Gå til innhold

Spare mye penger på mat, men likevel spise god mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det helt vilt dyrt i butikken, vi er 5 mennesker i huset.
To av de er tenåringsgutter, de spiser mye. 
Det er matpakker hver dag, til både barn og voksene. 
Hva spiser dere som klarer å holde et lavt budsjett? Og hvordan leve med god mat, men likevel ikke betaler med hele lønna? 
Vi spiser bare norsk kjøtt. 
Hvordan spise god mat, men til "normale" priser. 

Anonymkode: 016e7...8d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For oss har den enkleste måten å holde budsjettet under kontroll ved å bake brød og rundstykker selv. 

Anonymkode: 5421f...183

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baker brød selv. Vi har ikke så stort utvalg i pålegg. Det går mye i hvitost.

Til middag er halve tallerkenen grønnsaker som løk, kål og rotfrukter servert på forskjellige måter. Andre halvdel er like deler protein, som fisk og kjøtt, og karbohydrater, ofte poteter. Vi lager ikke mer mat enn nødvendig.  Unngår matsvinn.

Anonymkode: 60a14...cc8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lager pålegg og lunsjkjøtt selv. Kjøper store stykningsdeler av svin/kalkun/okse, tilbereder, skjærer opp, vakumpakker. 

Handler og spiser mye etter sesong. I går lagde jeg lapskaus. Med norske nypoteter, gulrøtter, purreløk, løk... som er kjøpt i større kvantum fra gård. Du kan enten bruke grov middagspølse for en enkel hverdagsvariant. Eller koke opp en svineknoke. 

Følger alltid med på tilbud på fersk fisk, eller kaisalg. 

Egg er mettende og godt - kjøper på brett fra gård. 

Blander ofte inn bønner eller linser i maten, det er sunt, og metter mer. 

Bruker en del rimelige stykningsdeler som trenger langtidstilberedning. Det er både sunnere, smaker bedre, og er rimeligere, enn for eksemplel kjøttdeig. Kjøper mørbrad på salg, legger i slowcooker med krydder og litt væske. Så kan denne brukes til taco, lefser, på bakt potet, i pita... 

Ser over tilbudsavviser hver søndag, betaler aldri fastpris for husholdningsartikler. Kjøper bulk, slik at jeg har frem til neste tilbud. 

Anonymkode: ebc8b...db6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke spare i det hele tatt! Har 2 på barneskolen og er lav og normal vekt selv, likevel bruker vi kjapt 10 000kr pr måned. Det er galskap. Merker at sunn mat koster mer enn annen mat. Har gått opp i vekt etter jeg fokuserte på pris mer enn hva jeg har lyst på 

Anonymkode: 6aa0e...c6d

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier, et magisk triks fins ikke. Vi har også en matbod som fylles opp når det er tilbud. Sylter, safter, koker og baker selv. Du sparer litt på det, og enda mer om du byttehandler med folk som gjør det samme. 1 kilo stikkelsbærsyltetøy mot fem liter hjemmebrygget øl, 3 liter mjødurtsaft mot 3 kg hjortekjøtt osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Klarer ikke spare i det hele tatt! Har 2 på barneskolen og er lav og normal vekt selv, likevel bruker vi kjapt 10 000kr pr måned. Det er galskap. Merker at sunn mat koster mer enn annen mat. Har gått opp i vekt etter jeg fokuserte på pris mer enn hva jeg har lyst på 

Anonymkode: 6aa0e...c6d

Det er så utrolig kjipt. Sunn mat er mye dyrere enn usunn.

Ja, man kan bake brød selv, og det er både sunnere og billigere enn kjøpebrød, men brød er jo uansett ikke sunt! 

Anonymkode: 2197d...8c1

AnonymBruker
Skrevet

Har du en hageflekk kan du sette poteter. Vi har egne poteter til en hel vinter, og settepoteter koster 3-400 kr hvert 4-5 år. 

Anonymkode: d48d6...962

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du en hageflekk kan du sette poteter. Vi har egne poteter til en hel vinter, og settepoteter koster 3-400 kr hvert 4-5 år. 

Anonymkode: d48d6...962

jeg har satt poteter i tre år nå, og ender opp med poteter til 200 kroner kiloen fordi det blir så få og så små poteter 😞

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, man kan bake brød selv, og det er både sunnere og billigere enn kjøpebrød, men brød er jo uansett ikke sunt! 

Jo, grovt brød kan da fint være sunt! Jo grovere, jo bedre. Å si at brød uansett ikke er sunt, er feil! 

Anonymkode: 34c95...a19

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da baker du feil type brød.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mat har blitt dyrere. Men i forhold til andre land i europa bruker vi mindre % av lønna på mat enn andre land. Hvorfor ønsker du å spare? Fordi du ikke har råd? Fordi du ønsker å se bankkonto vokse? Riktig mat er utrolig viktig investering i fremtiden, det du og barna spiser i dag kan påvirke hvordan helsa er frem i tid. 

Vi er også 5 i familie med barn som begynner å bli store (19, 16 og 12). Alle er veldig aktive og guttene trener mye styrke. Det går mye i kjøtt, egg, cottage cheese og lignende. Vi bruker ca 17 000kr i mnd på mat og da handler vi mye på tilbud, store pakker etc. Dyrt? ja, men så lenge vi har råd til det så vil jeg heller gi kroppene våre riktig påfyll enn tomme kalorier. Også er jeg enig i at tradisjonell brød (bakt på korn) ikke er sunt. 

Anonymkode: 921e6...87d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

jeg har satt poteter i tre år nå, og ender opp med poteter til 200 kroner kiloen fordi det blir så få og så små poteter 😞

Tatt de for tidlig da antakeligvis. Får nesten ti kg pr pallekarm her. 

Anonymkode: 1ea73...da1

• Nyttig 1
Skrevet

De dyreste tingene er kjøtt og fisk.

Men det finnes noen tips og triks:

• Kjøp frossen laks i Rema for ca. 150 kr/kg
  • Kjøp storfe fra Coop Mega eller OBS når det er på salg (det er veldig ofte at de har kjøtt på salg for 179 kr/kg)
  • Kjøp kyllingfileter når de er på tilbud fra Rema eller Kiwi
  • Linser er ganske billige og mettende, bønner osv.
  • Kjøp frossen brokkoli eller spinat (det er bare 10 kr per 400 g pose i Meny i dag)
  • Kjøp den frukten som er billigere og i sesong
  • Kjøp mandel på Kiwi eller Rema for 109 kr/kg. God pris og sunt
  • Pasta er ikke så dyrt, og du kan lage litt lager når det er tilbud.
  • Egg er faktisk ganske billige, har vært i Middelhavet i sommer, og det var dyrere.
  • Unngå alkohol, Coca-Cola osv. Unngå potetgull, juice, siden de uansett ikke er sunne.
  • Bruk hvilken som helst app som er tilgjengelig, som Rema-appen eller Trumf, for å få bonuser og reduserte priser.

Med alt dette har vi et ganske greit budsjett for mat.
Men vi er også mennesker, og vi vil av og til nyte livet, så jeg kjøper også mozzarella, fetaost, litt øl eller vin, litt sjokolade, litt dyr fisk fra fiskemarkedet. Det er mine «ekstra» penger som jeg bruker på mat.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
georgilio skrev (2 timer siden):

De dyreste tingene er kjøtt og fisk.

Men det finnes noen tips og triks:

• Kjøp frossen laks i Rema for ca. 150 kr/kg
  • Kjøp storfe fra Coop Mega eller OBS når det er på salg (det er veldig ofte at de har kjøtt på salg for 179 kr/kg)
  • Kjøp kyllingfileter når de er på tilbud fra Rema eller Kiwi
  • Linser er ganske billige og mettende, bønner osv.
  • Kjøp frossen brokkoli eller spinat (det er bare 10 kr per 400 g pose i Meny i dag)
  • Kjøp den frukten som er billigere og i sesong
  • Kjøp mandel på Kiwi eller Rema for 109 kr/kg. God pris og sunt
  • Pasta er ikke så dyrt, og du kan lage litt lager når det er tilbud.
  • Egg er faktisk ganske billige, har vært i Middelhavet i sommer, og det var dyrere.
  • Unngå alkohol, Coca-Cola osv. Unngå potetgull, juice, siden de uansett ikke er sunne.
  • Bruk hvilken som helst app som er tilgjengelig, som Rema-appen eller Trumf, for å få bonuser og reduserte priser.

Med alt dette har vi et ganske greit budsjett for mat.
Men vi er også mennesker, og vi vil av og til nyte livet, så jeg kjøper også mozzarella, fetaost, litt øl eller vin, litt sjokolade, litt dyr fisk fra fiskemarkedet. Det er mine «ekstra» penger som jeg bruker på mat.

Veldig fint innlegg, men ikke kjøp oppdrettslaks. Det er sjuke, ekle greier som ødelegger fjordene våre - ikke verdt pengene.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
catman skrev (9 minutter siden):

Veldig fint innlegg, men ikke kjøp oppdrettslaks. Det er sjuke, ekle greier som ødelegger fjordene våre - ikke verdt pengene.

Hvor kan man kjøpe en ikke oppdrettslaks? Ikke på en vanlig matbutikk. Pluss at den koster så mye at…

Anonymkode: 9354f...ac0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor kan man kjøpe en ikke oppdrettslaks? Ikke på en vanlig matbutikk. Pluss at den koster så mye at…

Anonymkode: 9354f...ac0

Poenget er at laks får vi ikke. Tilbake til engelske adelsmenn som har råd til dette...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bli med på en ordning som dette?

Nes Andelsgård

Anonymkode: edeb3...831

AnonymBruker
Skrevet

Plukk sopp og bær. Vi har fylt en hel fryser med bær, da har vi i hele høst. 

Lag te av ville urter. Sunt og helt gratis. Saft kan man lage av hyll eller bær som er gratis. 

Anonymkode: ee24a...894

AnonymBruker
Skrevet

Ingen gode tips herfra egentlig. 
Vi kjøper ingen alkohol, brus eller snus/røyk. 
litt snacks på lørdag, ellers ingenting. 
Likevel blir budsjettet på mat svimlende høyt.. 

Baker alt brød selv. Sylter en del om sensommeren, så alt av syltetøy er også laget selv. 
Sper ut 400 g kjøtt med bønner. 
kjøper mye kjøtt i billig kroken (nesten utgått og slenger rett i fryseren). 

men er nøye med å kjøpe økologisk der jeg finner det, så er vel det som trekker opp… 

Anonymkode: ea7f3...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...