Gå til innhold

Hva er det du som far gjør hjemme, som partneren din kanskje ikke tenker over at du gjør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd har jeg lyst å snu litt på rollene. Hva er det du som far gjør hjemme, som partneren din kanskje ikke tenker over eller legger merke til?

1. Søppeldunken som på mystisk vis alltid står ute på tømmingsdagen.

2. Bilen som alltid har drivstoff og spylervæske.

3. Ved som dukker opp i vedkurven uten at noen har sett den bli båret inn.

4. Wifi som virker igjen etter at du «bare trykket litt på ruteren».

5. Den nye dorullen som alltid sitter på holderen.

6. At trampolinen plutselig står ferdig montert i hagen.

For ikke snakke om det som blir lagt merke til, men feil.

1. Legger klær på plass, men på «feil» hylle.

2. Lager middag, men visstnok bruker feil skjærebrett til grønnsakene.

3. Setter inn i oppvaskmaskinen, men aldri etter den riktige metoden.

4. Tar ansvar for å grille, uansett vær, som om det er genetisk.

5. Vasker gulvet, men glemmer listene (som ingen så på før jeg vasket).

6. Rydder stuen, men stabler putene feil vei.

7. Fyller på do-papir, men ikke med rullen i «riktig retning».

8. Storhandler, men får kjeft fordi jeg glemte én ting på lista.

9. Klipper gresset, men ikke i riktig mønster.

10. Skifter dekk, men rotet til systemet i bagasjerommet.

11. Legger frem klær til barna, men i «feil» kombinasjon.

12. Smører matpakker, men glemmer å skjære agurken i «riktig» tykkelse.

13. Legger barna, men hopper over ett av de fem faste kveldsritualene.

14. Pakker sekker til trening, men tar med den «neste beste» drikkeflasken.

15. Kjøper bursdagsgave, men glemte gavepapir og bånd.

16. Henger opp klesvask, men uten å bruke klyper i fargekoordinert system.

17. Tar oppvasken, men lar stekepannen stå «til senere».

18. Leser eventyr, men bytter om på stemmene (og får beskjed om at mamma gjør det annerledes).

19. Pusser vinduer, men tydeligvis i feil rekkefølge så solen avslører stripene.

20. Får barna tidsnok avgårde, men hårfrisyren er visst ikke «instagram-godkjent».

Anonymkode: 96f4f...3c3

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo også peke ut at menns jobber er ekstremt mye hardere og mye mer kritisk for samfunnet?

Anonymkode: 176cf...48b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alt du gjør for hjemmet vårt kjære, og den viktige jobben du gjør i samfunnet. 🥰 Love u! 

Anonymkode: f37fb...bfa

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du har en viktig og samfunnskritisk jobb men klarer ikke huske 5 punkter på et kveldsrituale som er viktig for barna, eller at gensere skal ligge med andre gensere? Eller vet ikke at bursdagsgave skal pakkes inn? Eller at man gjerne har forskjellig skjærebrett til kjøtt og grønnsaker? 

En del av de andre punktene tror jeg ikke på en gang, om ikke "insta-vennlig" frisyre egentlig betyr at det var forventet at du faktisk gredde OG satte i hårstrikk på barnet for eksempel. Du lykkes iallfall å virke veldig bitter og nedlatende mot kona di :)

De første punktene dine klarer de fleste kvinner (iallfall jeg og alle jeg kjenner) helt fint selv og ikke noe vi tror at skjer på magisk vis hvis det tilfeldigvis faller på mannens liste, da man jo bør bidra begge to. Men det viser jo at det ikke er så mye du kom på når du må ta med å restarte ruteren, altså virkelig, regnes det som noe som gjøres hjemme? 😄

Anonymkode: 1510d...aea

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Typisk mannfolk å tro at det bare er de som setter på nye doruller. 

Anonymkode: d13c6...c62

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og han gjør det til og med feil vei…

Anonymkode: 1251a...95d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da kan han like godt la være etter min mening. 

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som du bør ta en seriøs samtale med din kone. Å gjøre noe, men gjøre det "feil" er fryktelig demotiverende og ødeleggende for relasjonen og motivasjonen. 

Jeg er fryktelig glad for alt min mann gjør, og blåser i om han gjør det på sin måte, bare det blir gjort. Jeg må riktig nok bite meg i tunga og minne meg selv på det innimellom, og jeg vedkjenner at jeg stabler om i vaskemaskinen. Det er fordi det bestandig er jeg som setter den på, og vil ha med siste rest før jeg slår den på. Min mann tømmer, og setter da pris på at det er grovsortert og enkelt, men jeg er usikker på om han har fått med seg at jeg endrer det slik før jeg setter den på. Det er ikke særlig vesentlig egentlig. 

Klippe gresset. Jeg får ikke alltid det med meg, for han er kjappere på det enn jeg tenker at det må klippes. Samme med støvsuging og vasking av gulv. Han er så ivrig på det at jeg sikkert ikke legger merke til halvparten av gangene han gjør det. Jeg har notert meg at det aldri rekker å bli skikkelig skittent på gulvene, så jeg vet jo at han gjør det. 

Bilen finner jeg ofte med tom tank når jeg en sjelden gang trenger den. Så standard at jeg for lenge siden burde ha innsett at jeg bestandig må regne tid til å fylle når jeg skal avgårde noen steder. Litt misunnelig på din kone der. 😆

Ja er ikke det med grilling genetisk da? Her okkuperer mannen grillen med største selvfølge, og føler seg tydelig umandiggjort om jeg prøver å slippe til. Samme med gressklipperen. Den kan jeg riktig nok få låne når han er bortreist, og er pålagt å låne den når han er bortreist, for det første han ser etter når han kommer hjem er om hans kjære plen er blitt ivaretatt. 😂

Jeg trenger ikke å bemerke om han glemmer noe på handlelisten. Handling er hans ansvar, og han tar det så seriøst at om noen er sur for at han har glemt noe er det han selv. 

Han gjør sitt, jeg gjør mitt, alt blir tatt, og det er det vesentlige for meg. 

(Jeg tror han har valgt sine oppgaver mye ut fra akkurat hva som synes godt egentlig. Jeg tror nok jeg får med meg hva han gjør, men skal ikke banne på at jeg registrerer absolutt alt.)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inspirert av en annen tråd har jeg lyst å snu litt på rollene. Hva er det du som far gjør hjemme, som partneren din kanskje ikke tenker over eller legger merke til?

18. Leser eventyr, men bytter om på stemmene (og får beskjed om at mamma gjør det annerledes).

19. Pusser vinduer, men tydeligvis i feil rekkefølge så solen avslører stripene.

20. Får barna tidsnok avgårde, men hårfrisyren er visst ikke «instagram-godkjent».

På tide å skille seg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere ikke skjønte det, så vil jeg bare gjøre det tydelig at listen min for det meste var oppdiktet for å få i gang dialog 😅 Men den er inspirert av ting som lett blir usynlig og faktisk skjer i et parforhold. Poenget var å starte en morsom (og litt gjenkjennelig) diskusjon, ikke at jeg må skille meg fordi jeg ikke kan stable puter 🤣

Ironisk nok er jeg jo faktisk skilt og har alt ansvaret alene, barn inkludert, noe som faktisk er mye enklere enn å samarbeide der det man faktisk gjør blir tråkket på. Skilsmissen er selvsagt av mer alvorlige grunner, men jeg skal ærlig innrømme at småting som dette også kan tære i et forhold og det er ekstremt gjenkjennelig 😅

Jeg hadde egentlig håpet på at noen modige mannfolk hadde kastet seg på her, men det ser ut til å være mangelvare 🤭

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har en viktig og samfunnskritisk jobb men klarer ikke huske 5 punkter på et kveldsrituale som er viktig for barna, eller at gensere skal ligge med andre gensere? Eller vet ikke at bursdagsgave skal pakkes inn? Eller at man gjerne har forskjellig skjærebrett til kjøtt og grønnsaker? 

En del av de andre punktene tror jeg ikke på en gang, om ikke "insta-vennlig" frisyre egentlig betyr at det var forventet at du faktisk gredde OG satte i hårstrikk på barnet for eksempel. Du lykkes iallfall å virke veldig bitter og nedlatende mot kona di :)

De første punktene dine klarer de fleste kvinner (iallfall jeg og alle jeg kjenner) helt fint selv og ikke noe vi tror at skjer på magisk vis hvis det tilfeldigvis faller på mannens liste, da man jo bør bidra begge to. Men det viser jo at det ikke er så mye du kom på når du må ta med å restarte ruteren, altså virkelig, regnes det som noe som gjøres hjemme? 😄

NB! Jeg har ikke sagt et ord om samfunnskritiske jobber bare så du vet det. Den kommentaren var det noen andre som kom med 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du litt stolt av den feil-lista? Hadde jeg (som mor) gjort slikt (når jeg gjør slikt, det skjer jo) , ville jeg jo fått høre det av barna, og av og til mannen, det meste der er jo helt grunnleggende og faktiske feil. Ikke at man skal klage og irettesette dem andre hele tiden, men… dette var en svak skryteliste. Sånn som det med vannflaske og kveldsritualer tenker jeg var hele poenget med den forrige tråden. Det er slikt som hun gjør «som mor», og du ikke husker på «som far».  
Og din kone  kunne lagt til «kjøper inn og har alltid et lager med gavepapir liggende»., siden du tror det ligger det på magisk vis. Som at klær har plasser i skap. Og barn må gres. Og de vinduene og listene, de blir også rene på usynlig vis. 

