AnonymBruker Skrevet 18. august #1 Skrevet 18. august Har et vennepar som begge er faddere for vårt barn på 13 år. Vennene har vært gift i 16 år, sammen litt lengre. Jeg og mannen i venneforholdet har vært venner siden slutten av 90-tallet, litt lite kontakt noen år av ulike årsaker , men tok opp kontakte igjen før han møtte kona si. I helgen forteller han meg at de skal separeres, og det hsr visst vært vansklig lenge.....vi har ikke visst noe. Var senesr sammen med de i juli, og i konf til sønnen deres i mai. Vil fadderrollen bortfalle om de separeres, eller kan de fortsatt inviteres begge to når vi skal ha konf ?vi har aldri stått så nære et samlivsbrudd før, så sliter litt med rollen min i fht dem akkurat nå Anonymkode: 89264...9f3
AnonymBruker Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august De er fortsatt begge faddere for barnet deres, ingenting endret der. Anonymkode: 2af30...3ca 18 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har et vennepar som begge er faddere for vårt barn på 13 år. Vennene har vært gift i 16 år, sammen litt lengre. Jeg og mannen i venneforholdet har vært venner siden slutten av 90-tallet, litt lite kontakt noen år av ulike årsaker , men tok opp kontakte igjen før han møtte kona si. I helgen forteller han meg at de skal separeres, og det hsr visst vært vansklig lenge.....vi har ikke visst noe. Var senesr sammen med de i juli, og i konf til sønnen deres i mai. Vil fadderrollen bortfalle om de separeres, eller kan de fortsatt inviteres begge to når vi skal ha konf ?vi har aldri stått så nære et samlivsbrudd før, så sliter litt med rollen min i fht dem akkurat nå Anonymkode: 89264...9f3 De er jo fortsatt faddere uavhengig av om man er gift eller ikke😅 Og selvfølgelig kan dere invitere begge to, det er jo opp til dere / konfirmanten hvem som skal inviteres i selskapet… Anonymkode: 6cb30...429 8
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august De er fortsatt faddere, men mulig det ikke er noe hyggelig å ha de i samme selskap. Derfor man bare velger én i par til å være fadder om gangen! Anonymkode: ae023...9b0 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august Høres ut som et ferskt brudd. La dem lande litt i det først. Når det blir aktuelt med konfirmasjon osv får du bare snakke med dem ~ kan jo være helt uproblematisk for dem å være i samme konfirmasjon 🫶🏽 Anonymkode: 375ee...f67 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #6 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De er fortsatt faddere, men mulig det ikke er noe hyggelig å ha de i samme selskap. Derfor man bare velger én i par til å være fadder om gangen! Anonymkode: ae023...9b0 Er det noen regel på det? ,min søster er fadder, meldte seg ut av statskirken for 10 år siden. Anonymkode: 89264...9f3
AnonymBruker Skrevet 18. august #7 Skrevet 18. august Imgenting endres mtp fadderroløen, de skal begge fortsatt bidra til å lære opp fadderbarnet i den kristne tro. Hvorvidt de skal inviteres i konfirmasjon må dere jo se an litt, og ikke minst diskutere det med dem når det nærmer seg. Hvis ikke begge kan være der er det kanskje mest naturlig å invitere den som har har tatt mest initiativ til og vært mest delaktig i trosopplæringen opp gjenmom barneårene.. Anonymkode: 4cf3a...8f4 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 18. august #8 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har et vennepar som begge er faddere for vårt barn på 13 år. Vennene har vært gift i 16 år, sammen litt lengre. Jeg og mannen i venneforholdet har vært venner siden slutten av 90-tallet, litt lite kontakt noen år av ulike årsaker , men tok opp kontakte igjen før han møtte kona si. I helgen forteller han meg at de skal separeres, og det hsr visst vært vansklig lenge.....vi har ikke visst noe. Var senesr sammen med de i juli, og i konf til sønnen deres i mai. Vil fadderrollen bortfalle om de separeres, eller kan de fortsatt inviteres begge to når vi skal ha konf ?vi har aldri stått så nære et samlivsbrudd før, så sliter litt med rollen min i fht dem akkurat nå Anonymkode: 89264...9f3 Beklager hvis jeg virker frekk, det er virkelig ikke intensjonen: Men er ikke faddere en ren symbolsk rolle? Hvilken praktisk betydning har slike roller i livene deres? Man tar bilder ved dåpen og ved konfirmasjonen? Og er konfirmanten heldig så får vedkommende kanskje en litt ekstra fin gave? 😅 14 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #9 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De er fortsatt faddere, men mulig det ikke er noe hyggelig å ha de i samme selskap. Derfor man bare velger én i par til å være fadder om gangen! Anonymkode: ae023...9b0 Og jeg er fadder på flere av niesene og nevøene på mannens side. Hvordan hjelper det på noe tenker du? Anonymkode: 670ae...bea 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #10 Skrevet 18. august Fadderrollen har vel ikke noe praktisk sammenheng med om de er gift eller ikke, de er utpekt til å lære opp barnet deres i den kristne tro - ikke noe mer enn det. Om barnet er 13 har dere god tid til å finne ut hvordan forholdet mellom de blir fremover, og det er uansett opp til de å møte opp å oppføre seg sivilisert om de møter opp i samme konfirmasjon. Anonymkode: a45b2...37d
AnonymBruker Skrevet 18. august #11 Skrevet 18. august Inviter begge, og så får det være opp til dem om de kommer. Anonymkode: d624e...488 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #12 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De er fortsatt faddere, men mulig det ikke er noe hyggelig å ha de i samme selskap. Derfor man bare velger én i par til å være fadder om gangen! Anonymkode: ae023...9b0 Haha, aldri hørt om! Problemet blir jo eksakt det samme. Anonymkode: 78126...8a4
AnonymBruker Skrevet 18. august #13 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er det noen regel på det? ,min søster er fadder, meldte seg ut av statskirken for 10 år siden. Anonymkode: 89264...9f3 Det har da ingenting å si, faddere er jo bare noe symbolsk i dag… Anonymkode: bc301...99b 1
fru Alving Skrevet 18. august #14 Skrevet 18. august De er fortsatt faddere begge to. Tipper dere fortsetter å ha kontakt med kun en av dem over tid, sånn er det gjerne når det blir brudd.
AnonymBruker Skrevet 18. august #15 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det noen regel på det? ,min søster er fadder, meldte seg ut av statskirken for 10 år siden. Anonymkode: 89264...9f3 Hva i alle dager har det med saken og gjøre? 😅😅 du har rett da , kirken har blitt så desperate at de lar ikke medlemmer være faddere nå, uten at det har noe med skilsmisse og gjøre. Anonymkode: 32d58...94d
AnonymBruker Skrevet 19. august #17 Skrevet 19. august De er midt i ett brudd og du er mest opptatt av fadderrollen.. Anonymkode: f6929...6e2 3 1
Tvist Skrevet 19. august #18 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De er midt i ett brudd og du er mest opptatt av fadderrollen.. Anonymkode: f6929...6e2 Er jo ikke hun som skilles.
AnonymBruker Skrevet 19. august #19 Skrevet 19. august Tvist skrev (11 minutter siden): Er jo ikke hun som skilles. Det var ikke det jeg skrev heller. Anonymkode: f6929...6e2
AnonymBruker Skrevet 19. august #20 Skrevet 19. august De er jo begge fortsatt faddere, ja. I hvert fall slik det praktiseres idag. Man kalte det gudmor og gudfar før, og da var også tanken at disse menneskene skulle overta ansvaret for barnet dersom foreldrene begge går bort. Da ga det jo også mening at de var et par. I tillegg var det ganske sannsynlig at menneskene du hadde valgt ut til å oppdra barnet i den kristne tro også selv er kristne, og sjansene for skilsmisse var noe lavere. Slik er det ikke idag - foreldrerett er juridisk fastsatt på en helt annen måte og mange velger tom. faddere som ikke selv er kristne. Noen legger mer i det å være fadder enn andre. Generelt tenker jeg det er greit å velge et par der man er nære begge parter (ikke bare en av dem). For de er like mye faddere begge to. Anonymkode: cf504...e1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå