Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Håper noen kan hjelpe.

Samboern min begynte i ny jobb rundt påske. Han er i prøvetid fortsatt. 

På intervjuet ble han fortalt at det var skift arbeid med tre uker dagtid, 06.00-14.30,

og ettermiddag/ kveld en uke i måneden, fra 13.30-23.30.

Etter oppstart har bedriften hatt mye å gjøre og alle på avdelingen har måttet plutselig innfinne seg med endring av arbeidstiden. 

Jeg mener han er ansatt på falskt grunnlag. Vi diskuterte denne jobben lenge og vel før han takket ja pga arbeidstid på ettermiddag/kveld men siden det var en uke en gang i mnd ble vi enige om at han skulle si ja. 

Det har blitt små-problemer i forholdet pga dette for det føles litt som han har blitt lurt inn i bedriften på falskt grunnlag. Det er stor forskjell på 3 uker dag og en uke kveld i forhold til annen hver uke sånn som nå. 

Det er en veldig stor bedrift og samboeren min vil gå stille i dørene i frykt for å miste jobben. 

Er dette lovlig? 

Er det noe vi kan gjøre? 

Samboeren min trives veldig i jobben men denne arbeidstiden var anderledes enn han ble fortalt. 

Anonymkode: 24cb5...fb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor tidlig etter ansettelsen endret de arbeidstidene? 
Er det fast eller midlertidig endring av skiftordningene? 
Hva sier kontrakten om arbeidstid? 

Anonymkode: 5ec2f...c60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgivers styringsrett står veldig sterkt, dessverre. Om han er organisert, så kan han høre med de.

Anonymkode: 2d31b...a1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er lovlig å endre arbeidstider. Ser der sønnen jobber opprinnelig da han startet var tiden 07 til 15. Så pga ekstra pågang så måtte de først starte 2 skift, nå har de 3 skift. Pluss vaktordning på elektriker og mekaniker da har de vakt 24 timer fra fredag til torsdag efta uka etter. Da jobber de den vakta de er satt opp og må stille opp hvis noe går i stykker og må ordnes. 

Anonymkode: 4265d...fa5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anta at fagforeningen har vært involvert. Jeg ville startet med å forhøre meg der.

Men antagelig også sett etter ny jobb

Anonymkode: 4fa8a...75b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje jobber han i? De arbeidstidene han har er omtrent de samme som min mann, og de har også perioder hvor det er mer kveldsarbeid, helg og lange vakter. Noen ganger pga sesong / mer å gjøre, andre ganger pga noen er sykemeldt eller borte av andre årsaker. 

Det er helt vanlig i noen steder. Stort sett står det i kontrakten at arbeidstider og arbeidssted kan endres ved behov. 

Anonymkode: 8e2a6...0c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Etter oppstart har bedriften hatt mye å gjøre og alle på avdelingen har måttet plutselig innfinne seg med endring av arbeidstiden. 

Slik du framstiller det, er dette uventede endringer som har rammet alle ansatte, ikke noe de bevisst har holdt skjult for ham i forkant. Spørsmålet er jo hva som står i kontrakten om arbeidstid.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

har han problemer med zrbeidstiden TS eller har du problemer med den fordi det ikke ble som du så for deg? 

Anonymkode: b346f...35e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei.

Håper noen kan hjelpe.

På intervjuet ble han fortalt at det var skift arbeid med tre uker dagtid, 06.00-14.30,

Jeg mener han er ansatt på falskt grunnlag. Vi diskuterte denne jobben lenge og vel før han takket ja pga arbeidstid på ettermiddag/kveld men siden det var en uke en gang i mnd ble vi enige om at han skulle si ja. 

Det har blitt små-problemer i forholdet pga dette for det føles litt som han har blitt lurt inn i bedriften på falskt grunnlag. Det er stor forskjell på 3 uker dag og en uke kveld i forhold til annen hver uke sånn som nå. 

Det er en veldig stor bedrift og samboeren min vil gå stille i dørene i frykt for å miste jobben. 

Er dette lovlig? 

Er det noe vi kan gjøre? 

Samboeren min trives veldig i jobben men denne arbeidstiden var anderledes enn han ble fortalt. 

Høres tungvint ut, men når jeg har fått tilbud om en stilling, så har jeg alltid stilt spørsmål gjennom epost, slik at jeg har alt skriftlig.

Uansett, noen ganger må man være i en jobb, gjøre ting ordentlig for å få gode referanser, deretter finne seg noe annet. 

Anonymkode: ac9b8...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva som står i kontrakten. Er arbeidstiden spesifisert? 

Det er det som styrer. Tipper det ikke gjør det og at de kan endre vaktplan etter trafikk etc. Men helt ny turnus krever 2 ukers varsel.

Anonymkode: 9b5c1...ba7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei.

Håper noen kan hjelpe.

Er dette lovlig? 

Er det noe vi kan gjøre? 

sjekk kontrakten, hva står der

Anonymkode: 7a390...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...