Både du og kona virker kjipe mot hverandre.

Anonymkode: da383...b7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Der traff dere blink! Gjør man ting feil vei eller på feil måte, er det jo nesten som å ikke ha gjort det i det hele tatt 🤣

Poenget mitt er egentlig at en mann som ‘ikke gjør noe hjemme’, ofte gjør ganske mye, men det blir oversett fordi fokuset havner på det som ikke blir gjort på akkurat den måten den andre forventer. Og da må man jo spørre: hvor er samarbeidet?

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du litt stolt av den feil-lista? Hadde jeg (som mor) gjort slikt (når jeg gjør slikt, det skjer jo) , ville jeg jo fått høre det av barna, og av og til mannen, det meste der er jo helt grunnleggende og faktiske feil. Ikke at man skal klage og irettesette dem andre hele tiden, men… dette var en svak skryteliste. Sånn som det med vannflaske og kveldsritualer tenker jeg var hele poenget med den forrige tråden. Det er slikt som hun gjør «som mor», og du ikke husker på «som far».  
Og din kone  kunne lagt til «kjøper inn og har alltid et lager med gavepapir liggende»., siden du tror det ligger det på magisk vis. Som at klær har plasser i skap. Og barn må gres. Og de vinduene og listene, de blir også rene på usynlig vis. 

Både du og kona virker kjipe mot hverandre.

Anonymkode: da383...b7d

Nope. Fri og frank her heldigvis! Se denne oppklaringen som jeg virkelig ikke hadde trodd at var nødvendig å komme med.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om dere ikke skjønte det, så vil jeg bare gjøre det tydelig at listen min for det meste var oppdiktet for å få i gang dialog 😅 Men den er inspirert av ting som lett blir usynlig og faktisk skjer i et parforhold. Poenget var å starte en morsom (og litt gjenkjennelig) diskusjon, ikke at jeg må skille meg fordi jeg ikke kan stable puter 🤣

Ironisk nok er jeg jo faktisk skilt og har alt ansvaret alene, barn inkludert, noe som faktisk er mye enklere enn å samarbeide der det man faktisk gjør blir tråkket på. Skilsmissen er selvsagt av mer alvorlige grunner, men jeg skal ærlig innrømme at småting som dette også kan tære i et forhold og det er ekstremt gjenkjennelig 😅

Jeg hadde egentlig håpet på at noen modige mannfolk hadde kastet seg på her, men det ser ut til å være mangelvare 🤭

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg (som mor) gjort slikt (når jeg gjør slikt, det skjer jo) , ville jeg jo fått høre det av barna, og av og til mannen,

Hvorfor kan man ikke bare være glad for at noe blir gjort? Veilede hverandre underveis i stedet for å tråkke hverandre ned?

Du sier barna irettesetter, hva med å gå foran som et godt eksempel for barna?

AnonymBruker
Skrevet

Det morsomme er at mange av punktene du nevner så har kvinnen gjort det 9 av 10 ganger uten at mannen har fått det med seg. Mannen tror at han har vært superflink til å alltid sette på ny dorull og alltid være den som henter inn ved selv om det bare skjer én gang i måneden. Kvinnen har altså hengt på ny dorull og fylt på ved mange ganger før mannen gjør det. Hun får aldri noe skryt for å ha fylt på 9 av 10 ganger, mens mannen føler seg oversett og tatt for gitt den ene gangen han gjør disse tingene.

Anonymkode: 48b0d...f8d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo også peke ut at menns jobber er ekstremt mye hardere og mye mer kritisk for samfunnet?

Anonymkode: 176cf...48b

Really? En mann som jobber på Spar jobber hardere og er mer kritisk enn en kvinne som jobber på Spar? En mann som selger motorsykler er mer kritisk enn en kvinnelig kirurg? 

Anonymkode: 7d1a4...60b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Renser lofilter i vaskemaskin og tørketrommel

Vasker silen nederst i oppvaskmaskinen

Vasker under dusjkabinettet og renser sluket når jeg vasker badet

Rydder garasjen

Sparer 5.000 i året på smart strømstyring

Strammer skruer i dørhåndtak og smører dørhengsler

Fikser knirkingen i trappa

Husker på at det er noe som heter "service" på bilene

Passer på at det er luft i syklene til ungene, at styre og sete er i riktig høyde, og smører der det trengs

...for å nevne noe...

Anonymkode: 06ab0...3c7

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg den som fikser "mannetingene" fordi mannen ikke gidder. Han gjør absolutt ikke noe som ganger meg, oss eller familien as.

Jeg har aldri kritisert mannen for noenting han har gjort i forholdet vårt, men han innså at ting ble gjort uten han og da tenkte han at han slapp unna.

Er en grunn til at vi står midt i en skilsmisse nå 👍

Anonymkode: 30d45...10a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Finnes det menn som gjør alt dette helt på eget initiativ? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...