Gå til innhold

Sliten av å jobbe sammen med deltidssykmeldt kollegaer, fere?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først : jeg er tålmodig og veldig forståelsesfull, jeg tar i et tak og vel så det. MEN, det er slitsomt når kollegaer skal ha tilretteleggelse over tid. dvs komme en halvtime eller time for seint eller gå tidlig, fordi de er slitne. Og dette på den ene av tre dager de er på jobb en uke. Blir også oppgitt når jeg orker kun jobb for tiden og jeg hører den ene av den sykmeldte kollegaen er ute både fredag og lørdag på konsert, kino fredag, vennemiddag osv. Dette hadde ikke jeg klart engang, som ikke er borte en eneste dag...Måtte bare få ut litt frustasjon...

Anonymkode: 6bf4c...d2b

• Liker 9
  • Hjerte 10
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette er grunnen til at jeg nå har en 50% sykemelding fastlegen insisterte på og som jeg virkelig tror er riktig, men som jeg enda ikke har levert... Fordi folk fort blir "sure" av sånne ting som det der... Og gud forby om jeg faktisk da prøver å være bittelitt sosial hvis jeg tror jeg orker og det kanskje kan gi meg overskudd jeg egentlig ikke har.

For jeg har vært som deg TS, før fastlegen tok tak på fredag. Orket null. Egentlig ikke jobb heller, men tok på meg maska og oppførte meg som vanlig. Det er nesten ingen som vet noe om hva jeg har slitt med, og da blir det ekstra rart å komme dumpende med en delvis sykemelding ut av det blå (sånn utad, på ingen måte ut av det blå for meg privat).

Det er mye man ikke vet. Det er leger som sykemelder, ikke pasientene. Jeg skjønner med fornuften at jeg burde informere om den sykemeldingen, men inni meg føler jeg at det blir MER stress å være delvis sykemeldt enn å bare være fullt på jobb og fortsette tralten. Faren er at jeg smeller i veggen og blir borte MYE lenger etter hvert.... 

Men tenk litt over hvordan du tenker om andre.... Ja, det finnes noen som spekulerer i sykemeldinger. De fleste av oss gjør IKKE det, og står kanskje i full jobb til tross for at legen anbefaler noe annet.... Det er ikke akkurat noe jeg flagger til kolleger eller ledere....

Anonymkode: 5ec59...cce

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du med hva hun bruker fritiden sin til? Det er hennes sak, der trenger ikke du å legge deg opp i. Legg heller irritasjonen over på arbeidsgiver som tydeligvis ikke sørger for nok bemanning. 

Anonymkode: ac0a2...160

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Først : jeg er tålmodig og veldig forståelsesfull, jeg tar i et tak og vel så det. MEN, det er slitsomt når kollegaer skal ha tilretteleggelse over tid. dvs komme en halvtime eller time for seint eller gå tidlig, fordi de er slitne. Og dette på den ene av tre dager de er på jobb en uke. Blir også oppgitt når jeg orker kun jobb for tiden og jeg hører den ene av den sykmeldte kollegaen er ute både fredag og lørdag på konsert, kino fredag, vennemiddag osv. Dette hadde ikke jeg klart engang, som ikke er borte en eneste dag...Måtte bare få ut litt frustasjon...

Kan vi ikke snart slutte med disse innleggene her? 

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er ikke kollegaen ditt sitt ansvar, det er arbeidsgivers ansvar å sørge for forsvarlig bemanning. 

Ta det opp med leder. Slutt å legg skyld over på din sykmeldte kollega. Vedkommende forsøker tydeligvis å jobbe det h*n kan, og det at h*n går på kino eller spiser middag med venner på fritiden har absolutt ingen relevans.

Anonymkode: 78e9e...970

Kan ikke du være snill og si hvordan leder skal løse at man får inn ekstra folk en time om morgen og en halvtime på slutten av dagen? Der er nemlig mange på kg som mener det er noe lederen bare må fikse, så da lurer jeg på hvilken utrolig genial løsning dere sitter på som mener dette er bare å fikse, og som ingen ledere har oppdaget enda. Vær så snill og del, vi andre vil vite det! 

Ts jeg er så enig med deg, så ufattelig enig med deg, og dette er noe det snakkes alt for lite om. Faktum er at leder bare har krav på å tilrettlegge så sant det ikke gå ut over andre arbeidstakere eller driften. Her går det ut over andre, da må tilretteleggingen reduseres. Her er enda en grunn til at vi må redusere sykepengene, så folk faktisk peller seg i jobb den halvtimen ekstra om morgenen fremfor å slite ut kollegene sine og gjøre flere syke. Hadde de ikke fått full lønn for den tiden de er vekke, hadde de ikke vært hjemme heller. Da er det faktisk bedre at de ikke kommer på jobb i det hele tatt så man kan ts inn vikar hele vakten. Dette er selvfølgelig ikke lov å si på kg, her flommer det over av giddalause sykemeldte som føler seg truffet og blir sinte, men sannheten er det likevel. Så venter vi i spenning på løsningen til hun jeg siterte. (Spådom; den kommer ikke)

Anonymkode: 3881b...783

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Med mindre de har en avtale med arbeidsgiver om å få komme og gå når de vil, er det ikke greit å ta seg sånn til rette, selv om de er deltidssykemeldte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kan ikke du være snill og si hvordan leder skal løse at man får inn ekstra folk en time om morgen og en halvtime på slutten av dagen? Der er nemlig mange på kg som mener det er noe lederen bare må fikse, så da lurer jeg på hvilken utrolig genial løsning dere sitter på som mener dette er bare å fikse, og som ingen ledere har oppdaget enda. Vær så snill og del, vi andre vil vite det! 

Ts jeg er så enig med deg, så ufattelig enig med deg, og dette er noe det snakkes alt for lite om. Faktum er at leder bare har krav på å tilrettlegge så sant det ikke gå ut over andre arbeidstakere eller driften. Her går det ut over andre, da må tilretteleggingen reduseres. Her er enda en grunn til at vi må redusere sykepengene, så folk faktisk peller seg i jobb den halvtimen ekstra om morgenen fremfor å slite ut kollegene sine og gjøre flere syke. Hadde de ikke fått full lønn for den tiden de er vekke, hadde de ikke vært hjemme heller. Da er det faktisk bedre at de ikke kommer på jobb i det hele tatt så man kan ts inn vikar hele vakten. Dette er selvfølgelig ikke lov å si på kg, her flommer det over av giddalause sykemeldte som føler seg truffet og blir sinte, men sannheten er det likevel. Så venter vi i spenning på løsningen til hun jeg siterte. (Spådom; den kommer ikke)

Vel, jeg har selv vært leder i nærmere to tiår, så når du spår at du ikke får svar så tar du veldig feil. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er dette et arbeidsgiveransvar, som må løses ut i fra den enkelte virksomhet sitt behov. Innen noen bransjer kan det være aktuelt å redusere produksjon/ordreinntak, for å imøtese redusert kapasitet. Innen andre bransjer, hvor dette ikke er mulig (f. eks. butikk, helsevesen, barnehage eller andre yrker hvor det er nødvendig med et visst antall hender på roret) må arbeidsgiver leie inn vikar (ja, for en hel/halv vakt, dersom det er nødvendig, eller umulig å skaffe vikar kun i ønsket tidsrom) 

Dersom du er ansatt i en IA-bedrift kan NAV innvilge tilretteleggingstilskudd, slik at den syke kan «gå på topp» (dog en begrenset sum)

Arbeidsgiver har på ingen måte anledning til å drive rovdrift på sine arbeidstakere, ved å unnlate å ivareta sine arbeidsgiverforpliktelser. Og bemanning og kapasitet er 100% et arbeidsgiveransvar.

Slutt å legg ansvaret over på den syke. Ingen blir friskere av å bli mistenkeliggjort på jobb, og her har du en kollega som faktisk forsøker å jobbe det h*n kan. Legg ansvaret der det hører hjemme, nemlig hos arbeidsgiver.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

hvordan er det kollegaen din sin feil at deres arbeidsleder ikke bemanner bedre? da hadde du sluppet å bli sliten og frustrert. Og så flott at vedkommende prøver å jobbe når hun/han kan! 
Derimot er det ingen som har noe med fritiden.

Anonymkode: 17a4d...a51

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Leder kan gå inn og være tydelig på hvilke oppgaver som skal prioriteres, og hva som kan vente. Videre kan han vurdere om andre ansatte kan overta noen oppgaver for en periode. Leder kan vurdere å sette inn vikar, også for et større timetall enn den sykmeldte fravær. Med andre ord, Leder må ta ansvar for å finne løsninger for at nødvendig arbeid blir gjort og tilføre nødvendige ressurser.

Anonymkode: 4ccd3...508

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som du har fokus på feil sted. Still deg spørsmål selv om hvorfor  du ikke orker mer. Det  har ingenting  med din kollega å gjøre.

Det jeg syntes er slitsomt med folk som går deltid,  er når de ikke legger til rette for at andre kan ta over avtaler  evnt avlyse etc. Og istedenfor  å lage disse telefonlistene etc bruker den lille tiden de er på jobb å snakker sjukdom. Ok med en kjapp oppdatering. Men litt lite respektfult overfor kollegaene, å ikke prøve å samarbeide bittelitt  engang. Da det medfører også mer arbeid for oss andre.

Anonymkode: 326ff...809

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har du med hva hun bruker fritiden sin til? Det er hennes sak, der trenger ikke du å legge deg opp i. Legg heller irritasjonen over på arbeidsgiver som tydeligvis ikke sørger for nok bemanning. 

Anonymkode: ac0a2...160

Mange steder er det ikke så lett. Hos oss er det 4-6 måneder før noen kan jobben. Det eneste alternativet ved sykdom er å la kollegene få litt flere oppgaver.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk. ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Høres ut som du er burde vært sykemeldt, om selv tanken på å ha det gøy en helg gjør deg sliten...

Forøvrig bra at den sykemeldte aktiviserer seg dersom mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg, ts. Dette er leders ansvar, ikke kollegaen din. Flott at kollegaen din klarte både vennemiddag og konsert, for mange er det god helse i å være sosial. 

Anonymkode: d6ada...d86

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Mange steder er det ikke så lett. Hos oss er det 4-6 måneder før noen kan jobben. Det eneste alternativet ved sykdom er å la kollegene få litt flere oppgaver.

Innen noen bransjer/avdelinger kan det være krevende å finne kvalifisert vikar, ja. I disse tilfellene er det nødvendig av å se på oppgavefordelingen. Finnes det oppgaver dere gjør i dag som man ikke behøver 4-6  måneders opplæring for å utføre? Fjerner man 5-15 minutter her og der med enkle oppgaver fra hver enkelt ansatt, kan det utgjøre mye. Leder må også prioritere; Hvilke oppgaver MÅ løses nå, og hvilke oppgaver kan vente? 
Dersom fraværet er jevnt og hyppig må bemanningen økes fast, slik at bedriften kan håndtere fraværet uten å legge en uforsvarlig belastning over på de øvrige ansatte. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du aner ikke hvorfor kollegaene dine er sykemeldte. Det kan nemlig hende at de ikke ønsker å kringkaste ting som psykisk sykdom o.l. på arbeidsplassen. At de går på konsert i helgene har du null og niks med. Det å komme seg ut, være sosial, osv, er ofte en del av behandlingen mot en del psykisk sykdom. Og det å klare å gå på konsert, er noe helt annet enn å klare å gå på jobb. 

Jeg har en venninne som har tilrettelegging, ved at hun får begynne seinere på jobb. Hun har en kronisk tarmsykdom, som gjør at hun starter dagen med å sitte på do i to-tre timer. Hun kan ikke gå på jobb tidlig på dagen, for da har hun ellevill diaré, hver eneste morgen. Dette er et problem som er verst om morgenen - det er IKKE noe som hindrer henne i å gå på konsert på kvelden..... Skal hun liksom aldri få gå på konsert eller ut å spise med venner på kveldstid, fordi hun sliter med magen, hver eneste dag, kronisk, hele livet? 

Synes du det er bedre at folk blir ufør? Enn at det tilrettelegges så alle kan bidra det de klarer? 

Det er IKKE kollegaene dine sin feil at DU er sliten. Om du føler det er for mye trykk på jobb, er det din arbeidsgiver som er problemet - det er arbeidsgiver som har plikt til å sørge for at det er nok ressurser til at jobben blir gjort uten at det blir rovdrift på folk. 

Anonymkode: 35e28...306

• Liker 9
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke kollegaen ditt sitt ansvar, det er arbeidsgivers ansvar å sørge for forsvarlig bemanning. 

Ta det opp med leder. Slutt å legg skyld over på din sykmeldte kollega. Vedkommende forsøker tydeligvis å jobbe det h*n kan, og det at h*n går på kino eller spiser middag med venner på fritiden har absolutt ingen relevans.

Selv om det er arbeidsgivers ansvar, så er det ikke gitt at det er så lett å få inn folk.... Enkelte bare slenger ut kommentarer som ikke hjelper noe som helst for den arbeidstakeren/kollegaen som står igjen med all dritt fordi enkelte blir sykmeldt for ingenting, slik at DE kan leve livet og orke alt mulig. Vi har mange slike selv. De har holdt på slik i 15-20 år! 

Anonymkode: d93df...e97

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om det er arbeidsgivers ansvar, så er det ikke gitt at det er så lett å få inn folk.... Enkelte bare slenger ut kommentarer som ikke hjelper noe som helst for den arbeidstakeren/kollegaen som står igjen med all dritt fordi enkelte blir sykmeldt for ingenting, slik at DE kan leve livet og orke alt mulig. Vi har mange slike selv. De har holdt på slik i 15-20 år! 

Du har absolutt ingen aning om den egentlige grunnen til kollegers sykemelding og tilrettelegging. Og ja, det er faktisk ting man kan lide av i flere år. Det sier jo litt om deg at du sitter og er sure på de som lider i åresvis med sykdom, i stedet for å klare å ha bittelitt sympati. 

Anonymkode: 35e28...306

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette er grunnen til at jeg nå har en 50% sykemelding fastlegen insisterte på og som jeg virkelig tror er riktig, men som jeg enda ikke har levert... Fordi folk fort blir "sure" av sånne ting som det der... Og gud forby om jeg faktisk da prøver å være bittelitt sosial hvis jeg tror jeg orker og det kanskje kan gi meg overskudd jeg egentlig ikke har.

For jeg har vært som deg TS, før fastlegen tok tak på fredag. Orket null. Egentlig ikke jobb heller, men tok på meg maska og oppførte meg som vanlig. Det er nesten ingen som vet noe om hva jeg har slitt med, og da blir det ekstra rart å komme dumpende med en delvis sykemelding ut av det blå (sånn utad, på ingen måte ut av det blå for meg privat).

Det er mye man ikke vet. Det er leger som sykemelder, ikke pasientene. Jeg skjønner med fornuften at jeg burde informere om den sykemeldingen, men inni meg føler jeg at det blir MER stress å være delvis sykemeldt enn å bare være fullt på jobb og fortsette tralten. Faren er at jeg smeller i veggen og blir borte MYE lenger etter hvert.... 

Men tenk litt over hvordan du tenker om andre.... Ja, det finnes noen som spekulerer i sykemeldinger. De fleste av oss gjør IKKE det, og står kanskje i full jobb til tross for at legen anbefaler noe annet.... Det er ikke akkurat noe jeg flagger til kolleger eller ledere....

Anonymkode: 5ec59...cce

Da har jo du en gyldig grunn til sykmelding, og bør ta denne uten dårlig samvittighet.

Har ingen problemer med folk som er sykmeldt generelt, men det er noen som skiller seg ut. 

Det er "mange" som utnytter dette. Dette vet jeg etter å ha jobbet i snart 40 år, både som leder og vanlig arbeidstaker. Når de samme blir sykmeldt år etter år, ikke gjør noe når de er på jobb, bare stresser med å få fri til det og det, og får de ikke fri, så blir de sykmeldt.... Så ser du i sosiale medier at de er med på alt mulig, ikke bare en konsert de har tvunget seg til å delta på.... Det er HELE tiden. Det er besøk, fester (ikke rart de er sliten), reiser, trening og hobbyer hele veien. Har 3 stykker som også er en venninnegjeng her på jobb. De konkurrerer om å være sykmeldt, virker det som. De er også mye sammen på fritiden og flere av de som jobber her på bygda, er familie - både fjern og nær - eller andre vi kjenner godt/kjenner til. Vi VET at de ikke sliter med noe spesielt annet enn at de egentlig ikke har lyst å jobbe fulltid, men vil ikke gi slipp på pengene...

Du sier det er legen som sykmelder, og ikke pasienten. Det er riktig at det er legen som skriver ut sykmeldingen, men det er ofte etter at pasienten har spurt om å få det. Det er veldig vanskelig for legene å vurdere dette alltid, og de føler press for å måtte gi sykmelding. Legen kjenner ikke smerten til pasienten, eller arbeidsforhold osv. Har jobbet på legekontor og vet dette. Leger har et stort press på seg når det gjelder dette med sykmeldinger. Noen saker er jo enkle, men når pasienter kommer og sier de er slitne, har så vondt i skulderen igjen og klarer ikke taste på tastaturet osv, så er det vanskelig for legen å vurdere graden av det. Ofte skriver de derfor ut sykmeldinger for det er lettest. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...