straff her. Anonymkode: 3f984...f72
AnonymBruker Skrevet 19. august #13 Skrevet 19. august Jeg tror at å være fyllesyk, samt vite at de egentlig ikke burde drukket alkohol er straff nok. Jeg snakket med mine barn om alkohol og virkning og hva det kunne føre til. Kjøpte aldri noe alkohol til dem, men gav beskjed om at de kunne ringe meg døgnet rundt om noe skjedde med dem eller venner, og at de aldri skulle dra fra noen som var for full til å ta vare på seg selv. Har hentet både egne og andres barn, og er i dag glad jeg valgte å gjøre det sånn. Får stadig en klem av en takknemlig ung voksen som har blitt hentet, fått låne ei seng og fått seg mat og drikke her. Bor på landet, så finnes ikke noe kollektivtransport. Anonymkode: 06c59...4ef
AnonymBruker Skrevet 19. august #14 Skrevet 19. august Når de er så store, så ga jeg ikke straffer. Jeg lyttet, lyttet mer, pratet, og vi snakket sammen. Vi diskuterte holdninger, farer, framtid, venner, det å føle seg utenfor osv.. Men straff? Nei. Det er et tilbakelagt stadie. Dessverre er straffen for å være dum, de situasjonene du havner i ved å ta dårlige valg. Anonymkode: a6762...a18
AnonymBruker Skrevet 19. august #15 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Lurer litt på hva dere gir av konsekvenser hvis tenåringen 15-17 drikker? Her i heimen er det tydelig nei og hun får ikke lov, heldigvis ingen interesse for det foreløpig. Men vi kommer ikke aktivt til å stoppe henne eller gi straff hvis hun drikker eller vil feste og får interesse for det. Men vi vil være tydelig hele veien til 18, at det ikke er greit, kan man liksom gjøre noe mer? Hva med dere? Hvilke konsekvenser/straff gis hos dere, og erfaring? Anonymkode: 31f08...59b Kommer ikke til å straffe mine for å være normale ungdommer nei. Men kommer til å gi tydelig beskjed om at det ikke er greit eller lurt, mye fokus på det sistnevnte. Men straff for at de SELVSAGT skal utfordre det, nei... det forventer jeg. Hjelper nok også å ikke mase om det så mye at det blir en big deal og de må drikke på trass. Anonymkode: 2b696...e96
AnonymBruker Skrevet 19. august #16 Skrevet 19. august Ts her Utrolig fint å se at alle svarene går på å bli møtt med varme og kjærlighet og ikke straff. Hvordan håndterer du/dere det hvis ungdommen ønsker seg ut til venner/fest og det skal drikkes da? Nektes det, eller får de gå? Anonymkode: 31f08...59b
AnonymBruker Skrevet 19. august #17 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Lurer litt på hva dere gir av konsekvenser hvis tenåringen 15-17 drikker? Her i heimen er det tydelig nei og hun får ikke lov, heldigvis ingen interesse for det foreløpig. Men vi kommer ikke aktivt til å stoppe henne eller gi straff hvis hun drikker eller vil feste og får interesse for det. Men vi vil være tydelig hele veien til 18, at det ikke er greit, kan man liksom gjøre noe mer? Hva med dere? Hvilke konsekvenser/straff gis hos dere, og erfaring? Anonymkode: 31f08...59b Lokket med lappen på bil og ikke drukket enda. Straks 18! Flere av vennene hadde foreldre som gjorde det samme. Ingen av de hadde noe interesse av alkohol i utgangspunktet og aldri brydd seg. Så vinn vinn! Alltid hatt klare regler og grenser på det med alkohol, selv om del foreldre er altfor slapp og sløve i oppdragelsen og til og med kjøper til de...For noen forbilder! Vet veldig mange(gjennom jobb) hadde satt pris på strengere regler ang alkohol, så mange foreldre som har ødelagt det selv! selvfølgelig kan det skje uansett, men det står sterkere, i tilegg slå dere sammen med foreldrenes venner og si det samme. Mye lettere for ungdommen å si nei og! Og ja jeg har selvsagt sagt at om det skjer så kan de ALLTID ringe, og vi hadde selvsagt ALLTID hentet! Og JA, jeg vet de ikke har drukket. Hjemmekjær i helgene eller venner her og ser film/gamer Anonymkode: 5f031...e7a
AnonymBruker Skrevet 19. august #18 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Utrolig fint å se at alle svarene går på å bli møtt med varme og kjærlighet og ikke straff. Hvordan håndterer du/dere det hvis ungdommen ønsker seg ut til venner/fest og det skal drikkes da? Nektes det, eller får de gå? Anonymkode: 31f08...59b Nei, nekter de selvsagt ikke å være med venner der det drikker, bare fordi de er åpne med oss om at det er drikking der. De venninnene til ungdommene her som ike får dra der det drikkes, forteller selvsagt ikke at det skal drikkes der. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lokket med lappen på bil og ikke drukket enda. Straks 18! Fl Anonymkode: 5f031...e7a Det lokket mine foreldre med også. Jeg var rene party-løven , men veldig god på å skjule det. Også må jeg si at vi aldri har hatt som mål at våre barn skal bikke 18.år før de rører alkohol. Anonymkode: c8c7f...dd8
AnonymBruker Skrevet 19. august #19 Skrevet 19. august Nei, hun får ikke straff. Jeg vil at hun skal være trygg på oss slik at hun kan ringe hvis hun trenger hjelp uten å være redd for å få kjeft. Nå har hun ikke drukket mer enn kun smaking, hun har aldri vært full. Vi har selvsagt snakket om hva hun må passe seg for og hva som er lurt og ikke, men vi kan ikke sitte å følge med på henne som en hauk, og hvis hun da bestemmer seg for å drikke, så håper vi at hun tar forholdsregler. Anonymkode: 6cebc...191
Gulline Skrevet 19. august #20 Skrevet 19. august Jeg gav mine beskjed om at vi ikke aksepterte alkohol i huset før de var gamle nok. Vår kjellerstue skulle ikke være et fristed hvor alle fikk sitte og drikke når de ikke var gamle nok til det. Men jeg kjeftet aldri. Gav beskjed om at de måtte ringe oss uansett ved behov. Vi var alltid kjørbare i barnas ungdomstid når de var ute. Heldigvis vil jeg si for en gang fikk vi virkelig behov for strakshenting og kjøring til sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå